Gå til innhold

Mett etter måltid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nesten hver gang vi har spist middag, noen ganger andre måltider og, går sønnen min på 6 år kanskje 10 minutter etter og leter etter frukt i kjøkkenskuffa. Bruker å si at han må spise seg mett, men det nytter ikke. Likevel er han i skuffer og skap og leter etter noe. Dette har pågått lenge, og det nytter ikke hva jeg sier. Er det ikke noe i skuffa, går han i kjøleskapet. Hva hadde dere andre gjort? Er veldig usikker på om jeg bare skal la han gjøre det, frukt er jo sunt, men samtidig synes jeg ikke det er nødvendig rett etter måltider..

Anonymkode: 704e2...710

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om han spiser maten sin veldig fort kan han jo føle seg mett når han går fra bordet forsynt, men da vil han jo kjenne på sultfølelsen kort tid etterpå. 

Kanskje du skal prøve å få han til å spise saktere, om han spiser fort da selvfølgelig :)

Anonymkode: e47d5...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Slik er min datter på 9 også. Så denne skal jeg følge.

Anonymkode: f1112...778

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er helt normalt å ha lyst på noe søtt etter middag. Å nekte ungen en frukt til dessert virker hysterisk.

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke hva som er galt med at han tar seg en frukt etter måltidet. Jeg er voksen og gjør det samme selv, 1-2 ganger om dagen. (Har akkurat spist to skiver og en banan nå som en sen lunsj)

Det er egentlig mye sunnere for tannhelsen å spise frukt i forbindelse med måltid, fremfor å spise frukt som mellommåltid fordi det har en del sukker. Jeg gjør det også fordi jeg syns det er tull å spise mellom måltider, ofte craver noe søtt etter middag f.eks og ikke liker å spise meg for mett. Jeg syns en frukt etter middag, ligger mye bedre i magen, enn å spise en større middagsporsjon fordi det ikke er tung mat. I tillegg får jeg lett vondt i magen om jeg spiser frukt på tom eller semi-tom mage. Det får jeg aldri om jeg spiser det etter mat. 

Støtter sønnen din fullt ut. 😃

Anonymkode: 3b838...d88

Gjest WhisperingWind
Skrevet
28 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er helt normalt å ha lyst på noe søtt etter middag. Å nekte ungen en frukt til dessert virker hysterisk.

👆🏻

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 34 og sukkernarkoman. Flyr rundt i skap og skuffer hele dagen. Gått opp 7 kg på 2 år :( 

Anonymkode: 28a4a...cbe

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er jo nettopp det jeg har begynt å lure på, om det er «hysterisk.» For det er jo sunt. 😊 Ts

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp det jeg har begynt å lure på, om det er «hysterisk.» For det er jo sunt. 😊 Ts

Ja, det anbefales jo å spise et par frukter hver dag, og som en annen påpekte er det faktisk bedre å spise frukt i forbindelse med måltid enn mellom måltid for tennenes del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...