Rottenikken1 Skrevet 16. april 2019 #1 Skrevet 16. april 2019 De fleste i Norge er ateister men det er også religiøse mennesker. Hvorfor er du ateist? Hvorfor er du kristen? Hva dåbygger dere deres meninger på? De som er kristne sier det og at de kommer til himmelen uten å begrunne det og de fleste andre sier at Gud ikke finnes, også uten å sitere beviser. Når jeg skriver det jeg gjør på forumet om åndelige ting så baserer jeg alt på bibelen og siterer bibelske vers som støtter det jeg sier eller gir en link til dekkende info. Alle kan si «jeg er kristen» og alle kan si «Gud finnes ikke» hva legger dere til grunn for dette? Hvis vi sammenligner bibelen og dens profetier og verdenshistorien så er har den alltid vært pålitelig i sine profetier. Ca 400 profetier gikk i oppfyllelse på Jesus og de fleste var skrevet flere hundre år før Jesus kom til jorden. Jesus selv gav nøyaktige profetier som skulle oppfylles til minste detalj i det Jesus kalte de siste dager. Disse profetiene har også gått nøyaktig i oppfyllelse i vår tid. Profeten Daniel og også apostelen Paulus profeterte også om endetiden. De profetiene ble nedskrevet hundrevis av år før vår generasjon. Men de oppfylles likevel til minste detalj nå. Noen profetier hører framtiden til. Gud har alltid vært til å stole på, og det vil han alltid være. Jeg bygger min tro på Gud og hans hensikt med jorden bla på hundrevis av oppfylte profetier som må komme fra en gudommelig kilde from har et fullkomment syn inn i framtiden. Noe annet som jeg bygger min tro på er at bibelen er vitenskapelig korrekt. For 3500 år siden skrev Job: «du henger jorden på intet» Han skrev også «du troner over jordens sirkel». Dette ble nedskrevet på en tid folk trodde at jorden var flat og ble holdt oppe av to digre elefanter som stod på en skilpadde Skaperverket er noe annet som jeg bygger min tro på Gud på. Evolusjon ser jeg som en umulighet. Det må stå en designer bak alt. Så når dere sier «jeg er kristen» eller «Gud finnes ikke». Hva bygger dere det dere sier på?
Katten.2.0 Skrevet 16. april 2019 #2 Skrevet 16. april 2019 Du er kristen fordi du ble lært opp til å være det. 2
Aragorn ll Elessar Skrevet 16. april 2019 #3 Skrevet 16. april 2019 Du er kristen fordi du tilfeldigvis er født i en del av verden som har en kristen kultur. Hadde du vært født i Iran ville du sansynligvis vært muslim, i Israel ville du sansynligvis vært Jøde og om du var født i India ville du mest sansynligvis vært Hinduist. Din tro har ingenting med noen Gud å gjøre, det har med geografi å gjøre. 2
Rottenikken1 Skrevet 16. april 2019 Forfatter #4 Skrevet 16. april 2019 (endret) 8 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Du er kristen fordi du ble lært opp til å være det. Nei. Jeg gikk til fakta. Hvis jeg ikke hadde syntes dette jeg skrev var gode nok beviser så hadde jeg aldri blitt en kristen selv. Hva skulle poenget vært hvis jeg ikke trodde på det? Jeg studerer bibelen flere ganger i uka og har bygd meg opp min egen mening på det jeg har blitt lært. For meg er det som bibelen sier reelt. Jeg er ingen «automatkristen» som følger i farvannet av foreldre. Endret 16. april 2019 av Rottenikken1
Rottenikken1 Skrevet 16. april 2019 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2019 (endret) Hvis du ikke undersøker bibelen så kan du heller ikke si at Gud ikke finnes. Da vet du nemlig ikke hva bibelen lærer. Du kan ikke avvise noe du ikke vet noe om hvis ikke du har dekkende beviser for det motsatte. Men noe som jeg syntes er trosstyrkende er brosjyren Ble livet skapt? Det er et sted å starte sin søken etter fakta. Brosjyren omhandler temaet evolusjon også Endret 16. april 2019 av Rottenikken1
Rottenikken1 Skrevet 16. april 2019 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2019 (endret) Men noen sier. «Bibelen ble skrevet av mennesker. Hvordan kan det da være Guds ord?» tenk på dette Mirakuløst nok så har den en 100% indre harmoni og tema. Enda den er skrevet av 40 forskjellige bibelskribenter over en tidsperiode på 1600 år og likevel motsier den aldri seg selv og er bestandig vitenskapelig korrekt de gangene den kommen inn på skaperverket. I tillegg er den helt profetisk riktig enda mange profetier ble ble uttalt flere tusen år før det skjedde. Dette i seg selv viser at bibelen har en overmenneskelig kilde. For å si det enkelt: menneskene skrev Guds tanker som hans jordiske sekretærer. (Flere av profetene fikk dessuten syn av Gud feks Esekiel og Daniel, og de skrev ned det Gud viste dem) At en sånn bok skulle bli til på vanlig måte over så lang tid og være så harmonisk og riktig er et stort mirakel i seg selv at det vitner om Guds opphav. Endret 16. april 2019 av Rottenikken1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #7 Skrevet 16. april 2019 1 time siden, Rottenikken1 skrev: Nei. Jeg gikk til fakta. Hvis jeg ikke hadde syntes dette jeg skrev var gode nok beviser så hadde jeg aldri blitt en kristen selv. Hva skulle poenget vært hvis jeg ikke trodde på det? Jeg studerer bibelen flere ganger i uka og har bygd meg opp min egen mening på det jeg har blitt lært. For meg er det som bibelen sier reelt. Jeg er ingen «automatkristen» som følger i farvannet av foreldre. Da ble du kristen fordi du hadde behov for noe å tro på. Få bare begynner å studere bibelen uten et behov for å holde fast ved noe. For deg er historiene i bibelen reelt. For andre er det svada. Du leste, du trodde på, og du følte deg kristen. Anonymkode: be22b...b5c
Aragorn ll Elessar Skrevet 16. april 2019 #8 Skrevet 16. april 2019 7 timer siden, Rottenikken1 skrev: Nei. Jeg gikk til fakta. Hvis jeg ikke hadde syntes dette jeg skrev var gode nok beviser så hadde jeg aldri blitt en kristen selv. Hva skulle poenget vært hvis jeg ikke trodde på det? Jeg studerer bibelen flere ganger i uka og har bygd meg opp min egen mening på det jeg har blitt lært. For meg er det som bibelen sier reelt. Jeg er ingen «automatkristen» som følger i farvannet av foreldre. Nei du ble kristen fordi du tilfeldigvis er født inn i den delen av verden som er kristen. Hva folk tror har med geografi og kultur å gjøre ingenting annet. 1
Midgard Skrevet 16. april 2019 #9 Skrevet 16. april 2019 (endret) 7 timer siden, Rottenikken1 skrev: Nei. Jeg gikk til fakta. Fakta og religion går sjelden godt sammen. Du tror ikke på gud på bakgrunn av fakta, men av mangel på sådan. En ateist greier å se at det mangler fakta og konkluderer derfor med at det ikke er grunnlag for å tro. Du er nok (som mange) blitt opplært til at det finnes "fakta" som ikke er der. Som Aragon sier så blir du påvirket av disse "faktaene" og med det at de er forskjellig fra hvor i verden du lever ender du opp med forskjellige religion. Endret 16. april 2019 av Midgard
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #10 Skrevet 16. april 2019 Jeg er ikke kristen, selv om jeg tror på den kristne guden. Jeg er nok mer hindu enn noe annet. Selv om jeg er født og oppvokst i Norge av norske foreldre. Det er så mye mellom himmel og jord vi ikke kan forklare, at å blankt avvise at noe finnes, er helt fjernt for meg. Jeg tror derimot skriftene er skrevet ut fra hvordan folk som levde den gangen hadde det, så man kan ikke ta alt bokstavelig. Anonymkode: cf216...0bb
Midgard Skrevet 16. april 2019 #11 Skrevet 16. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke kristen, selv om jeg tror på den kristne guden. Er denne gjennomtenkt ?
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #12 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, Midgard skrev: Er denne gjennomtenkt ? Jada. For jeg tror den kristne guden er den hindustiske Brahma, altså skaperen. Så det er ikke noe motstridende der. Anonymkode: cf216...0bb
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #13 Skrevet 16. april 2019 7 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev: Du er kristen fordi du tilfeldigvis er født i en del av verden som har en kristen kultur. Hadde du vært født i Iran ville du sansynligvis vært muslim, i Israel ville du sansynligvis vært Jøde og om du var født i India ville du mest sansynligvis vært Hinduist. Din tro har ingenting med noen Gud å gjøre, det har med geografi å gjøre. Det du sier der er nok tilfellet for veldig mange, men ikke alle. Det finnes mange som har blitt kristne pga misjon. Også i muslimske land, i kommunist og diktator regimer, der de blir forfulgt for troen sin, men likevel velger å stå i troen. Personlig tror jeg at bibelen er Guds ord, og at Jesus tok straffen for mine synder også. Jeg hadde nok ikke trodd, om jeg ikke hadde fått høre evangeliet, men jeg er evig takknemlig for at jeg fikk høre det, og bestemme om jeg selv ville tro på det eller ikke. Tro er en personlig overbevisning, og et bevisst valg. Men ingen kan tro på noe man ikke har fått høre. Så at religion og tro er geografisk stemmer i stor grad, men er ikke hele sannheten. Vi er også heldige som har frihet til å tro det vi vil her i landet. Det er i hvert fall jeg takknemlig for. Det burde være en selvfølge at man fikk tro og mene det man vil. Dessverre er ikke alle like heldige. For ordens skyld. Jeg er ikke Ts. Anonymkode: 7e869...298
Midgard Skrevet 16. april 2019 #14 Skrevet 16. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jada. For jeg tror den kristne guden er den hindustiske Brahma, altså skaperen. Så det er ikke noe motstridende der. Anonymkode: cf216...0bb ikke annet enn det stride mot både kristendommen og hinduismen. Det er ingen forbud mot å lage egne religioner. Men syns du da ærlig om det for at det er ikke den kristne guden (definert av de kristne) du tror på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå