Gå til innhold

Kosthold og småbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Hvor ofte burde de små spise kjøtt? Toåringen min er ikke veldig glad i kjøtt (ikke vi heller), bortsett fra kjøttdeig i tomatsaus eller taco.. og det blir ikke for ofte. En gang i uken ca. 

Vi spiser fisk enten i middag eller pålegg 4-5 ganger i uken, og har generelt er sunt kosthold. Jernnivået hennes er normalt (fokusert på det etter vi fikk påvist jernnivå). Vurderer å enten lage leverpostei av kyllinglever, eller ha levermiddag en gang i uken? 

Hvordan ser deres middagsuke ut?

Anonymkode: 75dab...a33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun spiser noen pålegg med kjøtt, så teller det også. Leverpostei? Skinke?

Så lenge jernnivåene er bra og dere spiser mye fisk og grønnsaker, så tror jeg faktisk ikke jeg ville vært veldig bekymret. Mange barn liker ikke konsistensen på kjøtt, rett og slett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn trenger ikke så mye proteiner. Men hvis dere spiser litt egg og har leverpostei på skiva, kommer det til å gå helt fint. Fisk er også tilstrekkelig proteinkilde.

Anonymkode: da20d...ccf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere vil ha mer jern i kosten så er linser en god kilde. 

Anonymkode: a272d...cdb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser også en del fisk. Spiser karbonadedeig og kylling, sjelden noe annet kjøtt til middag. Spiser mye grønnsaker. Mi er 1,5 år. Som pålegg liker hun makrell i tomat, leverpostei og nøttesmør. Vi baker grovt brød selv hver uke. Ellers går det i yoghurt, havregrøt, egg, bananpannekaker og frukt. Har ei som spiser alt hun får servert, så vi prøver bare å servere litt variert mat og mye grønnsaker.  Spiser sikkert leverpostei på skiva 4-5 ganger i uken og kjøttmiddag 2-3 ganger. 

Anonymkode: a2079...49e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, tangent skrev:

Hvis hun spiser noen pålegg med kjøtt, så teller det også. Leverpostei? Skinke?

Så lenge jernnivåene er bra og dere spiser mye fisk og grønnsaker, så tror jeg faktisk ikke jeg ville vært veldig bekymret. Mange barn liker ikke konsistensen på kjøtt, rett og slett.

Vi har sjeldent kjøttpålegg, også spiser vi ikke svinekjøtt..men vurderer å lage leverpostei av kyllinglever:) 

Nivået var lavt før, men nå som hun har begynt å spise ordentlig det siste året, så har det normalisert seg. Grøt, kjøttdeig, fullkorn og grønne grønnsaker har heldigvis falt i smak:) 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi spiser også en del fisk. Spiser karbonadedeig og kylling, sjelden noe annet kjøtt til middag. Spiser mye grønnsaker. Mi er 1,5 år. Som pålegg liker hun makrell i tomat, leverpostei og nøttesmør. Vi baker grovt brød selv hver uke. Ellers går det i yoghurt, havregrøt, egg, bananpannekaker og frukt. Har ei som spiser alt hun får servert, så vi prøver bare å servere litt variert mat og mye grønnsaker.  Spiser sikkert leverpostei på skiva 4-5 ganger i uken og kjøttmiddag 2-3 ganger. 

Anonymkode: a2079...49e

Makrell i tomat er populært her også, heldigvis:) egentlig det meste av maten jeg gir henne, liker hun:) heldigvis! Pålegg blir for det meste overnevnte, smørost, egg, salami.. yoghurt, grøt (ferdiggrøt med tilsatte vitaminer..) 

Dersom dere vil ha mer jern i kosten så er linser en god kilde. 

Anonymkode: a272d...cdb

Linser har vi en del! Hun er ikke veldig glad i suppe, så må finne på noe kreativt der:)

Barn trenger ikke så mye proteiner. Men hvis dere spiser litt egg og har leverpostei på skiva, kommer det til å gå helt fint. Fisk er også tilstrekkelig proteinkilde.

Anonymkode: da20d...ccf

Så bra, takk for tipset:)

Anonymkode: 75dab...a33

AnonymBruker
Skrevet

Tror det blir litt vanskelig å lage leverpostei uten svinekjøtt. Er det allergi? 

Anonymkode: 37539...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Finnes de som ikke spiser kjøtt i det hele tatt, og det fungerer tydeligvis.

Anonymkode: d28aa...9d7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...