AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #1 Skrevet 15. april 2019 Kom over en administrator i et forum som tydeligvis reagerte på meg fordi at jeg meldte ifra om hets. Forsøkte og å si ifra, men det gikk tydeligvis ikke. Er dette egentlig lov? Anonymkode: 1926c...e3b
Duftavsommerregn Skrevet 15. april 2019 #2 Skrevet 15. april 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom over en administrator i et forum som tydeligvis reagerte på meg fordi at jeg meldte ifra om hets. Forsøkte og å si ifra, men det gikk tydeligvis ikke. Er dette egentlig lov? At du mener det er hets, betyr ikke det samme som det er hets. Dette forstår du vel? Nei er det hets er det ikke tillat, det er regulert av lovverket. Men du er jo ikke påtalemyndighet og domstol. Det er ikke sikkert at din vurdering er rett. Det er din mening. Skal du prøve dette må du faktisk anmelde dette til Politiet, så er det de som vurderer dette. Enten henlegger de saken din, eller de finner ut at de tar det videre til domstolene. 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #3 Skrevet 15. april 2019 En kan selv bli straffeforfulgt om en lar ytringer som er i strid med straffeloven stå i offentlige kanaler en er ansvarlig for, om en er statsminister, privatperson eller et forum. Men det er ikke et forbud om sterke meninger, og tildels svært ytringer om personer som selv har trådt fram i offentligheten. At du opplever noe som hets, vil ikke nødvendigvis si at det er ulovlige ytringer, eller at du har rett i din oppfatning. Det kan faktisk være, at administrator av forumet, som jobber med dette til daglig har mer oversikt over hvor grensene går. Det er fullt mulig at ytringer kan oppleves krenkende av enkeltpersoner, men likevel være lovlige. Om du ikke innser dette selv, men krever å bli hørt og få oppmerksomhet fra administrator, har jeg forståelse for at du etterhvert kan bli oppfattet som et irritasjonsmoment. Ingen må rette seg etter andre privatpersoners subjektive meninger om hvor grensene går. Er du uenig med administrators vurdering får du ta det til politiet. Anonymkode: 48297...417 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #4 Skrevet 15. april 2019 Grov hets av menn er ihvertfall lov på KG. Anonymkode: 1cd44...9cf 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #5 Skrevet 15. april 2019 Her var det ikke jeg som ble hetset, men en annen person. Da jeg rapporterte om hets mot denne personen, så ville admin i full offentlighet vite hvorfor jeg gjorde det. Jeg er på ingen måte pliktig til og å svare for alle hvorfor jeg melder ifra om et innlegg. Det er altså feil at jeg føler det som at jeg blir hetset, da det ikke var snakk om meg men en annen person. Fordi noen hadde lagt ut person-tråder om en annen person og delt en Facebook-profil i dette innlegget samtidig. Anonymkode: 1926c...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #6 Skrevet 15. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Grov hets av menn er ihvertfall lov på KG. Anonymkode: 1cd44...9cf Jeg hører mange bitre menn si akkurat det, men har tilgode å se grove eksempler. Sant å si så er usaklig kritikk av kvinner langt grovere, langt vanligere og langt mer akseptert enn kritikk av menn her inne. Se for eksempel i Rampelyset. (Selv om jeg tar aldri så sterk avstand fra en del av influencerne, så er trådene der inne rimelig fulle av bullshit. Det rår en «Damned if you do, damned if you don’t»-mentalitet overfor flere damer der inne. ) Så vis meg gjerne de trådene som inneholder GROV hets av menn. Anonymkode: cca6d...817 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #7 Skrevet 15. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det ikke jeg som ble hetset, men en annen person. Da jeg rapporterte om hets mot denne personen, så ville admin i full offentlighet vite hvorfor jeg gjorde det. Jeg er på ingen måte pliktig til og å svare for alle hvorfor jeg melder ifra om et innlegg. Det er altså feil at jeg føler det som at jeg blir hetset, da det ikke var snakk om meg men en annen person. Fordi noen hadde lagt ut person-tråder om en annen person og delt en Facebook-profil i dette innlegget samtidig. Anonymkode: 1926c...e3b Ingen har hevdet at den angivelige hetsen var rettet mot deg. Det er poengtert at opplevelsen av hva som er hets er individuelt, og om du melder fra om et innlegg - uansett hvem det var retta mot - så er det din personlige vurdering av dette var hets. Nei, du har ingen plikt til hverken å rapportere eller redegjøre for hvorfor du rapporterer. Men - det er heller ikke ulovlig for et forum å ha rutiner som innebærer offentlig dialog. Siden vi her i tråden bare har din forklaring og versjon av hva som evt. var problematisk, avstår jeg naturlig nok å kommentere dette. Anonymkode: 48297...417
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #8 Skrevet 16. april 2019 10 timer siden, Duftavsommerregn skrev: At du mener det er hets, betyr ikke det samme som det er hets. Dette forstår du vel? Nei er det hets er det ikke tillat, det er regulert av lovverket. Men du er jo ikke påtalemyndighet og domstol. Det er ikke sikkert at din vurdering er rett. Det er din mening. Skal du prøve dette må du faktisk anmelde dette til Politiet, så er det de som vurderer dette. Enten henlegger de saken din, eller de finner ut at de tar det videre til domstolene. Så hvordan vet du at jeg ikke vet at det er det og ikke mener at det er det? Det er jo du som antar her. Helt klart reagerte jeg på det fordi innlegget var hetsende. Ellers hadde jeg ikke gjort det. Og, ja, jeg vet da vel at jeg ikke er påtalemyndighet. Hvorfor skulle jeg ikke vite det🤦♂️ ? Anonymkode: 1926c...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #9 Skrevet 16. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen har hevdet at den angivelige hetsen var rettet mot deg. Det er poengtert at opplevelsen av hva som er hets er individuelt, og om du melder fra om et innlegg - uansett hvem det var retta mot - så er det din personlige vurdering av dette var hets. Nei, du har ingen plikt til hverken å rapportere eller redegjøre for hvorfor du rapporterer. Men - det er heller ikke ulovlig for et forum å ha rutiner som innebærer offentlig dialog. Siden vi her i tråden bare har din forklaring og versjon av hva som evt. var problematisk, avstår jeg naturlig nok å kommentere dette. Anonymkode: 48297...417 Leser du oppover, så er det tydelig enkelte som hevder det, jo. Da har du ikke lest nøye igjennom. Det er riktig, men det trenger ikke og å bety at det er slik i hvert tilfelle at det bare er en oppfatning. I noen tilfeller kan det faktisk oppleves slik uten at det er tilfellet i andre tilfeller er det nettopp fordi det faktisk stemmer. Jeg anser det som moralsk riktig og å si ifra der noen mennesker går over en grense. Dersom noen mobber eller hetser så bør man si ifra. Derimot er jeg ikke pliktig til og å forklare for alt og alle hvorfor jeg gjør det. Det burde også admin skjønne. Vel, så ikke gjør det. I motsetning til og å faktisk gjøre det 👍 Anonymkode: 1926c...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #10 Skrevet 16. april 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Så hvordan vet du at jeg ikke vet at det er det og ikke mener at det er det? Det er jo du som antar her. Helt klart reagerte jeg på det fordi innlegget var hetsende. Ellers hadde jeg ikke gjort det. Og, ja, jeg vet da vel at jeg ikke er påtalemyndighet. Hvorfor skulle jeg ikke vite det🤦♂️ ? Anonymkode: 1926c...e3b Hvor i all verden tar du dette fra....? Ingenting av det du sier her ble hevdet i den posten. Det var en kommentar som nyanserte. Ifølge HI reagerte du fordi du mente noe var hetsende. Helt ok. Men vi vet fra veldig mange diskusjoner her inne, at hva folk opplever som hetsende er svært ulikt. Det trenger hverken være et regelbrudd på forumet eller et lovbrudd, selv om du mener at det er det. " Det er ikke sikkert at din vurdering er rett. " Anonymkode: 48297...417 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå