AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #1 Skrevet 16. april 2019 Jeg har prøvd å lese litt rundt på lånekassen sine sider, og slik jeg har forstått det så kan man ikke søke studielån for utdanningsåret 2019/2020 før i mai? Er det også slik at man må ha takket ja til studieplass før man før innvilget lån? Lurer også på dette med skolebøker, når skaffer man dette? Og er det slik at man trenger alle? Helt fersk på dette her, takk på forhånd Anonymkode: 1cff5...fed
Gjest Juks Skrevet 16. april 2019 #2 Skrevet 16. april 2019 Jeg ville søkt lån når jeg fikk innvilget studieplass. Dette skjer vel i juli. Du må ha studieplass for å få lån. Skolebøker kjøper du når du har fått innvilget studieplass, og har mottatt pensumlisten. Så enn så lenge, vent på bekreftelsen av studieplass.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #3 Skrevet 16. april 2019 Å søke lån i mai gjelder for de som allerede har studieplass. Er du f.eks på 2.året i en bachelor kan du søke i mai. Da har Lånekassen det meste klart til utbetaling i august. De trenger selvsagt bekreftelse fra studiested, men det går kjappere enn for alle som søker for første gang. Det er smart for alle som kan å søke tidlig, både fordi man får pengene tidligere og for å kutte køen for alle de andre. Pensum venter du med å kjøpe til du er på plass på studiestedet. Noen ganger er det endringer, eller man trenger ikke hele boken, andre ganger får man ting på Itslearning/Blackboard. Og det er også litt å kjøpe brukte bøker av eldre studenter. Der kan du spare mye. Men husk å sjekk at pensum ikke er endret fra året før. Gamle studenter bryr seg ikke om du ikke trenger boken. De sjekker ikke om pensum har blitt endret. Anonymkode: 27d4f...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #4 Skrevet 16. april 2019 Du kan vente med det meste til du vet du har fått studieplass, men det kan lønne seg å melde sin interesse på studenthybel om du ønsker det via studentsamskipnaden. Førsteårsstudenter går gjerne først der. Anonymkode: 27d4f...0d9
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #5 Skrevet 16. april 2019 Tusen takk for gode tips og råd! Søkte heldigvis studenhybel ganske tidlig ja Anonymkode: 1cff5...fed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå