Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen kunnskap om hvordan jeg kan få kjøpt meg inn i en hvilken som helst bedrift i f.eks. Norge?

Ønsker eierandel (om det så bare er 0,1 andel til 5.000 kr.) i NorgesGruppen f.eks. Men via DNB sine aksjesøk dukker aldri NorgesGruppen opp. Ser på NorgesGruppen sin hjemmeside at de er en sammensetning av andre AS som totalt eier NorgesGruppen: må jeg da kjøpe meg inn i disse enkeltaksjene for å kunne si jeg ''eier butikken du handler på''?

Ønsker også å invester i f.eks. SmoothieXchange; men de finner jeg ikke på børs. De er jo et selskap.

Og hva betyr det ved kjøp av aksjer: ''Andel omk. av ordre''? Ser den % blir høyere jo færre aksjer jeg kjøper.

Anonymkode: be48e...ea2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Google «Norgesgruppen aksjer», så finner du svar på spørsmålet ditt. 

Anonymkode: d32f6...f69

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hva betyr det ved kjøp av aksjer: ''Andel omk. av ordre''? Ser den % blir høyere jo færre aksjer jeg kjøper.

Og hva betyr dette?

Jeg gjorde forresten Google-søket du anbefalte. Resultatet ble at jeg måtte opprette denne tråden.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen kunnskap om hvordan jeg kan få kjøpt meg inn i en hvilken som helst bedrift i f.eks. Norge?

Ønsker eierandel (om det så bare er 0,1 andel til 5.000 kr.) i NorgesGruppen f.eks. Men via DNB sine aksjesøk dukker aldri NorgesGruppen opp. Ser på NorgesGruppen sin hjemmeside at de er en sammensetning av andre AS som totalt eier NorgesGruppen: må jeg da kjøpe meg inn i disse enkeltaksjene for å kunne si jeg ''eier butikken du handler på''?

Ønsker også å invester i f.eks. SmoothieXchange; men de finner jeg ikke på børs. De er jo et selskap.

Hvis den ikke er på børs ringer du en av de som eieren den.

aksjonarinformasjon-jan-2019.png

Dette er eierne i NorgesGruppen ASA.

De to første er vel bare holdingselskap for familier, tviler på at de er på børs. Usikker på de andre.

Ikke alle selskap er på børsen, jeg driver et selskap, det er selvsagt ikke børsnotert. Hvis du vil kjøpe aksjer i mitt selskap må du kontakte meg. 

Hvis du bruker DNB så tar de vel svindyre gebyrer for kjøp å salg. Disse vil prosentvis være høyere hvis du kjøper lite. Bruk NordNet.

AnonymBruker
Skrevet

Forstår meg ikke på Nordnet. DNB har enklere brukergrensesnitt for ''nybegynnere''.

Kan jeg ikke bare handle direkte via Oslo Børs?

AnonymBruker
Skrevet

troller du TS?

Tror du bør styre unna aksjer når sliter med å forstå dette.

Anonymkode: 94d32...f94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

troller du TS?

Tror du bør styre unna aksjer når sliter med å forstå dette.

Anonymkode: 94d32...f94

Man må jo begynne et sted. Norgesgruppen ville kkke vært et dumt sted å investere med lang horisont om aksjen var i verdipapirmarkedet. 

Ts, sjekk Oslo børs sine sider (ulike lister, men hovedlisten har de største og «safeste» aksjene som Equinor, Hydro, Telenor, DNB osv). 

I DNB ser du hva gebyrer blir når du legger inn ordre, før du endelig godkjenner den. Du kan også kansellere kjapt om den ikke går med en gang (spørs jo hvilken kjøpskurs du legger inn). Men vil anbefale deg å plassere i 5-10 ulike aksjerisiko å store risiko (og ikke putte alle eggene i en kurv). 

13 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Hvis den ikke er på børs ringer du en av de som eieren den.

aksjonarinformasjon-jan-2019.png

Dette er eierne i NorgesGruppen ASA.

De to første er vel bare holdingselskap for familier, tviler på at de er på børs. Usikker på de andre.

Ikke alle selskap er på børsen, jeg driver et selskap, det er selvsagt ikke børsnotert. Hvis du vil kjøpe aksjer i mitt selskap må du kontakte meg. 

Hvis du bruker DNB så tar de vel svindyre gebyrer for kjøp å salg. Disse vil prosentvis være høyere hvis du kjøper lite. Bruk NordNet.

Om ikke Ts skal trade, kun kjøpe noen poster og sitte på dem, er det ikke så farlig om det koster 100,- PR transaksjon (DNB lå på det for total-kunder i fjor mener jeg, 40,- for Saga-kunder, mulig de bruker % nå eller for handel for kunder som ikke har spesielt kundeforhold el om aksjene er på utenlandsk børs el noe). 

Anonymkode: 26b13...7f4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må jo begynne et sted. Norgesgruppen ville kkke vært et dumt sted å investere med lang horisont om aksjen var i verdipapirmarkedet. 

Ts, sjekk Oslo børs sine sider (ulike lister, men hovedlisten har de største og «safeste» aksjene som Equinor, Hydro, Telenor, DNB osv). 

I DNB ser du hva gebyrer blir når du legger inn ordre, før du endelig godkjenner den. Du kan også kansellere kjapt om den ikke går med en gang (spørs jo hvilken kjøpskurs du legger inn). Men vil anbefale deg å plassere i 5-10 ulike aksjerisiko å store risiko (og ikke putte alle eggene i en kurv). 

Om ikke Ts skal trade, kun kjøpe noen poster og sitte på dem, er det ikke så farlig om det koster 100,- PR transaksjon (DNB lå på det for total-kunder i fjor mener jeg, 40,- for Saga-kunder, mulig de bruker % nå eller for handel for kunder som ikke har spesielt kundeforhold el om aksjene er på utenlandsk børs el noe). 

Ja, det er alltid en god ide å gi bort pengene sine til en grådig bank.

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, abrasiveRefraction said:

Ja, det er alltid en god ide å gi bort pengene sine til en grådig bank.

Du mener banker skal yte tjenester gratis?

Eller at man skal bytte til en leverandør med dårlig brukerfunksjonsloter for å spare 100 kroner? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du mener banker skal yte tjenester gratis?

Eller at man skal bytte til en leverandør med dårlig brukerfunksjonsloter for å spare 100 kroner? 

Synes du nordnet har dårlige brukerfunksjoner?

Jeg synes banker bør yte tjenester til fornuftige priser. Med åpne og enkle prislister

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg ikke bare handle direkte via Oslo Børs?

Nei. Du må handle gjennom en megler. F.eks Nordnet eller Sbanken. 

Anonymkode: 0c44a...453

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Norgesgruppen er ikke børsnoterte. På samme måte som Rema1000, det vil si at du må kontakte eierne direkte for å høre om de vil selge aksjer til deg. Det er derfor du ikke finner dem på handelsplattformer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok ut 80.000 for å handle aksjer for.

Kjøpte en 20-ish forskjellige aksjer i selskaper jeg vil ''føle jeg eier litt''.

Prøvde å kjøpe i store kvanta da omk. av ordre % (hva nå det betyr) ble lavere.

Så har ca. 5000 i hver aksje i snitt.

Ser nå at jeg har betalt da rundt 700 kr. i kurtasje; greit nok det.

Men går jeg på oversikten min, ser jeg at jeg har ''Verdi: 60.000''. Hva betyr dette?

Ser at alle aksjene mine går i minus fortsatt (men kjøpte de jo også i minus = kjøp billig, selg dyrt); men det betyr at i snitt har hver enkelt aksje gått i minus med 1000 kr av mine 5000 og er nå nede på 4000 i verdi; ergo ganger du 1000 kr. i minus x 20 aksjer, så har jeg altså allerede tapt 20.000? Wow.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at vi anbefaler amatører å kjøpe indeksfond og ikke enkeltaksjer.

Anonymkode: d15b1...b4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en grunn til at vi anbefaler amatører å kjøpe indeksfond og ikke enkeltaksjer.

Amatør? Jeg? Oi.....

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Amatør? Jeg? Oi.....

Jeg håper du er ironisk, og innser at du ikke har noen kunnskap om aksjer og aksjehandel.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjøpte en 20-ish forskjellige aksjer i selskaper jeg vil ''føle jeg eier litt''.

Forstår du vil føle du eier litt, men kan bli dyrt om man lar følelsene styre hva man investerer i. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men går jeg på oversikten min, ser jeg at jeg har ''Verdi: 60.000''. Hva betyr dette?

Det betyr at du for øyeblikket har du urealisert tap på 20000 kr. 

Anonymkode: 0c44a...453

• Liker 1
Skrevet

Når kjøpte du disse aksjene, og hvilke aksjer? :)

AnonymBruker
Skrevet

Og forresten: Nordnet er billigst ja, hvis du regner 1 måned fra og med du blir kunde, fra den 32. dagen koster kurtasjen 29 kr. akkurat som i DNB.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...