AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #1 Skrevet 15. april 2019 Skal selg emin leilighet i et borettslag, og har ikke bodd der i 12 av de siste 24 mnd. Ergo kan jeg risikere skatt p gevinst. Leser nå denne siden på skattetetan : https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-egen-bolig/slik-beregner-du-gevinst-og-tap/ . Jeg forstår ikke helt logikken her: Da jeg kjøpte, var fellesgjelden på ca kr 100 000,-. Pga rehabiltering er fellesgjelen nå på ca kr 500 000 for min leilighet. Ifølge denne siden, skal dette inkluderes i verdien av min leilighet når jeg beregner kjøpesum og salgssum. Men fellesgjelden har jo ingenting med min personlige verdistigning å gjøre ? Gjeld er jo vanlogvis noe som er "minus" og burde komme i fradrag, ikke bli plusset på. Noen som jobber i skatteetaten som kan forklare meg logikken i dette ? Det enda merkeligere, er at det står : Det vil si inngangsverdi og utgangsverdi må korrigeres for endringer i andelens forholdsmessige del av boligselskapets formue og gjeld i eiertiden. Så jeg skal skatte utifra verdien som boligselskapet sitter med, ikke hva jeg personlig sitter med ? Anonymkode: 40ac6...b17
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #2 Skrevet 15. april 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal selg emin leilighet i et borettslag, og har ikke bodd der i 12 av de siste 24 mnd. Ergo kan jeg risikere skatt p gevinst. Leser nå denne siden på skattetetan : https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-egen-bolig/slik-beregner-du-gevinst-og-tap/ . Jeg forstår ikke helt logikken her: Da jeg kjøpte, var fellesgjelden på ca kr 100 000,-. Pga rehabiltering er fellesgjelen nå på ca kr 500 000 for min leilighet. Ifølge denne siden, skal dette inkluderes i verdien av min leilighet når jeg beregner kjøpesum og salgssum. Men fellesgjelden har jo ingenting med min personlige verdistigning å gjøre ? Gjeld er jo vanlogvis noe som er "minus" og burde komme i fradrag, ikke bli plusset på. Noen som jobber i skatteetaten som kan forklare meg logikken i dette ? Det enda merkeligere, er at det står : Det vil si inngangsverdi og utgangsverdi må korrigeres for endringer i andelens forholdsmessige del av boligselskapets formue og gjeld i eiertiden. Så jeg skal skatte utifra verdien som boligselskapet sitter med, ikke hva jeg personlig sitter med ? Anonymkode: 40ac6...b17 Hvorfor kan ikke folk holde seg til vanlig skrift?? Anonymkode: ac815...977 16
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #3 Skrevet 15. april 2019 Umulig å lese på mobil. Anonymkode: bf229...cdf 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #4 Skrevet 15. april 2019 Du har vel ikke steget i verdi, det er leiligheten som kan ha steget i verdi. Forklaringen på utregningen framkommer da med teskjemetoden på linken du la ved. Anonymkode: d9f83...fc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå