jabx Skrevet 16. april 2019 #101 Skrevet 16. april 2019 21 timer siden, Hartroa skrev: Men jeg tror ikke Gud dømmer oss mennesker. Det gjør vi selv ved å ikke ta imot nåden som Gud gir oss. Hvordan skal noen kunne ta imot denne nåden hvis det ikke er noe bevis for at Gud eksisterer og det ikke finnes noen grunn til å tro? Det er jo direkte latterlig. Det du gjør er å legge skylden på offeret for Guds ekstreme ondskap. 1
jabx Skrevet 16. april 2019 #102 Skrevet 16. april 2019 (endret) 18 timer siden, Rottenikken1 skrev: Hvis vi sammenligner bibelen og dens profetier og verdenshistorien så er har den alltid vært pålitelig i sine profetier. Eh nei, det har den ikke. Å prøve å "retrofitte" og desperat prøve å tolke ting til å passe med bibelen i etterkant er ikke "profetier". Ut over det kan jeg ikke se at du svarer på det jeg skriver om Guds uendelige ondskap m.m. Endret 16. april 2019 av jabx 1
jabx Skrevet 16. april 2019 #103 Skrevet 16. april 2019 17 timer siden, Rottenikken1 skrev: Og mirakuløst nok så har den en 100% indre harmoni og tema. Nei, bibelen er selvmotsigende. 1
jabx Skrevet 16. april 2019 #104 Skrevet 16. april 2019 4 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Vakre ord ❤️ Takk som deler Ja, veldig vakkert å dømme folk til evig pinsel i helvete.
jabx Skrevet 16. april 2019 #105 Skrevet 16. april 2019 (endret) 4 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Mennesker er skapt med fri vilje. Hadde vi ikke vært skapt med fri vilje, så hadde ikke det vært kjærlighet. Men vi er jo ikke skapt med fri vilje. Adam og Eva ble skapt uten fri vilje. Vi kan ikke ha fri vilje uten kunnskap om konsekvenser, og hva som er rett og galt. Den eneste måten Adam og Eva kunne lære seg forskjellen på rett og galt (og dermed få fri vilje) på var å spise av det forbudte treet. Men da de faktisk gjorde det og fikk fri vilje så straffet Gud dem. Gud straffet altså hele menneskeheten fordi Adam og Eva tilegnet seg fri vilje (hvordan kunne de vite at det var galt når Gud skapte dem uten kunnskap om forskjell på rett og galt?). Men hvis mennesker faktisk har fri vilje så er ikke Gud en gud. Gud må være allmektig og allvitende. Allvitende betyr at han må vite alt i fortid, nåtid og fremtid. Men hvis han vet hva som skjer i fremtiden så er alt forutbestemt, og alle våre valg er gjort alt. Dermed har vi ikke fri vilje. Vet han derimot ikke hva som skjer i fremtiden så er han ikke allvitende, og dermed ikke Gud. Du må altså velge hva du egentlig mener: Enten har vi fri vilje og det er ingen gud, eller så har vi ikke fri vilje og det finnes en gud. Endret 16. april 2019 av jabx 1
jabx Skrevet 16. april 2019 #106 Skrevet 16. april 2019 1 time siden, Duff skrev: Det er jo nettopp kjærligheten og godheten vi tror på. Kjærlighet fra en gud som bedrev folkemord, utryddet nesten hele menneskeheten, drepte alle førstefødte, osv.? 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #107 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, jabx said: Men vi er jo ikke skapt med fri vilje. Adam og Eva ble skapt uten fri vilje. Vi kan ikke ha fri vilje uten kunnskap om konsekvenser, og hva som er rett og galt. Den eneste måten Adam og Eva kunne lære seg forskjellen på rett og galt (og dermed få fri vilje) på var å spise av det forbudte treet. Men da de faktisk gjorde det og fikk fri vilje så straffet Gud dem. Gud straffet altså hele menneskeheten fordi Adam og Eva tilegnet seg fri vilje (hvordan kunne de vite at det var galt når Gud skapte dem uten kunnskap om forskjell på rett og galt?). Men hvis mennesker faktisk har fri vilje så er ikke Gud en gud. Gud må være allmektig og allvitende. Allvitende betyr at han må vite alt i fortid, nåtid og fremtid. Men hvis han vet hva som skjer i fremtiden så er alt forutbestemt, og alle våre valg er gjort alt. Dermed har vi ikke fri vilje. Kan han derimot ikke vite hva som skjer i fremtiden så er han ikke allvitende, og dermed ikke Gud. Du må altså velge hva du egentlig mener: Enten har vi fri vilje og det er ingen gud, eller så har vi ikke fri vilje og det finnes en gud. Derfor kan jeg bare ikke forstå hvordan voksne, oppegående mennesker kan forsvare å tro på sånt tull. Det er faktisk sunnere å like og tro på eventyr og science-fiction, de har i hvert fall gode, sunne og oppbyggende budskaper, som gir glede og håp og sprer gode holdninger og verdier. Anonymkode: 430b6...ec7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #108 Skrevet 16. april 2019 On 4/14/2019 at 11:42 PM, Kjærlighetsbarn98 said: Ja, jeg er kristen. Jeg er trygg på at jeg kommer til himmelen Og møter bestemor, og oldemor, og tippoldemor og tipptippoldemor og tipptipptippoldemor osv og andre som aldri har hørt om deg, men som bare sitter der og venter på deg? Anonymkode: 39eb8...6f5
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 16. april 2019 #109 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og møter bestemor, og oldemor, og tippoldemor og tipptippoldemor og tipptipptippoldemor osv og andre som aldri har hørt om deg, men som bare sitter der og venter på deg? Anonymkode: 39eb8...6f5 Bestemor lever enda. Oldemor døde et par år tilbake, men husket meg. Og jeg tror absolutt jeg skal møte henne igjen ja ❤️
Hartroa Skrevet 16. april 2019 #110 Skrevet 16. april 2019 23 minutter siden, jabx skrev: Hvordan skal noen kunne ta imot denne nåden hvis det ikke er noe bevis for at Gud eksisterer og det ikke finnes noen grunn til å tro? Det er jo direkte latterlig. Det du gjør er å legge skylden på offeret for Guds ekstreme ondskap. Nei jeg kan ikke bevise at Gud eksisterer og det er det ingen som kan gjøre. Det er derfor det heter å tro. Jeg velger å tro, men som sagt kan jeg ikke bevise det for deg at det er sant. At du kaller det latterlig er helt greit for meg, men du uttrykker liten respekt for at andre tenker annerledes enn deg. Jeg kan ikke se Guds ekstreme ondskap som du nevner. Hvor får du det fra? Nei jeg legger ikke skylden på offeret. Jeg sier at Gud ikke dømmer menneskene. Veldig mange ser nemlig på Gud som en dømmende Gud og som står der med pekefingeren og sier; Skam deg. Men slik opplever ikke jeg Gud. Jeg tror at Gud strekker ut sin hånd til alle som trenger hjelp. Derfor klarer jeg ikke å se at jeg legger skylden på offeret. Hvis du på juleaften får en gave av en som vil være snill mot deg og vil deg vel, så kan du velge å si, Nei takk. Men du kan da ikke si at du er et offer fordi at noen ville være snill å gi deg en gave. Du blir ikke offeret fordi du ikke vil ta imot den. Eller et annet eksempel: Hvis du ser en som holder på å drukne og du kaster ut et tau for å redde ham, men vedkommende vil ikke ta imot hjelpen. Hvorfor skal du som hjelper til å redde personen være den dumme og den som ikke ville bli reddet være et offer? Den logikken ser ikke jeg. Dette er mine tanker om Gud. Om du tenker annerledes, så respekterer jeg det fult ut. 😊 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #111 Skrevet 16. april 2019 2 minutter siden, Hartroa said: Nei jeg kan ikke bevise at Gud eksisterer og det er det ingen som kan gjøre. Det er derfor det heter å tro. Jeg velger å tro, men som sagt kan jeg ikke bevise det for deg at det er sant. At du kaller det latterlig er helt greit for meg, men du uttrykker liten respekt for at andre tenker annerledes enn deg. Jeg kan ikke se Guds ekstreme ondskap som du nevner. Hvor får du det fra? Nei jeg legger ikke skylden på offeret. Jeg sier at Gud ikke dømmer menneskene. Veldig mange ser nemlig på Gud som en dømmende Gud og som står der med pekefingeren og sier; Skam deg. Men slik opplever ikke jeg Gud. Jeg tror at Gud strekker ut sin hånd til alle som trenger hjelp. Derfor klarer jeg ikke å se at jeg legger skylden på offeret. Hvis du på juleaften får en gave av en som vil være snill mot deg og vil deg vel, så kan du velge å si, Nei takk. Men du kan da ikke si at du er et offer fordi at noen ville være snill å gi deg en gave. Du blir ikke offeret fordi du ikke vil ta imot den. Eller et annet eksempel: Hvis du ser en som holder på å drukne og du kaster ut et tau for å redde ham, men vedkommende vil ikke ta imot hjelpen. Hvorfor skal du som hjelper til å redde personen være den dumme og den som ikke ville bli reddet være et offer? Den logikken ser ikke jeg. Dette er mine tanker om Gud. Om du tenker annerledes, så respekterer jeg det fult ut. 😊 Hadde jeg vært på vei til å drukne og du hadde kastet ut et tau til meg og sagt at det var en gave fra Gud, men for at jeg skulle ta tak i det så måtte jeg akseptere Guds "kjærlighet", tro og lære, så hadde ikke jeg tatt tak i det repet heller. Det er ikke et rep, men en giftig slange. Anonymkode: 244f2...ade
Hartroa Skrevet 16. april 2019 #112 Skrevet 16. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg vært på vei til å drukne og du hadde kastet ut et tau til meg og sagt at det var en gave fra Gud, men for at jeg skulle ta tak i det så måtte jeg akseptere Guds "kjærlighet", tro og lære, så hadde ikke jeg tatt tak i det repet heller. Det er ikke et rep, men en giftig slange. Anonymkode: 244f2...ade Det vi diskuterer her er frelse og nåde. Det er ikke jeg som kaster ut noe tau. Det er Gud som redder menneskene fra fortapelsen. For å si det enkelt. Hva skal til for at menneskene skal komme til himmelen? Jo, da må vi ta i mot Guds hjelp, eller det som vi kaller nåde. For meg så handler det om å be om tilgivelse for det gale jeg gjør. Og ja, jeg er enig i at mange kristne kommer med pekefingeren og forteller oss hvordan vi skal leve, men jeg tror Gud er mye rausere enn oss mennesker. Men jeg tror også at Guds bud er til det beste for oss mennesker, men jeg klarer ikke å oppfylle dem. Derfor trenger jeg å bli "reddet." Om du tenker annerledes, så er det helt greit.😊 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #113 Skrevet 16. april 2019 2 minutter siden, Hartroa said: Det vi diskuterer her er frelse og nåde. Det er ikke jeg som kaster ut noe tau. Det er Gud som redder menneskene fra fortapelsen. For å si det enkelt. Hva skal til for at menneskene skal komme til himmelen? Jo, da må vi ta i mot Guds hjelp, eller det som vi kaller nåde. For meg så handler det om å be om tilgivelse for det gale jeg gjør. Og ja, jeg er enig i at mange kristne kommer med pekefingeren og forteller oss hvordan vi skal leve, men jeg tror Gud er mye rausere enn oss mennesker. Men jeg tror også at Guds bud er til det beste for oss mennesker, men jeg klarer ikke å oppfylle dem. Derfor trenger jeg å bli "reddet." Om du tenker annerledes, så er det helt greit.😊 Hva i all verden har du gjort for noe galt som krever frelse og nåde?? Har du gjort noe galt bare ved å eksistere, liksom..? Jeg trenger faktisk hverken å bli reddet, frelst eller nådet, jeg er god nok som jeg er, og det har jeg endelig forstått, etter mange år med å bli fortalt noe annet, at det er noe galt med meg bare fordi jeg er til, og det er vel det jeg aller minst kan fordra med kristendommen, at vi som mennesker er feil bare fordi vi er til. Hvordan kan noen forsvare et slikt menneskesyn? Anonymkode: 244f2...ade
Hartroa Skrevet 16. april 2019 #114 Skrevet 16. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i all verden har du gjort for noe galt som krever frelse og nåde?? Har du gjort noe galt bare ved å eksistere, liksom..? Jeg trenger faktisk hverken å bli reddet, frelst eller nådet, jeg er god nok som jeg er, og det har jeg endelig forstått, etter mange år med å bli fortalt noe annet, at det er noe galt med meg bare fordi jeg er til, og det er vel det jeg aller minst kan fordra med kristendommen, at vi som mennesker er feil bare fordi vi er til. Hvordan kan noen forsvare et slikt menneskesyn? Anonymkode: 244f2...ade Bra du har forstått at du er bra nok som du er. Det er viktig oppdagelse! Jeg opplever også at jeg er bra nok og jeg tror jeg er elsket av Gud for den jeg er. Så lurer du på hva jeg har gjort? Jeg tror ikke jeg er verre enn andre, men jeg vet også at jeg gjør feil. For eks. så er jeg en egoist. Noen ganger kan jeg være urettferdig ovenfor barna mine eller andre mennesker. Ja, jeg kan sikkert baktale noen også. Hedde jeg tenkt etter kunne sikkert listen blitt lenger. Så tenker du kanskje; hva har Gud med det å gjøre. Jo jeg tenker at når jeg gjør urett mot andre mennesker, så gjør jeg urett mot Gud. For Gud elsker alle mennesker like høyt. Jesus sa jo: "Det dere har gjort mot en av disse mine minste, har dere gjort mot meg." Derfor, hvis jeg sårer et annet menneske, så sårer jeg også Gud. Men teologi er et stort tema. Hvis du har det bra som du har det, så skal ikke jeg prakke på deg min tro. Du er god nok!! Ønsker deg alt godt! 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #115 Skrevet 16. april 2019 8 minutter siden, Hartroa said: Ønsker deg alt godt! Takk det samme. Anonymkode: 244f2...ade 2
Duff Skrevet 16. april 2019 #116 Skrevet 16. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og å være lydig, from, ikke være homo, kjenne sin rolle som mann og kvinne, ta avstand fra kjødelige gleder, og andre gleder og lyster og jobbe for at ingen andre skal ha disse gledene heller. Jeg syns ikke det virker så veldig koselig eller inkluderende. Anonymkode: 244f2...ade Du lister opp ting jeg ikke står for. Jeg har ikke regler for hvordan jeg eller andre skal leve. 2 timer siden, jabx skrev: Kjærlighet fra en gud som bedrev folkemord, utryddet nesten hele menneskeheten, drepte alle førstefødte, osv.? Ett resultat av frie valg, ikke Guds vilje. Det finnes en motsats til det gode og det er det onde. Du må ikke anta at alle som tror på Gud tror slik du tror.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #117 Skrevet 17. april 2019 13 timer siden, jabx skrev: Hvordan skal noen kunne ta imot denne nåden hvis det ikke er noe bevis for at Gud eksisterer og det ikke finnes noen grunn til å tro? Det er jo direkte latterlig. Det du gjør er å legge skylden på offeret for Guds ekstreme ondskap. Det er nettopp det som så mange sliter med. Du skal ikke gjøre deg fortjent til noe som helst. Du skal bare ta imot. Jesus betalte for deg også, en pris du aldri selv vil være i stand til å betale. Men for at du skal ha bruk for nåden og få tilgivelse, må du først innse at du er en synder. Noe vi alle er. Bibelen har forutsett utellelige ting som skulle skje, og det har blitt oppfylt. Men mang som ikke ser, ser ikke fordi de ikke vil se. Det gjaldt mange på den tida også. Særlig de skriftlærde. Det er jo interessant at folk kan forholde seg til allslags myter og fine ord, mens evangeliet vil de ikke høre. Det har jeg opplevd mange ganger. Særlig når det kommer til synd. Folk tåler ikke å høre at de er syndere. Vi er jo inndoktrinert til å tro at vi skal være så gode. Jeg har nyheter til deg der. Det finnes ikke et godt menneske. Ikke en som er rein. Bare Jesus var uten synd. Anonymkode: 8de45...389
jabx Skrevet 17. april 2019 #118 Skrevet 17. april 2019 På 16.4.2019 den 22.06, Hartroa skrev: Jeg kan ikke se Guds ekstreme ondskap som du nevner. Hvor får du det fra? Nei jeg legger ikke skylden på offeret. Jeg sier at Gud ikke dømmer menneskene. Veldig mange ser nemlig på Gud som en dømmende Gud og som står der med pekefingeren og sier; Skam deg. Men slik opplever ikke jeg Gud. Jeg tror at Gud strekker ut sin hånd til alle som trenger hjelp. Derfor klarer jeg ikke å se at jeg legger skylden på offeret. Jeg har gjort rede for noen av grunnene til at han er ekstremt ond (som at han satte opp en felle for Adam og Eva i edens hage som gjorde at det var uunngåelig at de spiste av det forbudte treet). Videre er det ondskapsfullt å kreve tro. Hva med de som vokser opp et sted der de aldri har hørt om Jesus engang? Nå har de fleste hørt om Jesus, men vi skal ikke mange tiår tilbake før folk ikke kunne reise rundt som vi kan i dag. Så noen som ikke får høre om Jesus og derfor ikke tror... vel, de har da skylden for at de ikke tror og dermed havner i helvete?
jabx Skrevet 17. april 2019 #119 Skrevet 17. april 2019 23 timer siden, Duff skrev: Ett resultat av frie valg, ikke Guds vilje. Det finnes en motsats til det gode og det er det onde. Du må ikke anta at alle som tror på Gud tror slik du tror. Her gjorde jeg rede for hvordan vi ikke har fri vilje, og hvordan Gud dessuten er ond. Dette hoppet du glatt over. Videre, Gud selv sto bak folkemord og at det der. Mener du da folkemord er godt siden det var Gud som sto bak?
jabx Skrevet 17. april 2019 #120 Skrevet 17. april 2019 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp det som så mange sliter med. Du skal ikke gjøre deg fortjent til noe som helst. Du skal bare ta imot. Jesus betalte for deg også, en pris du aldri selv vil være i stand til å betale. Men for at du skal ha bruk for nåden og få tilgivelse, må du først innse at du er en synder. Noe vi alle er. Tåkeprat. Poenget er, hvordan skal noen kunne ta imot noe som de enten ikke har hørt om, eller som det ikke finnes fnugg av bevis for? Sitat Bibelen har forutsett utellelige ting som skulle skje, og det har blitt oppfylt. Men mang som ikke ser, ser ikke fordi de ikke vil se. Det gjaldt mange på den tida også. Særlig de skriftlærde. Nei, bibelen har ikke forutsett noe som helst. Du tenker på desperate forsøk på retrofitting for å få det til å se slik ut. Sitat Det er jo interessant at folk kan forholde seg til allslags myter og fine ord, mens evangeliet vil de ikke høre. Det har jeg opplevd mange ganger. Særlig når det kommer til synd. Hva er det du snakker om? Hva slags myter og fine ord? Hvor mange nordmenn er det egentlig som ikke har hørt evangeliet? Sitat Folk tåler ikke å høre at de er syndere. Vi er jo inndoktrinert til å tro at vi skal være så gode. Jeg har nyheter til deg der. Det finnes ikke et godt menneske. Ikke en som er rein. Bare Jesus var uten synd. Anonymkode: 8de45...389 Her ser vi altså det forkastelige, ondskapsfulle kristne menneskesynet. Mennesket er ondt. Mennesket må straffes til evig tid. Den eneste måten å ikke blir straffet på er å underkaste seg en brutal krigsgud. Hvis man ikke gjør det er man ond og ekkel og syndig og verdiløs. Endret 17. april 2019 av jabx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå