AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #1 Skrevet 15. april 2019 Vi skal til Island til sommeren, og har leid leiebil for alle dagene. Jeg ser at blå lagune er i nærheten av flyplassen, og siden vi kun er der i 4 dager hadde det antakelig vært lurt å dra på den blå lagune enten på vei fra eller til flyplassen. Noen som har erfaring med å gjøre dette? Blir det stress? Tenker mest å ta det på vei fra flyplassen den dagen vi kommer til Island, det blir iallfall mindre stress enn å ta det den dagen vi reiser hjem. Flyet vårt lander dessverre ikke før 14.40, så det blir jo på ettermiddagen/kvelden vi får vært der i såfall, da. Hvor lang tid trenger man? Holder 2 timer? Anonymkode: 9d074...cc3
A-hunter Skrevet 15. april 2019 #2 Skrevet 15. april 2019 Var innom der på vei fra flyplassen sommeren 2017. Betydelig tidligere på dagen. For oss med to barn på 7 og 11 (da) holdet det lenge med en time egentlig. Det er gøy, spennende og fascinerende, men ikke superspennende for barna over tid. I en romantisk setting, eller på tur for voksne kan man se for seg lengre tid med litt god drikke i barene i vannet. For min del var dette egentlig bortkastet, en oversolgt jippo som kom oss i hende da reiseoperatøren (vi bestemte oss for Island såpass sent at det enkleste var å sette bort jobben med bil, hotell, fly, hytte og det hele) anbefalte det sterkt og vi fikk det billig (i forhold til vanlig pris). Med så få dager som fire (vi hadde ti og det ble for lite) har Island mer enn nok annet å bruke tid på fremfor dette, etter min mening. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #3 Skrevet 15. april 2019 3 minutter siden, A-hunter skrev: Var innom der på vei fra flyplassen sommeren 2017. Betydelig tidligere på dagen. For oss med to barn på 7 og 11 (da) holdet det lenge med en time egentlig. Det er gøy, spennende og fascinerende, men ikke superspennende for barna over tid. I en romantisk setting, eller på tur for voksne kan man se for seg lengre tid med litt god drikke i barene i vannet. For min del var dette egentlig bortkastet, en oversolgt jippo som kom oss i hende da reiseoperatøren (vi bestemte oss for Island såpass sent at det enkleste var å sette bort jobben med bil, hotell, fly, hytte og det hele) anbefalte det sterkt og vi fikk det billig (i forhold til vanlig pris). Med så få dager som fire (vi hadde ti og det ble for lite) har Island mer enn nok annet å bruke tid på fremfor dette, etter min mening. Takk for svar. Jeg skjønner at det sikkert både er overpriset og veldig fullt av turister. Men det er en stor drøm til en av de i reisefølget mitt å komme dit, så det er ikke aktuelt for oss å droppe det. Vi er forøvrig kun voksne på turen. Men jeg ble litt interessert i hvilke andre ting du mener er så mye viktigere å prioritere på Island? Vi planlegger å reise til den gyldne sirkel og geysir, og selvsagt å kikke i Reykjavik en av dagene, men utover dette finner jeg ikke SÅ mye forskjellig å finne på på Island? Vi vurderer å ri på islandshest, samtidig er ingen av oss veldig interessert i hest, og en i reisefølget er redd for hester, så akkurat det er ikke noe must for oss. Da frister blå lagune vesentlig mer. Anonymkode: 9d074...cc3
A-hunter Skrevet 15. april 2019 #4 Skrevet 15. april 2019 Var ikke ment som et tips å droppe det. Men etter å ha vært der tror jeg du vil forstå hva jeg mente, men det er selvsagt, på alle mulige måter, fint å ha vært der. Jeg har ikke tenkt å komme med forslag til ting å se/gjøre på Island. Å legge opp til the golden circle er selvsagt trygt. Dessuten ser man da lett hvorfor storskala turisme ikke er bra. Vi leide hytte på "sørlandet", et par, tre timer fra Reykjavik og hadde mer enn nok å se på/reise til hver dag, inkludert å stå i kø på de kjente attraksjonene, kjøretur ut i den ville ødemarken, to dager i hovedstaden, vulkansenter og vulkaner live, et styrtet fly osv. 1
Alvario Skrevet 15. april 2019 #5 Skrevet 15. april 2019 Synes den blå lagune var en fin opplevelse jeg. Vi var kun voksne som var der da, og spiste påfølgende middag i restauranten der. Vi gjorde det på vei fra flyplassen og tok så taxi til byen hvor vi tok inn på hotell. Veldig lurt av dere å leie egen bil. Da får dere sett alle de store kjente attraksjonene + at dere har fine muligheter på å reise til de mindre, men av og til ennå finere. Vi kjøpte ett opplegg inklusive ridningen og det var det beste med hele turen. Man trenger ikke å ha noen erfaring med hester for å bli med, og man får hest og rute alt etter hvor erfaren man er. Tre av oss hadde kun sittet på leid hest i sommerland i Danmark som små 😂, men det var ingen problem. Fantastisk å komme rundt i naturen der bilene ikke kjører.. Sentrum er lite og sjarmerende. Hadde oss både frokost, lunsj og middag på flere av stedene og var godt fornøyde med alle. Siden dere har egen bil anbefaler jeg dere å laste ned Nordlys appen. Der legges det inn hvor folk ser nordlys og så kan man kjøre direkte tur. Vi kjøpte en slik pakke med buss, men så lite nordlys. Fikk anbefalt av noen andre denne appen og de hadde tatt taxi for å se nordlyset til billigere pris enn hva vi betalte for bussturen. Kos dere masse på Island 1
Gjest Linaria Skrevet 15. april 2019 #6 Skrevet 15. april 2019 Før var det sånn at man fikk halv pris om man meldte seg inn i Vínaklúbbur Bláa Lónsins, men det er kun på islandsk, og kanskje man må være islandsk for å få det? Kan være lurt om dere har noen islendinger i følget. Jeg syntes det var en helt grei opplevelse. Finnes jo mange varme kilder på Island som er billigere med færre turister, men det var fint å oppleve det. Nordlys er greit om dere ikke er der på sommeren. Da er det lyst hele natten og ikke noe nordlys. Andre fine ting å se? Jökulsárlón (isbresjø), Finnvörduháls (gåtur), klatre opp på Esja, Vestmannaeyjar (øygruppe, interessant vulkanhistorie)), Reynisfjára (sort strands med steinformasjoner som ligner Giant's Causeway i Irland), Reykholt (der Snorre bodde), Skógafoss, Seljalandsfoss, Hraunfossar (fine fosser), Hallgrimskirkja, Perlan, Laugardalslaug (svømmebasseng). Det er også fullt av små huler man kan ta en titt på, mange gamle vikingbebyggelser, vulkanlandsskap, isbreeer. Jeg tror Island er det landet i verden der jeg aldri har slitt med å finne ting å drive med. Vært der mange ganger, bodde og studerte i Reykjavik i to måneder for et par år siden.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #7 Skrevet 16. april 2019 Takk for mange tips til ting å finne på Jeg skjønner at Island antakelig er litt «feil» reisemål for oss, siden ingen av oss er «natur-og-fjell-og-ut-på-tur-typen» Gjengen vår er liksom heller de som sitter og skåler i et glass champagne på en fortausrestaurant på rivieraen, eller nyter en gourmetmiddag på en restaurant i toppetasjen på en skyskraper i Bangkok. Så vi er lite tur-vante, ingen av oss har turbukser, fjellsko og alt det det høres ut som om man trenger på disse utfluktene... Vi har ikke sånn voldsomt behov for å se en hule, en foss eller en svart strand heller, alle de tingene har vi sett flere ganger før, andre steder i verden Men mulig vi får bruke en dag på å kjøre rundt og se det vi kan se fra bilen, da. Vi har kun 3 netter og 4 dager der, og tenkte egentlig at det skulle holde til det vi ønsket å se (det «viktigste», som jeg tenker er gylne sirkel, geysir, blå lagune og så selvsagt kikke litt i Reykjavik (som heller ikke virker SÅ spennende, må jeg innrømme... ) Jaja, uansett, takk for tips! Flaks vi ikke bestemte oss for å bli på Island enda lengre, da Anonymkode: 9d074...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #8 Skrevet 16. april 2019 Hei! Vi var på Island nylig. Er litt som deg, ikke en type som må ut på tur i skog og mark, og liker heller å slappe av med et glass vin på fortauskafé i en brusende storby. Uansett: Vi følte at vi "måtte" se de store sightsene, Thingvellir osv. Vi kjørte mye rundt, bare for å ha gjort det. Geysir var virkelig verdt turen. Blå lagune var også spennende for oss, selv om kjennere sier at du må dra til varme kilder andre steder, som er mye mer autentiske og mindre turistifiserte. MEN vi fant et flott vandrerhjem med badestamp med vann fra en varm kilde (og selvbetjent bar). Der var vi MYE av tiden. Dette var i Akureyri, da, ikke i Reykjavik. Pluss at vi gikk på bar i Reykjavik, som var et av høydepunktene. Ble kjent med mange fulle og trivelige islendere på Chuck Norris (!) bar. Det er altså ålreite ting å finne på på Island, selv om man ikke pakker ned turklær. Men jeg føler ikke noe behov for å dra dit flere ganger, det er så mange andre steder på denne kloden der jeg føler meg mer hjemme. Anonymkode: 77c22...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #9 Skrevet 16. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi var på Island nylig. Er litt som deg, ikke en type som må ut på tur i skog og mark, og liker heller å slappe av med et glass vin på fortauskafé i en brusende storby. Uansett: Vi følte at vi "måtte" se de store sightsene, Thingvellir osv. Vi kjørte mye rundt, bare for å ha gjort det. Geysir var virkelig verdt turen. Blå lagune var også spennende for oss, selv om kjennere sier at du må dra til varme kilder andre steder, som er mye mer autentiske og mindre turistifiserte. MEN vi fant et flott vandrerhjem med badestamp med vann fra en varm kilde (og selvbetjent bar). Der var vi MYE av tiden. Dette var i Akureyri, da, ikke i Reykjavik. Pluss at vi gikk på bar i Reykjavik, som var et av høydepunktene. Ble kjent med mange fulle og trivelige islendere på Chuck Norris (!) bar. Det er altså ålreite ting å finne på på Island, selv om man ikke pakker ned turklær. Men jeg føler ikke noe behov for å dra dit flere ganger, det er så mange andre steder på denne kloden der jeg føler meg mer hjemme. Anonymkode: 77c22...8a6 Takk for dette innlegget- dere høres veldig like ut som alle i mitt turfølge Ja, vi føler også at vi «må» se det viktigste/største sights’ene, men så tror jeg definitivt at det holder med det, for vår del. Vi er ikke interesserte i fotturer (og dessverre ikke engang spesielt interesserte i natur... Jeg tror vi er omtrent de eneste i verden som ikke syntes f.eks Geiranger eller Prekestolen var spesielt spennende... #politiskukorrekt ) Men geysir er jo litt gøy å se, siden vi aldri har sett det før, noen av oss, og det er så typisk islandsk. Kom på at ridning nok uansett må utgå. En i turfølget vårt er forholdsvis «stor» og veier nok minst 120 kg. Tror det blir i meste laget for de stakkars ponniene Men sikkert lurt å kjøre litt rundt for å se så mye som mulig, ja. Jeg tror nok Island også for oss kommer til å bli et sted vi ikke akkurat kommer til å lengte etter å reise tilbake til, så det er jo greit å få sett så mye som mulig når vi først er der! Og har hørt mye bra om utelivet i Reykjavik, så det blir nok gøy Vi har allerede bestilt og betalt hotell i reykjavik, så vi drar nok ikke til Akureyri. Men takk for tipset uansett ts Anonymkode: 9d074...cc3 2
lemoncake Skrevet 16. april 2019 #10 Skrevet 16. april 2019 Vi tok en kjøretur en av dagene vi var der for 4 år siden og besøkte blue lagune på vår ferd. Kommer jo an på hvor dere skal bo, men vi bodde i Reykjavik og det er ikke så langt å kjøre dit i grunnen. Vi fikk samtidig sett litt mer av den islandske natur. Husker ikke hele ruten vi kjørte eksakt nå, men kan finne det ut.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #11 Skrevet 16. april 2019 10 minutter siden, Jolen77 skrev: Vi tok en kjøretur en av dagene vi var der for 4 år siden og besøkte blue lagune på vår ferd. Kommer jo an på hvor dere skal bo, men vi bodde i Reykjavik og det er ikke så langt å kjøre dit i grunnen. Vi fikk samtidig sett litt mer av den islandske natur. Husker ikke hele ruten vi kjørte eksakt nå, men kan finne det ut. Nei, det er ikke så langt fra Reykjavik, ca 45 min å kjøre, men det er på veien til flyplassen. Det er derfor jeg skrev i HI at jeg lurte på om noen hadde erfaring med å dra innom der på vei til eller fra flyplassen Siden vi har forholdsvis kort tid der, tenkte jeg det kunne være lurt å ta turen dit når vi uansett skal forbi- så slipper vi å bruke tid på det en av de andre dagene. ts Anonymkode: 9d074...cc3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #12 Skrevet 16. april 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke så langt fra Reykjavik, ca 45 min å kjøre, men det er på veien til flyplassen. Det er derfor jeg skrev i HI at jeg lurte på om noen hadde erfaring med å dra innom der på vei til eller fra flyplassen Siden vi har forholdsvis kort tid der, tenkte jeg det kunne være lurt å ta turen dit når vi uansett skal forbi- så slipper vi å bruke tid på det en av de andre dagene. ts Anonymkode: 9d074...cc3 Jeg forstår det. Vi var der bare en langhelg selv. Jeg bare skrev hva vi gjorde da vi besøkte den blå lagune. At vi fikk sett litt av landet på en dagsutflukt. Anonymkode: 969df...9fe
lemoncake Skrevet 16. april 2019 #13 Skrevet 16. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår det. Vi var der bare en langhelg selv. Jeg bare skrev hva vi gjorde da vi besøkte den blå lagune. At vi fikk sett litt av landet på en dagsutflukt. Anonymkode: 969df...9fe Ble visst anonym da jeg svarte ved en feil.
Alltidpånett Skrevet 22. april 2019 #14 Skrevet 22. april 2019 Et lite tips: Bestill i god tid på lagunen dersom dere vil ha massasje. Vi var for sent ute til det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå