Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Ess said:

2 Menn har ikke lov til å være utro, ingen har det. Det står nevnt mange steder i Koranen, som for eksempel i 17:33, hvor å være utro mot sin ektefelle beskrives som en "ond vei". Det er ikke dødsstraff for utroskap. 

17:33: 

And do not kill the soul which Allah has forbidden, except by right. And whoever is killed unjustly - We have given his heir authority, but let him not exceed limits in [the matter of] taking life. Indeed, he has been supported [by the law].

Hvordan får du det til å handle om utroskap? 

Tipper du er norsk og sitter å kjeder deg på en tirsdagskveld. 

Anonymkode: 03dc8...065

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, Ess said:

Familien kan ikke drepe barna sine for hvem de vil gifte seg med. Påtvinge noen hva da? Det står da ingenting om drap i den linken, det står om reglene for hvem man kan gifte seg med. 

de kan ikke? det er det vel flere bevis på. Om utgangspunktet er i religionen eller ikke så rasjonaliserer man det slik man vil. Akkurat som at du tolker religionen din under "peace love and prosperity", mens IS tolket islam på en litt annen måte. Ingen kan si at den ene har rett eller galt fordi man tolker de versene i koranen og hadith'ene som man selv vil. helst er det jo via en opplyst imam som har studert skriftene på arabisk hele livet og pusher det han selv mener fremmer egen agenda. 

• Liker 4
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan opplever du selv at det er å leve som troende i et land hvor de fleste er ikke-troende? Er det mye stigmatisering fordi du er troende (på lik linje som at det er mye stigmatisering av kristne i Norge)?

Anonymkode: 62624...cd9

Jeg var den eneste muslimen i klassen på barneskolen, og fikk mange kommentarer som gikk direkte på min religiøse praksis - hva jeg spiste og ikke spiste, hva jeg feiret og ikke feiret, og så videre. Da jeg var bare seks år, måtte jeg forsvare Guds eksistens, noe jeg ikke engang visse mye om selv, overfor et annet barn som ikke spurte av nysgjerrighet, men av skadefryd. Det andre barnet lekte videre, men jeg reflekterte lenge og følte til og med tvil. Nå som jeg er en ung voksen, er det mindre av det. De fleste er i det minste litt kjent med islam, så da slipper man at én vanlig person må være en slags representant, slik jeg måtte i barndommen. Det vanskeligste for meg er det sosiale. Det er ikke til å stikke under stol at verden er full av fristelser og tilsynelatende artige ting som vi har blitt bedt om å holde oss unna. Å opprettholde troen i møte med dilemmaer og rollekonflikter, krever viljestyrke. Men jeg kan ikke snakke for alle, kun for meg selv. 

Men én ting skal være sagt - kommentarfeltene.
Himmel og hav, de kommentarfeltene.
VG, Aftenposten, noen ganger også her. Det er mange som ikke vil ha oss her, og det sier de, men først venter de til vi har gått over streken. Når vi sier noe de ikke liker, eller uttaler oss litt for bestemt, da smeller det. "Utakknemlig er du", skrev en etnisk norsk mann til en innvandrer i går. Det er slik de forteller oss hvem som er sjefen. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

17:33: 

And do not kill the soul which Allah has forbidden, except by right. And whoever is killed unjustly - We have given his heir authority, but let him not exceed limits in [the matter of] taking life. Indeed, he has been supported [by the law].

Hvordan får du det til å handle om utroskap? 

Tipper du er norsk og sitter å kjeder deg på en tirsdagskveld. 

Anonymkode: 03dc8...065

Det er 17:32 i den norske utgaven. Klart jeg er norsk. Og muslim. Kjeder meg? Tja. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, megda said:

Hvor troende er du? De fleste religiøse har jo litt "buffet-holdning" til egen religion der man tar det man synes passer og kaster ut resten. Hvordan rettferdigjør du i så fall det for deg selv? 

Jeg tror på Gud, og at Gud er én. Noe jeg selv innrømmer er en helt sprø ting å tro på, men gang på gang redder Han meg. Jeg følger ikke alle reglene, og jeg liker ikke alt i islam, men det er jeg heller ikke nødt til. 

Midt i tenårene hadde jeg en periode da jeg ikke trodde på Gud og ikke praktiserte islam. Leste mye religionskritisk litteratur og hadde svært kritiske og dessverre også fiendtlige holdninger til islam. Dette har forandret seg med tiden. Jeg har nå et mer bevisst forhold til religionen enn jeg hadde før.

Endret av Ess
AnonymBruker
Skrevet

Kan man bare møte opp i en hvilken som helst moske for å bli med på "gudstjenesten" og ville man forstå noe av det som ble sagt?

Anonymkode: 14fb7...35b

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for at du laget denne tråden for å svare på spørsmål TS :)

Jeg lurer på, hva sier religionen om plagg som Hijab, burke og nijab? Er de religiøst eller kulturelt begrunnet? Er det en aldersgrense for når muslimske jenter/damer begynner å bruke det? 
Kan man nekte å bruke det? Får det konsekvenser? 

Anonymkode: 52289...d5f

Bare hyggelig :) 

Dette er noe jeg gjerne skulle kunnet mer om, men slik jeg har forstått det er det et påbud i Koranen om at man skal dekke seg til, dette står i et kapittel som heter "Lyset". Det står at man skal dra et slør over seg. Dette sløret, og hvordan det skal tolkes og oversettes, er det som har blitt så problematisk. Noen tolker det som en barriere mellom menn og kvinner, noen mener det er en barriere mellom denne verden og den neste, og noen mener det er helt bokstavelig - et skjerf man bruker til å dekke seg fra det motsatte kjønn. Viktig å merke at jeg nå snakker om ordet hijab - verken burka eller nikab har noen plass i islam, ettersom det i det samme kapitlet står at man ikke skal dekke ansiktet og hendene. De plaggene er derfor kulturelt begrunnet. 

Så som dere ser, er det ganske uklart, og vi muslimer er selv ganske forvirrede innimellom. Jeg har snakket med noen som mener hijab er et absolutt krav og andre som mener det ikke er nødvendig i det hele tatt. Derfor kan man nekte å bruke det - gitt at man bor i et land som Norge, hvor hijab ikke er påbudt ved lov. Islamsk sett, nei, ingen straff for å ikke dekke akkurat håret, men man skal ikke vise seg uten klær for andre enn sin ektefelle. 

Men selvfølgelig, før noen andre sier det her, det varierer fra familie til familie. For noen vil det få konsekvenser. For andre ikke. Nå ser jeg at svarene mine er litt lange og rotete, men det er en rotete verden. Det er ikke noe lett. Men takk for spørsmålet!

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, Ess skrev:

Jeg var den eneste muslimen i klassen på barneskolen, og fikk mange kommentarer som gikk direkte på min religiøse praksis - hva jeg spiste og ikke spiste, hva jeg feiret og ikke feiret, og så videre. Da jeg var bare seks år, måtte jeg forsvare Guds eksistens, noe jeg ikke engang visse mye om selv, overfor et annet barn som ikke spurte av nysgjerrighet, men av skadefryd. Det andre barnet lekte videre, men jeg reflekterte lenge og følte til og med tvil. Nå som jeg er en ung voksen, er det mindre av det. De fleste er i det minste litt kjent med islam, så da slipper man at én vanlig person må være en slags representant, slik jeg måtte i barndommen. Det vanskeligste for meg er det sosiale. Det er ikke til å stikke under stol at verden er full av fristelser og tilsynelatende artige ting som vi har blitt bedt om å holde oss unna. Å opprettholde troen i møte med dilemmaer og rollekonflikter, krever viljestyrke. Men jeg kan ikke snakke for alle, kun for meg selv. 

VG, Aftenposten, noen ganger også her. Det er mange som ikke vil ha oss her, og det sier de, men først venter de til vi har gått over streken. Når vi sier noe de ikke liker, eller uttaler oss litt for bestemt, da smeller det. "Utakknemlig er du", skrev en etnisk norsk mann til en innvandrer i går. Det er slik de forteller oss hvem som er sjefen. 

Hvem er sjefen ja. Ser godt hva du mente. En forventer at de som kommer hit utenfra oppfører seg som "gjester" uten egne behov. Hvor lenge er man "gjester" og når har en rettigheter til å føle seg hjemme? DEN tenker jeg mye på.

Så blir en dømt for hva enkeltpersoner gjør. På grunn av hudfarge, religion eller whatever. Det er så meningsløst! 

Folk er kunnskapsløse om religioner osv nå for tiden. Ihverfall nordmenn. De VET rett og slett ikke hva det handler om. Med unntak selvfølgelig 🙂

Så mye grums som kommer opp og fram fordi noen som fks Listhaug-skrekk-og-gru klarer å overbevise folk om. De som ingenting vet. Jaja. 

Veldig bra at folk spør om ting her, og det gleder meg at de fleste er oppriktig nysgjerrige og ikke vil dømme 👍

• Liker 5
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan man bare møte opp i en hvilken som helst moske for å bli med på "gudstjenesten" og ville man forstå noe av det som ble sagt?

Anonymkode: 14fb7...35b

Ja, det kan man. I norske moskeer er det vanlig at bønnen leses på både norsk og arabisk.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Ess said:

Tenkte kanskje jeg kunne forsøke meg på å ta imot spørsmål om islam, det å være muslim og slikt, dersom noen hadde noe de lurer på. Jeg er overhodet ingen ekspert, men er muslim selv og kan en del - selv om det selvfølgelig alltid finnes mer å lære. Jeg tenkte dette kunne være en måte å skape mer åpenhet og opplysning, samt kanskje tilby svar på spørsmål man ikke alltid vet hvor man skal stille. I det minste kanskje diskutere litt. Spør i vei!

Muslimer sier jo at idlsm betyr fred. Likevel står det bare om fred og kjærlighet 6 steder i koranen. Og dette står helt i første delen av denne boken, og har dermed mindre vekt enn det som står skrevet i de siste kapitlene slik jeg forstår det. Jeg leste koranen fordi jeg er interessert som norsk i et multikulturelt samfunn. Og jeg finner ingen kjærlighet eller fred i denne bokens tekster. Bare masse hat og forakt. Så hvordan mener dere denne freden skal tolkes. Er det noe dere bare sier. Jeg forstår ikke hvordan man klarer å vri alle de harde ordene til noe positivt......

jeg ble regelrett skremt av å lese denne boken for å være helt ærlig med deg.

Anonymkode: f9eee...2dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Leste litt i den engelske versjonen av Koranen for jeg ville vite litt hva dette handler om. Nå skal det sies at det står mye drøyt i Bibelen også! Disse er noen av de drøyeste tingene jeg fant....... Syntes det er rart at man kan tro på noe sånt som dette 😮 Dessuten har man noen i Islam som heter Taqiyya.  Dvs man kan lyve så lenge det gagner Islam.  Mange som kaller seg muslimer vet rett og slett ikke hva som står i boken. Er det greit å kalle seg muslimer selv om man ikke liker alt og følger alt som står skrevet i Koranen? Det er mitt spørsmål! 

"Such of your women as have passed the age of monthly courses, for them the prescribed period, if ye have any doubts, is three months, and for those who have no courses (it is the same): for those who carry (life within their wombs), their period is until they deliver their burdens: and for those who fear Allah, He will make their path easy."

"Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you fear desertion, admonish them, and leave them alone in the sleeping-places and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great."
"O Prophet! We have made lawful to thee thy wives to whom thou hast paid their dowers; and those whom thy right hand possesses out of the prisoners of war whom Allah has assigned to thee; and daughters of thy paternal uncles and aunts, and daughters of thy maternal uncles and aunts, who migrated (from Makka) with thee; and any believing woman who dedicates her soul to the Prophet if the Prophet wishes to wed her;- this only for thee, and not for the Believers (at large); We know what We have appointed for them as to their wives and the captives whom their right hands possess;- in order that there should be no difficulty for thee. And Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful."
"And you know well the story of those among you who broke Sabbath. We said to them: "Be apes—despised and hated by all. Thus We made their end a warning to the people of their time and succeeding generation, and an admonition for God-fearing people."
"Allah has not made for any man two hearts within him; nor has He made your wives whose backs you liken to the backs of your mothers as your mothers, nor has He made those whom you assert to be your sons your real sons; these are the words of your mouths; and Allah speaks the truth and He guides to the way."
"Fight those who do not believe in Allah, nor in the latter day, nor do they prohibit what Allah and His Messenger have prohibited, nor follow the religion of truth, out of those who have been given the Book, until they pay the tax in acknowledgment of superiority and they are in a state of subjection."

Anonymkode: 61926...c03

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er dine tanker rundt filmen «Hva vil folk si»? 

Føler denne filmen viser alt som kanskje er galt med muslimske familier i Norge. For jeg har muslimske venner, med flotte familier som viser en helt annen side, om hvordan det går ann å ... skal vi si «forene kulturene», men denne filmen egentlig viser alle fordommene man har rundt muslimer i norge. Så vidt jeg har forstått er denne filmen delvis basert på ekte hendelser, som betyr at slikt faktisk og skjer i norge, som bare er feil 😕 

Anonymkode: 00ba4...58f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1) Er Israel jødenes land, eller muslimenes? 

2) Hadde du latt barna dine spise ikke-halal mat i en barnebursdag?

Anonymkode: eba0e...934

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan en muslim gifte seg med en fraskilt kvinne, som kanskje også har et barn fra tidligere ekteskap? Hvis hun var den uskyldige parten i ekteskapet, som ble bedratt, og mannen drev hor?

sett at hun ellers hadde livet i orden på andre områder.

Anonymkode: fe27d...676

AnonymBruker
Skrevet
På 16.4.2019 den 20.35, Ess skrev:

Folk kan være veldig ekle. Unger lærer dessverre å være det, av foreldre. Jeg føler selv at man i dag skal uniformeres til å passe inn i en grå og stiv masse.

Dette med at vi alle skal presses inn i en stadig trangere boks. At det å tro på Gud blir latterliggjort. At hvis du har en allergi, så er du hypokonder. Hvis du har en mening, som ikke er innenfor kategorien av meninger som er tillatte, skal du nærmest stemples som det ene og det andre. (Mindre begavet/intelligent, har en fobi, eller  et stemples med en eller annen diagnose av ufaglærte og hobby psykologer)

Den typen ekle kommentarer du nevner her, kommer som oftest fra tomme mennesker, med veldig lite i livene sine. Mange har dessverre en trang til å spre kvalm ved enhver anledning.

Anonymkode: fe27d...676

• Liker 1
Skrevet
On 4/16/2019 at 9:19 PM, SoWhat? said:

Hvem er sjefen ja. Ser godt hva du mente. En forventer at de som kommer hit utenfra oppfører seg som "gjester" uten egne behov. Hvor lenge er man "gjester" og når har en rettigheter til å føle seg hjemme? DEN tenker jeg mye på.

Så blir en dømt for hva enkeltpersoner gjør. På grunn av hudfarge, religion eller whatever. Det er så meningsløst! 

Folk er kunnskapsløse om religioner osv nå for tiden. Ihverfall nordmenn. De VET rett og slett ikke hva det handler om. Med unntak selvfølgelig 🙂

Så mye grums som kommer opp og fram fordi noen som fks Listhaug-skrekk-og-gru klarer å overbevise folk om. De som ingenting vet. Jaja. 

Veldig bra at folk spør om ting her, og det gleder meg at de fleste er oppriktig nysgjerrige og ikke vil dømme 👍

Takk for forståelsen. Du formulerte det bedre enn jeg klarte :) 

AnonymBruker
Skrevet
På 16.4.2019 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Hva er dine tanker rundt filmen «Hva vil folk si»? 

Føler denne filmen viser alt som kanskje er galt med muslimske familier i Norge. For jeg har muslimske venner, med flotte familier som viser en helt annen side, om hvordan det går ann å ... skal vi si «forene kulturene», men denne filmen egentlig viser alle fordommene man har rundt muslimer i norge. Så vidt jeg har forstått er denne filmen delvis basert på ekte hendelser, som betyr at slikt faktisk og skjer i norge, som bare er feil 😕 

Det er beskrevet der er litt for liberalt i forhold til virkeligheten. 

Anonymkode: cdfa6...24d

Skrevet
På 16.4.2019 den 19.24, Ess skrev:

Tenkte kanskje jeg kunne forsøke meg på å ta imot spørsmål om islam, det å være muslim og slikt, dersom noen hadde noe de lurer på. Jeg er overhodet ingen ekspert, men er muslim selv og kan en del - selv om det selvfølgelig alltid finnes mer å lære. Jeg tenkte dette kunne være en måte å skape mer åpenhet og opplysning, samt kanskje tilby svar på spørsmål man ikke alltid vet hvor man skal stille. I det minste kanskje diskutere litt. Spør i vei!

Fres være med dere,

Bra initiativ Ess, men håper du ikke har tatt deg et stort ansvar med en slik tråd.😉😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært forelsket i en muslimsk mann, og tenker fremdeles på han. Grunnen er at jeg ikke føler jeg får ta noen selvstendige valg noen gang. Jeg har det liksom langt inne å ta kontakt, for i kjærlighet betyr ikke etnisitet og religion noe. Det blir for svarthvitt å si "du skal finne en norsk mann". 
Han er riktig på så mange måter, men hans religiøse bakgrunn stod i veien for meg. Jeg turte ikke og familien min dømte det nedeom og hjem. Alle i min familie bor i hjembygda og er sammen med noen fra distriktet, så føler de velger litt vel trygt. 
Føler jeg gjorde en feil i dømme han. 
Tror du jeg gjorde riktig i å ikke gå videre med han? 
jeg hadde selvfølgelig blitt kjent med familie og om livssynet blir for forskjellig så hadde vi ikke kunnet gå videre. 

Hvorfor er det slik at muslimske kvinner har stengt instagramprofil? Jeg kan se profilene til muslimske menn og de er åpne, mens de muslimske kvinnene har alltid stengt profil :S Er dette på grunn av kontrollen eller er det kvinnene som generelt er litt mer pripne? 

Anonymkode: 2f1a9...385

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er beskrevet der er litt for liberalt i forhold til virkeligheten. 

Anonymkode: cdfa6...24d

Den det står jo filmen er basert på livet til  regissøren, så dette er jo «virkeligheten». Det betyr at det faktisk har da vært en familie her i norge som lever så «liberalt». Da er det jo kanskje og flere som lever og har det likt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...