AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #1 Skrevet 15. april 2019 Jeg kjøpte noe fra en bruktvarehandel, de driver profesjonelt firma med løyve fra politiet. En sofa. De leverte og bærte inn, fikk betalt og takk for jobben. Sofaen er kjempe hard så jeg blir nødt til å kjøpe en annen sofa. Kan jeg angre kjøpet og få igjen pengene derfra, eller gjelder det kun på nye produkter fra butikk? Hvis det er mulig å angre kjøpet, vil de kunne nekte fordi sofaen er brukt i noen dager, selvom det er en bruktvarehandel og sofaen var brukt fra før? Anonymkode: 4f6e4...b30
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #2 Skrevet 15. april 2019 Du kan kanskje selge den tilbake til bruktbutikken for 1/3 av det du ga for den. Anonymkode: d8358...42c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #3 Skrevet 15. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan kanskje selge den tilbake til bruktbutikken for 1/3 av det du ga for den. Anonymkode: d8358...42c Det blir ikke aktuelt. Gjelder ikke angreretten også ved privat kjøp? Og siden dette er en registrert bruktvarebedrift vil vel samme regler gjelde der som vanlige butikker, dermed angre og returrett? Anonymkode: 4f6e4...b30
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #4 Skrevet 15. april 2019 Du har vel ingen rett etter loven i vanlig kjøp fra fysisk butikk. Det er noe butikken kan tilby. Anonymkode: 7ece2...efd 17
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #5 Skrevet 15. april 2019 Du har ikke angrerett på en være kjøpt i butikk, det er kun ved fjernsalg som netthandling og telefonsalg. Du kan jo høre om de tar den i retur, men butikken har all rett til å si nei. Anonymkode: 3648b...5b0 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #6 Skrevet 15. april 2019 Det er kun de butikkene som driver med åpent kjøp som du kan angre kjøp hos, når det kommer til fysiske butikker. Eks elkjøp - 30 dagers angrerett. Ellers ikke. Anonymkode: 70d5b...dbe 2
Illuminatum Skrevet 15. april 2019 #7 Skrevet 15. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte noe fra en bruktvarehandel, de driver profesjonelt firma med løyve fra politiet. En sofa. De leverte og bærte inn, fikk betalt og takk for jobben. Sofaen er kjempe hard så jeg blir nødt til å kjøpe en annen sofa. Kan jeg angre kjøpet og få igjen pengene derfra, eller gjelder det kun på nye produkter fra butikk? Hvis det er mulig å angre kjøpet, vil de kunne nekte fordi sofaen er brukt i noen dager, selvom det er en bruktvarehandel og sofaen var brukt fra før? Anonymkode: 4f6e4...b30 Det er da ikke noen angrerett på nye produkter heller, når det er kjøpt i butikk 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #8 Skrevet 15. april 2019 Det er ingen lov som sier noe om angrerett i fysiske butikker. Kjedebutikkene tilbyr det, men det er bare ekstra service, de MÅ IKKE tilby bytte og returordninger. Du kan spørre butikken pent, men de har all rett til å si nei. Anonymkode: 762ff...abc 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #9 Skrevet 15. april 2019 Du kan ta kontakt med butikken, si at sofaen opplevdes som hard, og spørre om de har en annen. Det er helt opp til dem om de ønsker å være behjelpelige, du har ikke noe krav oppnå få angre. (Med mindre de har reklamert med åpent kjøp). Anonymkode: 7c03c...ca6 2
Million Skrevet 15. april 2019 #10 Skrevet 15. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir ikke aktuelt. Gjelder ikke angreretten også ved privat kjøp? Og siden dette er en registrert bruktvarebedrift vil vel samme regler gjelde der som vanlige butikker, dermed angre og returrett? Anonymkode: 4f6e4...b30 Angreretten er ved kjøp via internett eller dørsalg, altså kjøp/salg som foregår utenom fast/fysisk salgssted. Selg den selv via Finn da vel? Jeg ville prøvd å få så mye som mulig for den. Orker du å vente, så får du solgt den før eller siden på Finn, det er jeg overbevist om. Man kan selge det utroligste der, og som regel får man det man ønsker av pris også, om man bare ikke priser seg helt ut av markedet da. Venter man litt, vil den rette kjøperen dukke opp før eller siden. 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #11 Skrevet 15. april 2019 Selg den til noen andre. Anonymkode: 7ddab...433
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #12 Skrevet 15. april 2019 Hvor mange ganger er det egentlig nødvendig å skrive det samme svaret? Anonymkode: d2dc9...f79 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #14 Skrevet 15. april 2019 Satt du ikke i den før du kjøpte den? Anonymkode: 6b6cd...783 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #15 Skrevet 16. april 2019 På 15.4.2019 den 10.03, Million skrev: Angreretten er ved kjøp via internett eller dørsalg, altså kjøp/salg som foregår utenom fast/fysisk salgssted. Selg den selv via Finn da vel? Jeg ville prøvd å få så mye som mulig for den. Orker du å vente, så får du solgt den før eller siden på Finn, det er jeg overbevist om. Man kan selge det utroligste der, og som regel får man det man ønsker av pris også, om man bare ikke priser seg helt ut av markedet da. Venter man litt, vil den rette kjøperen dukke opp før eller siden. Sofaen ble kjøpt via internett, Finn.no hvor brukt-sofafirma hadde annonse. Vil det gå under angre og returrett? På 15.4.2019 den 13.45, AnonymBruker skrev: Satt du ikke i den før du kjøpte den? Anonymkode: 6b6cd...783 Nei, den ble bestilt fra nett og med levering. Satt ikke i den før den var montert hjemme hos meg og pengene betalt. Det er så ille at ila en uke har jeg nesten fått gnagsår på skinkene..... Anonymkode: 4f6e4...b30
Million Skrevet 16. april 2019 #16 Skrevet 16. april 2019 (endret) 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sofaen ble kjøpt via internett, Finn.no hvor brukt-sofafirma hadde annonse. Vil det gå under angre og returrett? Anonymkode: 4f6e4...b30 Jepp, det vil det Det er slike kjøp Angrerett-loven er laget for. Siden du måtte kjøpe den uten å prøve først eller se den live, skal du kunne angre deg. Men...Angreretten er for en tidsbegrenset periode. Den er ikke uendelig. Hvor lenge siden sa du at det var du kjøpte sofaen? Angrerett-fristen er normalt 14 dager. Men har selger utelatt å sende med et såkalt angreskjema, så gis du som kjøper opptil 12 mnd angrerett fordi de ikke oppfylte alle sine forpliktelser ved salget. Endret 16. april 2019 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #17 Skrevet 16. april 2019 Det vil uansett koste en del i frakt å levere den tilbake, så selv om du har retten på din side er det kanskje mest hensiktsmessig å forsøke å selge den videre til noen andre? Anonymkode: 92f94...d6d
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #18 Skrevet 16. april 2019 1 time siden, Million skrev: Jepp, det vil det Det er slike kjøp Angrerett-loven er laget for. Siden du måtte kjøpe den uten å prøve først eller se den live, skal du kunne angre deg. Men...Angreretten er for en tidsbegrenset periode. Den er ikke uendelig. Hvor lenge siden sa du at det var du kjøpte sofaen? Angrerett-fristen er normalt 14 dager. Men har selger utelatt å sende med et såkalt angreskjema, så gis du som kjøper opptil 12 mnd angrerett fordi de ikke oppfylte alle sine forpliktelser ved salget. Det er en uke siden. Er det 14 virkedager, eller telles helligdagene nå i påsken også hvor de sannsynligvis har stengt? Håper virkelig jeg kan få hevet kjøpet, sofaen er grusom! Sitter med fire puter under stumper og har fått vondt i ryggen og skinkene bare av denne ene uken her! Takk det betyr veldig mye at du svarer og hjelper meg! Er så rådvill.. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det vil uansett koste en del i frakt å levere den tilbake, så selv om du har retten på din side er det kanskje mest hensiktsmessig å forsøke å selge den videre til noen andre? Anonymkode: 92f94...d6d Jo det er et poeng, det vil nok koste meg 500 å frakte tilbake , samme jeg betalte de for frakt til meg for å slippe å leie bil og henger selv... Men jeg tror ikke at jeg vil få solgt den for rundt samme pris , selv etter fratrekk av fraktutgifter. For jeg har ingen annen informasjon om hvor den er kjøpt enn brukthandel, og ikke hvilken modell det er eller noe.. Så en så dyr sofa tror jeg ingen på Finn vil ha fra privatperson uten mer info eller kvittering.. Et firma får nok solgt sånne sofaer lettere fordi man tenker at de har mer kreditibilitet enn en privatperson som meg, så det var derfor jeg selv valgte å handle fra de og ikke en privatperson. Men leksa er hvertfall lært, aldri kjøpe sofa som ikke er prøvesittet først! Anonymkode: 4f6e4...b30
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #19 Skrevet 16. april 2019 Var ikke en billig sofa heller, og går nok mange tusen kr i tap om jeg skulle videresolgt den... Anonymkode: 4f6e4...b30
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #20 Skrevet 16. april 2019 Just now, AnonymBruker said: Var ikke en billig sofa heller, og går nok mange tusen kr i tap om jeg skulle videresolgt den... Anonymkode: 4f6e4...b30 He, he, du er avslørt. Anonymkode: d8358...42c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå