AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #1 Skrevet 15. april 2019 Jeg jobber i barnehage. Det skjer så utrolig mye morsomt der, og noen ganger forteller jeg hjemme til mannen om noe barna har sagt eller gjort. Sier aldri noe respektløst, bare morsomme gullkorn og slikt. Sier heller aldri noe som kan gjøre at noen kjenner igjen barna. Er dette brudd på taushetsplikten? I såfall slutter jeg jo å si mer. Ja, jeg er ung og nyutdannet hvis dere lurer😂 Anonymkode: 8fcd9...abd
Neidr Skrevet 15. april 2019 #2 Skrevet 15. april 2019 Så lenge du ikke nevner navn eller gir beskrivelser som kan gjenkjenne de, så er du innafor. 7
Guppy88 Skrevet 15. april 2019 #3 Skrevet 15. april 2019 (endret) Nei, det er ikke brudd. Dersom du forteller slik at man kan forstå hvilket barn det gjelder, da er det brudd på taushetsplikt. Alle ansatte med taushetsplikt har anledning til å fortelle anonymiserte historier fra jobben sin. Men det skal være umulig å skjønne hvem det gjelder. Endret 15. april 2019 av Guppy88 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #4 Skrevet 15. april 2019 Takk for svar 🙂 Det er umulig å vite hvem jeg snakker om. Nevner verken navn, kjønn eller alder😃 Anonymkode: 8fcd9...abd 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #5 Skrevet 15. april 2019 Jeg vil også føye til at det (i hvertfall moralsk sett) er stor forskjell på å gjengi en artig historie (gullkorn osv) enn noe som er personsensitivt og vanskelig. Å fortelle om sykdommer, atferdsvansker, utfordringer osv ville vært problematisk (selv anonymisert). Anonymkode: 3b43e...a41 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #6 Skrevet 15. april 2019 Dette burde du egentlig ha god kjennskap til gjennom utdanningen, i min grunnskolelærerutdanning har det i alle fall vært et gjentakende både i forelesninger og i praksis. Jeg deler selv innimellom gullkorn og morsomme situasjoner, kan også dele litt generelle ting som jeg møter, men man skal aldri gi fortelle slike historier hvor barnet kan være gjenkjennbart. Anonymkode: 77b1f...fef
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #7 Skrevet 15. april 2019 Barnehageansatte er vel underlagt taushetspliktsreglene i forvaltningsloven? Det er kun "personlige forhold" som ikke kan deles. Det vil f.eks. ikke være et brudd på taushetsplikten å si at "barnet til naboen går i avdelingen min, hun hadde bursdag i går". Men ville likevel vært forsiktig med å knytte gullkorn opp mot konkrete barn. Anonymkode: 00d5c...8fe
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #8 Skrevet 16. april 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det vil f.eks. ikke være et brudd på taushetsplikten å si at "barnet til naboen går i avdelingen min, hun hadde bursdag i går". Det vil jeg kalle et brudd på taushetsplikten. Hvis din mann ikke vet at naboens barn går i din barnehage skal du heller ikke fortelle det. Anonymkode: a09c0...853 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #9 Skrevet 16. april 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnehageansatte er vel underlagt taushetspliktsreglene i forvaltningsloven? Det er kun "personlige forhold" som ikke kan deles. Det vil f.eks. ikke være et brudd på taushetsplikten å si at "barnet til naboen går i avdelingen min, hun hadde bursdag i går". Men ville likevel vært forsiktig med å knytte gullkorn opp mot konkrete barn. Anonymkode: 00d5c...8fe Dette er i aller høyeste grad et brudd på taushetsplikten. Hvilke barn som går hvor skal ikke deles. Dette er personlige forhold. Man skal ikke identifisere noen som helst på den måten, bl.a. fordi det finnes flere enn du tror som kan ha hemmelig bosted eller på andre måter skal være skjermet. Og når du deler det med dine nærmeste kan dine nærmeste dele det med andre. Anonymkode: 65aa6...d00 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #10 Skrevet 16. april 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette er i aller høyeste grad et brudd på taushetsplikten. Hvilke barn som går hvor skal ikke deles. Dette er personlige forhold. Man skal ikke identifisere noen som helst på den måten, bl.a. fordi det finnes flere enn du tror som kan ha hemmelig bosted eller på andre måter skal være skjermet. Og når du deler det med dine nærmeste kan dine nærmeste dele det med andre. Anonymkode: 65aa6...d00 Nei, det er ikke et brudd på taushetsplikten i forvaltningsloven. Det er ikke taushetsbelagt hvilke barn som går hvor, med mindre det nettopp er snakk om noen som f.eks. bor på hemmelig adresse. På samme måte er det i utgangspunktet ikke taushetsbelagt hvilke barn som går i en konkret klasse. Selvsagt kan f.eks. en lærer fortelle samboeren sin at nabogutten er en av dem som han/hun er norsklærer for... Taushetsreglene i forvaltningsloven er ikke de samme som gjelder for f.eks. helsepersonell. Anonymkode: 00d5c...8fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå