AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #1 Skrevet 16. april 2019 Bor i en liten sentrumsleilighet på 38 m2 hvor kjøkkenet var pusset opp i 2006. Jeg hadde nylig en liten lekkasje grunnet ledning til oppvaskmaskin, og har lyst å renovere hele kjøkkenet iflg nye vårromskrav for å forhindre vannskader. Pluss jeg har lyst å shine opp og modernisere med smarte løsninger. Spørsmålet er hvordan går jeg frem? Jeg har ikke mulighet og kompetanse til å gjøre noe selv, og vil egentlig ha inn noen som kan gjøre hele jobben - salg av innredninger, montering, elektriker og rørleggerarbeid. Finnes et slikt firma, eller må jeg kjøpe delene en plass og så leie inn ulike håndverkere for de ulike jobbene? Kjøkkenet er lite, ca på denne størrelse. Noen tanker om pris? Kan godt bruke Ikea, eller noe annet som ikke er så pricey. Anonymkode: b7bc3...868
cassio Skrevet 16. april 2019 #2 Skrevet 16. april 2019 Ikea har helt greie kjøkkenskap, de har også samarbeid med et firma som monterer og installerer kjøkkenet. Du finner informasjon om pris etc på Ikeas nettsider. 2
petterm Skrevet 16. april 2019 #3 Skrevet 16. april 2019 Jeg ville målt opp kjøkkenet så nøyaktig som mulig. Deretter ville jeg kontaktet en snekker for å høre om hen kan montere feks et IKEA kjøkken. Snekkere pleier å samarbeide med elektriker og rørlegger, så du slipper å ordne med den biten. Deretter ville jeg lastet ned IKEA kjøkkenplanlegger og satt sammen det kjøkkenet jeg ønsket meg. Har du mulighet kan du stikke innom IKEA og få hjelp til å sjekke at alt er ok. 2
Leo Skrevet 16. april 2019 #4 Skrevet 16. april 2019 Men hvor er oppvaskmaskinen som var opphavet til lekkasjen? Det er jo heller ingen våtromskrav på kjøkken som ikke lar seg integrere i eksisterende løsning i så fall (Kjøkken er ikke et våtrom). 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #5 Skrevet 16. april 2019 9 minutter siden, Leo skrev: Men hvor er oppvaskmaskinen som var opphavet til lekkasjen? Det er jo heller ingen våtromskrav på kjøkken som ikke lar seg integrere i eksisterende løsning i så fall (Kjøkken er ikke et våtrom). Jo, men jeg hadde en rørlegger inne for å skifte ut slangen på oppvaskmaskinen, og han sa at det var kommet/ville komme nye krav om montering av lekkasjestoppere, sluk og våtromsmembran på kjøkken. Vil for alt i verden unngå vannskader og masse kostnader der. Hadde jeg ikke vært hjemme når lekkasjen oppstod ville det vært ganske ille. Anonymkode: b7bc3...868
Leo Skrevet 16. april 2019 #6 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, men jeg hadde en rørlegger inne for å skifte ut slangen på oppvaskmaskinen, og han sa at det var kommet/ville komme nye krav om montering av lekkasjestoppere, sluk og våtromsmembran på kjøkken. Vil for alt i verden unngå vannskader og masse kostnader der. Hadde jeg ikke vært hjemme når lekkasjen oppstod ville det vært ganske ille. Anonymkode: b7bc3...868 Det stemmer at det er krav om montering av lekkasjestopper, men det er ikke noe som krever ombygging av kjøkkenet. Sluk og våtromsmembran ligger nok langt frem i tid (En jeg kjenner svært godt jobber som servicerørlegger i et av landets største rørfirmaer og han har aldri hørt om noe slikt bare for å nevne det) og vil uansett ikke berøre eksisterende bygg. (Hvordan ser du forresten for deg at det skal installeres sluk i det som for meg ser ut som en eldre bygård?) Moderne oppvaskmaskiner har også innebygd lekkasjestopp og sammen med den ettermonterte skal det svært mye til før man får lekkasje. Det er like stor sannsynlighet for at du får en lekkasje fra blandebatteriet. Er alt gjort i henhold til dagens forskrifter og du ikke selv har vært svært uaktsom vil du uansett få dekket vannskader på forsikringen. Helt greit at du har lyst til å pusse opp kjøkkenet og du kan sikkert få noen tips om det, men jeg lurer altså fremdeles på hvor den oppvaskmaskinen det refereres til befinner seg? 1
cassio Skrevet 16. april 2019 #7 Skrevet 16. april 2019 3 minutter siden, Leo skrev: Helt greit at du har lyst til å pusse opp kjøkkenet og du kan sikkert få noen tips om det, men jeg lurer altså fremdeles på hvor den oppvaskmaskinen det refereres til befinner seg? Hvis du leser siste linja i første innlegg ser du at det ikke er trådstarters kjøkken som er avbildet. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #8 Skrevet 16. april 2019 2 minutter siden, Leo skrev: Det stemmer at det er krav om montering av lekkasjestopper, men det er ikke noe som krever ombygging av kjøkkenet. Sluk og våtromsmembran ligger nok langt frem i tid (En jeg kjenner svært godt jobber som servicerørlegger i et av landets største rørfirmaer og han har aldri hørt om noe slikt bare for å nevne det) og vil uansett ikke berøre eksisterende bygg. (Hvordan ser du forresten for deg at det skal installeres sluk i det som for meg ser ut som en eldre bygård?) Moderne oppvaskmaskiner har også innebygd lekkasjestopp og sammen med den ettermonterte skal det svært mye til før man får lekkasje. Det er like stor sannsynlighet for at du får en lekkasje fra blandebatteriet. Er alt gjort i henhold til dagens forskrifter og du ikke selv har vært svært uaktsom vil du uansett få dekket vannskader på forsikringen. Helt greit at du har lyst til å pusse opp kjøkkenet og du kan sikkert få noen tips om det, men jeg lurer altså fremdeles på hvor den oppvaskmaskinen det refereres til befinner seg? Har ikke lyst å diskutere dette fram og tilbake med deg for det er ikke disse problemstillingene jeg fokuserer på. Burde gjerne ikke nevnt det om lekkasjen, det er ikke den som er issuet. Jeg vil montere et nytt kjøkken, har ikke så mye interesse i å sette meg inn i alle de tekniske løsningene i den forbindelse, og lurer på hvordan jeg går frem. Takk til alle som har bidratt med tips! Anonymkode: b7bc3...868
Leo Skrevet 16. april 2019 #9 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, cassio skrev: Hvis du leser siste linja i første innlegg ser du at det ikke er trådstarters kjøkken som er avbildet. Beklager! Men uansett blir det meningsløst å bygge om et kjøkken til et fullverdig våtrom. 2
Leo Skrevet 16. april 2019 #10 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lyst å diskutere dette fram og tilbake med deg for det er ikke disse problemstillingene jeg fokuserer på. Burde gjerne ikke nevnt det om lekkasjen, det er ikke den som er issuet. Jeg vil montere et nytt kjøkken, har ikke så mye interesse i å sette meg inn i alle de tekniske løsningene i den forbindelse, og lurer på hvordan jeg går frem. Takk til alle som har bidratt med tips! Anonymkode: b7bc3...868 Hvis du ikke vil gjøre noe selv lager du en skisse av rommet med nøyaktige mål (inkl. takhøyde og plassering av vinduer, rør og strømuttak) og tar med deg den til IKEA eller en hvilken som helst annen kjøkkenleverandør. De vil da hjelpe deg med å tegne nytt kjøkken og komme med forslag til løsninger etc. Alle kjøkkenleverandører jeg vet om, inkludert IKEA, samarbeider med håndverkere som kan utføre hele eller deler av arbeidet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå