Gå til innhold

Fordeling av formue på skattemelding når den ene ektefellen døde i fjor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg mistet mannen min i februar i fjor, og har nå fått alle verider (bolig og biler) overført til meg. Det gjør at jeg får formueskatt, men om jeg kan overføre noe av dette til hans skattemelding så slipper jeg det.
Jeg har akkurat prøvd å ringe skatteetaten for å høre om jeg også for 2018 kan benytte muligheten til å fordele formue fritt mellom ektefeller - eller om den muligheten forsvinner året den ene døde? Hun jeg snakket med mente jeg måtte se "det store bildet" - fordi jeg allerede får igjen på skatten etter mannen min. For meg så er noen ekstra tusenlapper allikevel velkomment, jeg har ikke stor inntekt selv.

Vet noen her om jeg har rett til å fordele formuen på skattemeldingen for 2018? Om jeg prøver å gjøre det så vil det påvirke utbetalinsdatoen, så jeg vil gjerne vite om det er "verdt forsøket" :)

Anonymkode: e7686...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fikk du ikke noe bedre veiledning enn "å se det store bildet?"

Beklager, jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, annet enn at jeg ville forsøkt å snakke med en annen person i skatteetaten. 

Anonymkode: 04bb0...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Formue på skattemeldingen er jo det man har av formue pr. 31.12, og da var jo mannen din død for lenge siden.

Anonymkode: c5519...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du ikke noe bedre veiledning enn "å se det store bildet?"

Beklager, jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, annet enn at jeg ville forsøkt å snakke med en annen person i skatteetaten. 

Anonymkode: 04bb0...de5

Jeg ordla meg kanskje klønete, men hun gikk inn og så på begge skattemeldingene. Da hun fant ut at jeg totalt sett får igjen penger - mente hun jeg skulle fokusere på det. Svaret føltes mer som en personlig mening enn regelbasert. Jeg er ikke så flink til å prate, så i stedet for å argumentere sa jeg takk for hjelpen.

Etter å ha postet her, gikk jeg inn og så på nettsidene til skatteetaten. Jeg endte med å komme gjennom på chat i dag (jeg har prøvd noen ganger tidligere uten hell). Der fikk jeg et klart ja på at jeg kan fordele også for det året han døde.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Formue på skattemeldingen er jo det man har av formue pr. 31.12, og da var jo mannen din død for lenge siden.

Anonymkode: c5519...52d

Det argumentet hadde jeg godtatt fra hun jeg snakket med, men hun svarte egentlig ikke på spørsmålet mitt. I skattemeldingen jeg fikk tilsendt for mannen min, så står det at formuen kan deles mellom ektefellene. Jeg var allikevel usikker om det var en formulering som ikke gjelder i min situasjon.

Jeg velger nå å stole på det klare svaret jeg fikk på chat'en.

Anonymkode: e7686...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...