AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #1 Del Skrevet 16. april 2019 Vi får besøk av familie i påsken og tenkte å lage lammelår. Fikk vite at det ene familiemedlemmet er allergisk mot hvitløk. Har noen forslag om hva vi burde krydre det ene lammelåret med uten hvitløk? Anonymkode: 1f44f...27a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #2 Del Skrevet 16. april 2019 Jeg pleier ikke å krydre lammelåret med noe som helst; bruker krydderet i de fløtegratinerte potetene. Gjør du det på den måten, kan du lage flere versjoner av de fløtegratinerte, med og uten hvitløk. Anonymkode: 34a14...a97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #3 Del Skrevet 16. april 2019 Timinan, basilikum og oregano er godt til lam, - eller rosmarin (som er mer 'standard' krydder til lam). Anonymkode: c0314...bef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. april 2019 #4 Del Skrevet 16. april 2019 Sjekk denne listen, om det kunne være noe? https://jacobs.no/Frukt-og-gront/Artikler-frukt-og-gront/Urter-til-lam/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 16. april 2019 #5 Del Skrevet 16. april 2019 Lag det som kalles en dryrub med godt havsalt, timian, rosmarin og oregano. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #6 Del Skrevet 16. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vi får besøk av familie i påsken og tenkte å lage lammelår. Fikk vite at det ene familiemedlemmet er allergisk mot hvitløk. Har noen forslag om hva vi burde krydre det ene lammelåret med uten hvitløk? Anonymkode: 1f44f...27a 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg pleier ikke å krydre lammelåret med noe som helst; bruker krydderet i de fløtegratinerte potetene. Gjør du det på den måten, kan du lage flere versjoner av de fløtegratinerte, med og uten hvitløk. Anonymkode: 34a14...a97 Tåler personen løk i det hele tatt da? For fløtegratinerte poteter uten hverken hvitløk eller løk er ganske tamt. Men jeg vet om noen som lager fløtegratinerte poteter med litt soyasaus og sennep istedenfor, og det er ganske godt. Til lammet ville jeg brukt salt og rosmarin, kanskje litt timian. Anonymkode: cff5e...53e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #7 Del Skrevet 16. april 2019 Jeg har IBS, og hvitløk er en av tingene jeg ikke tåler pga det. Men, hvitløksolje går bra for de med IBS, så jeg gnir inn kjøttstykker med hvitløksolje. Om jeg skal spise borte, så sier jeg vanligvis at jeg ikke tåler hvitløk, fordi det er vanskelig for mange å skjønne i hvilke former det går bra og hvorfor det ikke går bra i andre former... Ellers tenker jeg at du kan krydre på lik linje med andre oppskrifter, og bare droppe hvitløken. Bruk eventuelt vårløk (tåles av IBS, utenom de nederste cm som er hvit), og om personen tåler andre løk så bruk masse charlottløk Om du bruker noen ferdige krydderblandinger, eller posesaus eller noe som helst slik, sjekk at det ikke er hvitløk i dem, for det er veldig ofte hvitløk i sånt 😕 Chili-pulver/krydder er det hvitløk i, for eksempel... Anonymkode: 94fd7...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #8 Del Skrevet 16. april 2019 Hva med å spørre personen det gjelder, så er du sikker? Allergier går gjerne hånd i hånd med kryssallergier, eller bare generell ømfintlighet for andre ting også. Det sikreste er å bare bruke litt salt. Ellers er pepper og timian vanlige og godt til lam. Anonymkode: 02da4...a8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym907654 Skrevet 24. april 2019 #9 Del Skrevet 24. april 2019 Hvis du ikke skal bruke hvitløk kan du bruke rødløk for å oppnå noe av samme smak. Jeg syns det definitivt er bedre med hvitløk, men det funker hvis du ikke har noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå