Gå til innhold

Lammelår uten hvitløk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi får besøk av familie i påsken og tenkte å lage lammelår. Fikk vite at det ene familiemedlemmet er allergisk mot hvitløk. Har noen forslag om hva vi burde krydre det ene lammelåret med uten hvitløk?

Anonymkode: 1f44f...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg pleier ikke å krydre lammelåret med noe som helst; bruker krydderet i de fløtegratinerte potetene. Gjør du det på den måten, kan du lage flere versjoner av de fløtegratinerte, med og uten hvitløk.

Anonymkode: 34a14...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Timinan, basilikum og oregano er godt til lam, - eller rosmarin (som er mer 'standard' krydder til lam).

Anonymkode: c0314...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi får besøk av familie i påsken og tenkte å lage lammelår. Fikk vite at det ene familiemedlemmet er allergisk mot hvitløk. Har noen forslag om hva vi burde krydre det ene lammelåret med uten hvitløk?

Anonymkode: 1f44f...27a

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg pleier ikke å krydre lammelåret med noe som helst; bruker krydderet i de fløtegratinerte potetene. Gjør du det på den måten, kan du lage flere versjoner av de fløtegratinerte, med og uten hvitløk.

Anonymkode: 34a14...a97

Tåler personen løk i det hele tatt da?

For fløtegratinerte poteter uten hverken hvitløk eller løk er ganske tamt.

Men jeg vet om noen som lager fløtegratinerte poteter med litt soyasaus og sennep istedenfor, og det er ganske godt.

Til lammet ville jeg brukt salt og rosmarin, kanskje litt timian.

Anonymkode: cff5e...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har IBS, og hvitløk er en av tingene jeg ikke tåler pga det. 
Men, hvitløksolje går bra for de med IBS, så jeg gnir inn kjøttstykker med hvitløksolje. 
Om jeg skal spise borte, så sier jeg vanligvis at jeg ikke tåler hvitløk, fordi det er vanskelig for mange å skjønne i hvilke former det går bra og hvorfor det ikke går bra i andre former... 

Ellers tenker jeg at du kan krydre på lik linje med andre oppskrifter, og bare droppe hvitløken. Bruk eventuelt vårløk (tåles av IBS, utenom de nederste cm som er hvit), og om personen tåler andre løk så bruk masse charlottløk :) 
Om du bruker noen ferdige krydderblandinger, eller posesaus eller noe som helst slik, sjekk at det ikke er hvitløk i dem, for det er veldig ofte hvitløk i sånt 😕 Chili-pulver/krydder er det hvitløk i, for eksempel... 

Anonymkode: 94fd7...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å spørre personen det gjelder, så er du sikker? :)

Allergier går gjerne hånd i hånd med kryssallergier, eller bare generell ømfintlighet for andre ting også. 

Det sikreste er å bare bruke litt salt. Ellers er pepper og timian vanlige og godt til lam. 

Anonymkode: 02da4...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvis du ikke skal bruke hvitløk kan du bruke rødløk for å oppnå noe av samme smak. Jeg syns det definitivt er bedre med hvitløk, men det funker hvis du ikke har noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...