AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #1 Skrevet 16. april 2019 Jeg har utbetalt 17.500,- og det rekker virkelig ikke til alt,i bare faste utgifter går det 12.000 og til mat går det 3000,- resterende går da til et par regninger. Jeg har ikke engang nok til å fylle bensin på bilen... er så frustrert og lei meg for er itilegg gravid (høyt ønsket lenge)! Eier bolig derfor mye på bolig i måneden. Har samboer og han betaler allerede mye mer enn meg i måneden,og sitter igjen med lite men ikke mye. Har så vondt av å tenke på lønningen min for jeg er kronisk syk og greier ikke jobbe mer enn min faste stilling ellers skulle jeg gjerne tatt ekstravakter å fått opp inntekten! Å nå med et barn snart,vet ikke hvordan jeg skal få råd til alt jeg trenger selvom det blir kjøpt brukt! Har man rett på noe hjelp? Ett eller annet? Anonymkode: bac13...5cc
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 16. april 2019 Jeg forstår at det må være fryktelig frustrerende og sårt. Likevel får jeg ikke til å forstå hvorfor man setter seg selv i den situasjonen at man velger å få barn når økonomien er så stram? Anonymkode: dea24...a28 55
Puny Skrevet 16. april 2019 #3 Skrevet 16. april 2019 Hva tjener samboeren din og hvor stort lån har dere? Kan dere kvitte dere med bilen? Gratulerer med graviditeten! ❤️ 2
solmåneogstjerner Skrevet 16. april 2019 #4 Skrevet 16. april 2019 Gratulerer med graviditeten! I din situasjon vil du ha krav på fødselspenger i permisjonen, og barnetrygd på ca 1000 kr i måneden. Kan dere bo litt rimeligere? Eller leie ut en del av huset? Nå når dere skal ha barn så mener jeg at det er lurt å ha felles økonomi, slik at det ikke er noe tema hvem av dere som betaler mest eller har mest igjen etter utgifter. Men det må jo dere se selv hvordan dere vil ordne det. Jeg ville, som du er inne på, kjøpt det meste av utstyr brukt, om dere ikke har noen dere kan arve av. 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #5 Skrevet 16. april 2019 Høres ut som dere bør vurdere annen bolig evt. Hva betaler dere totalt i faste utgifter? Du vil få barnetrygd på en tusenlapp i måneden men man har ikke krav på noe mer støtte så lenge du har samboer som tjener greit. Anonymkode: 37dae...25f 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #6 Skrevet 16. april 2019 Og ser du skriver at du vet ikke hvordan du skal få råd til alt du trenger, samboeren din skal vel betale han også? Anonymkode: 37dae...25f 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #7 Skrevet 16. april 2019 Du tjener lite, er kronisk syk, har ikke nok å leve av men skal ha barn...... hvordan er det du tenker? Anonymkode: cd466...5a3 33
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #8 Skrevet 16. april 2019 Du må redusere dine faste kostnader. Kan samboeren din eie mer av boligen og betale mer? 6000 til mat på to er også mye. Anonymkode: bfbda...4a6 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #9 Skrevet 16. april 2019 Får man det samme når man tar permisjon som nå når jeg jobber? Så jeg ikke taper ennå mer når jeg må gå hjemme med baby. Samboer betaler nok det som trengs ja,men ting koster selvom det er brukt og han sitter ikke igjen med altfor mye han heller! Vi har en bil men ikke noe lån på den den. Takk for svar tenkte mer om han hadde rett på noe når man er kronisk syk og ikke greier å jobbe en 100% stilling. Anonymkode: bac13...5cc
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #10 Skrevet 16. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Får man det samme når man tar permisjon som nå når jeg jobber? Så jeg ikke taper ennå mer når jeg må gå hjemme med baby. Samboer betaler nok det som trengs ja,men ting koster selvom det er brukt og han sitter ikke igjen med altfor mye han heller! Vi har en bil men ikke noe lån på den den. Takk for svar tenkte mer om han hadde rett på noe når man er kronisk syk og ikke greier å jobbe en 100% stilling. Anonymkode: bac13...5cc Ingen andre rettigheter utløst pga sykdom. Du tjener allerede over minstesats om du skulle over på aap eller ufør. Foreldrepenger utgjør det samme som lønnen du har idag. Pluss barnetrygd på 1054,- pr mnd. Anonymkode: 51819...fcc
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #11 Skrevet 16. april 2019 Hva har dere i faste utgifter? Har dere 6000 på mat som det ser ut som? Anonymkode: 37dae...25f
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #12 Skrevet 16. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har dere i faste utgifter? Har dere 6000 på mat som det ser ut som? Anonymkode: 37dae...25f 30 000 i faste utgifter og mat på to stykker synes jeg er fryktelig mye, her kan det kuttes ned, TS. Dette er luksus! Anonymkode: bfbda...4a6 14
solmåneogstjerner Skrevet 16. april 2019 #13 Skrevet 16. april 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får man det samme når man tar permisjon som nå når jeg jobber? Så jeg ikke taper ennå mer når jeg må gå hjemme med baby. Samboer betaler nok det som trengs ja,men ting koster selvom det er brukt og han sitter ikke igjen med altfor mye han heller! Vi har en bil men ikke noe lån på den den. Takk for svar tenkte mer om han hadde rett på noe når man er kronisk syk og ikke greier å jobbe en 100% stilling. Anonymkode: bac13...5cc Du kan velge mellom 100% eller 80% av lønnen i permisjonen. Men permisjonen er kortere ved 100% lønn. Du får ikke noe mer hjelp pga helsen. Da blir det ting som ikke har med graviditeten og barnet å gjøre isåfall, aap og uføretrygd osv. Men det betyr vel uansett ikke mer penger. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #14 Skrevet 16. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 30 000 i faste utgifter og mat på to stykker synes jeg er fryktelig mye, her kan det kuttes ned, TS. Dette er luksus! Anonymkode: bfbda...4a6 Hvor leser du 30 000? Jeg leter men finner det ikke. Anonymkode: 37dae...25f 2
Megplussto Skrevet 16. april 2019 #15 Skrevet 16. april 2019 (endret) Kjære TS, først og fremst - ikke hør på trollene som kommer med dustekommentarer. Gratulerer med graviditeten!❤️ Dette klarer dere!!😊 Sett dere ned en kveld med en total oversikt. Kostnader og inntekter. Begynn i ene enden. Vær kreative, prøv å se løsninger! Lån/bolig: Kan dere snakke med banken og kanskje betale kun renter på deler av lånet? I deres situasjon kanskje smart å binde renten på hele eller deler av lånet for økonomisk trygghet? Har dere stort hus så dere kan leie ut deler av boligen? Mat: Hvis dere ikke allerede gjør det, så handle èn dag i uken. Sparer mye på det. Fokuser på billige varer (billig kg pris) og kjedenes egne produkter, og å SPISE OPP det man har i skapet. Kast minst mulig. Babyting: Kjøp brukt! Etter mitt syn kan det meste kjøpes brukt, minus madrass til seng og bilstoler. Begynn tidlig å se etter det dere ønsker dere på Finn. Sett opp varsling i Finn appen så dere kan være raskt ute. Se også på gis bort! Masse fint babyutstyr som stellebord, seng osv osv legges ut gratis hvis dere kan hente det. Ønsk dere klær, utstyr osv i gaver (babygaver og bursdag?). Vær ærlig med de rundt dere om at dere har det trangt økonomisk hvis det er naturlig. Hvis dere kjenner folk som har barn så har de som regel alltid klær og/eller utstyr som de kan unnvære! Ellers - planlegg, planlegg, planlegg!! Vintertøy og ull er som regel på salg på våren/sommeren. Kjøp til neste sesong. Samme med sommertøy. Dersom mulig så kjøp inn til neste sommer på høst/vintersalg. Utrolig mye å spare på dette😊 Ellers: kan dere spare på å bytte strømleverandør? Mobilselskap? Forsikringer? Ta noen runder på alt og se hva dere kan få til. En krone her og en krone der blir fort litt penger! Permisjon: Se her før dere søker permisjon. Er ikke for alle det lønner seg med 100% uttak. For oss lønnet det seg økonomisk med 80%, for vi sparte såpass mye på det at vi kunne ta en mnd ulønnet permisjon for de ekstra pengene vi fikk hver mnd. https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator Til babyen er over ett år: Husk kontantstøtte! Dere får litt over 7000,- i mnd dersom barnet er hjemme fra barnehagen fulltid når det er over ett år. Kanskje du kan ha barnet hjemme en dag eller to og få deler av beløpet? (Jeg mener barn har godt av å være litt i barnehagen, men her må man jo vurdere hva som er barnets/familiens beste)😊 Tillegg: Småjobber på Finn.no? Vaskejobb hos bekjente som gir litt ekstra i mnd? Selg unna alt dere har som dere ikke bruker. Ikke kjøp unødvendige ting, selv ikke småting i hverdagen. Dette klarer dere!😊👍🏻❤️ Endret 16. april 2019 av Megplussto La til litt😊 9
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #16 Skrevet 16. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor leser du 30 000? Jeg leter men finner det ikke. Anonymkode: 37dae...25f TS betaler 12.000 i faste utgifter og 3000 i mat, samboeren det samme. Det blir 30000. Anonymkode: bfbda...4a6 10
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #17 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS betaler 12.000 i faste utgifter og 3000 i mat, samboeren det samme. Det blir 30000. Anonymkode: bfbda...4a6 Nei. Det står at samboeren betaler en del mer en henne 😊 Anonymkode: 37dae...25f 2
Rucula Skrevet 16. april 2019 #18 Skrevet 16. april 2019 Hvorfor bli gravid i en sånn situasjon??! Det må være lov å spørre om dette uten å bli stemplet som troll!! 18
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #19 Skrevet 16. april 2019 Du setter deg jo selv i den situasjonen når du har så høye boutgifter. Anonymkode: df8b7...b4f 9
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #20 Skrevet 16. april 2019 Som andre sier; dere har veldig høye faste utgifter, over 30 000 kr per måned ink mat, til å ha en så lav inntekt. Det er disse utgiftene dere må gå gjennom og se hva som kan kuttes. Er det pga altfor høye kostnader for boligen bør dere vurdere å finne noe billigere. Anonymkode: ad320...c96 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå