Gå til innhold

Handler du kryptovaluta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke exchanges handler du fra, eller opererer du selvstendig kun med Wallet for f.eks. Blockhain generelt?

 

Hvis du ikke handler: hvorfor ikke?

Anonymkode: 44556...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Så dum er jeg ikke. Dessuten har jeg litt respekt for samfunnet og miljøet rundt meg. Myndighetene sliter og bruker store ressurser på å følge med på dette. Skatt og hvitvasking er et par viktige stikkord. Dette er et pyramidespill for kjeltringer. Det krever dessuten store ressurser. Når egoistiske kjeltringer sitter og skjuler transaksjoner for myndighetene så står jeg hjemme og slukker sparepærer for å gi mitt lille bidrag til miljøet. Tenk at de unødvendige transaksjonene bruker like mye strøm som et lite land. Myndighetene har gitt store rabatter i elavgiften.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke krypto fordi det er en råvare/valuta som er ekstremt volatil, men hovedgrunnen er at kryptovaluta ikke skaper verdier. Eier du en selskapsaksje jobber det tusenvis av folk i det selskapet for å skape verdier og avkastning gjennom kjøp og salg av produktene deres. Selskapet skaper fortjeneste og selskapet stiger i verdi. Krypto stiger fordi

a.) spekulanter tror verdien vil stige mer - altså spekulanter tror det fins en enda dummere person som vil betale høyere pris enn han gjorde for noe som ikke generer verdier.

b.) kriminelle trenger å overføre verdier

I tillegg er ikke kryptomarkedet regulert, dvs at store deler av handelen er kunstig generert. Det er vanlig med prismanipuleringsstrategier slik som pump&dump som er regulert i vanlig aksjehandel, men ikke i krypto. Innskuddet ditt er ikke sikret gjennom noen slags bankgaranti slik som pengene i banken din er. Blir kryptobørsen hacket slik som ofte skjer så mister du alt. Det er stress iforhold til skattemelding da kryptoverdier ikke er forhåndsutfylt slik som AKS konto eller bankkonto er.

Så jeg lurer på hvorfor noen i det hele tatt vil investere i krypto og ikke i vanlige spareformer. Liker du risiko så kjøp PUTS&CALLS, driv shorthandel eller kjøp gearete produkter. Eller hvis du liker ekstrem risiko så kjør lotto. Er du tiltrukket av umoralske eller dumme investeringer så bli med i MLM/pyramideselskap. Det er jo litt sosialt og. Men krypto? Nei som investering ville jeg ikke gjort det. Hvorfor vil du handle krypto TS?

Anonymkode: 5ca20...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjevla
7 minutter siden, Mannisinbestealder skrev:

Nei. Så dum er jeg ikke. Dessuten har jeg litt respekt for samfunnet og miljøet rundt meg. Myndighetene sliter og bruker store ressurser på å følge med på dette. Skatt og hvitvasking er et par viktige stikkord. Dette er et pyramidespill for kjeltringer. Det krever dessuten store ressurser. Når egoistiske kjeltringer sitter og skjuler transaksjoner for myndighetene så står jeg hjemme og slukker sparepærer for å gi mitt lille bidrag til miljøet. Tenk at de unødvendige transaksjonene bruker like mye strøm som et lite land. Myndighetene har gitt store rabatter i elavgiften.

Ikke jeg heller. Kjenner til mer enn en som har latt seg lure av det idiotiet. De ble aldri rike for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mannisinbestealder said:

Nei. Så dum er jeg ikke. Dessuten har jeg litt respekt for samfunnet og miljøet rundt meg. Myndighetene sliter og bruker store ressurser på å følge med på dette. Skatt og hvitvasking er et par viktige stikkord. Dette er et pyramidespill for kjeltringer. Det krever dessuten store ressurser. Når egoistiske kjeltringer sitter og skjuler transaksjoner for myndighetene så står jeg hjemme og slukker sparepærer for å gi mitt lille bidrag til miljøet. Tenk at de unødvendige transaksjonene bruker like mye strøm som et lite land. Myndighetene har gitt store rabatter i elavgiften.

Også har du de som har sett flatingen på bitcoin i 2011 og oppgangen med 800 % i 2018 og solgte seg ut; nå er vi på flatingen igjen av ala 2011, og da vil det i hvert fall oppstå en ny opptur ala 2018 hvor man kan selge.

I tillegg er bitcoin gyldige betalingsmidler i Kina, på Subways rundt om i verden, flyselskap tar bitcoin i betaling, enkelte hoteller i utlandet tar bitcoin som betaling... det er rett og slett blitt normen. Heng dere på og bli med på veksten, eller avstå. Men en liten tusing kan den fort bli både 10 og 100-tusen på kort tid, og taper man den... så var det bare ukeshandelen. Alt å vinne.

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Handler ikke krypto fordi det er en råvare/valuta som er ekstremt volatil, men hovedgrunnen er at kryptovaluta ikke skaper verdier. Eier du en selskapsaksje jobber det tusenvis av folk i det selskapet for å skape verdier og avkastning gjennom kjøp og salg av produktene deres. Selskapet skaper fortjeneste og selskapet stiger i verdi. Krypto stiger fordi

a.) spekulanter tror verdien vil stige mer - altså spekulanter tror det fins en enda dummere person som vil betale høyere pris enn han gjorde for noe som ikke generer verdier.

b.) kriminelle trenger å overføre verdier

I tillegg er ikke kryptomarkedet regulert, dvs at store deler av handelen er kunstig generert. Det er vanlig med prismanipuleringsstrategier slik som pump&dump som er regulert i vanlig aksjehandel, men ikke i krypto. Innskuddet ditt er ikke sikret gjennom noen slags bankgaranti slik som pengene i banken din er. Blir kryptobørsen hacket slik som ofte skjer så mister du alt. Det er stress iforhold til skattemelding da kryptoverdier ikke er forhåndsutfylt slik som AKS konto eller bankkonto er.

Så jeg lurer på hvorfor noen i det hele tatt vil investere i krypto og ikke i vanlige spareformer. Liker du risiko så kjøp PUTS&CALLS, driv shorthandel eller kjøp gearete produkter. Eller hvis du liker ekstrem risiko så kjør lotto. Er du tiltrukket av umoralske eller dumme investeringer så bli med i MLM/pyramideselskap. Det er jo litt sosialt og. Men krypto? Nei som investering ville jeg ikke gjort det. Hvorfor vil du handle krypto TS?

Anonymkode: 5ca20...52b

Må ha store verdier? OK: Jeg har en liten tusing inne. Den trenger vel ikke engang skatteføres, da den ikke er investert på en plattform, men bare kjøpt en andels% av en bitcoin i: tenker å ''realisere den/selge den'' når bitcoin øker i verdi igjen. Om ca. et år vil jeg anta den er 10.000.

Men helt enig: har du mange exchanges og Wallets og mye verdier inne og trader fremfor å investere, selvfølgelig må skatteetaten vite det.

21 minutter siden, Kjevla said:

Ikke jeg heller. Kjenner til mer enn en som har latt seg lure av det idiotiet. De ble aldri rike for å si det sånn.

Så har du de som kjøpe i 2011 og solgte i 2018. 100.000 ble plutselig 80 millioner.

Anonymkode: 44556...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryptovaluta er faktisk miljøskadelig. Hele 1% av verdens strømforbruk går til noe så dustete og energien lages av blant annet kull. 

Anonymkode: 2c14d...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke kryptovaluta, jeg ser også problemet med hvitvasking, men jeg liker at det er uavhengig av sentralbanker, ingen politikk som griper inn. Joda, det er mulig å manipulere men da er det i det minste ikke de største kjeltringer som finnes: politikkere. Det er aldri folkets interesser de representerer.

Anonymkode: 743c6...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk handlet - av ren nysgjerrighet, så ved siste sjekk hadde jeg vel 130 kr inne :ler: . Solid tap siden "investeringen" var på hele 200 kr, men jeg tror jeg skal overleve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Cata said:

Jeg har faktisk handlet - av ren nysgjerrighet, så ved siste sjekk hadde jeg vel 130 kr inne :ler: . Solid tap siden "investeringen" var på hele 200 kr, men jeg tror jeg skal overleve. 

Null stress, den er i nedgang på vei til flatingen av 2011. Slike flukterende økonomier går opp og ned hele tiden, så vil anta at den går opp til minst 800 % eller 900 % i løpet av 5 år uansett, og da er plutselig 200 kr. blitt til en solid egenkapital! :)

Anonymkode: 44556...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke krypto fordi det er en råvare/valuta som er ekstremt volatil, men hovedgrunnen er at kryptovaluta ikke skaper verdier. Eier du en selskapsaksje jobber det tusenvis av folk i det selskapet for å skape verdier og avkastning gjennom kjøp og salg av produktene deres. Selskapet skaper fortjeneste og selskapet stiger i verdi. Krypto stiger fordi

a.) spekulanter tror verdien vil stige mer - altså spekulanter tror det fins en enda dummere person som vil betale høyere pris enn han gjorde for noe som ikke generer verdier.

b.) kriminelle trenger å overføre verdier

I tillegg er ikke kryptomarkedet regulert, dvs at store deler av handelen er kunstig generert. Det er vanlig med prismanipuleringsstrategier slik som pump&dump som er regulert i vanlig aksjehandel, men ikke i krypto. Innskuddet ditt er ikke sikret gjennom noen slags bankgaranti slik som pengene i banken din er. Blir kryptobørsen hacket slik som ofte skjer så mister du alt. Det er stress iforhold til skattemelding da kryptoverdier ikke er forhåndsutfylt slik som AKS konto eller bankkonto er.

Så jeg lurer på hvorfor noen i det hele tatt vil investere i krypto og ikke i vanlige spareformer. Liker du risiko så kjøp PUTS&CALLS, driv shorthandel eller kjøp gearete produkter. Eller hvis du liker ekstrem risiko så kjør lotto. Er du tiltrukket av umoralske eller dumme investeringer så bli med i MLM/pyramideselskap. Det er jo litt sosialt og. Men krypto? Nei som investering ville jeg ikke gjort det. Hvorfor vil du handle krypto TS?

Anonymkode: 5ca20...52b

Det er da verdifullt med kryptovaluta som et tillegg til "klassiske" investeringer. Vel er det sikkert mange døgnfluer blant alle de nye krotpvalutaene som har kommet til, men blokkjedeteknologi og kryptovaluta har allerede drevet en teknologisk utvikling siden bitcoin kom på banen, i den grad også seriøse finansinstitusjoner i noen grad har sett på denne teknologien. I tillegg kan det være det eneste realistiske alternativet i land uten et fungerende økonomisk system og rettsvesen fra før, der risikoen for korrupsjon er stor. 

a) Det er da mange andre typer verdipapirer som har overdrevne priser, basert på markedets forventninger, og som i større eller mindre grad er bobler. 

b) Nå kan svindlere benytte seg av strukturer med stråmannsselskaper også. Fravær av kryptovaluta sikrer ikke at kriminelle ikke finner andre måter å overføre penger på. Man kan ikke unngå eller forby betalingsmidler bare fordi man mistenker at det kan bli brukt av kriminelle. 

Ja, akkurat dette kan jeg være enig i. Kryptovaluta kan være en utfordring for de uten tilstrekkelig kunnskap og uten tilstrekkelig backuprutiner. Det er mange som anbefaler å ha sin kryptowallet lagret lokalt, med tilstrekkelig grad av backup (backupbehovet øker med verdien av det som er i lommeboken), i stedet for en online skytjeneste. 

Det kan kanskje være litt tungvindt å måtte registrere alle inntekter/tap selv på selvangivelsen, men dette må man jo også gjøre når man er eksponert mot utenlandsk børs for eksempel. Det er bare verdipapirer handlet blant norske institusjoner som kommer med automatisk. 

For investorer med en viss ambisjon er det da ikke et spørsmål om det ene eller andre. De fleste jeg kjenner handler både kryptovaluter, tradisjonell valuta, aksjer, rentefond, aksjefond, ETF'er osv. altså en god blanding av både ny digital valuta og tradisjonelle verdipapirer. 

Anonymkode: e981c...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er der jeg er nå. Har både kryptovaluta, aksjer, aksjefond, indexfond, BSU, sparekonto, spareplaner... sier ikke jeg har mye i alt, men kan i hvert fall si jeg er en delvis del av hele økonomien i verden.

Hvordan føres dette opp på skatteseddelen? Jeg har i utg. frikort.

Anonymkode: 44556...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

 

Så har du de som kjøpe i 2011 og solgte i 2018. 100.000 ble plutselig 80 millioner.

Anonymkode: 44556...d13

Det sier vel mest av hvor stor risiko det er å investere i denne valutaen. Om 100 000 kan bli til 80 millioner så kan også 80 millioner bli til 100 000 kroner. 

Anonymkode: 23314...e37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og tilsvarende kan 1000 kr. bli til 80.000, evnt. har du bare tapt 1000 kr. og det går også helt fint.

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sier vel mest av hvor stor risiko det er å investere i denne valutaen. Om 100 000 kan bli til 80 millioner så kan også 80 millioner bli til 100 000 kroner. 

Anonymkode: 23314...e37

 

Anonymkode: 44556...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Null stress, den er i nedgang på vei til flatingen av 2011. Slike flukterende økonomier går opp og ned hele tiden, så vil anta at den går opp til minst 800 % eller 900 % i løpet av 5 år uansett, og da er plutselig 200 kr. blitt til en solid egenkapital! :)

Anonymkode: 44556...d13

Jeg tror nok heller jeg regner den 200 lappen som tapt, gitt. Eller ikke, nå er den jammen oppe på 195 kr igjen.

 

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Null stress, den er i nedgang på vei til flatingen av 2011. Slike flukterende økonomier går opp og ned hele tiden, så vil anta at den går opp til minst 800 % eller 900 % i løpet av 5 år uansett, og da er plutselig 200 kr. blitt til en solid egenkapital! :)

Anonymkode: 44556...d13

100% =200 kr.

800% =1600 kr.

Måste vara väldigt billiga hus och lägenheter där du bor om dom där summorna är solidt egenkapital 😉

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, qwerty123 skrev:

100% =200 kr.

800% =1600 kr.

Måste vara väldigt billiga hus och lägenheter där du bor om dom där summorna är solidt egenkapital 😉

 

Godt jeg er så gammel jeg har betalt ned boligen da. Dermed overlever jeg vel tapet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Cata said:

Jeg tror nok heller jeg regner den 200 lappen som tapt, gitt. Eller ikke, nå er den jammen oppe på 195 kr igjen.

 

Jepp: sjansen er egentlig 1:1 for at de 200 kr. er 20.000 om 5 år.

Anonymkode: 44556...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp: sjansen er egentlig 1:1 for at de 200 kr. er 20.000 om 5 år.

Anonymkode: 44556...d13

1:1 bety vel at det er 100% sikkert. Er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes. Sjansen er også 1:1 for at hun går konk.

Anonymkode: 44556...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da verdifullt med kryptovaluta som et tillegg til "klassiske" investeringer. Vel er det sikkert mange døgnfluer blant alle de nye krotpvalutaene som har kommet til, men blokkjedeteknologi og kryptovaluta har allerede drevet en teknologisk utvikling siden bitcoin kom på banen, i den grad også seriøse finansinstitusjoner i noen grad har sett på denne teknologien. I tillegg kan det være det eneste realistiske alternativet i land uten et fungerende økonomisk system og rettsvesen fra før, der risikoen for korrupsjon er stor. 

a) Det er da mange andre typer verdipapirer som har overdrevne priser, basert på markedets forventninger, og som i større eller mindre grad er bobler. 

b) Nå kan svindlere benytte seg av strukturer med stråmannsselskaper også. Fravær av kryptovaluta sikrer ikke at kriminelle ikke finner andre måter å overføre penger på. Man kan ikke unngå eller forby betalingsmidler bare fordi man mistenker at det kan bli brukt av kriminelle. 

Ja, akkurat dette kan jeg være enig i. Kryptovaluta kan være en utfordring for de uten tilstrekkelig kunnskap og uten tilstrekkelig backuprutiner. Det er mange som anbefaler å ha sin kryptowallet lagret lokalt, med tilstrekkelig grad av backup (backupbehovet øker med verdien av det som er i lommeboken), i stedet for en online skytjeneste. 

Det kan kanskje være litt tungvindt å måtte registrere alle inntekter/tap selv på selvangivelsen, men dette må man jo også gjøre når man er eksponert mot utenlandsk børs for eksempel. Det er bare verdipapirer handlet blant norske institusjoner som kommer med automatisk. 

For investorer med en viss ambisjon er det da ikke et spørsmål om det ene eller andre. De fleste jeg kjenner handler både kryptovaluter, tradisjonell valuta, aksjer, rentefond, aksjefond, ETF'er osv. altså en god blanding av både ny digital valuta og tradisjonelle verdipapirer. 

Anonymkode: e981c...bed

Ja krypto brukes nok av de få i utviklingsland som har kompetanse til å kjøpe og sette seg inn i hva det er & som trenger å flytte verdier fra sin lokalevaluta & hvor det er kapitalkontroll & hvor det er eksisterende infrastruktur som muliggjør overføring av fiatverdier til krypto.

Men jeg eier ikke tyrkiske lire heller bare fordi det er en diversifisering fra kronen. Det er ikke lurt å spare i valutaer, det er lurt å spare i verdipapirer hvor det er underliggende verdiskapning. Valutaer blir jo devaluert for hvert år. Ja da krypto er spennende teknologi og at banker snuser på teknologien for å skaffe seg profitt er jo forventet. Men ingen av de tingene betyr at det er en god eller trygg investering. Kryptovaluta er ulovlig i flere land, og listen vokser hele tiden. Men personlig hadde det ikke utgjort noen forskjell om det var lovlig eller ei, om det var tilrettelagt, om det var lett å handle, om krypto ikke var utsatt for manipulasjon, ikke var utsatt for utallige historier om folk som mistet alt pga hacking, om krypto hadde lite volatilitet osv. Det hadde likevel hatt de samme begrensningene som gull eller valuta.

Det er ingen underliggende verdiskapning som gjør at eiendelen stiger i verdi utover det folk spekulerer at den vil være verdt i fremtiden. Ja du kan diversifisere porteføljen din med gull og krypto og lottobilletter og MLM. Disse investeringene KAN jo gå rett til himmels. Har fulgt litt overfladisk med på bitcoin på e24 sin forside. Og ser at den er litt korrelert med aksjemarkedet faktisk. Aksjer har overdrevne priser ja. Men det fins faktisk underliggende verdi knyttet til aksjene. Kryptovaluta har ingen underliggende verdi(produksjonsmaskinener, eller intellektuelt opphavsbeskyttet teknologi) Folk sier gjerne teknologien er den underliggende verdien, men teknologien er open source, alle kan bruke den. Og er den ikke open source vil det være en meget tvilsom kryptoinvestering da du ikke vet om det bare er ren svindel, eller om det faktisk er et begrenset antall coins som kan bli utstedt. Tradisjonelle bedrifter bruker maskiner og sin proprietære teknologi til å utvikle produkter som blir etterspurt i markedet, det gjør ikke krypto. Du kan si at krypto tilbyr et produkt som er en markedsplass for verdioverføring og lagring. Men i så måte er det et veldig dårlig produkt gitt alle de milliardene av kroner som er forsvunnet på grunn av usikker sikring av disse markedsplassene og verdi lagringsmidlene. Så all den tid det fins mange andre og bedre alternativer for lagring og overføring av verdier så vil jeg si at det er et veldig dårlig produkt. 

Jeg bryr meg ikke om krypto blir brukt av kriminelle, de bruker dollar også. Det jeg sier er at en stor andel av volumet blir brukt til kriminell virksomhet og det er nok litt av grunnen til at flere og flere land forbyr krypto.

Alt som er i Aksjesparekontoen blir automatisk rapportert inn på selvmeldingen uavhengig av hvor aksjen, fondet eller ETF'en er registrert. Driver du å trader krypto må du fylle ut MYE, altså hvor mye du har tjent på hver enkelt transaksjon, inngangsverdi osv. Og du må ha underliggende dokumentasjonen tilgjengelig på skatteetatens forespørsel. Er luksus med Aksjesparekonto. Du kan selge og kjøpe i vei inni den kontoen uten selvmelding stress.

Så oppsummert, ønsker du diversifikasjon i porteføljen din og valget står mellom lotto, pyramidespill, krypto, hesteløpspill så kan du fint velge krypto. Men for langsiktig sparing er det aksjefond som gjelder. For likviditet er det kontanter som gjelder. Grunnen til at du bør ha kroner i porteføljen din er at det er tvungent betalingsmiddel i Norge og prisen på et brød i kroner endrer seg ikke med 100%+ fra dag til dag.

Men hvis du handler krypto, hvilken krypto har du kjøpt? Har du lest om begrensningene for den valutaen og forsikret deg om at det ikke er scam? Hvor mye koster det deg i gebyrer å ta ut 500 kroner fra den valutaen? All den strømmen for å mine krypto er ikke gratis vet du. Hvilken motpartsrisiko har du? Hva skjer hvis du dør? Har du lagt en plan for hvordan dine nærmeste kan skaffe seg tilgang til dine kryptoverdier? Hvordan lagrer du verdiene? Har du printet ut den koden og lagt den i en fysisk bankboks? Eller er det i madrassen? Eller bare ligger det på PC'en? Eller kanskje i skyen? Alle disse har risiko og kostnad knyttet til seg. Og det er du som bærer hele kostnaden og risikoen.

Nei nå har jeg snakket nok om krypto for i dag!

Anonymkode: 5ca20...52b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...