Gå til innhold

Noen som har vært i Skottland, reist eller evt bodd der?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så fascinert av Skottland, og ønsker å reise dit en vakker dag. Får aldri nok av å lese om det, opplevelser folk har hatt osv. Morsomt at visse deler av Skottland har ord i behold fra vikingtiden, som "hame" (heim) og "bairn" (barn).

Noen som har historier og ting å dele om sin opplevelse av Skottland? Og ikke minst, er de så gjerrige som mytene sier at de er? 😄

Anonymkode: dd807...f87

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opplever skotter som rause og gjestfrie 😊 har ikke merka noe til gnier-ryktet 😉

Anonymkode: 5ef8f...31f

• Liker 5
Skrevet

Det er "en del" år siden jeg var der, men opplevde dem som veldig hjelpsomme. Det var neste sånn at vi til slutt ikke våget dra fram kartet for da kom de ilende til for å hjelpe. (Det var før mobilen sin tid ja...) 

Reiste der på tidlig -90 tall sammen med en venninne. Vi toget rundt i landet i 12 dager og bodde stort sett på ungdomsherberger. Vi prøvde alt fra 25 sengers sovesal (ville ikke våget det med alt snakk om bedbugs) til høyst anstendige firemannsrom. I Inverness fant vi bokstavelig talt ikke "ledig rom i herberget" så vi overnattet på en B&B med en meget eksentrisk vertinne. Badet i 2. etasje som vi skulle bruke var dekorert med frosker i alle former og fasonger. Må innrømme de froskene overskygget minnet om båtturen vi tok på Loch Ness. :ler: 

Vi var der midt i turistsesongen og fikk vår rikelige dose med sekkepipemusikk. Flere steder så vi enslige sekkepipespillere som var ute for å gllede turistene. Tilfeldigvis var vi der da Military Tattoo ble holdt i Edinburgh så vi fikk billetter dit. Flott oppvisning (og enda mer sekkepiper.) 

En tur på whiskydestilleri kan anbefales. Da får man gjerne guidet tur med info om framstillingsprosessen først og så mulighet til å smake etterpå - formodentlig med håp om at man kjøper med seg noe hjem fra destilleriets egen butikk ;)

Har dere mulighet så er en tur på Isle of Sky å anbefale. Vi leide bil og kjørte rundt på øya. Et av mine sterkeste minner er da vi fikk se en "standing stone" kalt "Old Man of Storr" mot horisonten. Flott natur med både fjell og svært så rufsete klipper ut mot havet. 

Reiser dere om sommeren og er i noenlunde god form kan en tur opp på Ben Nevis anbefales. Det går god vei opp, og utsikten er spektakulær. Det lønner seg å gå opp tidlig så dere er sikre på å være nede igjen før det blir mørkt. Det skjer en del ulykker i fjellet der og redningstjenesten er veldig obs. Vi gikk opp for sent på dagen (fant ikke rett buss) og det begynte å skumre da vi kom ned. Da møtte vi faktisk noen som var blitt sendt for å se etter oss. Fryktelig pinlig. Vi hadde jo ikke tenkt så langt. Vi så bare  bred, fin vei og visste vi var godt utstyrt (hadde til og med med lykt) .

• Liker 5
Gjest Linaria
Skrevet

Jeg bor i Skottland. Synes absolutt ikke de er spesielt gjerrige, ikke mer enn andre i hvert fall. Vet ikke akkurat hva jeg har å dele, for livet føler jo veldig hverdags her nå. Jeg studerte skotsk gælisk her en stund og var og er fortsatt på flere møter der det snakkes gælisk og spilles gælisk folkemusikk. Det har jo også vært koselig å høre sekkepipemusikk på vei til forelesning (men ikke alltid hvis man bor for nære sekkepipene). Jeg blir heller aldri lei av å ha et slott midt i byen (Edinburgh Castle). 

Er veldig mye spennende å se rundt i landet, mange fine øyer å besøke, mange fine slott. Anbefaler Isle of Skye, men alle øyene er fine å besøke. 

Akkurat nå er det mye Brexit og diskusjoner om uavhengighet det går i. 

AnonymBruker
Skrevet

Har reist mye i scotland pga jobb, trevlig folk men litt annen standard på landsbygda enn hva vi er vandt med 😅 helt normalt med vegg til vegg over alt! Vil du reise litt utenfor turist områden vil jeg tatt enn ferge tur til hebriden. Tog og ferge dekingen er heilt ok.. 

Anonymkode: 80554...2fa

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har reist mye i scotland pga jobb, trevlig folk men litt annen standard på landsbygda enn hva vi er vandt med 😅 helt normalt med vegg til vegg over alt! Vil du reise litt utenfor turist områden vil jeg tatt enn ferge tur til hebriden. Tog og ferge dekingen er heilt ok.. 

Anonymkode: 80554...2fa

Vegg-til-vegg er vanlig i hele Storbritannia. Jeg har hatt det to av stedene jeg har bodd, og jeg klarer ikke skjønne poenget med det. Nå bor jeg i litt mer moderne leilighet med tregulv. Det er også vanlig med svært tynne vinduer og de gamle bygningene av stein er iskalde inni. Første leiligheten jeg bodde i var flere hundre år gammel. Da er det lett når forsikringsselskapet skal vite hvilket år den ble bygget :P

Hebridene er veldig fine. Jeg var på Isle of Lewis for en måned siden. Veldig greit å ha egen bil med seg om man skal reise rundt i Highlands. I Lowlands går det greit å ta tog eller buss.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trar til Skottland et par ganger i året. Liker godt småbyene der, at de er så flinke til å ta vare på kulturen sin, og at folkekultur har høyere status enn her i Norge.

Skal dit igjen om et par uker, til Ullapool, i de nordlige Highlands. Har ikke merket noe til gnienhet, men nå skal det sies at jeg ikke ser samfunnet innenfra, da. Folk er i allefall rause med å spandere øl på meg, når jeg er med og spiller på pub sessions😛

Anonymkode: 6d9ac...686

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar hittil, alle sammen! Blir bare mer og mer fascinert av dette landet.

Kom gjerne med flere svar, andre som leser denne tråden og kan svare :)

TS

Anonymkode: dd807...f87

Gjest Linaria
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trar til Skottland et par ganger i året. Liker godt småbyene der, at de er så flinke til å ta vare på kulturen sin, og at folkekultur har høyere status enn her i Norge.

Skal dit igjen om et par uker, til Ullapool, i de nordlige Highlands. Har ikke merket noe til gnienhet, men nå skal det sies at jeg ikke ser samfunnet innenfra, da. Folk er i allefall rause med å spandere øl på meg, når jeg er med og spiller på pub sessions😛

Anonymkode: 6d9ac...686

Kjæresten min er musiker og får også masse tips og whisky og øl når han spiller på puber, så føler ikke at folk er gjerrige. Usikker på hvor ryktet kommer fra.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble fridd til på Arthurs seat. Så Skottlandhar en egen plass i hjertet mitt 

Anonymkode: 5bab2...be7

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet
On 4/16/2019 at 3:17 PM, AnonymBruker said:

Jeg ble fridd til på Arthurs seat. Så Skottlandhar en egen plass i hjertet mitt 

Anonymkode: 5bab2...be7

Så romantisk 😍

Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Elsker Skottland ❤️ Jeg bodde rett ved grensen da jeg studerte i England, så var veldig mye i Glasgow og Edinburgh. Veldig koselige byer begge to, hyggelige folk, masse bra puber, shopping og fine bygninger. Jeg kunne tenkt meg å reise mer rundt på bygda. Dra til Hebridene eller noe sånt. Jeg opplevde når jeg reiste til Sør-England at de var veldig nedlatende mot skotter, kalte de gjerrige og sheep shaggers og sånn. Forstår ikke hvorfor, jeg syns Skottland er nydelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert ikke relevant for deg,Ts, men jeg døve familiemedlemmer som har reist en del rundt i verden. Og Skottland var helt spesielt mente de, ansatte i flere butikker kunne litt tegnspråk, på macdonalds viste de med kroppsspråk «liten, medium el stor meny??». De ble så positivt overrasket over den uredde måten skottene turte kommunisere på. 

Anonymkode: 5ef8f...31f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig mange rusmisbrukere overalt. Kryr av dem. 

Anonymkode: 96cc5...023

Skrevet

Har kun vært i Edinburgh og Glasgow, fine byer på hver sin måte. Edinburgh er muligens det vakreste stedet jeg har vært; kom inn til byen med bussen fra flyplassen etter det var blitt mørkt og bygningene i byen lyste opp, nesten sånn magisk følelse😍 like vakkert på dagtid. Salisbury Crags med Arthur’s Seat var flott, samme var Palace of Holyrood House. Hele Old Town er egentlig veldig fascinerende og vakkert. New Town derimot synes jeg var kjedelig, og shoppingen var ikke noe å skryte av. Natteliv drar en til Glasgow for! Bare 1 time med tog fra Edinburgh. Her var shopping utmerket. Noe jeg la godt merke til; i Edinburgh hadde jeg ingen problemer med å forstå skotsk, men i Glasgow derimot😳 halleluja. Skulle kjøpe et par sko og måtte spørre samme spørsmål fire ganger fordi jeg ikke forstod dialekten😭 Den skotske sekkepipe musikken er utrolig stemningsfull.

Ser AB over nevner rusmisbrukere. Dette var det nevneverdig mye av i Edinburgh. 

Skulle gjerne sett mye mer av dette landet, drømmer om Highlands😍

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet

Altså, jeg var i Glasgow i dag. Det var nydelig påskevær, men i sidegatene lukta det piss, var fullt av tomme spritflasker og sprøyter, og folk gikk rundt i Celtic-trøyer og ropte "up the ra!" Og altså... fulle folk i Glasgow er noe for seg selv. Jeg var med typen som spiller musikk på puber der, men ingen av oss drakk noe alkohol selv, og da blir det jo ekstra ille. Jeg mener ikke noe direkte negativt med Glasgow. Byen har virkelig sin sjarme, folk er veldig hyggelige der ("people make Glasgow", som de sier) men spesielt snobbete kan man ikke si at den er.

Jeg har også bodd i Edinburgh i noen år nå og føler at jeg forstår skotsk aksent svært godt, og fulle Glaswegians er det ikke sjelden jeg sliter med å forstå.

Er enig i at New Town i Edinburgh er ganske kjedelig. Jeg bor selv i Old Town og foretrekker absolutt Edinburgh foran Glasgow, men New Town er ikke spesielt spennende.

Gjest Linaria
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Helt utrolig mange rusmisbrukere overalt. Kryr av dem. 

I hele Skottland?

Skrevet

Har vært en helg i Glasgow og digget det! Og en gang over «grensen» og så på et slott. Jeg likte folkene, koselig og imøtekommende. Søte gatemusikanter, koselige puber, flott dialekt :) Skal definitivt tilbake ❤️

Hadde bestilt meg en reise om jeg var deg :)

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, Linaria said:

I hele Skottland?

Ja, dessverre. Er et nasjonalt helseproblem. Samboeren min som jeg møtte da jeg studerte i England er fra Skottland. Ellers er det et veldig fint land med en mye mer venstrelent og progressiv politikk og kultur enn resten av Storbritannia. 

AnonymBruker
Skrevet
På ‎20‎.‎04‎.‎2019 den 2.42, Linaria skrev:

Altså, jeg var i Glasgow i dag. Det var nydelig påskevær, men i sidegatene lukta det piss, var fullt av tomme spritflasker og sprøyter, og folk gikk rundt i Celtic-trøyer og ropte "up the ra!" Og altså... fulle folk i Glasgow er noe for seg selv. Jeg var med typen som spiller musikk på puber der, men ingen av oss drakk noe alkohol selv, og da blir det jo ekstra ille. Jeg mener ikke noe direkte negativt med Glasgow. Byen har virkelig sin sjarme, folk er veldig hyggelige der ("people make Glasgow", som de sier) men spesielt snobbete kan man ikke si at den er.

Jeg har også bodd i Edinburgh i noen år nå og føler at jeg forstår skotsk aksent svært godt, og fulle Glaswegians er det ikke sjelden jeg sliter med å forstå.

Er enig i at New Town i Edinburgh er ganske kjedelig. Jeg bor selv i Old Town og foretrekker absolutt Edinburgh foran Glasgow, men New Town er ikke spesielt spennende.

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dessverre. Er et nasjonalt helseproblem. Samboeren min som jeg møtte da jeg studerte i England er fra Skottland. Ellers er det et veldig fint land med en mye mer venstrelent og progressiv politikk og kultur enn resten av Storbritannia. 

Hvor bør man dra da hvis man reiser alene som kvinne og ikke er interessert i fulle folk? Noen landsbyer? 

Anonymkode: 38b57...06b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...