AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #1 Skrevet 17. april 2019 For å ha sagt det først som sist. Jeg er fullstendig klar over at det er mitt ansvar å sjekke at skattekortet tildelt er riktig, sett opp mot forventede inntekter. Men hvordan foregår egentlig estimatet til skatteetaten? Jeg har nylig endret skattekortet mitt for 2019, fordi ellers ville jeg fått baksmell til våren. Inntekt, formue, gjeld, renter og fradrag har vært tilnærmet uendret siden 2016. Allikevel fikk jeg en helt annen tabell for 2019, enn jeg har hatt de foregående årene. Oppdaget jo dette og logget meg inn for å endre skattekortet. Der ligger det beregninger for forventet inntekt, renter, gjeldsrenter, foreldrefradrag ++, samt at det er stipulert hvor mye det forventes at jeg skal skatte. Men skattekortet jeg er gitt, tilsier at jeg ikke trekkes nok. La oss si det er forventet at jeg skal skatte 115 000 (i henhold til Skatteetatens egne beregninger), noe som virker rimelig. Hvorfor er da skattekortet lagt opp til at jeg kommer til å trekke 100 000?! At det kan bli feil på grunn av manglende/feilaktige/endrede opplysninger er fullt forståelig, men her virker det jo som at man bevisst styrer mot restskatt. Noen som kan forklare dette? Anonymkode: 3d76c...f39 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #2 Skrevet 17. april 2019 Skatteetaten ønsker at du skal betale akkurat det du skal. Det er deres oppgave, og vil føre til mest fornøyde "brukere". Jeg har aldri opplevd å få restskatt. Det er ikke alltid store endringer som skal til for å endre skattekort. Noen andre kan sikkert forklare mer om dette. Anonymkode: 291d5...a6b 1
A-hunter Skrevet 17. april 2019 #3 Skrevet 17. april 2019 Skatteetaten bruker de tallene de kjenner, altså fra tidligst to år tilbake, når systemet deres kjører ut skattekort. Så ja, med normal lønnsvekst og ellers ingen endringer vil betaling av skatt (på forskudd) føre til skyldig skatt (restskatt) ved skatteoppgjøret. Restskatt er dog en mulighet til å få meravkastning utover 0-rente som Staten tilbyr på korrekt innbetalt skatt, selv om 1/3 av skatten betales over ett år før skatteoppgjøret. De fleste er rause med å gi rentefrie lån til Staten. Alt i alt er det blitt fryktelig enkelt å endre egen skattebetaling og man kan endre dette så mange ganger man vil. Det det i sum er lagt opp til er full kontroll på egen skatt. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #4 Skrevet 17. april 2019 For min del har det alltid vært snarere tvert om, gjennom et langt arbeidsliv der jeg har hatt mye ulik lønn og mye ulik skattesituasjon utenom. Skattekortet tilsier alltid at jeg skal betale alt for mye skatt. Anonymkode: 67a92...b73 1
Daraya Skrevet 17. april 2019 #5 Skrevet 17. april 2019 Selvsagt legger Skatteetaten ikke opp til at flest mulig får restskatt. Restskatt betyr nemlig at skattyer må betale den og mange sliter med betale et til dels stort beløp i 2 terminer. Så må Skatteetaten begynne med innkreving og det er mye jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #6 Skrevet 17. april 2019 Jeg har fått restskatt en gang og det var ene og alene min egen feil som ikke sjekket skattekortet og passet på inntekten. Skatteetaten prøver å gjøre det som lønner seg for folk, men noen ganger feiler det, for dette går tross alt på automatikk. Derfor viktig å sjekke slik Anonymkode: e88bc...e22
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #7 Skrevet 17. april 2019 1 time siden, A-hunter skrev: Skatteetaten bruker de tallene de kjenner, altså fra tidligst to år tilbake, når systemet deres kjører ut skattekort. Så ja, med normal lønnsvekst og ellers ingen endringer vil betaling av skatt (på forskudd) føre til skyldig skatt (restskatt) ved skatteoppgjøret. Restskatt er dog en mulighet til å få meravkastning utover 0-rente som Staten tilbyr på korrekt innbetalt skatt, selv om 1/3 av skatten betales over ett år før skatteoppgjøret. De fleste er rause med å gi rentefrie lån til Staten. Alt i alt er det blitt fryktelig enkelt å endre egen skattebetaling og man kan endre dette så mange ganger man vil. Det det i sum er lagt opp til er full kontroll på egen skatt. Fra i år går de kun tilbake til forrige år. Altså skattekort for 2019 er basert på 2018 og ikke 2017 som tidligere. Anonymkode: 626bd...0f3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #8 Skrevet 17. april 2019 Jeg blir ikke klok på skatten selv i år. Vi har hatt ca samme inntekt i snart 10 år. Aldri hatt restskatt. Sjekker skattekort når de kommer, følger med på skattemeldingen når den kommer, sammenligner tall osv. Hvert år har vi fått igjen 2-4000. I år har vi plutselig fått baksmell på 11000 til sammen. Ingen endringer hverken i eiendeler, fradrag eller noe. Og vi skjønner ingenting av det. Skatteetaten har heller ikke noe godt svar på hvorfor. Så vi har måtte be arbeidsgiverne øke skatten, for legger vi inn i beregning på skattekort på siden, får vi samme skatten som i fjor, og vil gå i minus nok en gang. Anonymkode: 0bdc0...d96
filifjonka Skrevet 17. april 2019 #9 Skrevet 17. april 2019 Legger skatteetaten opp til noe er det at du skal få litt igjen, for da blir folk så fornøyde atte. At pengene kommer inn på konto i forbindelse med ferietid er heller ikke tilfeldig, en samlet handelsstanden sitter og gnir seg i henna og håper at du skal donere de pengene dine. Mange velger jo å la seg trekke litt ekstra for nettopp å komme i denne situasjon, for noen fungerer det nemlig som tvungen sparing. Og husk, får du noe igjen er det jo bare dine egne penger som du har betalt for mye.
A-hunter Skrevet 17. april 2019 #10 Skrevet 17. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra i år går de kun tilbake til forrige år. Altså skattekort for 2019 er basert på 2018 og ikke 2017 som tidligere. Anonymkode: 626bd...0f3 Hvordan er det mulig? Skattekortet for 2019 skrives ut desember 2018, mens skattemeldingen for 2018 tidligst er klart 4.4.19 (31.5.19 for næringsdrivende) med tidligste skatteoppgjør 20.6.19. Kvalitetsikrede tall kan derfor bare være for 2017 + evt egenutførte endringer for 2018. Jeg ser at Skatteetaten har et løpende oppdatert skattekort (basert på rapporteringer fra A-meldingen?) for senere endringer, men det er i så fall kun for lønn.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #11 Skrevet 17. april 2019 Jeg har fått restskatt en gang etter at jeg begynte å jobbe i 1995. Og da var det arbeidsgiver som hadde gjort feil og trukket for lite da jeg skulle ha utbetalt over 100 timer opptjent fritid. Ja, jeg burde ha sjekket, og det gjorde jeg. Men jeg sjekket ikke nøye nok. Alle de andre årene har jeg fått igjen 4-800 kr. Anonymkode: 5b496...979
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #12 Skrevet 17. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: For min del har det alltid vært snarere tvert om, gjennom et langt arbeidsliv der jeg har hatt mye ulik lønn og mye ulik skattesituasjon utenom. Skattekortet tilsier alltid at jeg skal betale alt for mye skatt. Anonymkode: 67a92...b73 Slik har det alltid vært for meg også. Men ikke i år. Forstår fremdeles ikke hvordan skatteetaten kan oppgi at de forventer at jeg skal måtte skatte 115 000, for så å gi meg en tabell som trekker meg 100 000. Med mindre det er slik at tabeller ikke tar hensyn til trekkfrihet i juni og halvt trekk i desember? Anonymkode: 3d76c...f39
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #13 Skrevet 20. april 2019 Både jeg og mannen min må justere skattetrekket hvert år for å ikke få restskatt. Vi har tabelltrekk, noe som skulle bety at skattetrekket endret seg ettersom lønna stiger, men det fungerer ikke. Anonymkode: 286d5...a34
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #14 Skrevet 20. april 2019 Jeg har alltid brukt tildelt tabell og går i null hvert år før fradrag for gjeld og BSU. Anonymkode: 26e0f...4b9
Hedersbrukeren Skrevet 20. april 2019 #15 Skrevet 20. april 2019 På 17.4.2019 den 7.07, AnonymBruker skrev: Skatteetaten ønsker at du skal betale akkurat det du skal. Det er deres oppgave, og vil føre til mest fornøyde "brukere". Jeg har aldri opplevd å få restskatt. Det er ikke alltid store endringer som skal til for å endre skattekort. Noen andre kan sikkert forklare mer om dette. Anonymkode: 291d5...a6b Nei, det er feil Skattetaten legger faktisk opp til at man skal få tilbake på skatten, fordi de ser bort fra deler (12 %) av minstefradraget « Tvangssparer for deg. Årsaken til at langt flere får tilbake penger, ligger i det faktum at Skattebetalingsloven legger opp til en form for tvangssparing. Skattetrekket gjennom året legges i realiteten noe høyere enn det som er «riktig» trekk i forhold til din forventede inntekt, formue og fradrag.» https://e24.no/privat/skatt/ikke-gaa-i-penger-tilbake-fella/20362011
Hedersbrukeren Skrevet 20. april 2019 #16 Skrevet 20. april 2019 På 17.4.2019 den 4.18, AnonymBruker skrev: For å ha sagt det først som sist. Jeg er fullstendig klar over at det er mitt ansvar å sjekke at skattekortet tildelt er riktig, sett opp mot forventede inntekter. Men hvordan foregår egentlig estimatet til skatteetaten? Jeg har nylig endret skattekortet mitt for 2019, fordi ellers ville jeg fått baksmell til våren. Inntekt, formue, gjeld, renter og fradrag har vært tilnærmet uendret siden 2016. Allikevel fikk jeg en helt annen tabell for 2019, enn jeg har hatt de foregående årene. Oppdaget jo dette og logget meg inn for å endre skattekortet. Der ligger det beregninger for forventet inntekt, renter, gjeldsrenter, foreldrefradrag ++, samt at det er stipulert hvor mye det forventes at jeg skal skatte. Men skattekortet jeg er gitt, tilsier at jeg ikke trekkes nok. La oss si det er forventet at jeg skal skatte 115 000 (i henhold til Skatteetatens egne beregninger), noe som virker rimelig. Hvorfor er da skattekortet lagt opp til at jeg kommer til å trekke 100 000?! At det kan bli feil på grunn av manglende/feilaktige/endrede opplysninger er fullt forståelig, men her virker det jo som at man bevisst styrer mot restskatt. Noen som kan forklare dette? Anonymkode: 3d76c...f39 Om du vet du vil få restskatt så er det bare å sette til side det du får for mye utbetalt hver måned på en høyrentekonto, og så betale innen 31. mai året etter. Da har du i praksis fått et rentefritt lån, er jo bare en fordel
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #17 Skrevet 20. april 2019 Tenker det samme som TS. Husker jeg et år fikk ikke til å endre skatteprosenten. Ringte og skulle få hjelp igjennom tlf. Han jeg snakket med ble tydelig irritert over at jeg ville ha nok prosenttrekk så jeg ikke skulle få baksmell. Etter dette så går jeg alltid til regnskapskontoret igjennom jobben min å får endret skatteprosenten min så høy at jeg ikke får baksmell. Får alltid utskrevet tabelltrekk hvert år jeg får skattekortet. Liker ikke tabelltrekk. foretrekker skatteprosent så jeg klarer å regne med selv hva de trekker. Jobber ikke 100% og jeg sliter med å telle på kronene i de verste mnd. Så et baksmell har jeg faktisk ikke råd til!! Anonymkode: ef71c...ecf
Hedersbrukeren Skrevet 20. april 2019 #18 Skrevet 20. april 2019 (endret) 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber ikke 100% og jeg sliter med å telle på kronene i de verste mnd. Så et baksmell har jeg faktisk ikke råd til!! Anonymkode: ef71c...ecf Om du legger til side det du får ekstra utbetalt, så har du selvsagt råd til «baksmell», man betaler jo det man skal totalt uansett. Eller faktisk litt mindre om man får «baksmell» Endret 20. april 2019 av Hedersbrukeren
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #19 Skrevet 20. april 2019 På 17.4.2019 den 4.18, AnonymBruker skrev: For å ha sagt det først som sist. Jeg er fullstendig klar over at det er mitt ansvar å sjekke at skattekortet tildelt er riktig, sett opp mot forventede inntekter. Men hvordan foregår egentlig estimatet til skatteetaten? Jeg har nylig endret skattekortet mitt for 2019, fordi ellers ville jeg fått baksmell til våren. Inntekt, formue, gjeld, renter og fradrag har vært tilnærmet uendret siden 2016. Allikevel fikk jeg en helt annen tabell for 2019, enn jeg har hatt de foregående årene. Oppdaget jo dette og logget meg inn for å endre skattekortet. Der ligger det beregninger for forventet inntekt, renter, gjeldsrenter, foreldrefradrag ++, samt at det er stipulert hvor mye det forventes at jeg skal skatte. Men skattekortet jeg er gitt, tilsier at jeg ikke trekkes nok. La oss si det er forventet at jeg skal skatte 115 000 (i henhold til Skatteetatens egne beregninger), noe som virker rimelig. Hvorfor er da skattekortet lagt opp til at jeg kommer til å trekke 100 000?! At det kan bli feil på grunn av manglende/feilaktige/endrede opplysninger er fullt forståelig, men her virker det jo som at man bevisst styrer mot restskatt. Noen som kan forklare dette? Anonymkode: 3d76c...f39 Her er det åpenbart noe som ikke stemmer. Har du sjekket skattemeldingen din og påsett at du får de fradragene du kan få? Skatteetaten beregner så godt de kan, med de tallene de får inn på slutten av året, folks skatt, med en plan om at folk skal gå nærmest i null. De planlegger ikke for restskatt eller tilgodeskatt, de er nemlig ikke en bank. Anonymkode: 4ca5f...b38
ajarRun Skrevet 20. april 2019 #20 Skrevet 20. april 2019 Jeg endrer alltid skattetrekket til det laveste de tillater. Gir meg bedre likviditet og jeg tjener renter på pengene fram til de må betales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå