AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #1 Skrevet 15. april 2019 Kort fortalt: Barnet er mellom 11 og 15 år (for å anonymisere litt) og holder nå på med å skifte kjønn. Pga alderen vil ikke denne prossessen være fullkommen før barnet er voksent, men det går nå på preparater for å hindre pubertet. Barnet har skiftet navn og full pakke og regnes som gutt på papiret. Nå vil barnet inn i guttegarderoben, fordi det føler seg som og er iferd med å bli gutt, tross alt. Dette synes de andre guttene som også bruker garderoben er litt ubehagelig. Barnet inkluderes og behandles som gutt på alle andre måter men her blir gutta litt utilpass. Hvordan ville dere løst dette? (Lærerdusj er ikke ett alternativ ble vi fortalt) Anonymkode: 9ebbe...b0b
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #2 Skrevet 15. april 2019 De andre blir ukomfortable, be han om å være i jentegardetoben så lenge han ikke har gjennomgått kjønnsskifteoperasjonen. Anonymkode: 30dd9...b93 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 15. april 2019 Her tenker jeg dere ikke kan godta at lærerdusj eller lignende ikke er et alternativ.. Eller om han kan få gå og dusje 5 min før de andre? Anonymkode: e2bb1...454 52
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #4 Skrevet 15. april 2019 Dette fikk de til veldig godt på en skole i nærmiljøet. Der var kjønnsskiftet motsatt vei, og jenta ble en inkludert og sterk person i jentemiljøet. Be skolen legge en god løsning på bordet. Hvorfor er ikke lærergarderobe et alternativ? Her bruker vi den til mange grupper. Muslimer, ungdommer som har vært utsatt for mishandling/ overgrep. Anonymkode: 602a2...efa 41
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #5 Skrevet 15. april 2019 Syns dere skal gå hardere på å få bruke lærergarderoben altså! Eller at barnet får dusje litt før de andre? Anonymkode: e3cfa...ee2 24
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #6 Skrevet 15. april 2019 Hvorfor skifter dere kjønn på et barn som er mindreårig? Hva hvis barnet ombestemmer seg senere? Anonymkode: 5a1c5...409 18
Gjest WhisperingWind Skrevet 15. april 2019 #7 Skrevet 15. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skifter dere kjønn på et barn som er mindreårig? Hva hvis barnet ombestemmer seg senere? Anonymkode: 5a1c5...409 Er ikke helt sånn det funker....det er en prosess og både leger og psykologer som er sammen med barnet i denne prosessen. Kanskje du skal søke opp «født i feil kropp» Det er ikke bare et innfall. Men som andre nevner. Kan ikke barnet gå i garderoben litt før? Skjønner at gutta vil synes det er spesielt når han fremdeles har pupper og vagina.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #8 Skrevet 15. april 2019 Han er ikke gutt og kommer aldri til å bli gutt selv om dere ser på han som det. De som føler det ukomprtabelt har rett til å bli hørt fremfor en som vil presse seg inn med det motsatte kjønn. Enten får barnet godta lærergarderoben, eller akseptere at det ikke blir noen dusjing. Er så sykt lei av at samfunnet skal gi etter for alle mulige nykker for tiden. Anonymkode: a04e7...9c6 16
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 Populært innlegg #9 Skrevet 15. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skifter dere kjønn på et barn som er mindreårig? Hva hvis barnet ombestemmer seg senere? Anonymkode: 5a1c5...409 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er ikke gutt og kommer aldri til å bli gutt selv om dere ser på han som det. De som føler det ukomprtabelt har rett til å bli hørt fremfor en som vil presse seg inn med det motsatte kjønn. Enten får barnet godta lærergarderoben, eller akseptere at det ikke blir noen dusjing. Er så sykt lei av at samfunnet skal gi etter for alle mulige nykker for tiden. Anonymkode: a04e7...9c6 Siden dere ikke har noe fint å si, kan dere jo bare ryke og reise ut av denne tråden 😉 Anonymkode: bdceb...ec3 77
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #10 Skrevet 15. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skifter dere kjønn på et barn som er mindreårig? Hva hvis barnet ombestemmer seg senere? Anonymkode: 5a1c5...409 Du får spørre foreldrene... Men det er nok ikke ett impulsønske fra barnets side. - TS Anonymkode: 9ebbe...b0b 6
Thyra Skrevet 15. april 2019 #11 Skrevet 15. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: De andre blir ukomfortable, be han om å være i jentegardetoben så lenge han ikke har gjennomgått kjønnsskifteoperasjonen. Anonymkode: 30dd9...b93 Han passer jo ikke inn i jentegarderoben heller. Er jentene mer komfortable med å dusje med han enn det guttene er? 14
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #12 Skrevet 15. april 2019 Jeg hadde problemer som gjorde at jeg ikke ville/kunne dusje med de andre. Fikk gå og dusje fem minutter før. Det er helt vanlig at enkelte trenger tilrettelegging i forbindelse med dusj, så det løser seg. Anonymkode: 88266...3ee 9
Tibbie Skrevet 15. april 2019 #13 Skrevet 15. april 2019 Skjønner godt at mange er ukomfortable med dette. Å skifte kjønn i så ung alder er ekstremt vanlig nå. Jeg synes at "alle" ungdommer rundt meg har skiftet kjønn til gutt. Derfor tenker jeg at dette må jo være et veldig vanlig dilemma. Har de profesjonelle som har hjulpet dere hele veien ingen råd angående dette? Dette er ikke bare en vanlig sjenert gutt, så jeg synes at det er en uting at skolen ikke lar han bruke lærerdusjen. Spør om råd fra profesjonelle, kanskje han har krav på tilrettelegging? 2
venus24 Skrevet 15. april 2019 #14 Skrevet 15. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er ikke gutt og kommer aldri til å bli gutt selv om dere ser på han som det. De som føler det ukomprtabelt har rett til å bli hørt fremfor en som vil presse seg inn med det motsatte kjønn. Enten får barnet godta lærergarderoben, eller akseptere at det ikke blir noen dusjing. Er så sykt lei av at samfunnet skal gi etter for alle mulige nykker for tiden. Anonymkode: a04e7...9c6 Hvem er du til å fortelle hvem barnet er og ikke? Dette vet du åpenbart ingenting om. Transpersoner er ikke et moderne fenomen, det har eksistert til alle tider og innenfor alle kulturer, og det er ingen "nykke". Les deg gjerne opp på dette temaet istedenfor å komme med ukonstruktive innspill. 47
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #15 Skrevet 15. april 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Han er ikke gutt og kommer aldri til å bli gutt selv om dere ser på han som det. De som føler det ukomprtabelt har rett til å bli hørt fremfor en som vil presse seg inn med det motsatte kjønn. Enten får barnet godta lærergarderoben, eller akseptere at det ikke blir noen dusjing. Er så sykt lei av at samfunnet skal gi etter for alle mulige nykker for tiden. Anonymkode: a04e7...9c6 Men det er det heldigvis ikke sånne som deg som avgjør. Kryp tilbake inn i hula di. Anonymkode: aa0c8...04a 37
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #16 Skrevet 15. april 2019 10 minutter siden, venus24 skrev: Hvem er du til å fortelle hvem barnet er og ikke? Dette vet du åpenbart ingenting om. Transpersoner er ikke et moderne fenomen, det har eksistert til alle tider og innenfor alle kulturer, og det er ingen "nykke". Les deg gjerne opp på dette temaet istedenfor å komme med ukonstruktive innspill. Vi har to kjønn. Barnet har vagina, livmor, eggstokker og må ta hormoner for å hindre naturlig utvikling, det tilsier vel ikke akkurat at vedkommende er gutt gjør det vel? Når de andre barna bli ukomfortable så er det faktisk på tide å innse at det har gått for langt. TIl info; transkjønnethet er definert som en psykiatrisk lidelse. Anonymkode: a04e7...9c6 11
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #17 Skrevet 15. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kort fortalt: Barnet er mellom 11 og 15 år (for å anonymisere litt) og holder nå på med å skifte kjønn. Pga alderen vil ikke denne prossessen være fullkommen før barnet er voksent, men det går nå på preparater for å hindre pubertet. Barnet har skiftet navn og full pakke og regnes som gutt på papiret. Nå vil barnet inn i guttegarderoben, fordi det føler seg som og er iferd med å bli gutt, tross alt. Dette synes de andre guttene som også bruker garderoben er litt ubehagelig. Barnet inkluderes og behandles som gutt på alle andre måter men her blir gutta litt utilpass. Hvordan ville dere løst dette? (Lærerdusj er ikke ett alternativ ble vi fortalt) Anonymkode: 9ebbe...b0b Dette er ikke normalen. Man får ikke starte kjønnskifte så tidlig. Men uansett, barnet skal ha egen garderobe, der verken gutte eller jenegarderoben brukes. Den typen informasjon får man tidlig i kjønnskifte prosessen, for å informere og forberede barnet. Skolene blir også informert og har sine rutiner å følge. Anonymkode: 49fea...98f 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #18 Skrevet 15. april 2019 Hmmm. Jeg forstår at dette er vanskelig for alle involverte. Problemet er vel litt at både jenter og gutter vil synes det er "rart" å ha ham i sin garderobe nå. Han har guttenavn og identifiserer seg som gutt - ergo er det ikke så rart at jentene synes det er litt ubehagelig at han skal dusje med dem. Samtidig ser han fortsatt ut som en jente rent fysisk - og det er ikke rart om guttene synes det er ubehagelig. Siden barnet aksepteres og inkluderes ellers, så har jeg forståelse for at medelevene synes denne situasjonen blir vanskelig. Det blir litt for lett å si at "dette må de bare akseptere og tolerere". De er jo også i puberteten og har masse ting som foregår i livene (og kroppene) sine. Det blir jo barnet som skifter kjønn sine ønsker, følelser og behov satt opp mot medelevenes ønsker, følelser og behov. Så jeg tenker at løsningen må være noe annet. Hvorfor er ikke lærerdusjen et alternativ? Vi har vel alle hatt noen i klassen som brukte den...? Jeg hadde ei jente i min klasse som brukte lærergarderoben, og jeg har virkelig ingen anelse om hvorfor den dag i dag. Ellers får kan gå i garderoben fem minutter før? Det er jo tusen grunner til at enkelte barn ikke kan/vil/tør å dusje med andre i klassen, og det løses jo alltid på et vis... Anonymkode: ade81...57f 11
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #19 Skrevet 15. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke normalen. Man får ikke starte kjønnskifte så tidlig. Men uansett, barnet skal ha egen garderobe, der verken gutte eller jenegarderoben brukes. Den typen informasjon får man tidlig i kjønnskifte prosessen, for å informere og forberede barnet. Skolene blir også informert og har sine rutiner å følge. Anonymkode: 49fea...98f Jo du kan starte prossen så tidelig men du kan ikke opperers i så ung alder. Mange transkjønnet tar hormon blokker for å stoppe vider utvikling. Personlig vil jeg push før enn garderobe alleine eventuelt eget tidspunkt for dusjing. Enkleste for alle parter Anonymkode: 90d4e...c5e 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #20 Skrevet 15. april 2019 Om ikke skolen kan gi eleven lærergarderobe, så bør de stokke om på timeplanen slik st denne klassen kan ha gym i siste time, slik at eleven kan dusje hjemme 😊 Snakk med skolesjef for å finne konstruktive løsninger, om det ikke nytter å snakke med rektor. Anonymkode: ced44...19d 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå