Gå til innhold

Inntektsplanleggeren -skattemelding - hvor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 330000 i uføretrygd og er 100% ufør.

Fikk 500000 i aksjeutbytte fra familieselskap i 2018. Hvor skal dette føres i skattemeldingen og hvor mye blir trygden redusert pga dette?

Får vel en helvetes smell, siden jeg ikke førte det opp på inntektsplanleggeren til NAV i 2018...? Angrer som en hund, men for sent nå.

Anonymkode: 8ad5c...b60

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke aksjeutbytte regnes som pensjonsgivende inntekt, og i så fall påvirker det ikke uføretrygden din👍 mulig det eventuelt påvirker barnetillegg om du har det. 

Anonymkode: 48ee7...6ad

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke aksjeutbytte regnes som pensjonsgivende inntekt, og i så fall påvirker det ikke uføretrygden din👍 mulig det eventuelt påvirker barnetillegg om du har det. 

Ikke?? Dette kan da ikke stemme? Jeg regner med de reduserer trygden til nærmest null og jeg får en baksmell uten sidestykke da etteroppgjøret kommer?

Skrevet

Aksjeutbytte skattes som alminnelig inntekt. Du har dermed hatt 830.000 i inntekt. Så du får nok en baksmell opp mot 200.000

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, terje0 skrev:

Aksjeutbytte skattes som alminnelig inntekt. Du har dermed hatt 830.000 i inntekt. Så du får nok en baksmell opp mot 200.000

Der har vi det. Men om ikke verre enn det er det jo greit.

AnonymBruker
Skrevet

Er det nettopp endret på da? Utdrag fra denne artikkelen under:

https://www.tv2.no/a/8553686/

Sverre Lindahl, direktør i Nav kontroll, sier han kjenner til trenden som tømreren beskriver.

– Vi har ikke grunnlag for å si at det er en trend, men vi kjenner til problemstillingen, sier han.

Han sier videre at utbytte fra et AS i kombinasjon med Nav-stønad er fullt lovlig, ettersom utbytte ikke er pensjonsgivende inntekt.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det nettopp endret på da? Utdrag fra denne artikkelen under:

https://www.tv2.no/a/8553686/

Sverre Lindahl, direktør i Nav kontroll, sier han kjenner til trenden som tømreren beskriver.

– Vi har ikke grunnlag for å si at det er en trend, men vi kjenner til problemstillingen, sier han.

Han sier videre at utbytte fra et AS i kombinasjon med Nav-stønad er fullt lovlig, ettersom utbytte ikke er pensjonsgivende inntekt.

Steike!. Om dette stemmer, er det jo bare inntekts eller kapitalskatt jeg skal betale av det?? Altså ingen reduksjon i trygd??

Dette er i så fall ubegripelig bra.

AnonymBruker
Skrevet

Kun pensjonsgivende inntekt fører til reduksjon av trygden. 

Anonymkode: 7a795...95a

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kun pensjonsgivende inntekt fører til reduksjon av trygden. 

Anonymkode: 7a795...95a

Har lest og tror jeg skjønner. Du har rett.

For meg er dette større enn julekvelden. Jeg trodde hele trygden nå kom til å bli krevd tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...