Gå til innhold

Førstegangs med egen hage. Hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nettopp flyttet til et hus med hage, dog hvis det kan kalles en...? Har flere spørsmål:

1. Plenen: Stor plen, mye mose og ugress i. Det ser ut 40/60 fordeling av ugress/mose og plen, så ikke så galt. Hvordan steller jeg den nå på våren?

2. Overgrodde blomsterbed: Har 3-4 områder med bed. Problemet er at jeg kan ikke bare plante noe der nå, og det er ikke planter der fra før. Det er helt overgrodd med all slags ugress, og flere steder får jeg ikke kommet igjennom med spade på grunn av røtter. Selv om ugresset ikke er så stort ennå, ser jeg at dette må tas tak i snarest.

3. To trestubber: Det er to trestubber midt på plenen etter trær, de kan ikke gjøres fine eller pyntes med planter hverken rundt eller i potte på. Hvordan fjerne disse og redde plenen under?

4. Blomsterbusker: Det vokser et par busker i hagen, det ene tror jeg er spirea av en sort. Begge er ca 1,5 m høyt og noe uregjerlig. Kan jeg bare klippe ned noe nå?

Anonymkode: 0d785...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Plenen kan du bare holde nede med gressklipping, bruk bioklippen. Du kan også låne verktøy som fjerner mosen om du vil det,

Blomsterbedet der kan du klippe ned alt ugresset. Legge på avispapir og fylle på med ny jord og plante når det er tid for det. Avispapiret gjør at ugresset under dør.

Om du ønsker å fjerne trestubbene så ta kontakt med noen som bruker stubfres. Hva dette koster vet jeg ikke. Bare å google for ditt område.

Nå vet jeg ikke hvor langt våren er kommet til deg, men det som er dødt på blomsterbuskene kan du klippe bort. Ellers vil jeg vente til bjørka får museører, da er faren for frost over sies det.

Anonymkode: 1e6ff...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må gjødsle plena, og sørge for at den ikke får for mye skygge. Det hjelper på mosen.

Anonymkode: 57e19...35e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plenen kan du bare holde nede med gressklipping, bruk bioklippen. Du kan også låne verktøy som fjerner mosen om du vil det,

Blomsterbedet der kan du klippe ned alt ugresset. Legge på avispapir og fylle på med ny jord og plante når det er tid for det. Avispapiret gjør at ugresset under dør.

Om du ønsker å fjerne trestubbene så ta kontakt med noen som bruker stubfres. Hva dette koster vet jeg ikke. Bare å google for ditt område.

Nå vet jeg ikke hvor langt våren er kommet til deg, men det som er dødt på blomsterbuskene kan du klippe bort. Ellers vil jeg vente til bjørka får museører, da er faren for frost over sies det.

Anonymkode: 1e6ff...92e

Takk for gode råd, jeg skal prøve meg på blomsterbedet med avis. Men det er virkelig overgrodd enkelte steder, blir en omfattende jobb. 

Anonymkode: 0d785...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du 100% sikker på at det ikke er planter i bedet? Noen ganger kan det være lurt å vente for å se hva som kommer opp. 

Anonymkode: 3356b...4a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at du har fått gode råd.  Bortsett fra å få plen og busker under kontroll, ville jeg ellers tatt ett område i hagen om gangen. Startet i en ende, og arbeid meg videre derifra. Svært overgrodde bed ville jeg spadd opp, rensket grundig for ugress og tilført kompost eller annet om jordkvaliteten er dårlig.  Tidligere brukte mange smale bed, og gjerne flere.  Personlig synes jeg store og brede bed, gjerne færre, gjør seg mye bedre.  Hvis hus, terrasse, gjerder osv. er i rette linjer, gjør det seg ofte bra med avrundede former på bed.  Men her må dere ta hensyn til husets stil. 

Det er med hage som med interiør - smaken er forskjellig.  Jeg liker ikke plen, i hvert fall ikke om det blir mye av den.  Derfor ville jeg blitt lykkelig over at et par trestubber kunne røsket opp i det ellers monotone grønne  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...