AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #1 Skrevet 16. april 2019 Jeg kom over en annonse på Finn for en Mulberry Bayswater-veske. Jeg har selv en sånn veske, og kjenner godt til hvordan den skal se ut, og så derfor relativt kjapt at vesken på Finn var fake. Det var veldig mange ting som var «feil» med vesken (ift hvordan den originalt skal være). Det står ingenting i annonsen om at den er fake, og den er lagt ut til 4500 kr- altså forsøkes den solgt som ekte. Jeg tok kontakt med selger og sa jeg regnet med hun visste at vesken var fake, og at jeg ikke syntes det var greit at hun prøver å lure en potensiell kjøper til å tro at den er ekte. Sa også at jeg vurderte å melde fra til Finn om annonsen. Men hun gidder ikke svare på henvendelsen min, og annonsen ligger fortsatt ute. Synes dere jeg burde melde fra til Finn om dette? Og er dette noe de i såfall bryr seg om, og tar tak i? Anonymkode: 5e3ae...162 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #2 Skrevet 16. april 2019 På finn.no er det en egen funksjon som heter Rapporter annonse (nederst i annonsen). Bruk den. Da har du gjort ditt. Anonymkode: 0a080...0d1 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #3 Skrevet 16. april 2019 Takk for svar! Meldte fra til Finn nå Anonymkode: 5e3ae...162 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #4 Skrevet 16. april 2019 Ser iblandt det samme , men regner med at potensielle kjøpere er smarte nok til å ikke kjøpe noe uten kvittering. Har skrevet med selgere som selger fake som kommer opp med ganske troverdige bortforklaringer på at de ikke har kvittering, en gang var det en LV veske og hun hadde ikke kvittering for den for den var kastet sammen med dustbagen når hun tok den i bruk, nå er det så enkelt at man kan kontakte butikken man kjøpte den på og oppgi serienummeret og få et ekthetsbevis, men når jeg sa det så var det pltuselig ikke hun som hadde kjøpt den men fått i gave av en venninde. Så sa jeg at hun kan spørre venninden hvilken butikk den var kjøpt i , men da bodde den venninden plutselig i USA og var ikke til å få tak i. Andre ganger sier de at de har fått den i gave uten så mye om og men og derfor ikke har kvitteringen men nekter å møtes ved merkebutikken for overlevering sånn at vi kan få bekreftet i butikken om den er ekte eller ikke først. Men det er ikke alltid at anderledes søm eller symmetri trenger å bety at den er fake, på youtube er det mange sånne videoer hvor man blir testet i om man tror den er fake eller ekte og ofte tror man fake på en ekte, bare fordi symmetri i logo overlappes for eksempel men det betyr ikke at den er fake nødvendigvis bare av en annen produksjonsbulk. Jeg hadde ikke rapportert til finn, men neste gang du tror en veske er fake så start samtalen med å spørre om de har kvittering og ekthetsbevis istedet for å anklage de så får du kanskje svar og kommer dypere til bunns i det. Sier hun nei så spør om du kan få den til billigere pris siden det ikke er noen garanti for at den er ekte, hvis hun raskt går ned i pris er den nok fake, og hvis hun sier nei til å møtes på merkebutikken for overlevering , eller nei til å bestille ekthetskontroll fra profesjonelle på nettet (20 dollar, noe en selger uten eget ekthetsbevis bør punge ut for uten å nøle) så er den fake. Jeg bryr meg ikke om noen prøver å selge fake vesker men kjipt om de later som den er ekte ja, det er svindel og bør rapporteres til Finn. Anonymkode: 75a87...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #5 Skrevet 16. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser iblandt det samme , men regner med at potensielle kjøpere er smarte nok til å ikke kjøpe noe uten kvittering. Har skrevet med selgere som selger fake som kommer opp med ganske troverdige bortforklaringer på at de ikke har kvittering, en gang var det en LV veske og hun hadde ikke kvittering for den for den var kastet sammen med dustbagen når hun tok den i bruk, nå er det så enkelt at man kan kontakte butikken man kjøpte den på og oppgi serienummeret og få et ekthetsbevis, men når jeg sa det så var det pltuselig ikke hun som hadde kjøpt den men fått i gave av en venninde. Så sa jeg at hun kan spørre venninden hvilken butikk den var kjøpt i , men da bodde den venninden plutselig i USA og var ikke til å få tak i. Andre ganger sier de at de har fått den i gave uten så mye om og men og derfor ikke har kvitteringen men nekter å møtes ved merkebutikken for overlevering sånn at vi kan få bekreftet i butikken om den er ekte eller ikke først. Men det er ikke alltid at anderledes søm eller symmetri trenger å bety at den er fake, på youtube er det mange sånne videoer hvor man blir testet i om man tror den er fake eller ekte og ofte tror man fake på en ekte, bare fordi symmetri i logo overlappes for eksempel men det betyr ikke at den er fake nødvendigvis bare av en annen produksjonsbulk. Jeg hadde ikke rapportert til finn, men neste gang du tror en veske er fake så start samtalen med å spørre om de har kvittering og ekthetsbevis istedet for å anklage de så får du kanskje svar og kommer dypere til bunns i det. Sier hun nei så spør om du kan få den til billigere pris siden det ikke er noen garanti for at den er ekte, hvis hun raskt går ned i pris er den nok fake, og hvis hun sier nei til å møtes på merkebutikken for overlevering , eller nei til å bestille ekthetskontroll fra profesjonelle på nettet (20 dollar, noe en selger uten eget ekthetsbevis bør punge ut for uten å nøle) så er den fake. Jeg bryr meg ikke om noen prøver å selge fake vesker men kjipt om de later som den er ekte ja, det er svindel og bør rapporteres til Finn. Anonymkode: 75a87...0ba Takk for svar! Det var veldig mange ting som var feil ved vesken, så det er ikke sånn at jeg mente den måtte være feil pga én søm som var litt annerledes. Jeg fant iallfall seks forskjellige ting som ikke stemte med hvordan vesken originalt skal se ut- og det var etter bare en kjapp klikk gjennom bildene. Tipper jeg hadde funnet enda flere feil hvis jeg hadde sett nøyere på det. Det står i annonsen at hun ikke har kvittering, så det var det jo ikke nødvendig å spørre henne om. Jeg er uansett ikke interessert i å kjøpe vesken, jeg har som sagt allerede en lik, ekte, veske. Jeg ville bare forhindre at andre folk blir lurt av henne. Men ja, jeg håper jo også folk ikke er dumme nok til å kjøpe uten kvittering- jeg gjør aldri det selv. Anonymkode: 5e3ae...162
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #6 Skrevet 16. april 2019 Jeg ser forøvrig at annonsen er blitt slettet fra Finn nå. ts Anonymkode: 5e3ae...162 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #7 Skrevet 16. april 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser forøvrig at annonsen er blitt slettet fra Finn nå. ts Anonymkode: 5e3ae...162 Ja, den forsvant raskt! Jeg rakk å se annonsen, men da jeg ville kikke på den en gang til for granske den litt nærmere var den borte, gitt! Kan du si litt om hvilke fake-kjennetegn du fant? Anonymkode: 87f31...0c3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #8 Skrevet 16. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, den forsvant raskt! Jeg rakk å se annonsen, men da jeg ville kikke på den en gang til for granske den litt nærmere var den borte, gitt! Kan du si litt om hvilke fake-kjennetegn du fant? Anonymkode: 87f31...0c3 Det jeg husker, som jeg så ved en kjapp klikking gjennom: - Vesken manglet den lille firkantede skinnlappen under hver av føttene - det var stoff-fôr på innerlommen (denne skal være av skinn) - platen med serienummer var festet rett på innerlommen istedenfor på en skinnlapp påtrykt «Mulberry» - de to rommene uten glidelås på innerlommen skal ha en trekant-søm øverst, det hadde den ikke - fargen var blitt borte på de områdene vesken var slitt. Dette skjer ikke på en ekte mulberry. Fargen kan bli lysere ved slitasje, men ikke borte sånn at fargen plutselig er «naturlig» skinnfarget, altså hudfarget, i de slitte områdene - hengelåsen manglet hullet på venstre side av nøkkelhullet I tillegg så ikke fargen ut som noen farge jeg noen sinne har sett Bayswater produsert i. Men her har jeg selvsagt ikke 100 % oversikt, så dette alene er aldri noe jeg tar utgangspunkt i for å avsløre en fake. ts Anonymkode: 5e3ae...162 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #9 Skrevet 16. april 2019 Jo, og glidelåsen var også feil, den var ikke lik noen av de typene som originalt kan finnes på Bayswater. ts Anonymkode: 5e3ae...162 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå