Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Jeg sparer for jevnlige og uforutsette utgifter på årlig basis. Har lite i inntekt, så det blir lite sparing, men nok til at jeg kan klare større regninger (typisk utgifter på bil, jeg eier ikke hus).

Sparing får jeg til ved å droppe frisør, klær, småshopping, restauranter, takeaway, kafé osv. Alt jeg liker best er nemlig gratis.

Jeg har ikke vært til frisør på ett år. Har råd til det ca en gang i året (eller tar meg råd), shopping gjør jeg heller ikke, kjøper meg ett plagg annen hver måned av klær, aldri kjøpt take awa. Innrømmer at vi spiser på restaurant på bursdager et par ganger i året, reiser på en ferie per år og drar på café av og til kino et par ganger i året ungene har ikke merkeklær. 

Jeg vokste i en familie som aldri gikk på kino, aldri gikk på café og aldri spiste ute på resteurant. 0 ganger i året, jeg hadde nesten bare arvede klær frem til jeg fikk jobb selv som 15 åring Jeg syns det blir for trist å leve slik. 

Jeg mener jeg ikke er i noe luksusfelle, alt bare går på det nødvendige. Det er provoserende når folk sier at man skal kunne spare. 

Jeg har ikke råd til nye sykler til ungene akkurat nå, så de får være uten. Det er uansett ikke nødvendig.

Anonymkode: 354f7...e32

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vært til frisør på ett år. Har råd til det ca en gang i året (eller tar meg råd), shopping gjør jeg heller ikke, kjøper meg ett plagg annen hver måned av klær, aldri kjøpt take awa. Innrømmer at vi spiser på restaurant på bursdager et par ganger i året, reiser på en ferie per år og drar på café av og til kino et par ganger i året ungene har ikke merkeklær. 

Jeg vokste i en familie som aldri gikk på kino, aldri gikk på café og aldri spiste ute på resteurant. 0 ganger i året, jeg hadde nesten bare arvede klær frem til jeg fikk jobb selv som 15 åring Jeg syns det blir for trist å leve slik. 

Jeg mener jeg ikke er i noe luksusfelle, alt bare går på det nødvendige. Det er provoserende når folk sier at man skal kunne spare. 

Jeg har ikke råd til nye sykler til ungene akkurat nå, så de får være uten. Det er uansett ikke nødvendig.

I gamle dager sa man «tæring etter næring». Om man ikke har råd til nye sykler til barna, så kjøper man brukte. Eller familien kan spleise. En sykkel til barna rangerer for meg høyere enn et kafébesøk for meg. 

Hovedpoenget mitt er at vi forventet så mye av livet. I mange andre land er det vi tar som en selvfølge ren luksus. Vi har tak over hodet, mat i magen, og klær på kroppen. Vi er trygge og har tilgang til helsevesen. Alt annet vi ønsker oss er ofte behov skapt av media og markedsføring. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mat har blitt veldig dyrt. Ja alt koster mye penger. Pengene flyr så fort,så vet ikke hvor de blir av. Flere som har det sånn? Eller har dere stålkontroll på forbruk?

Anonymkode: 1e866...204

meningsløs og generell tråd. Hva vil ts fortelle oss som vi ikke vet allerede?

Anonymkode: 49ac0...90d

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du høres veldig negativ ut. Du sier du kommer til å dø før pensjonsalder? Hvordan kan du vite det??? Kanskje du lever til du er 96? Hvis ikke du per dags dato har en alvorlig diagnose så syns jeg du sakl være forsiktig med å uttale deg om sånt.

Du skriver at pengene flyr, 6000kr for nye briller til sønnen og 4000kr for regulering? dette er er vel ikke vanlig? briller byttes ikke ut hver mnd, og heller ikke hvert år. Dersom du har en sønn som er såpass klønete at han regelmessig knuser briller så skaffer du deg forsikring på briller. Jeg har selv en sønn som bruker briller, og med dyreste glass og ramme som han valgte ut selv så kom dem på 3800k, kunne fått det mye billigere med andre glass og ramme. Det er alltid tilbud på briller et eller annet sted så det blir dumt av deg å si at briller koster 6000kr.

4000kr for tannregulering? Dersom din datter har behov for regulering og det ikke er av estetisk grunn så er det mest vanlig å betale egenandel som kommer på 12000-15000. Dette fordeles over tiden behandlingen foregår, og det er aldri nødvendig å betale 4000kr på en gang.

Livet er hva en gjør den til. Velger en å satse på skole og dermed en bedre jobb som en trives i så blir det mye lettere økonomisk. Det er ditt valg at du har valgt en kjedelig jobb som kanskje ikke er så godt betalt?

Ja, mye er blitt dyrere i det siste, det er jeg enig med deg i, men med god planlegging så er det faktisk mulig å leve bra for de aller fleste med en grei inntekt. Selv er jeg sykemeldt og har minimalt med inntekt, og har selv med det lille jeg får tiden har, klart å både spare, reise på ferie og leve godt.

Hvordan? Det heter planlegging. Kjøttdeig på tilbud på coop denne uken, 3 til 79kr, jeg kjøper mange og fryser ned. Kommer jeg over tilbud så kjøper jeg og planlegger middager utifra hva vi har. Sjokolade er usunt og luksus, det passer meg fint at det er dyrt, mye lettere å velge det bort. Har kjøpt smågodt til halvpris på Spar og fyller opp påskeegg til barna. Sykler og utstyr kan kjøpes veldig billig brukt.

Hva vi andre sparer for? Jeg sparer for litt forrskjellig, Ferie, buffer, shopping med datter, uforutsette ting som tannlege etc. Og ja pensjon, for jeg har planer om å bli gammel og leve godt da også.Alltid noe å spare til.

Anonymkode: c3702...f49

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det sies gjerne at mat er så billig i Norge med gjennomsnittsinntekt, rundt 10%. Samtidig er det dyrest i hele Europa, vi slår tom Sveits. Vi har jo råd. Men så har vi alle andre utgifter som også er dyrest i Europa. Livstandard i Norge er høy men jeg har levd i utlandet (Tyskland) i flere år, vi hadde helt vanlig lønn som la minst en tredjedel lavere i Norge og jammen hadde vi ikke et bedre liv der likevel. Bil, ingen bom, frisør, tannlege inngår i helseforsikring, kino, restaurantbesøk, svømmehall, mat, you name it.

De som ligger under gjennomsnittslønn eller er alene med barn bruker en mye større andel av inntekten sin på mat. Folk flest er veldig lite prisbevisst, men ei krone her og ei krone der summerer seg opp. Jeg syns det er latterlig at en agurk har bikket 20 kroner, kjøper du gulrøtter for 20 kroner inneholder den plutselig bare 750 g. At sjokolade koster mye bryr jeg meg ikke om men å spise mye grønt og sunt er svindyrt.

Anonymkode: 76288...3af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Skyskraper skrev:

Nei, mat har ikke blitt veldig dyrt. Ta en titt på statistikken til SSB. I 1980 gikk 20 % av forbruket til gjennomsnittsnordmannen til mat. Dette har sunket ned til 11 % i nyere tid.

Det er dyrt jo. Folk med høy inntekt ødelegger den statistikken. 

Er ufør. Bruker nesten alt jeg har igjen på mat og hygiene. Nesten 1/3 av utbetalingen min. Så vet du det.

Anonymkode: d5a6f...95c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Matvarer har blitt drastisk mye dyrere de siste 2 årene, og spesielt det siste 3/4 året. 

Jeg har en helt gjennomsnittlig lønn, men med økninger i alle avgifter, økninger i transportkostnader (månedskort) og økte matvarepriser, så merker jeg at det ikke er mye å gå på nå. Jeg spiser mye grønt, lite kjøtt og fisk (ikke fordi jeg ikke burde spise det, men det er faktisk så dyrt at jeg kanskje kan ta meg råd til 1 middag med kjøtt eller fisk i uka).

Prisene på alt har økt mye mer enn hva vi kommunalt ansatte har fått i lønnsøkning de siste 2 årene, så dermed betyr økte priser at vi går i minus på kjøpekraft sammenliknet med status for 4 år siden.

Anonymkode: 42ca1...059

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 16.4.2019 den 17.36, AnonymBruker skrev:

Er dyrt ja. Kjøttdeig på 400 gr til 59,90 😲 1 l melk 18,90 😲 1 stor plate stratos 39,90. Hallo. Det er galskap. De rike blir rikere og fattige fattigere.

Anonymkode: 7ed3f...1a3

Det er ikke verre enn at du holder øye med matprisene og sjekker matapper. Jeg kjøpte 4 store stratosplater for 100kr på europris denne uken. Og da kjøpte jeg et lass, for jeg spiser nesten bare sjokolade når jeg har lyst på snop så der sparer jeg mye. Stor forskjell på 40kr for en plate og 25kr! Istedetfor kjøttdeig kan du kjøpe 2 pakker karbonader til 80kr på Coop. Og melk- kjøpt laktosefri som holder seg mye lenger uåpnet. 

Anonymkode: 8f73b...755

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 16.4.2019 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Går du til frisørlærling sparer du mye på klipp. Spesielt om du skal stripe håret. Sykler til ungene kan du kjøpe billig på Finn. Det er om å gjøre å tenke litt økonomisk og smart, så går det lettere rundt. Selvfølgelig skal man kose seg, men da må man prioritere vekk kjøttmiddager f.eks og spise vegetarisk et par ganger i uken, droppe spotify og dyre mobiler osv. Jeg kjøpte splitter ny mobil på Finn, 1 mnd gammel med garanti. Istedetfor å være så negativ må du se løsninger og tenke smart. Så får du plutselig råd til mer enn du gjorde før. 

Anonymkode: 8f73b...755

Skrevet
På 17.4.2019 den 15.55, AnonymBruker skrev:

Matvarer har blitt drastisk mye dyrere de siste 2 årene, og spesielt det siste 3/4 året. 

Jeg har en helt gjennomsnittlig lønn, men med økninger i alle avgifter, økninger i transportkostnader (månedskort) og økte matvarepriser, så merker jeg at det ikke er mye å gå på nå. Jeg spiser mye grønt, lite kjøtt og fisk (ikke fordi jeg ikke burde spise det, men det er faktisk så dyrt at jeg kanskje kan ta meg råd til 1 middag med kjøtt eller fisk i uka).

Prisene på alt har økt mye mer enn hva vi kommunalt ansatte har fått i lønnsøkning de siste 2 årene, så dermed betyr økte priser at vi går i minus på kjøpekraft sammenliknet med status for 4 år siden.

Anonymkode: 42ca1...059

Med en gjennomsnittlig inntekt har du ikke så dårlig råd som du skisserer her (at du ikke kan spise kjøtt/fisk mer enn enn gang i uka pga. økonomi). Da må det i så fall være fordi du prioriterer helt andre ting. Det er selvsagt greit å lov, men man kan ikke skylde på matvareprisene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dyrt. Jeg gjør hele tiden gjennomgang av mitt regnskap. Det er kjempekjedelig.
Nå har jeg droppet to treningsmedlemskaper. Jobber uansett så mye at jeg ikke rekker trene .
700 kr mindre i utgifter. --> dette tilsier ca 10.000 i året (må gange med 1,23 som er skatteprosenten.

Jeg har 3 tanker i hodet når det gjelder å komme unna dette forferdelige pengestyret.
1. få bort mest mulig av faste utgifter
2. øke månedslønnen
3. prøve å få spart opp slik at jeg kan ha passive inntekter på et vis

Punkt 1.
Tar bort utgifter jeg kan klare meg uten
Ringer rundt til forsikringsselskaper/strømselskaper for å få redusert utgifter. I høst 2018 gjorde jeg noe smart. Jeg ringte rundt og ba om tilbud for å binde meg et år til selskaper. 1 tv selskap ga meg 3 måneder gratis tv og der sparte jeg da 1500,-, Fikk gratis internett en måned, sparte 600 der.

Punkt 2
Har klart å øke månedslønnen med 4000,- gjennom forhandlinger. Går opp 4000 til pr mnd fra høsten av pga annsienitet.
Må innrømme at jobben koster mer enn den smaker akkurat nå, så er delvis på jobbjakt. Er ikke noe særlig med mye ansvar. Vil vurdere å ta en mastergrad om det er jobbmuligheter for dette, men pr i dag vil ikke en mastergrad gi noe som helst uttelling.

Punkt 3.
Prøver virkelig å få spart opp slik at jeg kan sette av penger til utbytteaksjer, aksjefond og annet. Ønsker cashback hver måned slik at jeg slipper å jobbe.

Anonymkode: 34cb5...bca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ikke gratis å leve, men jeg synes ikke jeg kan kalle det dyrt heller, selv om pengene forsvinner hver måned.

Sammenligner jeg med økonomien til foreldre og besteforeldre, eller venner i en del andre land, så har vi mye mer økonomisk frihet selv om kostnadsnivået er høyere. Og vi har vanlige, gjennomsnittlige inntekter, ikke noe mer.

Besteforeldrene mine hadde ikke råd til møbler da de ble gift, og satt på gulvet og hadde pappesker som bord. 

Foreldrene mine hadde 12-14% rente på boliglånet da jeg var liten. Vi arvet mesteparten av klærne, og klærne ble alltid lappet og stoppet. Jeg fikk min første nye sykkel som 15-åring, dro på cuper hvor jeg sov i mammas gamle sovepose, og foreldrene mine kjøpte sin første nye bil da de var rundt 50. Det tok mange år før vi kunne dra på sommerferie til utlandet. 

Det er en helt annen økonomisk situasjon enn det vi har i dag. Det er alltids ting å bruke pengene på, så man må selvsagt passe på slik at ikke forbruket blir for høyt. Vi har heldigvis ganske god kontroll på pengene, og vet hvilke poster vi bruker mer enn vi må, f.eks. mat. 

Sammenligner jeg meg med en del av kollegene mine, så føles det som vi har dårlig råd, men vi har jo ikke det. Jeg må rett og slett være bevisst på hvem jeg eventuelt velger å sammenligne meg med.

Anonymkode: 713ed...160

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det morsomme er at veldig mange av de som klager på hvor dyrt ting er, kjører også til ett treningssenter for å sykle/jogge på ett sted... 

Anonymkode: 5a564...ad0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...