Gå til innhold

Gjenbruk av barneutstyr fra stebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer og jeg planlegger et felles barn. Han har et barn fra før, som er hos oss 50 %. Jeg er veldig glad i barnet og vi har det fint sammen. 

Vi har er dilemma. Min samboer mener vi burde gjenbruke babyting som vogn og seng fra hans første barn, mens jeg gjerne vil ha alt nytt til vårt felles (og mitt første) barn. Økonomien vår er romslig, så å kjøpe nytt er ikke på den måten et problem (det er vi enige om). Selv om jeg i prinsipp er enig i at det kan være fornuftig å gjenbruke, så ønsker jeg opplevelsen med å plukke ut det jeg ønsker til mitt barn, og syns samtidig det vil være litt rart å vite at det jeg bruker har eksen hans brukt før. Han blir litt såret og lurer på om jeg mener det hans første barn hadde ikke er «bra nok».

Er jeg rar her? Hva har andre i lignende situasjon gjort/tenkt?

Anonymkode: c302f...417

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår deg godt. Jeg har ikke barn selv, men forstår gleden ved å planlegge og kjøpe inn til sitt første barn.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en blanding?

Anonymkode: d1d01...f5e

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Da syntes jeg dere bør selge de tingene som ble kjøpt inn til fars eldste barn (såfremt ingen av gjenstandene har sentimental verdi og bør spares på av den grunn) også kan du og far kjøpe nytt. Ikke fordi det er hans barn som har brukt tingene, men fordi det ER noe spesielt ved å kjøpe inn vogn og utstyr til sitt første barn. 

Anonymkode: e7f2a...1ac

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt, du kan jo samtidig få noe brukt som sprinkelseng på Finn også, alt må ikke være nytt.  Personlig så syns jeg ikke at du tenker rart. Og jeg ville også ment at dette er noe han har valgt sammen med sin eks, ja det er bare ting men nå er det faktisk deres tur sammen. For å si det mildt så har mannen min valgt 5%  av alt vi kjøpte resten var det gjerne jeg som hadde gjort research på osv.

Det er ditt første barn, har man samtidig romslig økonomi så er det faktisk helt greit å nyte denne tiden her. Jeg er gravid for andre gang nå og absolutt alt arves ned. Joda vi sparer mye på det men jeg syns den tiden med første hvor jeg fikk velge selv osv var gull verdt for min del. 

Legg det frem for mannen din at dette betyr mye for deg som førstegangs mamma, om noen år så arves noe nedover garantert. Men nå er det din tid som førstegangs som gjelder! 

Anonymkode: 384a2...072

• Liker 3
Skrevet

Det var en tråd om samme tema nylig.

Ditt barn er ikke mer spesielt enn andre og kan bruke de samme TINGENE....

Jeg forstår samboeren din godt. Men du har vel bittelitt kvinnelist og kan snike inn noe nytt. 

• Liker 24
Skrevet

Enig med begge. Siden dere har grei økonomi synes jeg du kan unne deg litt shopping, fortell ham hvorfor det er viktig for deg i opplevelsen av å skulle bli mamma for første gang. Kanskje du kan blande litt av eldstes med litt nytt?

• Liker 6
Skrevet

Eg forstår deg godt, men slapp av, det vert nok av ting å kjøpe til barnet 😉 Også bra for miljøet å bruke igjen. Hugs å kjøpe ny madrass til senga,  det er anbefalt. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rotemor said:

Det var en tråd om samme tema nylig.

Ditt barn er ikke mer spesielt enn andre og kan bruke de samme TINGENE....

Har du link til den tråden, jeg prøvde å søke nemlig 🙂

Jeg kunne fint kjøpt brukte ting, men det som er spesielt sårt for meg er at det som er fra hans eldste ble plukket ut av han og hans eks, og ikke noe jeg får lov å velge selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår deg veldig godt, du kan jo samtidig få noe brukt som sprinkelseng på Finn også, alt må ikke være nytt.  Personlig så syns jeg ikke at du tenker rart. Og jeg ville også ment at dette er noe han har valgt sammen med sin eks, ja det er bare ting men nå er det faktisk deres tur sammen. For å si det mildt så har mannen min valgt 5%  av alt vi kjøpte resten var det gjerne jeg som hadde gjort research på osv.

Det er ditt første barn, har man samtidig romslig økonomi så er det faktisk helt greit å nyte denne tiden her. Jeg er gravid for andre gang nå og absolutt alt arves ned. Joda vi sparer mye på det men jeg syns den tiden med første hvor jeg fikk velge selv osv var gull verdt for min del. 

Legg det frem for mannen din at dette betyr mye for deg som førstegangs mamma, om noen år så arves noe nedover garantert. Men nå er det din tid som førstegangs som gjelder! 

Anonymkode: 384a2...072

Takk for hyggelig svar! Alt trenger absolutt ikke å være nytt nei, har bare så veldig lyst til at jeg får plukke/velge/kjøpe alt selv og oppleve det sammen med samboer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du er rar ja. Med det forbrukersamfunnet vi har i dag bør vi bremse ned. Å kjøpe nytt bare fordi du kan er ikke alltid det beste. 

Tenk så mye penger dere sparer. Forstår ikke helt at utstyret er et problem at eksen har vært med å velge ut, stebarnet er jo også en del av eksen hans... 

Anonymkode: 0d397...213

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Da syntes jeg dere bør selge de tingene som ble kjøpt inn til fars eldste barn (såfremt ingen av gjenstandene har sentimental verdi og bør spares på av den grunn) også kan du og far kjøpe nytt. Ikke fordi det er hans barn som har brukt tingene, men fordi det ER noe spesielt ved å kjøpe inn vogn og utstyr til sitt første barn. 

Anonymkode: e7f2a...1ac

Takk, det tenker jeg også. Han vil gjerne beholde en del av tingene som han har fått i gave og tenker er barnet sitt. Jeg skjønner det på en måte, men tenker det er synd det da ikke vil komme til nytte for noen.

• Liker 1
Gjest Yng Plyng
Skrevet

Hva med litt nytt og litt gammelt? Det blir jo koselig for stebarnet at nybarnet bruker noe av det samme, men og kjekt til deg med noe nytt.

Personlig kjøpte jeg ny vogn til en del av mine egne unger, solgte den gamle og kjøpte ny. Ikke noe sjakktrekk miljømessig, men likevel.

Skrevet

Jeg ville tvert solgt eller gitt bort det utstyret som x'en og han har brukt. Forstår godt du vil velge utstyr selv (og sammen med far), ikke bare er det svært hyggelig, men også godt å slippe å tenke på hans x hver gang utstyret brukes. Mange tenker ikke slik, men jeg hadde nok gjort det. Brukte ting kan være svært supert, men så snart eier av tingene har et ansikt og navn, tenker jeg på personen når jeg ser tingene. Og når det ikke er mest positivitet som kommer, sendes tingene videre. Jeg forstår deg godt! Nyt gleden av å skaffe til veie de tingene deres barn trenger! ❤

• Liker 6
Skrevet

Bruk opp igjen det du liker, legg bort alt som ikke er i din smak? Da blir det sikkert litt gammelt og litt nytt.

Selv hater jeg rosa, beige, lysegul og denslags farger, og ville nektet å bruke feks. en vogn i den fargen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg syns du er rar ja. Med det forbrukersamfunnet vi har i dag bør vi bremse ned. Å kjøpe nytt bare fordi du kan er ikke alltid det beste. 

Tenk så mye penger dere sparer. Forstår ikke helt at utstyret er et problem at eksen har vært med å velge ut, stebarnet er jo også en del av eksen hans... 

Anonymkode: 0d397...213

Jeg skjønner hva du tenker, men hvor går grensen? Ville du brukt giftering fra mannens første kone for eksempel? Satt på spissen kanskje, men det er litt slik det føles for min del. Jeg vil ha noe som er «min stil» til mitt barn. Gjerne gjenbruk, men valgt selv.

• Liker 4
Skrevet

Hva med et kompromiss? Som mor med mine, dine og våre barn så forstår jeg begge sider her. Vårt felles barn har brukt en vugge som har gått i generasjoner i min familie, og som før ble brukt av mine barn. Jeg hadde blitt lei meg dersom pappaen skulle nekte meg å bruke den. 

Ja det er ditt første barn, men det er hans andre barn og det er mest av alt deres felles barn. Ingen av deres synspunkter har mer tyngde enn den andres! 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lykkehjerte said:

Jeg ville tvert solgt eller gitt bort det utstyret som x'en og han har brukt. Forstår godt du vil velge utstyr selv (og sammen med far), ikke bare er det svært hyggelig, men også godt å slippe å tenke på hans x hver gang utstyret brukes. Mange tenker ikke slik, men jeg hadde nok gjort det. Brukte ting kan være svært supert, men så snart eier av tingene har et ansikt og navn, tenker jeg på personen når jeg ser tingene. Og når det ikke er mest positivitet som kommer, sendes tingene videre. Jeg forstår deg godt! Nyt gleden av å skaffe til veie de tingene deres barn trenger! ❤

Da tenker du likt som meg - godt å høre jeg ikke er alene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Chablis said:

Hva med et kompromiss? Som mor med mine, dine og våre barn så forstår jeg begge sider her. Vårt felles barn har brukt en vugge som har gått i generasjoner i min familie, og som før ble brukt av mine barn. Jeg hadde blitt lei meg dersom pappaen skulle nekte meg å bruke den. 

Ja det er ditt første barn, men det er hans andre barn og det er mest av alt deres felles barn. Ingen av deres synspunkter har mer tyngde enn den andres! 

Helt enig med deg om det hadde vært arv, eller hjemmelagede gaver fra hans slekt. Med utstyr som hans eks har vært med å plukke ut nytt føles det feil dog for min del.

• Liker 1
Skrevet

Du må bare legge fra deg tanken om at det er xen som har brukt tingene, og fokusere på at det er barnets eldre søsken som har brukt tingene. Og dette kan være koselig for dem å vite senere. 

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...