Gå til innhold

Php

Snuppsi

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som kan forklare meg litt om hva php er? Og hvordan bruker jeg det, eller lærer meg det?

Hvordan lager jeg et forum osv?

Blir utrolig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest d'orian

Jippi!

En php-tråd! :ler:

Skal skrive litt, jeg i alle fall - må bare få stilt inn fingrene først *knekke...brekke...au!*

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr. ian

OK - vi starter med noen tagger...eh..kan du html, forressten? Litt?

Det som kjennetegner php er (bl.a) at det skriver ut html-kode, så det er nyttig hvis du kan litt :blunke:

Det første du må gjøre er å finne en server som støtter php, f.eks

http://www.start.no

Disse tilbyr gratis webplass, og det er en bra server.

Så må du huske at alle filer som skal inneholde php må ha endingen .php ( i stedet for .html). Det finnes flere endinger som virker (phtml, php3, php4), men vi holder oss til .php for enkelhets skyld.

En annen ting som skiller php fra html er at siden ikke nødvendigvis begynner med <html>, det kan være masse ren php-kode som gjør nyttige ting FØR den begynner å skrive ut siden.

Men - som de sier i tømmerhoggermiljøer - til sagen:

En vanlig html-side ser slik ut i sin enkleste form:

<html>

<head>

<title>Vår lille testside</title>

</head>

<body>

</body>

</html>

Hvis vi skal lage en setning skrevet med php-kode inni denne siden ser det slik ut:

<html>

<head>

<title>Vår lille testside</title>

</head>

<body>

<?PHP

echo "Jeg kan php!!!!";

?>

</body>

</html>

Som du ser, har jeg satt inn to tagger, samt en php-kommando.

Taggene er start-taggen:

<?PHP

og avslutningstaggen:

?>

Alt mellom disse taggene regnes for php, og vil bli behandlet av php-parseren (php-programmet på serveren).

Kommandoen echo sier til dette programmet: skriv ut alt som står mellom fnuttene (en fnutt er en " )

Man kan godt skrive ut html-kode også mellom disse fnuttene, f.eks slik:

echo "<h1>Jeg kan php!!!</h1>";

Legg merke til at setningene avsluttes med et ; (semikolon). Dette er en del av oppbyggingen av språket php, og forteller parseren at: OK, nå er vi ferdig med denne linjen, fortsett med neste!

Vel og bra dette her, men ikke helt genialt siden du like godt kunne skrevet html-koden rett inn i siden, og lagret den som html, med samme resultat :blunke:

Men - php kan nemlig motta data fra brukeren via en form, slik som det er når du skriver meldinger på forumet.

Dette kjem vi tilbake til i neste bolken - fylgj med folkens, dette vert spanande!

dorian :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men i hvilket program skriver du disse kodene? Med html bruker jeg notepad, men jeg får jo ikke til å lagre som .php, det blir bare .php.txt ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under save (lagre) kan du velge hvilket format du vil lagre i.

Linje 2 hos meg. Der har jeg valgene txt eller alle filer.

Når jeg så lager et fil med test.php forblir den hetende .php

Eventuelt kan man i ettertid fjerne .txt i utforsker, men dette er jo et tungvindt arbeid.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr. ian

Hvis dette er et nytt prosjekt som du sier, kan du likegodt få deg en skikkelig kode-editor med fargekoding.

Fargekoding er til VELDIG hjelp for å sjekke om syntax (eh..finner ikke noe norsk ord) på php-setningene. Syntax er rekkefølge/utførelse på en php-snutt, f.eks slik:

$msg = "Jippiaiai!!";

$msg = "Jippiaiai!!;

Den nederste setningen mangler avsluttende fnutt, og vil gi en feilmelding.

Skal se om jeg finner noen gratis på nettet, men ellers er jo Homesite veldig bra, da.

Ta en kikk på

http://www.allaire.com

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Så fint, da? :ler:

Husk å sette den til å lagre filer i unix-format. Ikke livsnødvendig, men det er greit hvis du skal ha filene liggende på en unix-server (start).

Det gjøres med Edit>Prefrences

Fått til å logge deg på start ennå?

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke fått til å logge meg på enda. Har ikke giddet å bruke 10 kr på en sms enda :D

Vet du om home.no støtter php?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg brukt 10 kr på en SMS, så nå bør jeg få det til...

Noen som har peiling på hvor lang tid det tar før jeg kan laste opp sidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...