Gå til innhold

2 år gammel datter som nekter å ta antibiotika

Anbefalte innlegg

Gjest terrorpappa
Skrevet

Hei,

jeg har en datter på 2 år som har fått halsbetennelse, og vi sliter med at hun nekter å ta antibiotika. Jeg må tvinge henne og hun bare spytter ut. Bruker en engangssprøyte som jeg stikker langt bak i munnnen, og så sprøyter jeg på. Ser ut til at det meste blir spyttet ut igjen.

Har noen gode tips ?

Terrorpappa (føler meg sånn slik som jeg tvinger henne)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bare si at jeg har medfølelse for den... slet med det på største mann da han fikk ørebettenelse, brukte alle svigermors triks, sprøyte, blande med syltetøy, blande i saft, men alt misslyktes. Så vi ga opp (i sammråd med lege). Datteren vår fikk vi en annen type antibiotika da hun hadde lungebetenelse og det virket som den smakte godt, så hvis du ikke får i noe til i morgen kan du jo gå tilbake til legen og spørre om det finnes enn annen type som smaker bedre.

LYKKE TIL!

Gjest gjest1
Skrevet

Vi sier alltid at det er nam-nam før vi gir det til henne og jeg smaker på den i lag med henne. Det er utrolig hvor godt ting smaker når du sier det er godt og prøve smaker i lag med de små.... (selvølgelig tar jeg ikke mye :-))

Nå går det greit for vår datter å ta antibiotika da, men hadde hun nektet hadde jeg også holdt henne fast og tvunget det ned....

Et tips kan være å skifte merke, siden det er store forskjeller på smak. Vet at det er minst 3 typer flytende som passer for ørebetennelse.

Her hadde vesla ørebetennelse 5 ganger etter hverandre :roll:

Men et tips har jeg og det er å ikke ta det i syltetøy, banan osv. Jeg spiser ikke banan eller jordbær syltetøy den dag i dag fordi mine foreldre gjorde dette.....

Lykke til i alle fall, de er ikke alltid enkle disse englebarna våre når de har bestemt seg for noe... :sjarmor:

Skrevet

Du kan jo prøve med en flaske eller glass med noe å drikke rett ved siden av og ta det i små doser. En dose medisin og en dose saft/juice o.l.

Det funket her....

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg fikk heller tabletter som jeg kunne dele opp å ha i maten. Mye enklere det. Den flytende medisinen smaker pyton så jeg forstår godt at ungen ikke vil ha.

Gjest Terrorpappa
Skrevet

Vi får det ned etter mye slåsskamp. Hun skal ha 5 ml tre ganger daglig, og vi tvinger det ned. Bruker sikkert 10-15 ml for å få ned 5 ml.

Den jeg bruker nå heter Weifapenin og smaker selvsagt ikke godt. På vår eldste datter brukte vi Klacid som smaker "tutti frutti", det var en kamp i begynnelsen men etter hvert gikk det bedre. Hun var 2,5 år da og skjønner vel litt mer enn en som blir 2år i juni.

Det er vist hardt arbeide som må legges ned :)

Har gitt datteren vår dette nå 4 ganger, og hun begynner å bli friskere.. Skal prøve å si nam nam til henne, og lokke til..

Det sinnsyke er at hun er blid som en fele etter vi har slåss, så det er vel bare "jeg'et" som styrkes. HUn føler vel at hun har vunnet.

Gjest tin tin
Skrevet

Spør legen etter en antibiotika som smaker bedre.

Forklar barnet hvorfor det må ta medisin å forklar at det smaker vondt, men at barnet blir frisk av å ta det.

Når barnet har tatt medisinen bør det få en belønning som er like god som medisinen var vond, så kan det hende det blir litt lettere neste gang...

Lykke til!

Gjest Formosiss
Skrevet

For all del - ikke bruk makt, og -ikke- putt apocillinen ned i mat som barnet elsker. Jeg husker fortsatt skarlagensfeberen når jeg var 6. Fyttikatta - jeg klarer fortsatt ikke tanken, lukten eller smaken av rød saus, som da var det beste jeg visste.

Spør legen om tabletter i stedet, flytende apocillin kan neppe være utviklet med tanke på at mennesker skal ha det i seg.

Skrevet

å si at medisin er nam-nam er vel ikke så lurt...? plutselig en dag kommer barnet seg inn i medisinskapet(hvis man har det), eller stedet der medisin oppbevares, og hiver innpå i den tro at det er nam-nam...

Gjest Anonymous
Skrevet

Antibiotiks for halsbetennelse? Det trodde jeg de hadde sluttet med for minst ti år siden...

La henne være i fred, hun blir like fort frisk uten, og det er bedre for kroppen hennes! :)

Gjest Violetta
Skrevet

Om legen har sagt hun bør ha medisin så bør hun få det.

Jeg støtter forslaget om å få tabletter i stedet for den flytende medisinen. Antibiotika smaker utrolig søtt for å døyve den veldig bitre smaken som er av antibiotika. Derfor er det en kvalmende søt smak av det.

Tabletter går an å dele i mindre biter og evt. blande ut i noe annet.

Gjest Formosiss
Skrevet
Antibiotika smaker utrolig søtt for å døyve den veldig bitre smaken som er av antibiotika. Derfor er det en kvalmende søt smak av det.

Tro meg, Apocillin, som er den penicillinen du får for halsbetennelse o.l., er -alt- annet enn kvalmende søt. Den er rent ut bare heslig.

Skrevet
Antibiotika for halsbetennelse? Det trodde jeg de hadde sluttet med for minst ti år siden...

La henne være i fred, hun blir like fort frisk uten, og det er bedre for kroppen hennes! :)

Enkelte halsbetennelser trenger antibiotika. Jeg fikk selv halsbetennelse for en stund tilbake og det endte med en tur til legen og en resept på antibiotika.

Jeg hadde fått en streptokokkinfeksjon og den gjorde at jeg ikke kunne spise eller drikke noe som helst fordi det gjorde noe helvetes vondt å svelge.

Kanskje det er dette den lille jenta har?

Har legen sagt at hun skal ha det, så skal hun ha det. Man får jo ikke beskjed om medisin hvis det ikke er noe.

Gjest Anonymous
Skrevet

Siden hun har fått foreskrevet antibiotika må man bare prøve å gjøre det beste ut av det. Så små barn skjønner ikke selv at det er til deres eget beste,så man må bare gjøre det selv om det kan føles som et overgrep. En ide er å holde jenta lett bakover i armkroken din. Sprøyt så miksturen godt bak i munnen og klem lett for nesen; da blir hun tvunget til å svelge. Ville nok delt opp 5 ml i ca 3 "sprøyt"....Lettere hvis man er to. God bedring!

Gjest Terrorpappa
Skrevet

Tror nok at antibiotika var nødvendig,

Datteren min har vært syk med høy feber i over en uke, febereren returnerte. Høy feber på 40,1 grader om klokken 10 om morgenen.

I halsen var det masse hvite prikker, og hun hadde kjempehøy senking. Etter en dag med antibiotika er hun blitt mye bedre. Vi fortsetter å tvinge det inn i henne, så blir hun vel frisk.

Terrorpappa

Skrevet
Enkelte halsbetennelser trenger antibiotika. Jeg fikk selv halsbetennelse for en stund tilbake og det endte med en tur til legen og en resept på antibiotika.

Jeg også fikk det for et par år siden, hadde vært plaget lenge og det gikk ikke over av seg selv.

God bedring til den lille!

Gjest Anonymous
Skrevet

Gutten min (som blir to år i november) fikk Weifapenin for et par uker siden for akkurat det samme. Vi slet på lik linje som "terrorpappa".

Løsning: Jeg hadde to fingre inn i munnen og holdt hodet fast. Pappan holdt hendene og sprøytet inn medisinen.

Tro meg: Vi hadde prøvd alt! :roll:

Mayamor/"terrormamma" ikke innlogget

Skrevet

en løsning til neste gang (det kan jo skje i løpet av en barndom at man får flere enn en kur)

Spør om weifapenin dråper. Disse er mer konsentrert, slik at du trenger mindre mengde mikstur. Smaker skogsbær. Enklere å få i barnet mindre mengder.

Andre typer antibiotika har også mer konsentrerte løsninger. Mange leger skriver ut Apocillin/weifapenin mikstur av gammel vane, der de kunne skrevet ut dråper.

Lykke til!

Murf

• Liker 1
Gjest Gjest1
Skrevet

Vi bruker å blande antibiotikaen inn i yoghurt. Og det fungerer godt! Ikke misliker han yoghurten etter at der ikke er medisin i den heller.

Gjest Bertine
Skrevet

har akkurat hatt denne problemstillingen på jobben, er i praksis på en barneavdeling. Og både legen og sykepleierne mente at det er best å bare gi barnet miksturen, selv om man må bruke tvang. Tar de ikke antibiotikaen blir de ikke ordentlig friske, de får det lett igjen og kan utvikle resistens. Dråper er også aktuellt, men det er ganske ekkel smak på de også selv om en blander de ut i saft, og resultatet med min pasient ble at hun ikke ville ha drikke i hele tatt. Og det er vertfall ikke bra! Rådfør deg gjerne med legen om andre måter å gjøre det på om du vil. Evt få tbl, da blir det en mindre mengde hun skal ha i seg, er snakk om 1/2 tbl, og det er enklere å få i barn en 5 ml med mikstur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...