Ess Skrevet 16. april 2019 #1 Skrevet 16. april 2019 Tenkte kanskje jeg kunne forsøke meg på å ta imot spørsmål om islam, det å være muslim og slikt, dersom noen hadde noe de lurer på. Jeg er overhodet ingen ekspert, men er muslim selv og kan en del - selv om det selvfølgelig alltid finnes mer å lære. Jeg tenkte dette kunne være en måte å skape mer åpenhet og opplysning, samt kanskje tilby svar på spørsmål man ikke alltid vet hvor man skal stille. I det minste kanskje diskutere litt. Spør i vei! 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #2 Skrevet 16. april 2019 Blir muslimer urettferdig dømt? Er det sant at menn kan være utro mot sin kone mens konen blir dødsdømt hvis hun er det? Tilhører barn far? Anonymkode: 2f1a9...385 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #3 Skrevet 16. april 2019 Hvordan er det for en muslim å leve i Norge, i forhold til hjemlandet ditt ? Anonymkode: 64bfa...0f1 1
SoWhat? Skrevet 16. april 2019 #4 Skrevet 16. april 2019 Hva tenker du om kristne? Takk for at du startet denne tråden! 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #5 Skrevet 16. april 2019 Hvordan opplever du selv at det er å leve som troende i et land hvor de fleste er ikke-troende? Er det mye stigmatisering fordi du er troende (på lik linje som at det er mye stigmatisering av kristne i Norge)? Anonymkode: 62624...cd9
Gjest PaN Skrevet 16. april 2019 #6 Skrevet 16. april 2019 Føler du at retorikken og behandlingen rasister gir dere muslimer kan sammenligne jødene sine? Eller at dere får mye mer hets? Håper du forstår hva jeg prøver å spørre deg 🤔
Ess Skrevet 16. april 2019 Forfatter #7 Skrevet 16. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Blir muslimer urettferdig dømt? Er det sant at menn kan være utro mot sin kone mens konen blir dødsdømt hvis hun er det? Tilhører barn far? Anonymkode: 2f1a9...385 1 På noen måter, hvis du tenker på hva slags oppfatning man får av oss i medier osv. Slik jeg opplever det er det i alle fall en del generalisering som er slitsom, men synet på dette er nok veldig individuelt og jeg tror mange muslimer føler seg urettferdig dømt av ulike grunner. 2 Menn har ikke lov til å være utro, ingen har det. Det står nevnt mange steder i Koranen, som for eksempel i 17:33, hvor å være utro mot sin ektefelle beskrives som en "ond vei". Det er ikke dødsstraff for utroskap. 3 Dette er et tema som lærde innen islam har debattert mye til alle tider, men den generelle enigheten er at barnets beste alltid må komme først. Mens barnet fremdeles er lite, anses det ofte som best at han eller hun blir hos moren (i tilfelle skilsmisse). Utifra det jeg finner, ser det ut som om moren har førsterett på omsorg for barnet med mindre hun gifter seg på nytt, da vil omsorgsretten gå til den biologiske faren, men dersom han mener det er best barnet blir hos moren, blir det slik. 2
Ess Skrevet 16. april 2019 Forfatter #8 Skrevet 16. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan er det for en muslim å leve i Norge, i forhold til hjemlandet ditt ? Anonymkode: 64bfa...0f1 Jeg er født og oppvokst her, så jeg føler meg norsk, selv om jeg i veldig ung alder ble bevisst på at religionen var noe som skilte oss fra andre etnisk norske barn. En av foreldrene mine kommer fra et annet land, og i det landet er det blitt strengere og strengere å følge de religiøse påbudene. Ateister har for eksempel ikke lov til å uttale seg offentlig, og man risikerer fengsel og dets om verre er. Jeg må si jeg er glad jeg ikke bor der. Selv om det å være muslim i Norge byr på sine utfordringer, har vi stor frihet til å velge hva slags liv vi vil leve, og det er jeg dypt takknemlig for. På dette spørsmålet kunne det forresten vært interessant med innspill fra noen som faktisk selv har opplevd å innvandre fra et annet land, så hvis noen muslimer med denne bakgrunnen kunne tenke seg å svare, hadde det vært veldig fint! 9
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #9 Skrevet 16. april 2019 3 minutter siden, Ess skrev: 1 På noen måter, hvis du tenker på hva slags oppfatning man får av oss i medier osv. Slik jeg opplever det er det i alle fall en del generalisering som er slitsom, men synet på dette er nok veldig individuelt og jeg tror mange muslimer føler seg urettferdig dømt av ulike grunner. 2 Menn har ikke lov til å være utro, ingen har det. Det står nevnt mange steder i Koranen, som for eksempel i 17:33, hvor å være utro mot sin ektefelle beskrives som en "ond vei". Det er ikke dødsstraff for utroskap. 3 Dette er et tema som lærde innen islam har debattert mye til alle tider, men den generelle enigheten er at barnets beste alltid må komme først. Mens barnet fremdeles er lite, anses det ofte som best at han eller hun blir hos moren (i tilfelle skilsmisse). Utifra det jeg finner, ser det ut som om moren har førsterett på omsorg for barnet med mindre hun gifter seg på nytt, da vil omsorgsretten gå til den biologiske faren, men dersom han mener det er best barnet blir hos moren, blir det slik. Ok, tusen takk for svar. Er nok mer jeg kunne spurt etter men orker ikke nå. Jeg er oppvokst i en liten norsk bygd, hele slekten er norsk og bor i samme område, altså er jeg skikkelig kronisk norsk. Jeg er den ene i slekten som innledet noe med en muslim, men de satte himmel og jord bevegelse for å stoppe det. Jeg skulle altså ikke finne en muslimsk mann fordi han kom til å kidnappe barnet til hjemlandet og ha enerett på barna, og jeg hadde risikere burqua. Jeg vet ikke hva du synes om dette synet på muslimer? Selv føler jeg at nordmenn og særlig kroniske bygdemennesker tror det er så jævla mye bedre enn alle andre. Anonymkode: 2f1a9...385 3
Ess Skrevet 16. april 2019 Forfatter #10 Skrevet 16. april 2019 11 minutter siden, SoWhat? said: Hva tenker du om kristne? Takk for at du startet denne tråden! Jeg liker kristendommen veldig godt. Faktisk ville jeg nok vært kristen om jeg skulle hatt en annen religion. Flere i familien min er troende kristne, og de er tvers igjennom gode mennesker som jeg liker å snakke med. Jeg har til og med vært med i bryllup i kirken, noe jeg synes var utrolig vakkert og rørende å se. Islam og kristendommen er to svært like religioner - de har mye mer til felles enn man skulle tro, men dessverre er mange folk mest opptatt av å fremheve forskjellene. For eksempel er Jesus en profet vi muslimer er veldig glad i, og både Jesus og moren hans Maria (eller Maryam) har svært høy status i vår tro. 2
Anusnym Skrevet 16. april 2019 #11 Skrevet 16. april 2019 Hva ville skjedd om en norsk, ikke-muslimsk mann viste romantisk interesse for en muslimsk kvinne (her i Norge)? Ville det vært uaktuelt, og ville familien reagert negativt? 2
Ess Skrevet 16. april 2019 Forfatter #12 Skrevet 16. april 2019 16 minutter siden, Pan said: Føler du at retorikken og behandlingen rasister gir dere muslimer kan sammenligne jødene sine? Eller at dere får mye mer hets? Håper du forstår hva jeg prøver å spørre deg 🤔 Tror jeg forstår, hehe. Om hets mot jøder og muslimer kan sammenlignes? Jeg har ingen tvil om at det finnes mye av det, mot begge. Nå er ikke jeg jøde, så jeg kan ikke uttale meg om akkurat hvordan det oppleves, men jeg vet at mange av de tingene som muslimer ofte blir mobbet for (bekledning, skikker, historie, våre planer for verdensherredømme), også brukes mot jøder. Det er fælt.
megda Skrevet 16. april 2019 #13 Skrevet 16. april 2019 (endret) Hvor troende er du? De fleste religiøse har jo litt "buffet-holdning" til egen religion der man tar det man synes passer og kaster ut resten. Hvordan rettferdigjør du i så fall det for deg selv? Endret 16. april 2019 av megda 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #14 Skrevet 16. april 2019 8 minutter siden, Anusnym skrev: Hva ville skjedd om en norsk, ikke-muslimsk mann viste romantisk interesse for en muslimsk kvinne (her i Norge)? Ville det vært uaktuelt, og ville familien reagert negativt? I verste fall drept. Det er bare å google, så får du svaret. Norske medier viser med jevne mellomrom at muslimske kvinner ikke har lov til å gifte seg med folk som ikke anerkjennes av familien. Da kan de i verste fall bli drept. Anonymkode: cdfa6...24d 5
Ess Skrevet 16. april 2019 Forfatter #15 Skrevet 16. april 2019 3 minutter siden, Anusnym said: Hva ville skjedd om en norsk, ikke-muslimsk mann viste romantisk interesse for en muslimsk kvinne (her i Norge)? Ville det vært uaktuelt, og ville familien reagert negativt? Et forhold eller ekteskap ville nok vært uaktuelt dersom kvinnen var sterkt troende. De aller fleste mener det ikke er tillatt for en muslimsk kvinne å gifte seg med en mann som ikke er muslimsk, dette av hensyn til flere aspekter ved livet som gift - for eksempel barneoppdragelse og håndtering av livets og ekteskapets mange opp- og nedturer. Hvis religionen er en stor og viktig del av en persons liv, vil det være vanskelig for dem å dele livet med en som ikke praktiserer eller i det hele tatt tror på det samme. En muslimsk kvinne kunne selvfølgelig vært interessert i en norsk, ikke-muslimsk mann (jeg har selv vært der!), spørsmålet blir bare om et forhold eller ekteskap er ønskelig med tanke på forskjeller i livsførsel og livssyn. Noe man selvfølgelig kan snakke om sammen hvis man virkelig ønsker en fremtid sammen. Og til syvende og sist er det jo hver persons eget valg. Angående familien, så handler nok dette mest om æreskulturen som står sterkt enkelte steder; dette er den typen "streng far, undertrykt datter"-historien vi har sett flere ganger. Noen kulturer har et mer kollektivistisk syn på familielivet, hvor alle skal ha en hånd med i avgjørelser som for eksempel ekteskap, og der kunne nok kvinnens nærmeste familie reagert negativt dersom de mente det var en reell fare for tap av ære. Dette er det jeg tror - jeg kommer ikke fra noen æreskultur, og har begrenset med kunnskap om hvordan de fungerer fra innsiden, men i islam som religion er det ikke tillatt for foreldre å tvinge barna sine til noe som helst med tanke på ekteskap. Det er det enkelte personens avgjørelse. (Langt svar, men håper jeg fikk med det viktigste) 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #16 Skrevet 16. april 2019 Tusen takk for at du laget denne tråden for å svare på spørsmål TS Jeg lurer på, hva sier religionen om plagg som Hijab, burke og nijab? Er de religiøst eller kulturelt begrunnet? Er det en aldersgrense for når muslimske jenter/damer begynner å bruke det? Kan man nekte å bruke det? Får det konsekvenser? Anonymkode: 52289...d5f 1
Ess Skrevet 16. april 2019 Forfatter #17 Skrevet 16. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: I verste fall drept. Det er bare å google, så får du svaret. Norske medier viser med jevne mellomrom at muslimske kvinner ikke har lov til å gifte seg med folk som ikke anerkjennes av familien. Da kan de i verste fall bli drept. Anonymkode: cdfa6...24d Du har rett i at disse forferdelige tingene skjer, jeg vil bare presisere at dette er æreskultur og ikke nødvendigvis islam. Drapene er ikke religiøst motivert, men sosialt og kulturelt, selv om jeg selvfølgelig ser hvordan det må se ut. 5
megda Skrevet 16. april 2019 #18 Skrevet 16. april 2019 6 minutter siden, Ess said: men i islam som religion er det ikke tillatt for foreldre å tvinge barna sine til noe som helst med tanke på ekteskap. Det er det enkelte personens avgjørelse. Koranen sier vel at kvinner ikke har lov til å gifte seg med menn utenfor religionen, og om det skjer kan jo bare familien drepe han eller henne. Da slipper man å påtvinge noen slike ting. https://islamqa.info/en/answers/115/ban-on-muslim-women-marrying-kafir-unbeliever 5
Ess Skrevet 16. april 2019 Forfatter #19 Skrevet 16. april 2019 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skulle altså ikke finne en muslimsk mann fordi han kom til å kidnappe barnet til hjemlandet og ha enerett på barna, og jeg hadde risikere burqua. Jeg vet ikke hva du synes om dette synet på muslimer? Anonymkode: 2f1a9...385 Dette synet på muslimer - altså at vi er en gjeng med kvinneundertrykkende barnekidnappere - er en stereotypisk oppfatning, men som så mange andre stereotypier, er det dessverre en som har feste i virkeligheten. Den triste sannheten er at mange mennesker - muslimer eller ikke - behandler koner og barn helt umenneskelig og gjør ting som du sier her, som å ta barna fra mor og påtvinge burqa. Alle disse tingene går imot islam. Som jeg har svart over, er det ikke tillatt for en far å frata en mor sine barn, og man skal ikke tvinges til å gå med verken burqa eller noe annet. Det er klart det er frustrerende at slikt skal bli et generelt bilde av hva man kan forvente når man innleder noe med en muslim, når det ikke har noe med islam å gjøre. Islam verdsetter familielivet, og man skal være god mot sin ektefelle og sine barn. Mine foreldre er et eksempel på et ekteskap mellom en norsk kristen og en troende muslim, og vi har hatt et fint og kjærlig hjem preget av åpenhet og samarbeid.
Ess Skrevet 16. april 2019 Forfatter #20 Skrevet 16. april 2019 2 minutter siden, megda said: Koranen sier vel at kvinner ikke har lov til å gifte seg med menn utenfor religionen, og om det skjer kan jo bare familien drepe han eller henne. Da slipper man å påtvinge noen slike ting. https://islamqa.info/en/answers/115/ban-on-muslim-women-marrying-kafir-unbeliever Familien kan ikke drepe barna sine for hvem de vil gifte seg med. Påtvinge noen hva da? Det står da ingenting om drap i den linken, det står om reglene for hvem man kan gifte seg med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå