Gå til innhold

Kan arbeidsgiver forvente at en i 60% skal ta ekstravakter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig søkt og fått tilbud om ny jobb. Dette er en 60% stilling. Jeg/vi er enig om at jeg bør jobbe redusert. Min samboer har en veldig fleksibel jobb. Vi liker å reise, har dyr (som jeg gjerne vil ha mer tid til å ta meg av), har nylig kjøpt et hus vi skal pusse opp +++. Vi synes derfor det er mer praktisk at jeg jobber mindre, og vi har heldigvis økonomien til det. 

Det eneste er at de spurt på intervju om jeg er fleksibel ifht ekstravakter osv. Jeg har ingenting i mot å av og til jobbe ekstra, men jeg ønsker å ha et fleksibelt liv. Dvs. at jeg kanskje ikke kan si ja til å ta en ekstravakt dagen etter, men at jeg gjerne kan si ja om jeg vet om det noen dager i forveien. 

Hvordan kan man ta dette opp med leder på en grei måte? Hadde jeg ønsket å jobbe mer, så hadde jeg jo ikke søkt 60% heller. Jeg fikk fra en 100% stilling til 60% nå. Vi har jo også tenkt på barn en gang i fremtiden. 

Anonymkode: aa991...01a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke pliktig til å si ja til ekstravakter. Det skal heller ikke ha noen konsekvenser (i alle fall formelt sett) å takke nei til ekstra.

Anonymkode: c41f1...dcd

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo hva du svarte på intervjuet det om de forventer det eller ikke. 

Anonymkode: 4cecf...52b

AnonymBruker
Skrevet

Nei, de kan ikke kreve noe. Er du som må sette ned foten her.

Anonymkode: b0601...cdf

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke allerede har lovet på intervju at du kan ta mange/alle ekstravakter - signer før du gjør noe mer, du har jo allerede fått tilbud. Deretter styrer du selv hva du sier ja til, fordelen din er at du da har kontraktsfestet 60% uansett, så de kan ikke "straffe" deg ved å ikke gi deg flere vakter i det hele tatt hvis du noen ganger må si nei til ekstravakt, slik som kan skje med assistenter som ikke har noen fast stillingsprosent. Deretter kan du se an utviklingen etterhver, hvorvidt det egentlig er forventet at man kan stille til ekstravakter eller ikke. Så lenge arbeidsgiver har gitt deg tilbud uten noen forbehold om at man må ta ekstravakter, så kan h*n ikke bruke deg mot deg senere. 

Anonymkode: 2b94a...3c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...