Gå til innhold

Blir han da onkel? Spørsmål vedr familierelasjoner.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en dame, som har barn med en mann, vi er ikke sammen. Jeg har en bror som har to barn, jeg er da tante for min brors barn, og mitt barn er søskenbarnet deres. Men vil mitt barns far, som jeg ikke er sammen med, være onkel til mine tantebarn? Håper noen forstod dette... 

Anonymkode: 6fc6c...797

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, far til ditt barn er ikke onkel til din brors barn. 

Anonymkode: 13c94...923

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er sammen med deg blir han vel filleonkel. Ellers ikke.

Anonymkode: 43497...c6b

• Liker 3
Skrevet

Nei det blir han ikke, så lenge dere ikke er sammen. Men en du blir sammen med nå blir heller ikke onkel med det første.

Man blir onkel når man er i et langvarig forhold med tante, OG har kontakt med dette barnet. 

Er man broren til en forelder er man onkel uansett. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, da har vi fått det avklart 🙂 

Anonymkode: 6fc6c...797

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Onkel/tante = søsken av foreldrene eller partner til søskenet.

Dette er onkel Ola. Han er onkelen min og gift med min mors søster. 

Dette er Ola. Han var onkelen min i mange år til han og min mors søster skilte seg. 

Anonymkode: fb69e...653

• Liker 6
Skrevet

Nei

Skrevet

Tenker det kommer ann på hvor mye kontakt de fortsatt har. Jeg er fortsatt tante til min eksmanns onkelunger, siden vi fortsatt møtes jevnlig og har den typiske «tante» stillingen😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, han mistet onkel tittelen, da dere ble skilt.

Anonymkode: bb68f...27b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er sammen med deg blir han vel filleonkel. Ellers ikke.

Anonymkode: 43497...c6b

Nei, hvis de hadde vært sammen blir han onkel. Filleonkel og filletante er mors/fars fetter/kusine. 

Altså: jeg er filletante til min kusines barn. 

Anonymkode: b509d...b42

AnonymBruker
Skrevet

Rent teoretisk korrekt er man kun tante/onkel til søskens barn, og filleonkel/filletante til ektefelles søskens barn. 

Men i praksis kan man jo gjøre dette akkurat som man vil. Selv om det skulle bli slutt med mannen håper jeg å alltid kunne være tante til hans søskens barn. Og jeg er tante til flere venninners barn. Så for meg er det en hyggelig "tittel" man bruker når man har en nær relasjon til barnet. 

Anonymkode: eaa07...b89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rent teoretisk korrekt er man kun tante/onkel til søskens barn, og filleonkel/filletante til ektefelles søskens barn. 

Men i praksis kan man jo gjøre dette akkurat som man vil. Selv om det skulle bli slutt med mannen håper jeg å alltid kunne være tante til hans søskens barn. Og jeg er tante til flere venninners barn. Så for meg er det en hyggelig "tittel" man bruker når man har en nær relasjon til barnet. 

Nei, filletante/filleonkel er til søskenbarns barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, filletante/filleonkel er til søskenbarns barn.

Begge definisjoner er riktige. Bare å google. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har en bekjent som er forelder til mine søskenbarn. Vedkommende var tidligere gift med den andre forelderen til disse søskenbarna - denne forelderen er søsken av en av mine foreldre.

Jeg har valgt å fortsette å kalle denne bekjente for onkel eller tante - det blir mer unaturlig for meg å ikke gjøre det da jeg var voksen når disse ble skilt og de ble gift før jeg ble født. Mine søskenbarns nye steforeldre på begge sider kalles kun med fornavn.

Det er vesentlig for meg at vedkommende er forelder til mine søskenbarn og at jeg har jevn kontakt med dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaller meg fortsatt tante for eksens onkelbarn, det er jo ikke så nøye hva det heter på papiret, men hva man føler er greit?

Anonymkode: 73a87...c18

AnonymBruker
Skrevet

Din eks «mistet» vel egentlig onkeltittelen da det ble slutt.

Med mindre da din eks fortsatt har god kontakt med barna og har beholdt relasjonen da. Jeg har en filleonkel som har gått fra min tante, men han har vært onkelen min fram til jeg var 25, så for min del vil han alltid være min onkel. Jeg tror det handler mye om relasjonen. 

Anonymkode: 81123...c63

AnonymBruker
Skrevet

Det avgjør dere på mange måter selv. 

Anonymkode: 607d0...182

AnonymBruker
Skrevet

Har selv hatt flere onkler og tanter som har kommet og gått, ettersom nye samboere har kommet og gått. Synes derfor man skal være forsiktig med å dele ut tittelen onkel eller tante til noen som er sammen med fars eller mors søsken. Men når noen har giftet seg med en «ekte» tante eller onkel, og man har en nær relasjon til personen, er det jo koselig å kunne si tante eller onkel. Hvis jeg fortsatte å ha en nær relasjon, ville jeg nok fortsatt å bruke tittelen selv om de skilte seg. 

Anonymkode: ae8e5...a8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...