Gå til innhold

Tiny House -trend

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat bestemt meg for at jeg skal gå inn for å bygge mitt eget tiny house! 

Noen som har gjort det samme eller har begynt på det samme???

Del gjerne erfaring, rundt regler i Norge osv. Men også gjerne hva du/dere har gjort med deres hus av smarte løsninger. Kanakje du har en instagram profil fylt med bilder osv? Del del del! 

Er så hekta på tiny house om dagen, tenkt på dette i mange år! - nå skal jeg endelig realisere drømmen! Inspirasjon og smarte løsninger taes i mot med stor takk!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

søk på tiny house på pinterest, edr er det masse inspirasjon :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det ser fantastisk ut. Men, siden det ikke er lov å koble det til fastnett av strøm, vann, kloakk uten å søke om særskilte tllatelser (Norge er så langt etter når det kommer til minihus på såle), forblir det en drøm. Min drøm er et minihus på ca 30 kvm med alt hva du får i en leilighet, pluss det beste fra hus. Godt med avstand til naboer, uteplass etc.

Anonymkode: eaa7d...997

AnonymBruker
Skrevet

Har drømt om dette lenge. Men problemet er tomte priser. Så her tenker jeg heller på en smart liten leilighet. 

Anonymkode: 78ae0...b29

Skrevet

Hva gjør folk når de bor i hus så små at de knapt får plass selv og de skal ha gjester på besøk? Jeg synes hele konseptet er så amerikansk og upraktisk. Tror man går fort lei av å ha så lite plass rundt seg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde elsket å bo et selvstendig hus på størrelse med en liten leilighet.

Jeg husker det var populært med det som kaltes "minihus" for noen år siden, små hus på små tomter, gjerne skråtomter, hvor man utnyttet volumet bakover.

Små hus skulle det vært flere av, slik at flere som trenger det kunne hatt enebologer, selv om de er små.

Anonymkode: e0b23...698

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at man kan fint leve enkelt og billig i leilighet midt i byen. Har man en liten leilighet er det utrolig hva man kan få ut av arealet dersom man tenker seg om på møbelstørrelse, smarte løsninger og det å eie mindre. Man trenger ikke alltid et "tiny house"... :) 

Anonymkode: c4fa1...f90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si at man kan fint leve enkelt og billig i leilighet midt i byen. Har man en liten leilighet er det utrolig hva man kan få ut av arealet dersom man tenker seg om på møbelstørrelse, smarte løsninger og det å eie mindre. Man trenger ikke alltid et "tiny house"... :) 

Anonymkode: c4fa1...f90

Har du tips eller links til smarte løsninger?

Anonymkode: 8d5cc...e16

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg ønsker meg et tiny house (jeg er ikke TS) er fordi jeg ønsker muligheten til å flytte på hjemmet mitt. Jeg er minimalist og alle eiendeler jeg har, er ting jeg virkelig er glad i og tar i bruk. 

Til personen over som kommenterer hva gjør vi når vi ikke får plass til gjester osv; vi får plass til gjester, det blir bare utradisjonelt. Man kan ikke ha seks mennesker rundt et spisebord, men det betyr ikke at det skranter på hygge. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg raskere ser meg lei av å ha for mye plass i et for stort hus/leilighet. 

Anonymkode: 5635c...499

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kikk på leiligheter i Japan på youtube, der er det som regel vel små og trange leiligheter og en haug av smarte løsninger :) 

Anonymkode: 5635c...499

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 18.4.2019 den 11.48, AntiBullshit skrev:

Hva gjør folk når de bor i hus så små at de knapt får plass selv og de skal ha gjester på besøk? Jeg synes hele konseptet er så amerikansk og upraktisk. Tror man går fort lei av å ha så lite plass rundt seg

Typisk amerikansk er det ihvertfall ikke. Det er heller minimalisme som har spredd seg rundtomkring nå og er "in". Amerikanerne er jo kjent for å ha store hus. Det er f.eks mye vanligere i amerikanske hus å ha flere bad enn det er i Norge. 

synes og det virker upraktisk og man må gå oppå hverandre hele tiden. Men mange av disse parene i tiny house serien virker veldig aktive og er stort sett ikke så mye hjemme. 

Anonymkode: b4d97...765

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stuebord med skjulte rom og sidebord med lokk der du kan ha magasiner, ladere osv. På soverommet er det smart med trilleskuffer under sengen. Utfeltbart stuebord. Dette er løsninger jeg har og som gjør leiligheten mindre rotete og mer luftig. 

Men det viktigste er å minimere ting og klær. Gå igjennom klesskapet og behold bare det du elsker og som er nødvendig (pene jobbklær om du må kle deg proft på jobb). Hvor mange kvm bor du på?

Anonymkode: b4d97...765

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut facebooksiden Minihus i Norge om du ikke har gjort det alt. Mye tips å hente. 

Anonymkode: 22d04...31a

AnonymBruker
Skrevet

Skal det bli Norsk standard med 50cm tykke yttervegger. Og rullestol tilgang i alle rom. Det er galskap me de norske bygge reglene, 

Anonymkode: 77515...c42

AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2019 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det ser fantastisk ut. Men, siden det ikke er lov å koble det til fastnett av strøm, vann, kloakk uten å søke om særskilte tllatelser (Norge er så langt etter når det kommer til minihus på såle), forblir det en drøm. Min drøm er et minihus på ca 30 kvm med alt hva du får i en leilighet, pluss det beste fra hus. Godt med avstand til naboer, uteplass etc.

Anonymkode: eaa7d...997

Så et fantastisk hus på 40 kvm for en stund siden. 😍 Hvitmalt, liten hage, nærhet til restauranter og et hyggelig sentrum og alt annet man trenger. Det var klart til å flytte inn også. Drømmen altså! Hadde NESTEN mannen med på å kjøpe det. 

Til Ts: IG-profilen Tinyhouse har mye fint! 

Anonymkode: 26781...b63

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg liker også «compact living» som idé, men tenker mer på hytte i pensjonsalder kanskje. Akkurat nå blir det stort hus for min del. 

Disse container hyttene er norske. Trengs ingen grunnmur. Vann/strøm kan kanskje variere. De ser veldig kule ut. Kan man leie eller selge tomt, kan du ta med deg hytta.

https://www.dn.no/d2/arkitektur/arkitektur/hytte/livsstil/-det-er-mange-som-vil-ha-noe-annet-enn-overfylte-hyttegrender/2-1-574409

Firmaet som lager dem. Mange fine bilder. Terrassen bare brettes ut 😀

http://naturecompactliving.no/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et minihus på 45 kvm (+hemsløsninger) . Det begynte som en dårlig spøk, jeg ble skilt og var i en kjip økonomisk situasjon og min far spøkte med at jeg kunne få sette opp en bod på tomten hans, men det har endt opp med å bli en livsstil. Kunne aldri tenkt meg å bo i vanlig hus igjen. Hadde det ikke vært for at jeg bor med en tenåring som av og til vil ha privatliv så tror jeg nesten at 30 kvm ville vært nok. :) 

På 18.4.2019 den 11.48, AntiBullshit skrev:

Det handler mye om å ha god planløsning og evnen til å tenke utradisjonelt om hva et rom kan brukes til. 

I vårt hus har vi hvert vårt «soverom» som er meget enkelt innredet. Det er rett og slett en sovekrok med noe oppbevaring i vegg til klær og sånn. Vi har også et bad, mens resten av plassen fungerer som et slags «allrom». Her har vi kjøkkenkrok og lounge og til vanlig et lite spisebord, men med store muligheter for å utvide ved behov. Skrivepult har vi også, men den er bygd som et skap veggen som kan lukkes helt når det ikke er i bruk.

I tillegg har vi muligheter til å dele opp dette rommet ved hjelp av en skyvevegg hvis man trenger privatliv/arbeidsro. 

En av grunnene til at jeg heller vil ha mini-hus enn leilighet er fordi man har mer frihet til å eksperimentere med takhøyde, som gir både oppbevaringsmuligheter og romfølelse uten å tilføre ekstra kvadratmeter. 

Vi har bygd en platting rundt huset og deler av plattingen er bygd inn for å kunne brukes store deler av året som en ekstra «stue». Det er riktignok ikke helt tett og man får ikke helt innendørstemperarurer på vinteren, men det er en del av sjarmen. Utendørs peis/ovn bidrar også  til at dette gir hygge på vinteren. 

Om sommeren blir plattingen en forlengelse av huset og skyvedører i glass gjør at skillet mellom ute og inne viskes ut hvis man velger å la de stå åpne. 

Men det aller beste er at å leve på lite plass virkelig åpner øynene for hvor lite vi trenger av «ting og tang». Vi må være veldig nøye med hva vi kjøper til huset og vite at vi reelt sett har bruk for og plass til det vi skal kjøpe. 

Å få hjelp av en arkitekt til å designe den faste innredningen (kjøkken, vegghyller og annen oppbevaring langs vegg) har også fjernet mye av behovet jeg ellers ville hatt for å plassere kunst og pyntegjenstander. Når jeg tenker meg om så har vi omtrent ingen pynt utenom selvdyrkede planter, men huset gir ingen «tomhetsfølelse» siden innredningen er dekorativ i seg selv. Vi har også få tekstiler. Tepper trenger vi ikke da gulvet er lunt og vi har valgt utvendige markiser og persienner fremfor gardiner inne.

Anonymkode: c85c2...a44

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...