MortenMinstelønn Skrevet 14. april 2019 #1 Skrevet 14. april 2019 (endret) Ok, først vil jeg si at jeg er like klar over utfordringene menneskene står foran de neste århundrene som de aller fleste andre som har satt seg inn i klimaproblemene. Vi har driti oss ut litt. Forenklet sagt. MEN: Redde kloden? Kan folk slutte å si det? Vær så snill? Det roter til budskapet! Vi skal ikke redde kloden. Den har vært her i 4,5 mrd år. Vi har kanskje vært siviliserte i noen tusen år. Hatt industri i knapt 200 år. Kloden er en vakker ball som flyter rundt solen. Og den vil fortsette å gli forbi solen lenge etter at vi er borte. Den var aldri i fare. Den har opplevd så mye som var verre enn oss. FOLK MÅ SLUTTE Å SI VI SKAL REDDE VERDEN. Eller kloden. Vi må redde vår egen framtid. Ikke kloden. Vi må ikke redde den. Den skapte oss. Folk blir forvirret. Igjen kloden har det bra. Den har ingen fordommer mot olje og gass. Den skapte det. Den blågrønne og utrolige vakre ballen som i rolig tempo går rundt solen, ser på oss slik den ser på alle andre dyrearter. Vi kom, vi så og vi gikk. Vi må slutte å tro vi er noe mer. Enn akkurat det. En dyreart som fikk sin tid i solen. På en fantastisk planet i en uendelig galakse med planeter. Vi har vår tid nå. Og i en større sammenheng er den tiden utrolig kort. Vi må slutte å fokusere feil. Å tro at lille oss som lever akkurat nå kan true noe som helst. Vi lever på nåde Og det gjør vi. Jeg er usikker på hvordan 2050 ser ut. Naturligvis er jeg det. Tenk 50 år tilbake og spå vår verden.. Vi har utfordringer. Store. Og de kommer. Men ikke bland inn kloden vår i dette. Den har faktisk ikke problemer. Den vil være her milliarder av år etter oss. Takk. Endret 15. april 2019 av MortenMinstelønn 18
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #2 Skrevet 14. april 2019 Jeg har ikke tenkt å redde noe som helst. Jeg har bare tenkt å være her en stund, og vil ha det slik jeg vil ha det i den tiden jeg er her😎 Anonymkode: 14092...b88 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #4 Skrevet 15. april 2019 Ifølge alle klima-hysterikerne så kommer jordkloden garantert til å gå under i løpet av bare noen få tiår. Småungene som snakket så stort og flott om klimaet nylig, tror jo tydeligvis at de har null og niks fremtid... Anonymkode: 0ee8a...fad 4
MortenMinstelønn Skrevet 15. april 2019 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ifølge alle klima-hysterikerne så kommer jordkloden garantert til å gå under i løpet av bare noen få tiår. Småungene som snakket så stort og flott om klimaet nylig, tror jo tydeligvis at de har null og niks fremtid... Det er jo viktig å innse at de neste generasjonene står foran en formidabel utfordring. Men. Jordkloden klarer seg fint. Det er vi derimot som sliter. Dårlig kommunikasjon skaper forvirring. 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #6 Skrevet 15. april 2019 3 timer siden, MortenMinstelønn skrev: Det er jo viktig å innse at de neste generasjonene står foran en formidabel utfordring. Men. Jordkloden klarer seg fint. Det er vi derimot som sliter. Dårlig kommunikasjon skaper forvirring. Det har ingenting å si om vi sliter. Om menneskeheten dør ut har det mindre enn null å bety for noen som helst. Anonymkode: 14092...b88 5
MortenMinstelønn Skrevet 15. april 2019 Forfatter #7 Skrevet 15. april 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har ingenting å si om vi sliter. Om menneskeheten dør ut har det mindre enn null å bety for noen som helst. Nå tror jeg ikke menneskeheten dør ut pga klimaendringer. Vi er ganske tilpasningsdyktige som rase. Men det vil ta slutt for oss. Det som er litt provoserende er at jordkloden hverken hater eller elsker oss. Den er ganske likegyldig til vår eksistens. Den vil fortsette totalt uberørt etter at vi er borte. Kanskje den nynner på en låt der den flyter rundt solen og knapt har enset at vi har bygget infrastruktur, reist til månen og bygget store byer. For den vakre jorda vår er vi bare en av flere mrd arter som kom og gikk:) Allikevel går folk rundt og krever at vi skal redde kloden. WTF? Vi kan jo ikke en gang redde oss selv;) 5
Arabella Skrevet 15. april 2019 #8 Skrevet 15. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ifølge alle klima-hysterikerne så kommer jordkloden garantert til å gå under i løpet av bare noen få tiår. Småungene som snakket så stort og flott om klimaet nylig, tror jo tydeligvis at de har null og niks fremtid... Anonymkode: 0ee8a...fad De glemte å rydde bort søppelet etter seg. Hvem skulle gjøre det, tenkte de? 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #9 Skrevet 16. april 2019 Dette er bare semantikk. Alle vet at ikke planeten blir bokstavelig talt "ødelagt". Det er bare en måte å snakke på. Vi mennesker setter oss selv i sentrum, og da blir språket vårt brukt slik. Anonymkode: ca46c...455 2
Gjest hind Skrevet 16. april 2019 #10 Skrevet 16. april 2019 Er det så nøye da? Du skjønner jo hva de mener.
stan Skrevet 16. april 2019 #11 Skrevet 16. april 2019 Hvis konsekvensene av det vi gjør fører til at mange milliarder av mennesker dør, spiller det liten rolle hva vi kaller det. Jorden slik vi kjenner den er i ferd med å ødelegges. I øyeblikket er vi på vei mot 8 grader økning av gjennomsnittlig temperatur. Jorden som vi kjenner den vil endre seg dramatisk. Økosystemer vil bryte sammen og arter vil dø ut. Etterhvert vil en ny balanse gjenopprettes, men det tar tid, generasjoner. I mens vil matmangel ta knekken på enorme mengder mennesker. Det eneste som kan enda hindre dette er en massiv konvertering bort fra fossile brensler. Pr i dag er det bare atomkraft som er realistisk når det gjelder pris og kapasitet. Gjerne i kombinasjon med vind- og solenergi. 6
T-Rex Skrevet 16. april 2019 #12 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, stan said: Hvis konsekvensene av det vi gjør fører til at mange milliarder av mennesker dør, spiller det liten rolle hva vi kaller det. Jorden slik vi kjenner den er i ferd med å ødelegges. I øyeblikket er vi på vei mot 8 grader økning av gjennomsnittlig temperatur. Jorden som vi kjenner den vil endre seg dramatisk. Økosystemer vil bryte sammen og arter vil dø ut. Etterhvert vil en ny balanse gjenopprettes, men det tar tid, generasjoner. I mens vil matmangel ta knekken på enorme mengder mennesker. Det eneste som kan enda hindre dette er en massiv konvertering bort fra fossile brensler. Pr i dag er det bare atomkraft som er realistisk når det gjelder pris og kapasitet. Gjerne i kombinasjon med vind- og solenergi. Eller en masseutryddelse av mennesker. Noen tenker kanskje i de banene. 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #13 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, T-Rex skrev: Eller en masseutryddelse av mennesker. Noen tenker kanskje i de banene. Helt ok. Vi har et forferdelig urealistisk syn på at vi har "rett" til å leve på bekostning av absolutt alt annet. Anonymkode: 14092...b88 6
T-Rex Skrevet 16. april 2019 #14 Skrevet 16. april 2019 Just now, AnonymBruker said: Helt ok. Vi har et forferdelig urealistisk syn på at vi har "rett" til å leve på bekostning av absolutt alt annet. Anonymkode: 14092...b88 Tja. Jeg har ikke spesielt lyst til å dø. Det har sikkert ikke brorparten av resten av verdens befolkning heller. 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #15 Skrevet 16. april 2019 Akkurat nå, T-Rex skrev: Tja. Jeg har ikke spesielt lyst til å dø. Det har sikkert ikke brorparten av resten av verdens befolkning heller. Men det gjør de uunngåelig, alle som en. Inkl deg. Så det betyr null og niks. Anonymkode: 14092...b88 3
T-Rex Skrevet 16. april 2019 #16 Skrevet 16. april 2019 Just now, AnonymBruker said: Men det gjør de uunngåelig, alle som en. Inkl deg. Så det betyr null og niks. Anonymkode: 14092...b88 Akkurat der tror jeg at du tar veldig feil.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #17 Skrevet 16. april 2019 Akkurat nå, T-Rex skrev: Akkurat der tror jeg at du tar veldig feil. Gjør nok ikke det. Anonymkode: 14092...b88 2
T-Rex Skrevet 16. april 2019 #18 Skrevet 16. april 2019 Just now, AnonymBruker said: Gjør nok ikke det. Anonymkode: 14092...b88 Du får lese det jeg skriver.
MortenMinstelønn Skrevet 16. april 2019 Forfatter #19 Skrevet 16. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt ok. Vi har et forferdelig urealistisk syn på at vi har "rett" til å leve på bekostning av absolutt alt annet. Utallige sci-fi-filmer hvor en utenomjordisk rase kommer og forsyner seg med alt alla "the War of the Worlds," får det til å grøsse nedover ryggen vår. Sannheten er at dette opplever stort sett alle andre dyrearter hver dag pga oss mennesker;) 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #20 Skrevet 16. april 2019 Akkurat nå, T-Rex skrev: Du får lese det jeg skriver. Det må nok du også. Hva du "har lyst til" spiller en fantastisk underordnet rolle i det store og det hele her på jorden. Anonymkode: 14092...b88 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå