Gå til innhold

Vennepar vil reise på ferie med oss, men vi har ikke lyst pga tidligere opplevelse på tur med dem. Hva sier vi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år tilbake var vi på en ukes ferie i et søreuropeisk land med et vennepar. Det var første gangen vi reiste sammen med dem og det var en del uenigheter allerede i planleggingsfasen og mens vi var på tur ble de flere ganske opphetede diskusjoner rundt ting vi var uenige om. Noen eksempler:

• Vi ønsket å bo på hotell, de ville bruke Airbnb e.l. De fikk viljen sin da de fant en fin leilighet med god beliggenhet.
  • Vi ønsket å spise lunsj og middag ute, de ønsket å lage mat hjemme mest mulig. Mye av matlagingen falt på mannen min. Han er glad i å lage mat, og flink til det, men han hadde ikke lyst til å stå flere timer på kjøkkenet hver dag i ferien. 
  • Når vi skulle spise lunsj eller middag ute ville de gjøre det kjapt og billig, f.eks. ty til fastfood eller kjøpe sandwich e.l. i matbutikken. Vi ønsket å gå på restaurant og spise god, lokal mat. Vi endte med å dele oss flere ganger.
  • Når det var snakk om å besøke severdigheter (der det gjerne er mye kø for å komme inn) var de ikke interesserte i å betale ekstra for "skip the line" billetter. Det var jo så dyrt og de var ikke spesielt interessert.
  • Vennene våre ville bruke en dag på reise til et outlet for å shoppe. Vi ville ta en dagstur til en annen by for å se gamlebyen.

Nå sier sikkert noen at de ikke har god råd, men i løpet av turen brukte de store summer på å kjøpe dyre klær, sko og vesker. De er rett og slett ikke interessert i de samme tingene som oss. Vi legger gjerne penger i å bo på et greit hotell med god frokost og å spise ute når vi er på tur, samt at vi er historieinteresserte og ønsker å besøke kjente historiske bygg, museer osv. og betaler gjerne noen kroner ekstra for å slippe lange køer. Vennene våre er interessert i shopping. De legger igjen pengene sine i dyre butikker og shopper gjerne designervarer som Gucci, Chanel og Louis Vuitton, samt at de handler mye på outlet til både seg og barna.

På bakgrunn av dette har vi ikke vært interessert i å reise på ferie med dem igjen og de har ikke tatt initiativ til noen ny tur, så vi har antatt at de som oss har følt at vi har såpass sprikende preferanser og interesser at det ikke er aktuelt. Men da vi var på middag hos dem i helgen spurte de om vi vil reise til samme område med dem igjen "for det var jo så koselig sist". Vi har ikke svart, men har lite lyst til å reise sammen med dem igjen på bakgrunn av opplevelsen sist.  Hva sier vi? Vi er gode venner med dem og har ikke lyst til å bli uvenner med dem.

Anonymkode: e5901...19b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å si det som det er? 

Anonymkode: b18b0...59b

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Si det som det er dere :) 

Anonymkode: e062b...5da

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Du må si det som det er. Hvis vennskapet er ekte, så tåler det det.

Anonymkode: d09cf...be9

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare satt at vi denne ønsker å reise alene for å pleie forholdet. Trenger jo ikke gå noe mer inn på det, dere er tross alt voksne. Og skal dere starte å kritisere dem for det som skjedde da så vil de gjøre det samme tilbake også er det ikke noe mer vennskap igjen oppi all krangling. 

For alt dere vet så hadde dere kanskje passet best på en tur med colorline bare. Da er det jo kun et par dager å forholde seg til dem.  

Anonymkode: afd9b...501

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare si det som det er, og si at det ikke var hyggelig forrige gang? Si at dere ikke er interessert i de samme tingene.

Anonymkode: f09e9...99f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville bare satt at vi denne ønsker å reise alene for å pleie forholdet. Trenger jo ikke gå noe mer inn på det, dere er tross alt voksne. Og skal dere starte å kritisere dem for det som skjedde da så vil de gjøre det samme tilbake også er det ikke noe mer vennskap igjen oppi all krangling. 

For alt dere vet så hadde dere kanskje passet best på en tur med colorline bare. Da er det jo kun et par dager å forholde seg til dem.  

Kjære vene så mange skrivefeil, regner med st budskapet kom frem uansett! Beklager trøtt frøken her! 😅

• Liker 1
Skrevet

Si det som det er, men gjerne pakk det litt inn. «Det var veldig koselig, men vi har kanskje litt forskjellige interesser og behov på ferie så det er kanskje greit at vi heller gjør noe annet hyggelig sammen istedenfor som en tur på danskebåten» eller noe sånt. (Støtter forslaget over om Colorline😁)

• Liker 26
Skrevet

Med såpass mye "komplikasjoner" som det ble sist hadde jeg ikke vært redd for å si det som det er. Hadde det bare vært noe småting hadde det vært litt vanskligere. Med det er jo lite som taler for at dere har de samme ønskene med en ferie🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

100% ærlighet i slike situasjoner er overvurdert og kan skape unødvendig friksjon. Er vel ikke "bare" å si det som det er alltid. Dette er sannsynligvis et vennskap de, tross ulikheter, ønsker å beholde. Jeg hadde pakket avslaget inn i masse, god og lodden bomull :)

Anonymkode: 1b7a2...e3d

• Liker 30
Skrevet
Akkurat nå, Sylveon skrev:

Si det som det er, men gjerne pakk det litt inn. «Det var veldig koselig, men vi har kanskje litt forskjellige interesser og behov på ferie så det er kanskje greit at vi heller gjør noe annet hyggelig sammen istedenfor som en tur på danskebåten» eller noe sånt. (Støtter forslaget over om Colorline😁)

Hvorfor pakke det inn når det kommer så tydelig frem at de ønsker helt forskjellige ting?! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at dere ønsker å reise alene og at dere vil bo på hotell, spise ute, ikke lage mat hjemme, dra på serverdigheter og ikke måtte inngå kompromisser når dere har ferie og at dere derfor ønsker å være dere to kun.

Anonymkode: 93817...dc3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Finn en annen type tur hvor dere hsr mer sammenfallende interesser? Skihelg el.l.

Anonymkode: 2b794...195

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Hvorfor pakke det inn når det kommer så tydelig frem at de ønsker helt forskjellige ting?! 

Fordi jeg har inntrykk av at veldig mange er veldig hårsåre om dagen og tar seg veldig nær av den minste ting. Med det i bakhodet så syns jeg det er greit å pakke inn ting litt spesielt om det er mennesker som man har en fin relasjon til i hverdagen

• Liker 9
Skrevet (endret)
47 minutter siden, Sylveon skrev:

Fordi jeg har inntrykk av at veldig mange er veldig hårsåre om dagen og tar seg veldig nær av den minste ting. Med det i bakhodet så syns jeg det er greit å pakke inn ting litt spesielt om det er mennesker som man har en fin relasjon til i hverdagen

Da utsetter man bare problemet, og må muligens svare på det samme spørsmål ferie etter ferie. Voksne mennesker bør tåle å høre sannheten, det er jo ikke noe personlig over det heller. 

Endret av Nerine_
  • Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Da utsetter man bare problemet, og må muligens svare på det samme spørsmål ferie etter ferie. Voksne mennesker bør tåle og høre sannheten, det er jo ikke noe personlig over det heller. 

Jeg er enig. Voksne mennesker burde det

• Liker 3
Skrevet (endret)

Forstår dere godt. Styr unna. Lær av deres feil.

Book det dere vil, —inviter dem med etterpå. De kommer til å feige—ut. De vil ikke legge mye penger i ferier som dere, å kommer til å takke nei. 

Spør de mer så si det som det er. Dere legger mye i ferien på den måten at dere vil skjemme dere bort. Sist ble det ikke slik. Men de er velkommen til å booke samme hotell som dere på samme tidspunkt osv. Punktum.

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et søskenbarn som vi var på ferie sammen med ett år, og året etter så var jeg fast bestemt på at jeg ikke ville være sammen med de igjen. Da spurte jeg rett ut hvilket land de ville reise til når ferien kom, fikk til svar at de kunne tenkt seg å reise til xxx, mens jeg og samboeren min sa med en gang at vi hadde planlagt å ta en tur til yyy. Gikk helt fint, de ville en plass og vi ville en annen plass. Jeg kunne godt tenkt meg å reise dit de skulle, men jeg ville jo ikke vær på samme plass som de. 

Anonymkode: 3142d...2eb

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For noen år tilbake var vi på en ukes ferie i et søreuropeisk land med et vennepar. Det var første gangen vi reiste sammen med dem og det var en del uenigheter allerede i planleggingsfasen og mens vi var på tur ble de flere ganske opphetede diskusjoner rundt ting vi var uenige om. Noen eksempler:

• Vi ønsket å bo på hotell, de ville bruke Airbnb e.l. De fikk viljen sin da de fant en fin leilighet med god beliggenhet.
  • Vi ønsket å spise lunsj og middag ute, de ønsket å lage mat hjemme mest mulig. Mye av matlagingen falt på mannen min. Han er glad i å lage mat, og flink til det, men han hadde ikke lyst til å stå flere timer på kjøkkenet hver dag i ferien. 
  • Når vi skulle spise lunsj eller middag ute ville de gjøre det kjapt og billig, f.eks. ty til fastfood eller kjøpe sandwich e.l. i matbutikken. Vi ønsket å gå på restaurant og spise god, lokal mat. Vi endte med å dele oss flere ganger.
  • Når det var snakk om å besøke severdigheter (der det gjerne er mye kø for å komme inn) var de ikke interesserte i å betale ekstra for "skip the line" billetter. Det var jo så dyrt og de var ikke spesielt interessert.
  • Vennene våre ville bruke en dag på reise til et outlet for å shoppe. Vi ville ta en dagstur til en annen by for å se gamlebyen.

Nå sier sikkert noen at de ikke har god råd, men i løpet av turen brukte de store summer på å kjøpe dyre klær, sko og vesker. De er rett og slett ikke interessert i de samme tingene som oss. Vi legger gjerne penger i å bo på et greit hotell med god frokost og å spise ute når vi er på tur, samt at vi er historieinteresserte og ønsker å besøke kjente historiske bygg, museer osv. og betaler gjerne noen kroner ekstra for å slippe lange køer. Vennene våre er interessert i shopping. De legger igjen pengene sine i dyre butikker og shopper gjerne designervarer som Gucci, Chanel og Louis Vuitton, samt at de handler mye på outlet til både seg og barna.

På bakgrunn av dette har vi ikke vært interessert i å reise på ferie med dem igjen og de har ikke tatt initiativ til noen ny tur, så vi har antatt at de som oss har følt at vi har såpass sprikende preferanser og interesser at det ikke er aktuelt. Men da vi var på middag hos dem i helgen spurte de om vi vil reise til samme område med dem igjen "for det var jo så koselig sist". Vi har ikke svart, men har lite lyst til å reise sammen med dem igjen på bakgrunn av opplevelsen sist.  Hva sier vi? Vi er gode venner med dem og har ikke lyst til å bli uvenner med dem.

Anonymkode: e5901...19b

Hvis dere syntes det er så galt, syntes jeg bare dere skal si det som det er på en voksen måte.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å si: Vi reiser helst alene vi.  Du vet,  vi foretrekker å vi på hotell hvor vi kan spise frokost,  og vi  vil spise både lunch og middag ute . Er ikke så glad i huslige sysler når vi er på ferie.  Dessuten elsker vi å finne koselige restauranter hvor vi kan spise autentisk mat,  og da kan vi sitte der hele kvelden.  Og så liker vi å gå på museer  og vi hater shopping! Så vi synes det er best vi drar alene,  så vi kan gjøre det som passer oss . 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...