AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #1 Skrevet 15. april 2019 Vi har hatt en lang innkjøring i en liten privat barnehage der det er 7 barn fra 0-3 år. Vi begynte når han var 9 mnd med innkjøringen. Hadde over 1 mnd vi var der to ganger i uka sammen med han i 1 time, da han var nesten 11 mnd var han der litt alene i 1 time også fra 1 time til 2 timer, nå er han 1 år og har akkurat begynt å vært der i 4 timer alene og nå en gang på 6 timer alene, sov der i over 1 time før jeg hentet. Han er der i 2-3 ganger i uken igjennom hele denne fasen, og skal ikke mere før fylt 2. Han trives kjempegodt og liker barn og andre mennesker godt. Merket at han var veldig sur og grinete etter å ha vært der i 6 timer, så da tenker jeg at det ble for mye for han. Hva synes dere? Får litt vondt i hjerte når han er der så lenge som 4-6 timer.. vurderer å gå ned til 2 timer igjen. Har dere barna deres i barnehage når de er 1 år? Anonymkode: b5711...d74
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #2 Skrevet 15. april 2019 2 timer i barnehagen? Kjenner ingen som har en så liten brøkdel.. 4-6 timer er ikke nødvendigvis så lenge, de sover, spiser og leker. Høres ut som han trives og det er jo en veldig liten barnehage også. Min begynner til høsten når hun er 13 mnd, da blir det 6-7 timers dager. Vi har mulighet til en rolig innkjøring med korte dager i starten, men ellers så jobber vi begge to, så noen timer må det bli. Anonymkode: 4fe7d...608 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #3 Skrevet 15. april 2019 Har det slått deg at to timer kan være for lite til at han trygges i barnehagen? Anonymkode: 659cd...556 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #4 Skrevet 15. april 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt en lang innkjøring i en liten privat barnehage der det er 7 barn fra 0-3 år. Vi begynte når han var 9 mnd med innkjøringen. Hadde over 1 mnd vi var der to ganger i uka sammen med han i 1 time, da han var nesten 11 mnd var han der litt alene i 1 time også fra 1 time til 2 timer, nå er han 1 år og har akkurat begynt å vært der i 4 timer alene og nå en gang på 6 timer alene, sov der i over 1 time før jeg hentet. Han er der i 2-3 ganger i uken igjennom hele denne fasen, og skal ikke mere før fylt 2. Han trives kjempegodt og liker barn og andre mennesker godt. Merket at han var veldig sur og grinete etter å ha vært der i 6 timer, så da tenker jeg at det ble for mye for han. Hva synes dere? Får litt vondt i hjerte når han er der så lenge som 4-6 timer.. vurderer å gå ned til 2 timer igjen. Har dere barna deres i barnehage når de er 1 år? Anonymkode: b5711...d74 Var da en høyst merkverdig og langvarig innkjøring. Ingen barnehager jeg har hørt om tillater en så lang innkjøring, da det skaper uro i gruppa og usikkerhet for barnet. Når barnet skal være et "besøksbarn i bhg" i over ett år så vil jo dette aldri bli noen rutine verken for ditt barn eller for de andre bwrna. Ditt barn blir ja, et besøksbarn og ei urokråke ingen vet når dukker opp og når blir hentet om dette virkelig er en løsning som eksisterer utenfor denne tråden. Anonymkode: 07c5e...ff4 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #5 Skrevet 15. april 2019 Han rekker jo aldri å finne plassen sin i gruppa og bli skikkelig kjent? Han veit jo ikke når han plutselig blir hentet, så når han begynner å leke og kansje falle til ro så går det ikke lang tid før han blir plukket opp fra det han eller de holder på med. Dette var jo bare merkelig og egentlig litt urutinert og i uorden for barnet og barna rundt spør du med. Da er det heller bedre at han får to hele dager hvor han virkelig ER i barnehagen.. Anonymkode: ed723...a78 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #6 Skrevet 15. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var da en høyst merkverdig og langvarig innkjøring. Ingen barnehager jeg har hørt om tillater en så lang innkjøring, da det skaper uro i gruppa og usikkerhet for barnet. Når barnet skal være et "besøksbarn i bhg" i over ett år så vil jo dette aldri bli noen rutine verken for ditt barn eller for de andre bwrna. Ditt barn blir ja, et besøksbarn og ei urokråke ingen vet når dukker opp og når blir hentet om dette virkelig er en løsning som eksisterer utenfor denne tråden. Anonymkode: 07c5e...ff4 Vi var der i en mnd sammen med han, en time og det bare 2 ganger i uka. Ellers har han vært der alene. Jeg har lest at en lang innkjøring dersom foreldrene har mulighet til det er bra for barnet! At det blir 100% trygg. Er besøksbarn? Jeg synes nå 4-6 timer er mer enn nok til en 1 åring da, nlir jo ikke noe besøksbarn. Urokråke? Går 1 minutt å bringe å hente, blir ikke så mye uro i gruppa av det akkurat. Anonymkode: b5711...d74 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #7 Skrevet 15. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi var der i en mnd sammen med han, en time og det bare 2 ganger i uka. Ellers har han vært der alene. Jeg har lest at en lang innkjøring dersom foreldrene har mulighet til det er bra for barnet! At det blir 100% trygg. Er besøksbarn? Jeg synes nå 4-6 timer er mer enn nok til en 1 åring da, nlir jo ikke noe besøksbarn. Urokråke? Går 1 minutt å bringe å hente, blir ikke så mye uro i gruppa av det akkurat. Anonymkode: b5711...d74 Hehe du har misforstått hva lang innkjøring betyr! Anonymkode: e9889...995 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #8 Skrevet 15. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han rekker jo aldri å finne plassen sin i gruppa og bli skikkelig kjent? Han veit jo ikke når han plutselig blir hentet, så når han begynner å leke og kansje falle til ro så går det ikke lang tid før han blir plukket opp fra det han eller de holder på med. Dette var jo bare merkelig og egentlig litt urutinert og i uorden for barnet og barna rundt spør du med. Da er det heller bedre at han får to hele dager hvor han virkelig ER i barnehagen.. Anonymkode: ed723...a78 Vi har hatt han i barnehagen i 8 tiden og blitt hentet etter han har våknet ca hal 2-2 tiden, i det siste. Så fortyrrer ikke noe da når jeg henter når han våkner. Var vel mer at han var veldig grinete etter å ha vært der i 6 timer, jeg begynte å tenke på om det ble for mye Anonymkode: b5711...d74
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #9 Skrevet 15. april 2019 Det handler om at de andre i gruppa gleder seg til å leke med/rundt ham, og at når han plutselig blir borte så kan det hende at leken stagnerer eller at andre leter etter ham. Hvorfor skal det være så ekstraordinært med innkjøring på akkurat dette barnet? Barn blir ofte skipla når noen deiser inn midt i en lek, og plutselig går ut midt i en lek. Eller andre rutiner og ting de gjør. Det er det som blir urosmomentet. Hvorfor kan han inne bare starte normalt som alle andre? Kansje han blei sur og grinete fordi han VILLE leke mer? Anonymkode: ed723...a78
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #10 Skrevet 15. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hehe du har misforstått hva lang innkjøring betyr! Anonymkode: e9889...995 Er nå sånn den barnehagen hadde det! At den ene timen på dagen var til innklring der foreldrene kunne være der. Så ikke noe mulighet for å være der lengre osv. Anonymkode: b5711...d74
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #11 Skrevet 15. april 2019 Kansje han følte at han blei tatt med rett etter å ha våkna, og kansje heller hadde lyst å leke mer? Men kommer litt an på alder, er han straks 2 år eller nettopp fylt 1 år..? Anonymkode: ed723...a78
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #12 Skrevet 15. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler om at de andre i gruppa gleder seg til å leke med/rundt ham, og at når han plutselig blir borte så kan det hende at leken stagnerer eller at andre leter etter ham. Hvorfor skal det være så ekstraordinært med innkjøring på akkurat dette barnet? Barn blir ofte skipla når noen deiser inn midt i en lek, og plutselig går ut midt i en lek. Eller andre rutiner og ting de gjør. Det er det som blir urosmomentet. Hvorfor kan han inne bare starte normalt som alle andre? Kansje han blei sur og grinete fordi han VILLE leke mer? Anonymkode: ed723...a78 Jeg synes rett og slett at mer en 6 timer blir for lenge for en 1 åring, som nettopp har fult et år. Og jeg kommer ikke å ødelegger noe lek. Når jeg har hentet etter dopp så ligger de andre å sover fordi min våkner bestandig først! Og nei er ikke sur og grinete fordi jeg henter, dette med a han er sur er utover dagen. Ser stor forskjell på hvordan han er ifra 4 tiden når han er hjemme eller vært i barnehagen Anonymkode: b5711...d74
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #13 Skrevet 15. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kansje han følte at han blei tatt med rett etter å ha våkna, og kansje heller hadde lyst å leke mer? Men kommer litt an på alder, er han straks 2 år eller nettopp fylt 1 år..? Anonymkode: ed723...a78 Nettopp fylt 1 år. Er ikke sur når jeg henter at jeg avbryter noe, han blir mere sur og grinete utover dagen Anonymkode: b5711...d74
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #14 Skrevet 15. april 2019 Da må han jo bare bli vant til det. Du kan jo ikke holde han hjemme hver gang ting blir litt mye? Hadde ikke gått ned til to timer igjen. Anonymkode: ed723...a78 1
Ny Bruker Skrevet 15. april 2019 #15 Skrevet 15. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt en lang innkjøring i en liten privat barnehage der det er 7 barn fra 0-3 år. Vi begynte når han var 9 mnd med innkjøringen. Hadde over 1 mnd vi var der to ganger i uka sammen med han i 1 time, da han var nesten 11 mnd var han der litt alene i 1 time også fra 1 time til 2 timer, nå er han 1 år og har akkurat begynt å vært der i 4 timer alene og nå en gang på 6 timer alene, sov der i over 1 time før jeg hentet. Han er der i 2-3 ganger i uken igjennom hele denne fasen, og skal ikke mere før fylt 2. Han trives kjempegodt og liker barn og andre mennesker godt. Merket at han var veldig sur og grinete etter å ha vært der i 6 timer, så da tenker jeg at det ble for mye for han. Hva synes dere? Får litt vondt i hjerte når han er der så lenge som 4-6 timer.. vurderer å gå ned til 2 timer igjen. Har dere barna deres i barnehage når de er 1 år? Anonymkode: b5711...d74 Min startet i bhg da han var 1 år og 2 mnd. Var der med meg i 3 dager x 2-3 timer. Så alene en hakvdag i to dager. Uka etter startet han fra kl 7.30 til kl. 16. Ikke noe problem med tilknytning til de ansatte og andre barn når han ser dem så mye. Aldri gråtet ved levering. Jeg tror barnet ditt må tilvennes til lengre tider i barnehage. Eller blir som å starte på nytt hver dag. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #16 Skrevet 15. april 2019 Trenger dere egentlig barnehageplassen i det hele tatt? Jeg tror ikke barnehage noen få timer et par ganger i uka er noe poeng for et så lite barn. Hadde barnet vært eldre, så kunne det kanskje vært et poeng, men for en ettåring så blir dette unødvendig. Hva med å utsette barnehage til 2-3-årsalderen? Da begynner behovet for sosialisering å bli større og det kan være hensiktsmessig med noen timer i barnehage. Anonymkode: a5cb5...0b2 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 15. april 2019 #17 Skrevet 15. april 2019 Min hadde fulle dager etter 3 dager med tilvenning. Fatter heller ikke hvorfor ungen bare skal være der noen timer. Barn elsker rutiner.
Filifjonkamor Skrevet 15. april 2019 #18 Skrevet 15. april 2019 De barna med gode rutiner har det best i barnehagen. Tar mye lengre tid å finne sin plass når barnet bare er der noen timer
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #19 Skrevet 15. april 2019 Ja, barn blir slitne etter barnehagen i starten. Nye inntrykk, skjer jo så mye spennende der 😊 Det går seg til. Anonymkode: f0176...c4b
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #20 Skrevet 15. april 2019 Flott at du bruker tid på innkjøring, men har du vært i dialog med personalet om dette? Er selv pedagogisk leder og har hatt mine runder tilvenning gjennom mine år i barnehagen, og denne typen tilvenning har jeg aldri vært borti og hadde nok frarådet det om et foreldrepar hadde ønsket det. Man kan forklare i evigheter, men kontinuitet, rutiner, kontinuitet, rutiner, kontinuitet, rutiner er det som skaper god og trygg tilvenning. DERE må la barnehageansatte få tid til å bli kjent med barnet, og omvendt. Hvorfor skal du ned til 2 timer igjen? Hvilket utbytte tenker du barnet har av to timer i barnehagen? Da er det faktisk enklere for barnet å ikke ha barnehageplass. Relasjoner må bygges opp og opparbeides over tid man har sammen. Du må la barnet få tid til å finne roen. Det å skulle være der bare i to timer over så lang tid skaper stress og uro. Strekker det seg til 5-6 timer dagen tenker jeg det er kjempeflott! Ofte sier jeg til foreldre at jeg ønsker at de bruker litt mer enn 3 dager på tilvenning fordi jeg ser at deres barn trenger det. Men uansett hvor utrygt barnet har vært hadde jeg aldri anbefalt en tilvenning som strekker seg over så lang tid og i så korte sekvenser av gangen. For en uke eller to ja, dersom man ser at barnet trenger det. Anonymkode: 09218...649 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå