Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve at jeg jobber hver lørdag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber fulltid i ukedagene, utenom dette pålegger arbeidsgiver meg å jobbe annenhver lørdag 5 timer året rundt. Bedriften har sesong/vår sommer/tidlig høst. Vi selger båter, tilbehør og vedlikeholdsprodukter.

Det har skjedd noen varige endringer i bedriften som gjør at behovet på lørdager er større enn før. Nå har jeg fått beskjed om at jeg må jobbe 3/4 Eller alle helger i sesongen. Kan arbeidsgiver virkelig pålegge meg 6 dagers arbeidsuke uten å gi meg fri tilsvarende? Jeg har vansker med å tro at de kan pålegge all denne overtiden på grunn av "sesongarbeid" når sesongen er nesten 3/4 av året. 

Ektefellen min jobber skift og vi sliter med å få det til å gå rundt tidsmessig, jeg har ofte barna alene dem helgen jeg har fri. Jeg har forsøkt å foreslå at arbeidsgiver ansetter en ekstrahjelp til helger og ferier, men det er vist nok ikke aktuelt. 

Har noen god råd til meg? Jeg søker aktivt jobber for å komme meg unna, men det er lettere sagt enn gjort. 

Anonymkode: bc598...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hviletiden er regulert i Arbeidsmiljølovens § 10-8. Utgangspunktet er at arbeidstaker har krav på: 

minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av en 24-timersperiode.

sammenhengende arbeidsfri i minst 35 timer i løpet av sju dager.

Anonymkode: 3d815...4ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber fulltid i ukedagene, utenom dette pålegger arbeidsgiver meg å jobbe annenhver lørdag 5 timer året rundt. Bedriften har sesong/vår sommer/tidlig høst. Vi selger båter, tilbehør og vedlikeholdsprodukter.

Det har skjedd noen varige endringer i bedriften som gjør at behovet på lørdager er større enn før. Nå har jeg fått beskjed om at jeg må jobbe 3/4 Eller alle helger i sesongen. Kan arbeidsgiver virkelig pålegge meg 6 dagers arbeidsuke uten å gi meg fri tilsvarende? Jeg har vansker med å tro at de kan pålegge all denne overtiden på grunn av "sesongarbeid" når sesongen er nesten 3/4 av året. 

Ektefellen min jobber skift og vi sliter med å få det til å gå rundt tidsmessig, jeg har ofte barna alene dem helgen jeg har fri. Jeg har forsøkt å foreslå at arbeidsgiver ansetter en ekstrahjelp til helger og ferier, men det er vist nok ikke aktuelt. 

Har noen god råd til meg? Jeg søker aktivt jobber for å komme meg unna, men det er lettere sagt enn gjort. 

Arbeidsgiver kan pålegge deg å jobbe HVER lørdag hele året, ja. Arbeidsmiljøloven har kun krav om fri annenhver søndag. 
Men jobber du hver lørdag, skal du ha tilsvarende fri på en ukedag. Man må forholde seg til regelverket om hviletid og antall timer pr. uke. 
Du burde ha en ansettelseskontrakt som definerer antall timer og arbeidstid. Har arbeidsgiver lyst til å endre dette, må dette drøftes med deg og en tillitsvalgt. Det er ikke fritt frem for arbeidsgiver å gjøre hva dem vil og pålegge det dem måtte ønske utover kontrakten. 
Dessuten så er det å uttrykke sin åpenbare misnøye over arbeidssituasjonen et signal arbeidsgiver bør ta hensyn til. Si at dette ikke lar seg gjøre pga personlige årsaker, og at du må finne annen jobb hvis dette blir tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Juks skrev:

Arbeidsgiver kan pålegge deg å jobbe HVER lørdag hele året, ja. Arbeidsmiljøloven har kun krav om fri annenhver søndag. 
Men jobber du hver lørdag, skal du ha tilsvarende fri på en ukedag. Man må forholde seg til regelverket om hviletid og antall timer pr. uke. 
Du burde ha en ansettelseskontrakt som definerer antall timer og arbeidstid. Har arbeidsgiver lyst til å endre dette, må dette drøftes med deg og en tillitsvalgt. Det er ikke fritt frem for arbeidsgiver å gjøre hva dem vil og pålegge det dem måtte ønske utover kontrakten. 
Dessuten så er det å uttrykke sin åpenbare misnøye over arbeidssituasjonen et signal arbeidsgiver bør ta hensyn til. Si at dette ikke lar seg gjøre pga personlige årsaker, og at du må finne annen jobb hvis dette blir tilfellet. 

Arbeidskontrakten sier at arbeidstid er 40 t uken(inkludert ulønnet lunsj), uten pliktovertid. Jeg har derimot jobbet 5 timer overtid fast hver andre uke i flere år nå. Hver uke i ferier fordi arbeidsgiver ikke vil ta inn sommervikarer.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidskontrakten sier at arbeidstid er 40 t uken(inkludert ulønnet lunsj), uten pliktovertid. Jeg har derimot jobbet 5 timer overtid fast hver andre uke i flere år nå. Hver uke i ferier fordi arbeidsgiver ikke vil ta inn sommervikarer.

TS

150 timers mnd er vel full stilling...? 

Anonymkode: b263e...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS

Ja da har du 37,5 timer arbeidstid. Men står det ikke når arbeidstiden din er?
Overtid kan du si nei til. Arbeidsgiver har ikke lov til å legge inn fast overtid som en del av en arbeidsplan. 
Har du barn, eller en kronisk sykdom, så kan heller ikke arbeidsgiver beordre deg på overtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
20 minutter siden, Juks skrev:

Ja da har du 37,5 timer arbeidstid. Men står det ikke når arbeidstiden din er?
Overtid kan du si nei til. Arbeidsgiver har ikke lov til å legge inn fast overtid som en del av en arbeidsplan. 
Har du barn, eller en kronisk sykdom, så kan heller ikke arbeidsgiver beordre deg på overtid. 

Jeg leste over kontrakten nå, det står ingenting om overtid i den. Det står heller ikke fast arbeidstid, bare 37.5 t 🙄

Men jeg kan i det minste med loven i hånd nekte overtid hver eneste uke? Men jeg kan altså risikere å måtte jobbe hver bidige lørdag mot fri andre dager?

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antall timer varierer vel fra mnd til mnd. Jeg jobber alltid full stilling i ukedagene. Problemet et at jeg blir pålagt å jobbe hver lørdag i tillegg til min ellers fulle stilling. Altså overtid hver eneste lørdag. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antall timer varierer vel fra mnd til mnd. Jeg jobber alltid full stilling i ukedagene. Problemet et at jeg blir pålagt å jobbe hver lørdag i tillegg til min ellers fulle stilling. Altså overtid hver eneste lørdag. 

TS

Les litt rundt lovverket, og evt meld i fra anonymt til Arbeidstilsynet. De trenger forhåpentligvis ikke å avsløre at det var du som meldte i fra. Anbefaler deg å lese hele denne siden (se link)Det står bl.a. at man kan fritas fra overtid ved "vektige sosiale grunner" som eksempelsvis pass av barn.

Iflg sitatet nedenfor kan man pålegges å jobbe inntil 200 overtidstimer (!) pr år eller pr 52 uker. Dette tilsvarer ca 3,85 (nesten 4) timer pr uke året rundt. Så det ser faktisk ut som sjefen din NESTEN er innafor. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

Sitat:

"Dersom det er et særlig og tidsavgrenset behov, kan arbeidsgiver pålegge overtidsarbeid i inntil:

• 10 timer i løpet av 7 dager.
  • 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker.
  • 200 timer i løpet av 52 uker.

Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer. Samlet arbeidstid må heller ikke overstige 48 timer i løpet av 7 dager, gjennomsnittsberegnet over 8 uker.

Dette innebærer at arbeidstakere i en enkelt uke kan arbeide mer enn 48 timer, mot tilsvarende kortere arbeidstid i en annen uke.

Merk at det ikke er adgang til å beregne overtiden ut i fra rullerende 52 ukers perioder. Grensen på 200 timer overtid må beregnes etter en fast definert 52 ukers periode, for eksempel fra 1. januar til 31. desember eller 1. april til 31. mars."

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel 4 uker for de med avtale, 40 timer i uka for dem som ikke følger tariff. Ihht lov om arbeidsmiljø.(arbeidmiljøloven). 

Anonymkode: 0ca31...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man har vel i følge arbeidsmiljøloven til å jobbe 48 timer i uka hvis det ikke er tariffavtale som sikrer en litt bedre avtale, så 6 dagers arbeidsuke vil da være lov (6 dager per uke x 8 timer per dag = 48 timer i uka). Men det blir jo selvfølgelig håpløst i praksis, så ville byttet jobb. Det er nesten ingen arbeidsplasser som praktiserer fast 6 dagers arbeidsuke (og har man det noen uker, så får man heller fri en annen dag slik at gjennomsnittlig antall dager blir ca 5 dager per uke over tid), så her må man nesten finne en annen jobb. 

Anonymkode: 5a939...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har lov til å sette deg på jobb hver lørdag, men ikke kreve overtid hver uke. Det han kan gjøre er å lage dagene kortere eller f.eks gi deg fr hver onsdag. Veldig få ville likevel ha jobbet en slik plass, og det normale er arbeid max annenhver lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Les om overtid. Det du beskriver er ikke lov. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

Anonymkode: 0be93...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Håper du er med i fagforening/ handel og kontor? Kontakt de! Dette er ikke ok, håper du kommer deg bort. 

Anonymkode: 62311...f3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Har du da fått feriepenger i tillegg til lønn? Ta kontakt med fagforening eller arbeidstilsynet.

Anonymkode: f0c94...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du fått overtidsbetalt? Om du hverkem har fått ferie eller overtidsbetalt kan du ha et ganske saftig krav mot arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du er med i fagforening/ handel og kontor? Kontakt de! Dette er ikke ok, håper du kommer deg bort. 

Anonymkode: 62311...f3e

Jeg er medlem av fellesforbundet. Da jeg tok opp overtid med manglende betaling fikk jeg bare svar at: "Du har dessverre ikke tariff på arbeidsplassen din, her er lovverket om overtid." Det hjalp altså ikke i det heletatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått overtidsbetalt? Om du hverkem har fått ferie eller overtidsbetalt kan du ha et ganske saftig krav mot arbeidsgiver.

Jeg får overtidsbetalt, men ikke for all tid jeg er på jobb. Arbeidsgiver styrker alt som er under 30 min over normal arbeidstid. Selv om jeg da kanskje jobber 20 minutter ekstra 4 dager i uken blir alt strøket (ukedagene). 

Ferie får jeg, selv om det er vanskelig å avtale ferier og de sjelden blir godkjent innen rimelig tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er medlem av fellesforbundet. Da jeg tok opp overtid med manglende betaling fikk jeg bare svar at: "Du har dessverre ikke tariff på arbeidsplassen din, her er lovverket om overtid." Det hjalp altså ikke i det heletatt. 

Klart det hjelper. Som skrevet over er overtidsbruken ikke lov (aml, har ikke noe med tariff å gjøre), arbeidsgiver har ingen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I klartekst, fra linken over:

«Overtid er kun tillatt dersom det er et særlig og tidsavgrenset behov for det. Med andre ord kan ikke overtid brukes som en fast ordning.»

Din arbeidsgiver bruker dette som en fast ordning, og det er ikke tidsavgrenset. De har absolutt ingen sak.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...