Gå til innhold

Småbarn og melk på flaske

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har mitt tantebarn fått det konstatert, - nesten hull i en tann. Forklaring: melk på flaske! Barnet er 3 år, og jeg har fra tid til annen bedt foreldrene om å avvenne barnet med flaske av akkurat den årsaken. Vet at ei tidligere venninne hadde det problemet med sitt barn, mange hull og dårlige melketenner. Problemet mitt er at jeg husker ikke årsaken til at de ikke skal ha så mye melk på flaske, og jeg er usikker på om tannlegen egentlig ga noen særlig mer utdypende forklaring enn som så. 

Noen som vet? 

Anonymkode: 2d996...a5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får hun melk etter leggetid da? Når man drikker melk av flaske så er melken jevnt lenger i munnhulen enn om de drikker fra kopp, og melk inneholder melkesukker som igjen kan gi karies. En treåring klarer fint drikke fra kopp og kan avvennes flaske, men dette blir jo opp til foreldrene. Får håpe de fikk seg en tankevekker etter tannlegebesøk, for tannbehandling på så små barn er ikke bare bare og de må ofte i narkose om det må borres feks. Det er jo ikke sikkert det skyldes melken, kan være dårlig tannhygiene også. Noen synes det er vanskelig å få pusset tenner godt nok på små barn. 

Anonymkode: 3a8e4...c73

Gjest WhisperingWind
Skrevet

En 3 åring er ferdig med tåteflaske 🙀

Og når de spiser fast føde så gir man dem ikke annet enn vann etter tannpuss på kveldene.

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Får hun melk etter leggetid da? Når man drikker melk av flaske så er melken jevnt lenger i munnhulen enn om de drikker fra kopp, og melk inneholder melkesukker som igjen kan gi karies. En treåring klarer fint drikke fra kopp og kan avvennes flaske, men dette blir jo opp til foreldrene. Får håpe de fikk seg en tankevekker etter tannlegebesøk, for tannbehandling på så små barn er ikke bare bare og de må ofte i narkose om det må borres feks. Det er jo ikke sikkert det skyldes melken, kan være dårlig tannhygiene også. Noen synes det er vanskelig å få pusset tenner godt nok på små barn. 

Anonymkode: 3a8e4...c73

Du sier noe. Han har fått tåteflaske på senga nå fram til de var hos tannlegen/tannpleieren tidligere i april, men da det ble konstatert at det nesten var hull ble det slutt på flaska tvert. Endelig, sier nå jeg, - endelig har de lært. Det var en tankevekker for min søster og svoger ja. Da jeg var liten måtte min andre søster i narkose nettopp pga to små hull i tennene, og da var hun 3 år. Det er jo en god stund siden min nevø lærte seg å bruke glass eller kopp. Tannpuss tror jeg har gått greit. De har ofte "motivert" ham med en tannpusse-sang fra Fantorangen (eller Peppa gris?) som de kan se på tv

Takk for svar

2 hours ago, WhisperingWind said:

En 3 åring er ferdig med tåteflaske 🙀

Og når de spiser fast føde så gir man dem ikke annet enn vann etter tannpuss på kveldene.

Nettopp det har jeg prøvd å banke inn i skallen på min søster flere ganger

TS

Anonymkode: 2d996...a5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...