Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville nok ha flyttet i deres situasjon. Solgt huset, og kjøp et hus på et rimeligere sted. Det gjorde jeg selv da jeg kjøpte. Ikke fordi jeg måtte, men fordi det ga økonomisk mening.

Jeg kunne kjøpt der jeg vokste opp for rundt en million mer enn her jeg bor nå. Det "kostet" omtrent 25 minutters reisevei til hjemtraktene. Men nå er jo ikke det hjemme lenger.

Jeg har ca. 50 minutters reisevei til jobben. Men jeg har et flott hus med hage, som jeg har råd til.

Det høres ut som at dere bor dere ihjel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg noterte meg ikke tallene før jeg svarte tidligere, men som andre har nevnt så har dere virkelig høye utgifter. Det er uten tvil rom for å kutte ned både på bolig og matbudsjettet! Skremmende at folk spør om støtte o.l. før de har tatt grep for å kutte ned utgifter selv.. 

Anonymkode: dea24...a28

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det står at samboeren betaler en del mer en henne 😊

Anonymkode: 37dae...25f

Da har de værtfall høye utgifter som kan kuttes! 

Anonymkode: bfbda...4a6

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har utbetalt 17.500,- og det rekker virkelig ikke til alt,i bare faste utgifter går det 12.000 og til mat går det 3000,- resterende går da til et par regninger. Jeg har ikke engang nok til å fylle bensin på bilen... er så frustrert og lei meg for er itilegg gravid (høyt ønsket lenge)! Eier bolig derfor mye på bolig i måneden. Har samboer og han betaler allerede mye mer enn meg i måneden,og sitter igjen med lite men ikke mye. 

Har så vondt av å tenke på lønningen min for jeg er kronisk syk og greier ikke jobbe mer enn min faste stilling ellers skulle jeg gjerne tatt ekstravakter å fått opp inntekten! Å nå med et barn snart,vet ikke hvordan jeg skal få råd til alt jeg trenger selvom det blir kjøpt brukt! 

Har man rett på noe hjelp? Ett eller annet? 

:( 

Anonymkode: bac13...5cc

Har jo ikke informasjon om hele deres økonomiske situasjon her, men generelt er det vel mange par hvor den ene har ut betalt ca 17500 i måneden og den andre en god del mer (siden du skriver at han betaler mye mer enn deg), som har både et og flere barn. Hvor mye har dere i samlet inntekt? 

Først og fremst må dere gå igjennom alle utgifter og se om det er noe dere kan spare inn på. Det er det vanligvis, om man begynner å se etter. Bør være mulig å kutte litt på matbudsjettet. Er det noen av dere som røyker eller snuser? Noen abbonnementer som kan sies opp? Kan dere selge bilen, eller er dere avhengig av bil for å få tilværelsen til å fungere? Har dere noe annet dere kan selge? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg inn budsjettet ditt her TS så kan du få litt tilbakemeldinger på om det er noe dere kan spare på/få billigere. ;)

Anonymkode: 196ae...225

• Liker 4
Skrevet

Har dere kort avdragstid på huslånet siden dere betaler så mye pr måned? Kanskje kan avdragstiden forlenges og gjøre ting romsligere nå. Kan dere leie ut en hybel evt airbnb?

Jeg går ut fra at du ikke har en helt elendig fysisk helse siden denne graviditeten er planlagt. Samtidig jobber du bare litt. Det betyr du har mye tid hjemme, og kan gjøre endel grep på matbudsjettet. Du kan lage mer mat fra bunnen selv om det tar tid. Du kan bake brød, rundstykker osv selv. Bruke tid til å finne oppskrifter og gode tilbud. 

Se gjennom alt av forsikringer, strømavtaler, abonnementer og finn beste tilbud /kutt det som ikke trengs. Sjekk også om dere er dobbelforsikret; noen har reiseforsikring gjennom fagforeningsmedlemsskapet sitt, da er det unødvendig å ha det "privat" i tillegg.

Rimeligere bolig eller rimeligere bil mulig?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå har dere veldig høye utgifter. Så bor dere i veldig dyr bolig? Kan dere selge og kjøpe billigere? Gå gjennom alt av utgifter, og se hva dere kan kutte. 

Anonymkode: 95065...2dc

AnonymBruker
Skrevet

Har 14000 utbetalt hver mnd og samboer mye mer så klart og vi klarer oss for det om. Faste utgifter som vi deler på er på 22 000 og jeg klarer fortsatt å betale min del uten å slite. Hmmm, se på utgiftene deres, der er ingen menneskerett å eie dyr bolig. 

Anonymkode: 01fbb...b83

• Liker 1
Gjest gjest- silje
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen andre rettigheter utløst pga sykdom. Du tjener allerede over minstesats om du skulle over på aap eller ufør. 

Foreldrepenger utgjør det samme som lønnen du har idag. Pluss barnetrygd på 1054,- pr mnd. 

Anonymkode: 51819...fcc

Finner ikke noe om minstesats på aap? 

Ts har du redusert arbeidsevne på grunn av sykdom med minst 50% så kan du søke aap. Finner ingenting om en minstesats, det går på arbeidsevne. 

Ellers så bruker dere veldig mye på å bo, der kan dere kutte ned, ved å flytte til ett billigere område, evt kjøpe leilighet i stedet for enebolig.  

AnonymBruker
Skrevet

Forventer du at samfunnet skal sørge for dere når dere selv har satt dere i denne situasjonen? Dette er rett og slett et hån mot de som virkelig sliter og trenger hjelp, noe dere ikke gjør hvis dere bruker 30.000,- i mnd på to voksne. I tillegg så velger dere å sette barn til verden når dere ikke evner å disponere økonomien bedre. 

Anonymkode: b43d6...ade

• Liker 13
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tjener lite, er kronisk syk, har ikke nok å leve av men skal ha barn...... hvordan er det du tenker?

Anonymkode: cd466...5a3

Dette.

AnonymBruker
Skrevet

Ta abort.

Anonymkode: 478ce...4a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, gjest- silje skrev:

Finner ikke noe om minstesats på aap? 

Ts har du redusert arbeidsevne på grunn av sykdom med minst 50% så kan du søke aap. Finner ingenting om en minstesats, det går på arbeidsevne. 

Ellers så bruker dere veldig mye på å bo, der kan dere kutte ned, ved å flytte til ett billigere område, evt kjøpe leilighet i stedet for enebolig.  

Minstesats aap er 16 147 i mnd brutto. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alene med 1 barn og huslån. Tjente 19000. Det gikk fint og rommet en uke charter til Syden hvert år. Men måtte selvsagt tenke økonomisk. 

Tjener nå 19500. Har tre barn. Mannen tjener mer og betaler mer enn meg. Vi leier. Har likevel råd til charter hvert år og vi lider ikke. Det skal sies at vi ikke har utgifter til røyk, snus, alkohol, turer på byen, brus, noe særlig snop etc. Går på restaurant ca to ganger i halvåret, kjøper sportsutstyr på finn, arver endel klær av fettere og kusiner. 

Om dere betaler 12000 hver på det å bo, altså minst 24000 og dere i tillegg eier så har dere for fint hus eller hus på for populært sted. Alt har sin pris, beliggenhet særdeles. 

Anonymkode: 721ff...d01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ingen her kan hjelpe deg TS. For å få barn i din situasjon, og så spørre etter hjelp på et dusteforum, da går det til faens med deg uansett. Hvordan har du tenkt at du skal oppdra denne ungen? Hva skal du lære fra deg? At det er bare å kjøre på, så tar hun eller han konsekvensene etterpå? Spørre NAV om litt stønad, tigge penger fra foreldre og venner, stille desperate spørsmål på et anonymt forum? Skjerp deg, skjerp deg noe så kraftig! 

Anonymkode: 26c7f...343

• Liker 4
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Seriøst. Ikke hør på all de negative kommentarene. Er mange i samme situasjon. Dette går helt fint om dere setter opp budsjett og holder dere til det. Dere er to foreldre om dette. Gratulerer med graviditeten! 

AnonymBruker
Skrevet

Her høres det dessverre ut som om dere lever over evne. 30 000+ i faste utgifter i måneden er mye, så med mindre dere kan øke inntekten må dere kutte utgiftene. Kan dere selge bilen? Flytte til en billigere bolig?

Anonymkode: 9b6dd...e3e

• Liker 5
Gjest gjest- silje
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstesats aap er 16 147 i mnd brutto. 

Link?

Men det betyr vel ikke at en ikke har rett på aap, hvis en har over det i lønn? Hvis en har redusert arbeidsevne med 50% eller mer, så har en det. Etter hva jeg har forstått så betyr ikke lønnen noe, men hvor mange % en arbeider.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, gjest- silje skrev:

Link?

Men det betyr vel ikke at en ikke har rett på aap, hvis en har over det i lønn? Hvis en har redusert arbeidsevne med 50% eller mer, så har en det. Etter hva jeg har forstått så betyr ikke lønnen noe, men hvor mange % en arbeider.

Minstesats er 745,- per dag brutto. Ts har 17 000 netto. Dette finner du hos nav. Har man egen beregning er aap 66% av lønn før sykdom. Man må ha minst 50% nedsatt arbeidsevne til ethvert yrke for å kunne ha rett på aap. 

Gjest gjest- silje
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen andre rettigheter utløst pga sykdom. Du tjener allerede over minstesats om du skulle over på aap eller ufør. 

Foreldrepenger utgjør det samme som lønnen du har idag. Pluss barnetrygd på 1054,- pr mnd. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstesats er 745,- per dag brutto. Ts har 17 000 netto. Dette finner du hos nav. Har man egen beregning er aap 66% av lønn før sykdom. Man må ha minst 50% nedsatt arbeidsevne til ethvert yrke for å kunne ha rett på aap. 

Men minstesatsen har ikke noe med om en har rett på aap, slik som du først skrev. 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/arbeidsavklaringspenger-aap-og-lønnet-arbeid

Ifølge nav kan en fint jobbe når en mottar aap, helt opp til 59% faktisk, men ikke 60% eller over. Det står ingenting om at de tar utgangspunkt i inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...