Gå til innhold

Aktivisering av ettåring, hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huff, føler meg teit som spør om dette. Men har nå vært alene med ettåringen i to dager, og jeg ser han allerede er lei av å tråkke rundt meg hele dagen. Pappaen er vekkreist på jobb, og jeg er høygravid og alene med mini som er småsyk (hoste og sånt etter sykdom forrige uke), og ekstra sutrete fordi han savner pappaen sin. Vi skal være alene hele påsken, og jeg må finne på noe som kan fylle dagene litt. Har dere tips? Vi bor i Bergen, har bil og kan bevege oss tålelig greit. Er det noen åpne barnehager i påsken? Den vi brukte mens jeg var i permisjon er i hvert fall stengt. Har tatt han ut av vanlig barnehage for at vi skal kose oss litt sammen før babyen kommer, men var kanskje litt optimist mtp bekkenløsning og alt dette her. 

I helgen har vi lekt inne før lunsj, og vært ute etter lunsj. Men han kan ikke gå enda, og blir fort frustrert ute. Samtidig ser jeg at han har godt av frisk luft. Sandkasse er gøy i maks to min, det samme med huske og rutsjebane. Inne har vi puslet litt, "lest" bøker, lekt med kjøkkenredskaper, duplo, osv. Felles for alt er jo at han er lei etter kort tid. Jeg tror han ville hatt glede av å være med andre barn, og ikke bare meg alene. Alle vi kjenner er selvsagt på fjellet den kommende uken. 

Hilsen en lite kreativ mamma

Anonymkode: 7a4da...0cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå går snåttet her men vi løfter på stener o.l å leter etter edderkopper og annet småkryp. Han blir aldri lei. 

Kongler, pinner o.l samles og lekes med. 

Ellers er vi å graver i sandkassa, jeg bygger hus, farger, veier o.l mens snåttet raser det. 

Tegner gjør vi også, utendørs med kritt og innendørs med stifter og maling. 

Bøker leses flittig, om og om igjen... 

Sang og dans. 

Ballspill, rulle ballen. 

Er mye å finne på. 

Anonymkode: 0b6ad...382

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å nevne noe som ikke er nevnt: 

Lekeland fungerte utmerket for oss på en veldig rolig dag. Med tanke på at Jannicke kan gå enda så er det kanskje ikke så slitsomt for deg som høygravid. 

Dra til et innebad og kos dere gløgg i hjel. Der er du også lettere i vannet og babyen kan sitte å plaske med andre babyer.

rydde i klesskap er noe min syns var gøy, hjelpe til med å sette på vask osv. 

Bake babykjeks og lapper med litt hjelp fungerte flott også. 

Et langt bad for barnet hjemme kan fungere også. 

Søk opp om det er noen gårder i nærheten så kan dere dra en tur. 

Gjør ting enkelt for deg selv, så har du mer tid og ork til kos så trøster det nok han enda mer :)

Anonymkode: e9d22...89f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, føler meg teit som spør om dette. Men har nå vært alene med ettåringen i to dager, og jeg ser han allerede er lei av å tråkke rundt meg hele dagen. Pappaen er vekkreist på jobb, og jeg er høygravid og alene med mini som er småsyk (hoste og sånt etter sykdom forrige uke), og ekstra sutrete fordi han savner pappaen sin. Vi skal være alene hele påsken, og jeg må finne på noe som kan fylle dagene litt. Har dere tips? Vi bor i Bergen, har bil og kan bevege oss tålelig greit. Er det noen åpne barnehager i påsken? Den vi brukte mens jeg var i permisjon er i hvert fall stengt. Har tatt han ut av vanlig barnehage for at vi skal kose oss litt sammen før babyen kommer, men var kanskje litt optimist mtp bekkenløsning og alt dette her. 

I helgen har vi lekt inne før lunsj, og vært ute etter lunsj. Men han kan ikke gå enda, og blir fort frustrert ute. Samtidig ser jeg at han har godt av frisk luft. Sandkasse er gøy i maks to min, det samme med huske og rutsjebane. Inne har vi puslet litt, "lest" bøker, lekt med kjøkkenredskaper, duplo, osv. Felles for alt er jo at han er lei etter kort tid. Jeg tror han ville hatt glede av å være med andre barn, og ikke bare meg alene. Alle vi kjenner er selvsagt på fjellet den kommende uken. 

Hilsen en lite kreativ mamma

Lage "hinderløype" hjemme. Så kan du slappe av liggende på gulvet mens barnet ditt prøver seg frem. Jeg satte diverse krakker og bøtter i en sti på vei mot kjøkkenskuffene. Og barnet mitt øvde og øvde langs den ene krakken, til neste krakk, også bøtte også frem til kjøkkenet og vips hadde h*n lært å gå.

Anonymkode: fe507...2f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips! Kom gjerne med enda flere😊

Skrevet

Tatt han ut av bhg permanent eller bare uken nå i påske? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Tatt han ut av bhg permanent eller bare uken nå i påske? 

I påsken. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemme med 1 åring, så har nok noen tips 🙂

Ser dere har gjort mye av de «vanlige» aktivitetene inne og ute.

Liker han å sitte våken i vogn litt? Hva med å trille en passe lang tur mens han er våken (gjerne hvor det er litt å se på) dersom du greier å gå litt med bekkenløsning? 

Gjøre litt andre ting ute som å utforske kongler, pinner ol? Samle oppi en bøtte og ta ut igjen om og om igjen liker hvertfall min lille.

Gå på cafe, gjerne sammen med noen andre? Kanskje bare en tante eller en veninne av deg som vil gi han litt ekstra oppmerksomhet.

Fingermaling.

Mate ender eller besøke åpen gård.

Min holder også litt lenger på med lekene sine dersom vi har litt gøy musikk i bakgrunn.

Håper dere finner på noe slik at både du og den lille får noen fine dager :) 

Anonymkode: c72e0...36e

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I påsken. 

Du kan jo eventuelt ringe og høre om han kan komme en dag hvis du trenger å hvile og han "kjeder seg". Da mine gikk i bhg var det ofte flere av barna som ikke dukket opp i ferier likevel, selvom foreldrene hadde krysset av for at de skulle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pinterest har tusenvis av forslag til toddler activities. 

Anonymkode: 7ca10...70e

AnonymBruker
Skrevet

Ett annet forslag er alt som har med vann å gjøre. Plaske, grise, hive ting i, se hva som flyter, lage farget vann osv.

Tegne og male er topp. Kjøp hvite papirkopper som dere maler og liker dill på. Lag trolldeig.

Anonymkode: 21502...5cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går barnet med gåvogn? I såfall er et par turer rundt kvartalet hver dag en aktivitet som settes pris på her 😅 han gikk med gåvogn i mange måneder før han slapp seg, så verdt å prøve om det ikke er utprøvd 😊

Anonymkode: ac279...092

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dra og se på togene. Ungen kan sitte i vogna. Snakk om dem. Se. Pek. Sett navn på tingene dere ser.

Dra og se på båter i havna. Snakk, sett navn på og pek og forklar med enkle ord.

Les bøker. Pekebøker. Reis og kjøp noen nye om du ikke har særlig mange, eller han er lei de du har.

Gå gjennom lekekassen, ting for ting. Løft ut en ting, snakk om den (sett farge, bruk og form på den med ord). Plukker man ut en leke om gangen sånn, kan man holde på ganske lenge og slå ihjel mye tid :- )

Puslespill for de minste? Har du noen? Kjøp et nytt eller to.

Gå innom en zoobutikk og se på fugler, marsvin og fisk i akvarier. Igjen...prat, sett ord på og pek.

Anonymkode: 4231b...ced

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så masse gode tips dere kommer med! Takk😊 Ser ut som vi skal få kost i påsken. Kan ikke skjønner at jeg ikke klarer å komme på disse tingene selv. 

11 timer siden, Nerine_ skrev:

Du kan jo eventuelt ringe og høre om han kan komme en dag hvis du trenger å hvile og han "kjeder seg". Da mine gikk i bhg var det ofte flere av barna som ikke dukket opp i ferier likevel, selvom foreldrene hadde krysset av for at de skulle. 

De har sagt at de har kapasitet til én til hvis det blir nødvendig. Men jeg har jobbet mye i det siste, og har veldig lyst å kose meg med han denne uken før livet hans snart blir snudd på hodet. Han kom tre uker før termin, så jeg frykter neste ikke vil vente særlig lenger heller🙈

AnonymBruker
Skrevet

Gå på akvariet og se på fiskene pleier å være gøy. Eventuelt sjekke ut Lekeland. Ta Fløibanen og leke på den store lekeplassen der? Kanskje Langegården er åpen i påsken?se også om Litterarurhuset eller Biblioteket har noen arrangementer for barn? De har ofte gratisarrangement med høytlesing og dukketeater eller liknende.

http://barnibyen.no/bergen/

Høres også ut som en god idé å sjekke med barnehagen om han kan komme en dag eller to likevel.

Anonymkode: d9e6b...1b9

AnonymBruker
Skrevet

Klipp opp et kaffe filter i sømmene og brett ut, så blir det er sommerfugl som trekker godt til seg vannmaling. :)

Såpebobler ute! Men jeg ville kjøpt noe "maskin' på lekebutikk eller europris osv, for mine barn krever at jeg blåser non stop i en halvtime om gangen. 

Nye ting. Det trenger ikke vært dyrt. En ballong? Gøy å leke med også for en som kanskje ikke er så flink til å trille ball. 

Fingermaling er gøy, men enda gøyere er det å søle mye. Kle av, store ark og hold til på badet. Fotavtrykk og male egen mage? Lære farger og ord på kroppen. Også bade etterpå, mine elsker vann. 

Anonymkode: a4f4b...a6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...