Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor setter muslimer verden på hodet om noen kaster koranen i bakken, mens de er musestille når det skjer æresdrap? Burde ikke det siste være en større fornærmelse og misbruk av islam?

Anonymkode: 1ba6d...077

Dette var et spørsmål med ganske ladet ordvalg, men la gå.

Vi setter ikke verden på hodet om noen kaster Koranen i bakken. Men muslimer tror jo at Koranen er Guds ord, og vil at den skal behandles med respekt. 

Vi er da slettes ikke stille når det skjer æresdrap. Det er vi som sier nettopp det du sier - det er en fornærmelse og på sett og vis også et misbruk av islam, dersom islam brukes for å rettferdiggjøre det. Men æresdrap er først og fremst et angrep mot menneskets rett til livet og kvinnens rett til frihet. Det er ikke et angrep på islam. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 16.4.2019 den 20.48, Ess skrev:

Bare hyggelig :) 

Dette er noe jeg gjerne skulle kunnet mer om, men slik jeg har forstått det er det et påbud i Koranen om at man skal dekke seg til, dette står i et kapittel som heter "Lyset". Det står at man skal dra et slør over seg. Dette sløret, og hvordan det skal tolkes og oversettes, er det som har blitt så problematisk. Noen tolker det som en barriere mellom menn og kvinner, noen mener det er en barriere mellom denne verden og den neste, og noen mener det er helt bokstavelig - et skjerf man bruker til å dekke seg fra det motsatte kjønn. Viktig å merke at jeg nå snakker om ordet hijab - verken burka eller nikab har noen plass i islam, ettersom det i det samme kapitlet står at man ikke skal dekke ansiktet og hendene. De plaggene er derfor kulturelt begrunnet. 

Så som dere ser, er det ganske uklart, og vi muslimer er selv ganske forvirrede innimellom. Jeg har snakket med noen som mener hijab er et absolutt krav og andre som mener det ikke er nødvendig i det hele tatt. Derfor kan man nekte å bruke det - gitt at man bor i et land som Norge, hvor hijab ikke er påbudt ved lov. Islamsk sett, nei, ingen straff for å ikke dekke akkurat håret, men man skal ikke vise seg uten klær for andre enn sin ektefelle. 

Men selvfølgelig, før noen andre sier det her, det varierer fra familie til familie. For noen vil det få konsekvenser. For andre ikke. Nå ser jeg at svarene mine er litt lange og rotete, men det er en rotete verden. Det er ikke noe lett. Men takk for spørsmålet!

Det er dessverre straffbart i islam å ikke gå med hijab da.. har jo hørt så mange rare historier om at man blir kvalt med slange i uendelig evighet når man allerede er død... jeg håper virkelig ikke at det er sånn.. finnes mange godhjertede muslimer som ikke går i hijab.. og de som går i hijab er gjerne de verste baksnakkerne som driver med hekseri og trolldom og har et ondt øye på andre. Og er gjerne de som går mest uanstendig kledd, og har den verste fortiden med mye Haram. Gjelder så klart ikke alle dette her, men setter ting litt på spissen. 

Anonymkode: 44247...e65

Skrevet

Kjempe fint at du vil ha spørsmål. Jeg opplever ofte muslimer som lite villig til å snakke om dette og at de gjerne framstår svært svake og redde. 

1. Mitt største problem med Islam er at Muhammed var en krigs herre og hvordan muslimer kan se på en man med tusenvis av liv på samvittigheten som det mest perfekte i verden? 

Jeg klarer ikke forstå det. Jeg tror at om en gud finnes sympoliserer gud alt godt og ikke ondskap. 

2. Jeg er ateist, men som liker mye av verdiene i kristendommen. Delene jeg ikke forstår i de abrahamistiske religionene er miraklene. Jesus gikk på vanne og sto opp fra de døde, mens Muhammed kunne fløy på et esel/engel (burak). Jeg forstår det ikke. Det går ikke an i denne verden. Det høres ut som et eventyr. Tror du som muslim at dette faktisk er noe som skjedde eller har det en symbolikk?

3. Mecca var et sted som tjente masse på dyrking gudestatuer før Muhammed erobret mekka med sin hær for å avskaffe denne praksisen. Men i dag dyrker disse muslimene en firkantet stein statue(Block?) hver gang de bær i stede. Har dette noen kobling med at Muhammed ikke skal av bildes og at denne symboliserer Muhammed og om ikke er det avgudsdyrkelse?

4. Muslimer svarer gjerne også at på spørsmål om hat i islam at det står "dreper du et uskyldig menneske, er det som å drepe hele menneskeheten" men i det jeg har lest i Surah tolker jeg det som at dette er noe Mohammed forteller at gud hadde sagt til jødene? Kan man da si det gjelder Muslimene?

5. Koranen er full av motsigelser. De som kriger i for IS følger også koranen, men følger andre deler en de fleste muslimer gjør. 

Hvordan vet man hva man skal følge ved en motsigelse?

Beklager dumme spørsmål. Jeg har prøvd lenge å forstå, men har syntes det har vært svært vanskelig og vet ikke om jeg noen gang vil forstå med mindre jeg blir muslim en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

3. Stedet omtales som Mekka i de senere oversettelsene samt andre kilder. Men Mekka fantes aldri på profeten Mohammeds (ikke glem å si "Allahs fred være med han" ) tid. Stedet het nemlig Petra. Det var der profeten virkelig vokste opp. Og hvor alt skjedde. Ikke Mekka. Ligger en veldig bra dokumentar på YouTube om dette her. 

Det du kaller blokken er søren meg ikke en blokk. Det er det man refererer til som Mekka. 

Anonymkode: 44247...e65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...