Gå til innhold

ADHD utredning hos 5 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt på fem som nylig har vært igjennom utredning hos BUP for ADHD. Fikk til svar at han var innenfor kriterier men ikke i øvre del. Så nå er det opp til oss om vi ønsker å sette diagnosen eller ikke. Vi har prøvd å finne ut om han vil få noe mer tilrettelegging om vi setter diagnosen i forhold til skole start til høsten, dette viser det seg at ikke får fordi at han ikke er svak kognitiv. 

Så mitt spørsmål er, er det vanlig at det blir opp til foreldrene om slike diagnoser skal settes eller ikke i lignende situasjoner?

Jeg trodde at ved en diagnose så hadde han krav på mer tilrettelegging men dette er tydeligvis i dette tilfellet ihvertfall uavhengig av diagnose, er det noen som har vært i lignende situasjoner?

Anonymkode: f8b76...739

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si ja. 

Diagnoser utløser ikke nødvendigvis rettigheter til tilrettelegging, men når behovet oppstår vil diagnosen gjøre det enklere å få den tilretteleggingen han trenger.

Mange som ikke trenger tilrettelegging i første og kanskje andre klasse, vil få behov etter hvert som kravene øker oppover i klassene. 

Anonymkode: 07b43...c03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si ja. 

Diagnoser utløser ikke nødvendigvis rettigheter til tilrettelegging, men når behovet oppstår vil diagnosen gjøre det enklere å få den tilretteleggingen han trenger.

Mange som ikke trenger tilrettelegging i første og kanskje andre klasse, vil få behov etter hvert som kravene øker oppover i klassene. 

Anonymkode: 07b43...c03

Ja, saken er åpen til etter høstferien ihvertfall. Så vi har mulighet til å tenke på det en liten stund til.

AnonymBruker
Skrevet

Opp til dere å sette diagnose? Høres rart ut. Ville bedt om ny vurdering evt. Ville vurdert det hvis behovet for tilrettelegging var stort. Kan virke som at ADHD er blitt en motediagnose for tiden. Ville prøvd mye annet før en stempler et barn med en diagnose. Hvis han i fremtiden skal ha en jobb som krever "100%" uten diagnoser eller andre lyter, kan det jo være lurt å tenke seg om. Men hvis en behandler lar dere velge, ville jeg avventet og evt bedt om ny vurdering et annet sted. 

Anonymkode: 3da9e...390

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ADHD diagnose gir dere rett til 700 skattefrie kroner fra NAV hver måned. Kjør på. Han kommer garantert ikke til å være alene om å ha en slik diagnose for å si det slik.

På en annen måte er det fryktelig dumt å diagnosere et barn med ADHD, når barnet faktisk ikke har det. 

Anonymkode: e9380...19b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk diagnosen adhd på vår gutt, og utredningen begynte da han var 4. Medisinering startet i første klasse på skolen, 6 år, fordi han hadde store problemer med å sitte stille, særlig med ting eller fag han oppfattet som kjedelig eller lite interessant. Der han var interessert (f eks matte og engelsk) satt han stille og fulgte med, og ble veldig god i de fagene.

Vår gutt har aldri hatt noen problemer med å lære eller lærvansker, lesevansker eller noe slikt. Tvertimot sa alle han møtte på i oppveksten (BUP, lærere, barnelege, spesialister osv) at  han var et veldig intelligent barn som kunne nå langt om han ville. En BUP arbeider foreslo å peile han inn på ingeniørstudiet (han var 8 da...) fordi det ville han fint klare, så intelligent han var.

Likevel, til tross for ingen lærevansker, fikk vi innvilget assistent i et antall timer pr uke på skolen. En voksen lærerassistent var tilstede og kunne bryte inn hvis gutten fikk konsentrasjonsvansker og begynte å bli urolig, begynte å gå rundt i klasserommet og forstyrre andre osv (det var hovedproblemet). Da tok assistenten han + en tilfeldig valgt elev med ut av klasserommet, og så satte de seg og jobbet med faget på et stille og rolig sted en annen plass i bygget. Det hjalp. Små grupper = bedre konsentrasjon.

Husker ikke hvor mange timer pr uke vi fikk innvilget, men dette var noe som ble søkt om på nytt hvert halvår (rapport hvert halvår) og så innvilget på nytt. Hadde deltids-assistent til gutten på skolen frem til og med 7. klasse.

Etter at han hadde tilbakelagt de første par årene av puberteten, var ikke assistent nødvendig lenger, og symptomene på ADHD forsvant i løpet av få år.

Anonymkode: a0178...bb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Opp til dere å sette diagnose? Høres rart ut. Ville bedt om ny vurdering evt. Ville vurdert det hvis behovet for tilrettelegging var stort. Kan virke som at ADHD er blitt en motediagnose for tiden. Ville prøvd mye annet før en stempler et barn med en diagnose. Hvis han i fremtiden skal ha en jobb som krever "100%" uten diagnoser eller andre lyter, kan det jo være lurt å tenke seg om. Men hvis en behandler lar dere velge, ville jeg avventet og evt bedt om ny vurdering et annet sted. 

Anonymkode: 3da9e...390

Ja,det er opp til oss om vi skal sette diagnosen nå eller ikke. Alternativet er å vente å se hvordan han fungerer på skolen. Jeg vil ikke si at det handler om å stemple han med ADHD for resten av livet, om det viser seg senere at han ikke har denne diagnosen går det fint ann å fjerne den igjen. Dette har vi hatt samtale med BUP om...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk diagnosen adhd på vår gutt, og utredningen begynte da han var 4. Medisinering startet i første klasse på skolen, 6 år, fordi han hadde store problemer med å sitte stille, særlig med ting eller fag han oppfattet som kjedelig eller lite interessant. Der han var interessert (f eks matte og engelsk) satt han stille og fulgte med, og ble veldig god i de fagene.

Vår gutt har aldri hatt noen problemer med å lære eller lærvansker, lesevansker eller noe slikt. Tvertimot sa alle han møtte på i oppveksten (BUP, lærere, barnelege, spesialister osv) at  han var et veldig intelligent barn som kunne nå langt om han ville. En BUP arbeider foreslo å peile han inn på ingeniørstudiet (han var 8 da...) fordi det ville han fint klare, så intelligent han var.

Likevel, til tross for ingen lærevansker, fikk vi innvilget assistent i et antall timer pr uke på skolen. En voksen lærerassistent var tilstede og kunne bryte inn hvis gutten fikk konsentrasjonsvansker og begynte å bli urolig, begynte å gå rundt i klasserommet og forstyrre andre osv (det var hovedproblemet). Da tok assistenten han + en tilfeldig valgt elev med ut av klasserommet, og så satte de seg og jobbet med faget på et stille og rolig sted en annen plass i bygget. Det hjalp. Små grupper = bedre konsentrasjon.

Husker ikke hvor mange timer pr uke vi fikk innvilget, men dette var noe som ble søkt om på nytt hvert halvår (rapport hvert halvår) og så innvilget på nytt. Hadde deltids-assistent til gutten på skolen frem til og med 7. klasse.

Etter at han hadde tilbakelagt de første par årene av puberteten, var ikke assistent nødvendig lenger, og symptomene på ADHD forsvant i løpet av få år.

Så bra at alt ordnet seg for gutten deres🙂 Vi har fått beskjed om at tilgangen på assistent er avhengig av den kognitive utviklingen hans, om det viser seg at henger etter i fag grunnet konsentrasjonsvanskene kan vi søke om tilrettelegging. Hvordan var utredningen for dere? Hadde dere mulighet til å påvirke diagnosen?  Alternativet er å ikke sette noe diagnosen enda, se hvordan han fungerer på skolen for deretter å eventuelt ta en ny utredning...

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ADHD diagnose gir dere rett til 700 skattefrie kroner fra NAV hver måned. Kjør på. Han kommer garantert ikke til å være alene om å ha en slik diagnose for å si det slik.

På en annen måte er det fryktelig dumt å diagnosere et barn med ADHD, når barnet faktisk ikke har det. 

Ja, det har jeg hørt rykter om. Er det tiltenkt klær osv? Fordi de med ADHD ofte sliter ut mer tøy enn andre barn? Eller er det noe annet jeg tenker på nå kanskje. 

Ja, alternativet er jo å vente å se hvordan skolestart fungerer for han for så å starte en eventuell ny utredning...

Men samtidig sier jo de på BUP at han er innenfor kriteriene til diagnosen...

AnonymBruker
Skrevet

Så merkelig at det blir opp til dere å sette diagnosen? Det har jeg aldri hørt om før. 

Det er ikke diagnosen spesifikt som gir rett til tilrettelegging/tiltak, men vanskene som evt. oppstår pga diagnosen. Vår sønn hadde allerede rett til spesialpedagogisk hjelp og IOP på skolen før han fikk diagnosen ADHD pga vanskene han hadde. Det hadde ikke noe å si om det hadde et navn eller ei. 

Anonymkode: cac42...183

AnonymBruker
Skrevet

Forsikring, lappen på store kjøretøy og militærtjeneste kan bli et problem med ADHD diagnose. Men hadde uansett takket ja til diagnose. 

Anonymkode: a1666...26f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så merkelig at det blir opp til dere å sette diagnosen? Det har jeg aldri hørt om før. 

Det er ikke diagnosen spesifikt som gir rett til tilrettelegging/tiltak, men vanskene som evt. oppstår pga diagnosen. Vår sønn hadde allerede rett til spesialpedagogisk hjelp og IOP på skolen før han fikk diagnosen ADHD pga vanskene han hadde. Det hadde ikke noe å si om det hadde et navn eller ei. 

Anonymkode: cac42...183

Nei, har ikke hørt om det jeg heller. Men BUP var veldig opptatt av at det er vi som kjenner barnet best... Men vi er jo litt i villrede om diagnosen egentlig har noe å si til barnets fordel...

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsikring, lappen på store kjøretøy og militærtjeneste kan bli et problem med ADHD diagnose. Men hadde uansett takket ja til diagnose. 

Anonymkode: a1666...26f

Hvorfor hadde du takket ja til diagnosen?

Det går an å få diagnosen bort igjen om det skulle vise seg at han ikke har det med tiden, så det ser jeg ikke på som et problem...

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at alt ordnet seg for gutten deres🙂 Vi har fått beskjed om at tilgangen på assistent er avhengig av den kognitive utviklingen hans, om det viser seg at henger etter i fag grunnet konsentrasjonsvanskene kan vi søke om tilrettelegging. Hvordan var utredningen for dere? Hadde dere mulighet til å påvirke diagnosen?  Alternativet er å ikke sette noe diagnosen enda, se hvordan han fungerer på skolen for deretter å eventuelt ta en ny utredning...

Nei, jeg fikk aldri inntrykk av at vi som foreldre hadde noen mulighet til å påvirke hvilken diagnose eller ei det kom til å bli. Det falt meg ikke inn heller - vi visste hva diagnosen var før de begynte å utrede han, det var så tydelig.

Det var ikke vi som avgjorde diagnosen, nei. Men det var vi som kunne si ja eller nei til medisinering. Jeg var uhyre skeptisk til dette i forkant, og ville IKKE at barnet mitt skulle gå på den slags medisiner. Men så begynte jeg å gjøre en del research, googlet, leste, leste og leste. Og så en kveld slumpet jeg til å se et program om adhd på norsk tv, og fikk høre en mors fortellinger om oppveksten til hennes adhd-rammede gutt.... jeg forandret mening etter det programmet, og sa ja til medisinoppstart samtidig som skolestart. 

Vi visste jo som foreldre at det var "noe" ved gutten allerede fra han var liten baby...noe som skilte han fra alle andre barn. Der de andre barna satt i ro og spiste brødskivene og yoghurten sin ved bordet i barnehagen eller hjemme, så klatret vår sønn enten opp på bordet eller ned fra stolen fra han var halvannet år. Klarte ikke sitte i ro. Måtte tvinges ned i stolen igjen utallige ganger i løpet av hvert eneste måltid. 

Hjemme løste vi dette ved å lese for han under hvert måltid. Det hjalp! Han elsket å bli lest for, og da var det bare å skyve skjeen eller gaffelen inn i det åpne gapet hans mens han så i boka, og vi matet og leste på èn gang.

Vi matet faktisk gutten lenge etter at andre foreldre har sluttet, nettopp pga dette. Gjorde vi ikke det, var kanskje en tredjedel, maks halvparten, av maten oppspist før han fikk nok av å sitte stille, ropte "Mett! Ikke ha mer!" og hoppet ned fra stolen. Dersom vi matet han, spiste han opp alt på tallerkenen. Så vi prioriterte ernæring, og fortsatte å mate han og lese for han LENGE.

Han elsket også å se på videoer, hadde en del favoritter (f eks Mummitrollet og Thomas toget). Satte vi på en av yndlingsfilmene, kunne han sitte og spise selv foran tv-en i sofaen, uten å kravle og klatre noe sted. Et mirakel å se for oss foreldre.

Hva synes dere selv da, som foreldre? Hvordan er gutten deres i samspill med andre? Sitter han i ro når det er måltider? Ting som innebærer å vente på tur, som å vente i kø og sånt, er det vanskelig for han?

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Dette høres veldig merkelig ut, at dere kan velge om barnet skal få en diagnose eller ikke. Høres ikke særlig seriøst ut. 

Når det det er sagt så kan det utløse forsikring om dere får innvilget hjelpestønad 2 eller mer. Da får dere 2458 ekstra per mnd pluss at det utløser barneforsikringen med en engangssum på noe å 100.000. I tillegg til grunnstønaden. I tillegg vil dere kunne få mulighet til ledsagerbevis og dere kan få diverse hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen som kan gjøre hverdagen noe enklere.

Men jeg vil tro nav og forsikringsselskap vil klø seg i hodet om de får vite at dere kunne «velge» diagnosen og at det kan få noe konsekvenser da det er mye penger det er snakk om. Jeg kan ikke helt tro at de som utreder gir dere et valg om dette da jeg tviler på at nav og forsikringselskaper vil godta det.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vell mer om at vi kan velge om diagnosen skal settes nå før skolestart, eller om vi skal vente å se hvordan han utvikler seg, og gjennomføre en ny utredning senere om det blir nødvendig.

Han er som sagt innenfor kriterier for diagnosen men ikke et klassisk tilfelle, samtidig er han bare 5 år og er i tillegg født sent på året, dette legger BUP med i vurderingen sin...

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke 700kr i mnd fordi barnet har ADHD. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vell mer om at vi kan velge om diagnosen skal settes nå før skolestart, eller om vi skal vente å se hvordan han utvikler seg, og gjennomføre en ny utredning senere om det blir nødvendig.

Han er som sagt innenfor kriterier for diagnosen men ikke et klassisk tilfelle, samtidig er han bare 5 år og er i tillegg født sent på året, dette legger BUP med i vurderingen sin...

Det kan iallefall utløse en del goder som skal hjelpe barnet. Men om barnet ikke er forsikret, som f.eks uføre forsikring, så kan dere allerede ha et problem da de fleste forsikringsselskap vil avvise barn som er under utredning/har fått diagnose. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Dragen42 skrev:

Man får ikke 700kr i mnd fordi barnet har ADHD. 

Jo, det er nye regler.

Endringer som kommer
Fra og med 1. mars 2019 vil NAV endre praksis for barn (og voksne) som kan dokumentere en hyperkinetisk forstyrrelse, herunder ADHD. Dette ut i fra vedtatt statsbudsjett. Alle som fyller NAVs kriterier vil få en standard grunnstønad sats 1 og er en endring av NAVs forvaltning av lov om folketrygd § 6-3, første ledd bokstav g. Det betyr at de som faller innenfor kun trenger kun å sende inn en søknad og dokumentere en diagnose som faller inn under ICD-10 F.90 (se lenke i referansene).  HBF er ikke kjent med om NAV legger krav om alvorlighetsgrad av diagnose for automatisk innvilgelse. 

http://www.hbf.no/enklere-grunnstonad/

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke satt diagnose som en føre var.

Enten har man diagnosen, eller så blir det mer tydelig i skolesammenheng. Han kommer ikke til å få store utfordringer i årevis fordi man har avventet situasonen og sett det an en kortere periode.

Dere kan ha avtale om å evaluere dette på nytt 6 og 12 måneder ut i skolestart?

Anonymkode: c1ae6...41c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...