idapita Skrevet 15. april 2019 #1 Skrevet 15. april 2019 Heia! Jeg er ute etter noen helt geniale tips for hvordan dere får ungene til å bidra til et ryddigere hus! Organisering av yttertøy/sko? Leker osv! Her slippes alt rett ned. Rikelig med knagger, hyller/skuffer og div. Våte/skitne votter blir lagt på hvit kommode istedet for hengt opp på egen plass (som de vet om) Leker havner Alltid under sofaen.... Og eldste (10) er pinade meg den værste! Jeg blir gal!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #2 Skrevet 15. april 2019 Belønningstavle? Skriv ned oppgaver. En stjerne (eller noe) for hver gang de rydder noe. Når de har fått et visst antall stjerner (f.eks 5) får de en belønning. F.eks Legge luer og votten i skuffen * * * * * kino Brette håndduker * * godteri til kino Litt dårlige eksempler, men håper du skjønner greia. De kan gjerne ha hver sin «tavle». Husk at det også kan være oppgaver dere gjør sammen. F.eks rydde ihagen, luke i beddet. Anonymkode: adac1...d4e
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #3 Skrevet 15. april 2019 Om de ikke har lært at man alltid skal rydde etter seg etter man er ferdig med å leke (med en gang!), er det på tide å gjøre det nå. Lag gode vaner. Lag gjerne navneskiltet over hvert barn sin knagg i gangen. Dette lærer de i barnehagen. Før middag sier du at middagen er klar når alle sko er på plass og jakker på knaggene (og hva ellers du vil ha gjort.) Lag rutiner. Det er det viktigste. Å lokke store barn med snop er bare tull. Tror du ikke de roter litt ekstra neste gang de vil ha snop? Slike ting bør innføres på samme måte som tannpuss før man legger seg. Til slutt sitter det. Om det kommer besøkende barn skal de inn i samme regla. Sette sko opp ordentlig og rydde leker før man går. Anonymkode: 86b25...edf 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #4 Skrevet 15. april 2019 'Gå tilbake og heng opp jakka di, takk.' Gjentas i det uendelige. Før eller senere glir det inn, men ikke hvis du bare plukker opp selv fordi du er lei av å mase. Anonymkode: 418db...106 2
Bondenisse Skrevet 15. april 2019 #5 Skrevet 15. april 2019 Ingen spilling, besøk osv før gangen er rydda, leksene gjort og ++ Som en mor sa til meg idag: husarrest fungerer ikke lenger, det blir jubel. Men å ta playstationen... 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #6 Skrevet 15. april 2019 Stenger Internett når de ikke gidder å rydde😂 Anonymkode: 0e19b...cbe 2
Trolltunge Skrevet 15. april 2019 #7 Skrevet 15. april 2019 Mine var flinke til de ble 12 år, og da begynte oppførselen du beskriver. Jeg må innrømme at jeg noen ganger snur i døren og sier "Jeg kommer inn igjen om 10 minutter, og da ser det ikke slik ut!". Da får de fart på seg. Siden vi ikke hadde dette problemet da de var yngre er det sikkert andre som har bedre råd for alderen, men det er viktig å stå på kravene. Ofte raskere å ta det selv, men det lærer de ingenting positivt av.
Sessan_ Skrevet 15. april 2019 #8 Skrevet 15. april 2019 Hvis du har et sted å lagre det: Ta alt som ligger og slenger, og gjem det på et eget sted. Ikke si at du gjør det, bare gjør det når barna ikke ser. Etterhvert vil barna merke at ting er borte. Om de spør så slå ut med armene og si at «du har vel rotet det bort da». Har ingen gode forslag til videre oppfølging egentlig. Var bare et innfall jeg fikk. 😅 Dette fungerer vel best så lenge barna er gamle nok til å snakkes ordentlig med om problemene. Hvis ting som oppleves som «viktige» for barna, som yndlingsleker eller viktige ting i hverdagen forsvinner, så vil de jo etterhvert merke det. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #9 Skrevet 15. april 2019 Her har vi flere strategier. Før middag får alle beskjed om å rydde klær de har slengt fra seg før vi spiser. De fleste er sultne når de kommer hjem og vet at det ikke lønner seg å krangle eller bli sur, da må de jo vente lenger på maten! Så nå går det på automatikk og for ungene har det blitt en vane. På kvelden tar mannen og de små en 10min ryddesjau før tannpuss. Vi har en lekeskasse så alt samles oppi der. Det er og lettere for ungene å rydde når flere rydder sammen. Noen ganger blir nesten en konkurranse om førstemann som rydder sine leker. Ryddevaner er viktig å lære tidlig. Imens ungene og mannen rydder bruker jeg tid på eldste. Han er ungdom og i kverulantalderen. Jeg lar ham ha det rotete på rommet men hver søndag må han rydde. Bruker ofte litt humor, sier f.eks at om du skal ha jenter på besøk setter de fleste pris på en som er litt renslig og hygienisk, ingen jenter liker stinkete sokker på gulvet og gammel mat under senga 😃 Anonymkode: 115d1...6a3
Gjest Gagaen Skrevet 15. april 2019 #10 Skrevet 15. april 2019 Vent til dei er ca 18 og flytter heimefrå og senk krava fram til da
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #11 Skrevet 16. april 2019 23 timer siden, Gagaen skrev: Vent til dei er ca 18 og flytter heimefrå og senk krava fram til da Bortsett fra at de ikke flytter før de er godt passert 20, så er dette faktisk et godt råd. Min eldste på 21 flyttet for seg selv for noen måneder siden, og endelig kan jeg komme inn inngangsdøren og se gulvet i gangen 🤪 Det rare er, at jeg hadde trodd 21-åringen ville kanskje bli mer ryddig i sitt eget. Men det er like ille der. Så kanskje det bare er personligheten som er sånn. Nå er det bare meg og yngste, og han henger i det minste opp ytterjakken og setter skoene i nærheten av skostativet... Anonymkode: f7576...cd5
idapita Skrevet 16. april 2019 Forfatter #12 Skrevet 16. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bortsett fra at de ikke flytter før de er godt passert 20, så er dette faktisk et godt råd. Min eldste på 21 flyttet for seg selv for noen måneder siden, og endelig kan jeg komme inn inngangsdøren og se gulvet i gangen 🤪 Det rare er, at jeg hadde trodd 21-åringen ville kanskje bli mer ryddig i sitt eget. Men det er like ille der. Så kanskje det bare er personligheten som er sånn. Nå er det bare meg og yngste, og han henger i det minste opp ytterjakken og setter skoene i nærheten av skostativet... Anonymkode: f7576...cd5 Jeg har faktisk tatt meg selv i å håpe at ungene forsvinner ut når de begynner på videregående. Veldig dårlig tilbud her vi bor... 😅 Nei, jeg m bare fortsette å mase å stå på krava mine. Jeg liker å ha det ryddig å er litt i over gjennomsnittet glad i interiør. Har lenge gått å gledet meg til ungene ble såstore at de holdt leker for det meste på rom eller loftstue slik at stue og kjøkkenet kunne være lekefritt område og friområdet mitt.. Men den gang ei.. 😂
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #13 Skrevet 17. april 2019 18 timer siden, idapita skrev: Jeg har faktisk tatt meg selv i å håpe at ungene forsvinner ut når de begynner på videregående. Veldig dårlig tilbud her vi bor... 😅 Nei, jeg m bare fortsette å mase å stå på krava mine. Jeg liker å ha det ryddig å er litt i over gjennomsnittet glad i interiør. Har lenge gått å gledet meg til ungene ble såstore at de holdt leker for det meste på rom eller loftstue slik at stue og kjøkkenet kunne være lekefritt område og friområdet mitt.. Men den gang ei.. 😂 Skal jeg være 110 % ærlig, så er det faktisk deilig å snart bare være meg her i hjemmet. Slippe å finne inngrodd melk i et glass bak en pc skjerm, sure sokker på varmt baderomsgulv, sko som står akkurat der eieren fant det for godt å ta de av osv. Og så blir det ekstra kjekt når de kommer på besøk, for ikke bare er det hyggelig at de vil stikke innom, men jeg vet at rotet er veldig midlertidig 😉Og det enda mer rare, er at nå får liksom rotet en slags sjarm, en flashback til "tidligere tider". Anonymkode: f7576...cd5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #14 Skrevet 17. april 2019 Dere kan og som familie gå sammen om å redusere eiendeler, ting, klær osv. Da blir det mindre å rydde på og mindre kav for å få det gjort. Anonymkode: 78cbb...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #15 Skrevet 17. april 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Bortsett fra at de ikke flytter før de er godt passert 20, så er dette faktisk et godt råd. Min eldste på 21 flyttet for seg selv for noen måneder siden, og endelig kan jeg komme inn inngangsdøren og se gulvet i gangen 🤪 Det rare er, at jeg hadde trodd 21-åringen ville kanskje bli mer ryddig i sitt eget. Men det er like ille der. Så kanskje det bare er personligheten som er sånn. Nå er det bare meg og yngste, og han henger i det minste opp ytterjakken og setter skoene i nærheten av skostativet... Anonymkode: f7576...cd5 Det er ikke et godt råd å la vær å la unger lære seg å rydde nei. Jeg vokste opp i et rotehus av en annen verden, skittent var det også. Rommet mitt var kaos og jeg fikk aldri beskjed om å rydde. Da jeg flyttet for meg selv kunne jeg ikke engang vaske gulvet. Slik levde jeg i mange år, totalt kaos. Det er først når jeg selv fikk barn jeg ble nødt til å bli organisert og rydding. Jeg vil ikke gjøre mine unger den bjørnetjenesten mine foreldre gjorde med meg, ungene mine lærer å sette pris på å ha det ryddig rundt seg. Skulle ønske jeg lærte det fra tidlig alder selv. Anonymkode: 115d1...6a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå