Gå til innhold

Er dårlige nerver arvelig?

Gjest Formosiss

Anbefalte innlegg

Gjest Formosiss

Både min tante og onkel har det, men de i liten grad - mamma har det veldig alvorlig og har hatt en del problemer, og går på en del medisiner.

Lurer på om dette er arvelig?

Mamma forteller meg ofte at nå må jeg roe meg, og på spøk foreslår hun at jeg tar en av hennes tabletter slik at jeg får roet meg ned. Hun har pratet om det en del ganger; om jeg merker noe og slikt.

Hvor stor sjangs er det for at jeg også kan komme til å slite med dette=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Er vel ikke mange av oss her inne som har den rette utdannelsen til å svare på dette, men av det jeg har lest osv, så kan psykiske lidelser være like så arvelige som fysiske.

Men det at du kanskje er disponert for angst e.l., betyr ikke at det kommer til å slå ut i full blomst. Hvis du er veldig engstelig for dette, tror jeg at oppfølging hos en psykolog e.l. kunne hatt noe for seg. Det er mange hjernespøkelser man kan ta livet av hos en god terapeut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Er ikke veldig redd for å få det, men jeg vet at jeg har tendensen til å uroe meg noe sinnsykt, selv om det er unødvendig der og da, og at jeg har et "spøkelse" fra barndommen (les tråden om tvangshandlinger).

Jeg blir sykt urolig før jeg skal ut og reise; klarer ikke spise, får problemer med magen, klarer ikke sitte stille osv. I tillegg takler jeg ikke at folk sitter urolig med bena eller lignende, da blir jeg veldig urolig selv.

Men det er ikke noe problem, bare lurte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste noe om det i forbindelse med studie, og de regner med at det er 40% arvelig og 60% miljøpåvirket. Nå husker jeg selvsagt ikke hvor det sto da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ja, jeg tror det er arvelig, er litt nervøs nå, kjenner jeg det i magen, og det har blitt verre med årene! jeg var til shakrabeh. og hun konstaterte at jeg hadde lett for å bli nervøs, og jeg fikk et natur produkt som skulle roe ned nervene mine... må sies også at etter at jeg sluttet med ølgjær, har jeg blitt mere deppa og nervøs, og skal straks begynne med det igjen......

bestemoren min knaskret nervetabletter sa moren min :ler::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Ja, jeg holdt på å glemme det jeg skulle si: B-stress er en god hjelp mot dårlige nerver. Jeg har prøvd det selv og det hjelper. Nå har jeg kuttet det ut da ford jeg har ikek hatt dårlige nerver på en good stund. Men det er verd å prøve ... Du får kjøp det i helskost butikker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og 60% miljøpåvirket. .

veldig viktig poeng..... Man blir jo klart påvirket av sine nærmeste. Jeg kjenner få trygge, solide mennesker som har smånevrotiske og sjenerte, innesluttede foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Når det gjelder schizofreni, er det 15% sjanse for at du får diagnosen selv, dersom en av foreldrene har det.

Dette gjelder faktisk også om man blir bortadoptert ved fødselen.

Dårlige nerver, hva ligger det i begrepet?

Angstlidelser eller bare nervøse lidelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Jeg vet ikke helt hva det er mamma har. Depresjoner i alle fall, og noen anfall av noe slag; blir skikkelig urolig, får "magefikt" som hun kaller det (sitter på do et par timer fordi hun blir så nervøs) og kan ikke gå noen steder? Samtidig med at hun ikke kan jobbe med noe med stress eller stort ansvar, fordi hun ikke takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev

Ser du på min familie så er det ikke tvil. På begge sider og i mange ledd. Skummelt. Jeg måtte jo bare bli litt....snål...

Psyk.'en min sa noe om prosentfordelig en gang, men det har jeg glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...