Gå til innhold

Å lyve for å skryte av andre når det ikke er nødvendig - hvorfor???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På Facebook, altså. 

Jeg ser det ofte på forskjellige hobbygrupper, men også på private profiler. Folk legger ut bilder av ting de har laget, som ikke ser ut i måneskinn. Eller kanskje de legger ut opptak av at de spiller et instrument, så surt og fullt av feil at man skulle tro de aldri hadde prøvd det før. Likevel får de mange hundre likes, og fullt av rosende kommentarer. Kommentarene er åpenbar løgn: «flott arbeid», «sååå fin kofte», «nydelig klang på tonene dine», «klokkerent» osv. 

Hvorfor skriver folk slik når de umulig kan mene det? Hvis man kjenner den som legger ut noe, så kan jeg kanskje forstå at man gir likes, men hvorfor skryte opp og lyve noe så inni granskauen? Selv om man gjør det for å være snill mister man jo all troverdighet ved å lyve så lett! 
Enda mer uforståelig er det at folk gidder å rose noen de ikke aner hvem er på akkurat samme måte! 

Før dere sier at andre kanskje oppfatter det annerledes enn meg, at det er min subjektive oppfattelse, eller at jeg er misunnelig, så må jeg få si at jeg verken er superpirkete eller krenka. Håndarbeidene har virkelig vært objektivt dårlige, for eksempel strikketøy med masse mønsterfeil, skakt og ujevnt +++, og musikkstykkene har vært i Olga Marie-stil (sjekk lenken ;) ). Jeg testet ved å legge ut bilder av strikketøy selv, med dårlige bilder og ikke veldig pent arbeid, og makan til skamros har jeg aldri opplevd! :hakeslepp: 

Tanker om dette? 

Anonymkode: 69abf...cd8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kan jo være at noen av de som gir likes selv ikke er så flinke. Om noen legger ut bilde av noe som ikke er perfekt, men mye bedre enn det jeg får til på samme område, blir jeg ofte litt imponert. Og om det er noe jeg ikke er så flink til selv, ser jeg ofte ikke feilene så lett heller. 

Men tror nok også mange skryter for å være høflige/snille. Har selv opplevd å få ros for ting jeg ikke tror folk mener. 

Endret av Thyra
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Thyra skrev:

Det kan jo være at noen av de som gir likes selv ikke er så flinke. Om noen legger ut bilde av noe som ikke er perfekt, men mye bedre enn det jeg får til på samme område, blir jeg ofte litt imponert. Og om det er noe jeg ikke er så flink til selv, ser jeg ofte ikke feilene så lett heller. 

Ja, det kan sikkert være tilfelle av og til, men jeg tror ikke det er en veldig vanlig grunn. 
I de tilfellene hvor jeg kjenner de som kommenterer har det ikke vært slik. 

• Liker 1
Skrevet

Perfekt misforstått vennlighet. Egentlig er det det motsatte. Folk trenger faktisk ærlige tilbakemeldinger om de skal bli bedre. Eller så bør man la være å si noe. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, SoWhat? skrev:

Perfekt misforstått vennlighet. Egentlig er det det motsatte. Folk trenger faktisk ærlige tilbakemeldinger om de skal bli bedre. Eller så bør man la være å si noe. 

Jeg er av den mening at man godt kan la være å si noe når det er på sosiale medier. Ærlig kritikk, selv om den er aldri så konstruktiv, bør gis en til en, da det ofte er sårt og veldig personlig å motta negative tilbakemeldinger om noe man har lagt ned mye innsats i. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er av den mening at man godt kan la være å si noe når det er på sosiale medier. Ærlig kritikk, selv om den er aldri så konstruktiv, bør gis en til en, da det ofte er sårt og veldig personlig å motta negative tilbakemeldinger om noe man har lagt ned mye innsats i. 

Derfor jeg skrev at en ellers kan la være å kommentere 🙂 er vel egentlig enig med deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, SoWhat? skrev:

Derfor jeg skrev at en ellers kan la være å kommentere 🙂 er vel egentlig enig med deg. 

Ja, da forstår vi hverandre :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På Facebook, altså. 

Jeg ser det ofte på forskjellige hobbygrupper, men også på private profiler. Folk legger ut bilder av ting de har laget, som ikke ser ut i måneskinn. Eller kanskje de legger ut opptak av at de spiller et instrument, så surt og fullt av feil at man skulle tro de aldri hadde prøvd det før. Likevel får de mange hundre likes, og fullt av rosende kommentarer. Kommentarene er åpenbar løgn: «flott arbeid», «sååå fin kofte», «nydelig klang på tonene dine», «klokkerent» osv. 

Hvorfor skriver folk slik når de umulig kan mene det? Hvis man kjenner den som legger ut noe, så kan jeg kanskje forstå at man gir likes, men hvorfor skryte opp og lyve noe så inni granskauen? Selv om man gjør det for å være snill mister man jo all troverdighet ved å lyve så lett! 
Enda mer uforståelig er det at folk gidder å rose noen de ikke aner hvem er på akkurat samme måte! 

Før dere sier at andre kanskje oppfatter det annerledes enn meg, at det er min subjektive oppfattelse, eller at jeg er misunnelig, så må jeg få si at jeg verken er superpirkete eller krenka. Håndarbeidene har virkelig vært objektivt dårlige, for eksempel strikketøy med masse mønsterfeil, skakt og ujevnt +++, og musikkstykkene har vært i Olga Marie-stil (sjekk lenken ;) ). Jeg testet ved å legge ut bilder av strikketøy selv, med dårlige bilder og ikke veldig pent arbeid, og makan til skamros har jeg aldri opplevd! :hakeslepp: 

Tanker om dette? 

Jeg har ganske dårlig selvtillit på en del områder. Utseende, "talenter" osv. Utseende er jeg FOR usikker på, så jeg legger aldri ut selfies på den måten mange andre gjør (ofte bilder av seg selv i speilet, eller med et snev av duck-face). Jeg har det dessverre slik at jeg grøsser av bilder av meg selv.

Musikk har alltid vært en del av livet mitt, og for tiden tvinger jeg meg selv til å legge ut en og annen sang med gitarspill. Litt for å vise meg selv at jeg ikke MÅ synge og spille på et bortgjemt, lydtett rom, at folk tåler og kanskje til og med liker det.

Kanskje det er flere som er som meg? De forstår at de ikke er verdens vakreste eller har strikket/sunget/bakt det flotteste i verden. Men de prøver å overbevise seg selv om at det de gjør tross alt kan være verdt dagens lys. 

Anonymkode: 366aa...8fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sosialt lim.

Anonymkode: aedea...dac

• Liker 3
Skrevet

Det er sosialt lim ja. Ser det på Instagram også. Det finnes "like-for-a-like"-grupper. Altså folk som følger hverandre, egentlig bare for å ha mest mulig følgere og få mest mulig likes. Kjenner ei som legger ut helt ubetydelige dårlige bilder og får masse likes. Men ser på kommentarene at det er mest random folk som kun er ute etter det samme tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke enestående for sosiale medier. 

Jeg hadde en periode for noen år siden, da jeg hadde fullstendig strikkedilla og strikket et utall luer. Fikk masse fine kommentarer fra kolleger i lunsjpausen, mest voksne husmødre (innen omsorg, med klassisk kvinnedominert personalgruppe). Så la jeg til side strikkingen og prøvde meg på hekling. Da fikk jeg fra én kollega at 'du bør heller hekle enn strikke, dette var godt håndarbeid i motsetning til de luene som ikke så ut i måneskinn'. Jeg har en helt annen tillit til sistnevntes tilbakemeldinger enn resten av gjengens, for å si det sånn 🤣

Anonymkode: dac72...a5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heng deg på. guuuuuud så flott. Næææææ så fantastisk du synger, du må jo bli artist. Kan jeg få kjøpe CD? osv.

Anonymkode: 67b15...33f

AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2019 den 18.12, AnonymBruker skrev:

Jeg testet ved å legge ut bilder av strikketøy selv, med dårlige bilder og ikke veldig pent arbeid, og makan til skamros har jeg aldri opplevd!

prøv å legg ut styggere og styggere håndarbeid og se hvor langt du kan dra det før folk slutter å skryte : P

Anonymkode: 67b15...33f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...