Gå til innhold

Erfaring med bruk av p-piller uten stans?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

For en tid tilbake leste jeg i avisen at det ikke var nødvendig å ta pauseuke mellom p-pillebrett. Er det noen som har erfaring med dette.

Har vært uten p-piller i et år nå, men har en pakke liggende i skapet som jeg vurdere å starte på. Det er bare det at når jeg ikke går på p-piller har jeg mensen 3-4 ganger i året og det er deilig. Har ikke lyst å få mensen en gang i mnd.

Har fått beskjed om at jeg antagelig ikke vil klare å bli gravid uten hjelp av hormoner eller andre ting, så derfor har jeg liksom bare utsatt p-pille start. Men så er det litt naivt også - plutselig sitter jeg med et under i magen:)

Men spørsmålet egentlig: argumenter for og mot i forhold til ikke å ta pause mellom p-pille brettene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk på p-piller, hadde jeg ilagt pause mellom hvert brett, men det var fordi de p-pillene jeg gikk på , så skulle jeg ha 7 dagers avbrekk, for å få "mensen". Men det var jo viktig å starte på igjen på rett dag, for å være trygg.

Jeg tror ikke det er sunt å utsette mensen gang på gang, dva starte rett på nytt brett om du har p-pillebrett med ilagt pause. Jeg har gjort det selv noen ganger, fordi det feks ikke var ønskelig med mensen på ferie eller lignende.

Har du p-pillebrett med 28 tabeletter, så skal man IKKE ta pause mellom hvert brett.

Har du p-pillebrett med 21 piller, så SKAL du ha 7 dagers p-pillepause.

Du snakker noe om graviditet...Planlegger dere graviditet i nærmeste framtid, så ville jeg brukt annet prevansjonsmiddel fram til prøvestart. Er en graviditet ikke ønskelig, så hadde jeg startet på p-piller.

Skrevet

Hei!

Jeg går på p-piller (har gjort det i mange år nå) og tar ofte pauser. (Dvs spiser 21 piller, og begynner rett på neste brett med 21 piller uten opphold)

Det var faktisk legen min som anbefalte meg dette, da jeg alltid blir skikkelig dårlig og får så og si sammenhengende migrene den uken jeg skal ha "mensen".

Så det er ikke farlig, sålenge du ikke hopper over hver gang (har ikke hørt at det er farlig heller, men blir vel kanskje litt rart?)

Husk dessuten på at om man tar p-sprøyten så får man ikke mensen i det hele tatt (!), og den er jo godkjent og "trygg".

Dessuten er det jo fra naturens side ikke opplagt at vi skal ha mensen så ofte som dagens kvinner har, før i tiden fikk man jo barn mye tidligere, mye tettere, flere barn, og ammet lenger, så fortidens kvinner hadde mye færre menstrasjoner enn oss!

Så det er nok helt trygt å begynne igjen på pillene for deg, og hoppe over en eller to ganger på rad (så du får den hver 3. mnd.

Lykke til!

Gjest gjest1
Skrevet

Når jeg brukte Yasmin og p-ringen så hoppet jeg over mensen annenhver mnd. Jeg kunne ikke gjøre det oftere fordi jeg fikk småblødninger da..

Så lenge du har monofase-piller og ikke får småblødninger, er det egentlig ikke noe i veien for å kutte ut mensen. I hvert fall i noen måneder ad gangen.

Skrevet

Ok...Så hvis en går på 21-pillers brett, så kan en hoppe rett på neste brett når man har tatt siste pillen? Sånn hopper en over mensen? Hvis jeg nå har forstått det riktig....Har aldri prøvd på det!

Gjest gjest1
Skrevet
Ok...Så hvis en går på 21-pillers brett' date=' så kan en hoppe rett på neste brett når man har tatt siste pillen? Sånn hopper en over mensen? Hvis jeg nå har forstått det riktig....Har aldri prøvd på det![/quote']

Alle brett har 21 p-piller (noen har i tillegg 7 sukkerpiller). Men poenget er at pillene må ha lik hormonverdi. Dvs, ikke trionetta/trinordiol og liknende.

Skrevet
Ok...Så hvis en går på 21-pillers brett, så kan en hoppe rett på neste brett når man har tatt siste pillen? Sånn hopper en over mensen? Hvis jeg nå har forstått det riktig....Har aldri prøvd på det!

Nemlig.

De syv siste pillene på alle 28 pillers brett er vel sukkerpiller?? I så fall kan du kutte ut dem, og hoppe rett på nytt brett. Da hopper du over mensen.

Eller gå rett på neste brett, om du har 21 pillers brett.

Skrevet

:o

Jeg blir så satt ut av å lese slikt som dette! For ikke å snakke om frustrert og trist!

Hva er det som får folk (leger, unge jenter, voksne damer) til å tro at det er helt greit å "utsett" menstrasjon??! Hvordan i all verden kan man argumentere med at det er "ikke nødvendig" for kvinner å ha det mest basale, rytmiske og grunnleggende for sitt kjønn en gang pr mnd? Er det mer naturlig å HORMONELT forstyrre en NATURLIG syklus, enn å ha syklusen? Argumentet med at det er greit fordi "før" var det vanligere for kvinner å ikke ha så ofte mens pga hyppige barnefødsler, faller på sine egen urimelighet: Da var det en naturlig konsekvens av en helt naturlig funksjon - ikke en kunstig fremprovosert handling som det er hvis man spiser p-piller uten stopp - eller tar p-sprøyter.

Hvis man har problemer med at menstrasjonen utløser smerte i form av migrene, ryggsmerter eller lign., bør man ta inn over seg at man har problemer med det som er mest naturlig for en kvinne. Menstrasjon er ikke "designet" for å lage smerte eller ubehag - det er en helt naturlig prosess for en kvinne som viser hun er rytmisk og kan kreere noe som mannen ikke er fysisk i stand til; det å få barn. Det sier selvfølgelig ikke noe om hun er fertil eller ei - det er forøvrig et tema av like stor bredde og kompleksitet, men det får evt bli en annen tråd. Hvorfor ikke være tilfreds med, og sette pris på, at man har menstrasjon og hvis man har smerter, heller tenke på å regulere hva som gjør at man har det.

Vi er ikke menn - vi er kvinner. Vi må slutte å etterstrebe mannens idealer ved å kle oss som dem og te oss som dem. Vi er anderledes enn dem - ikke bedre eller dårligere. Og de er anderledes enn oss - hverken bedre eller dårligere. Og disse to delene/forskjellene gjør at vi komplementerer hverandre, utfyller hverandre. Dette bør være like naturlig som at månen har sitt domene om natten og sola sin råderett om dagen.

Men, det er ikke så rart at dette skjer. I det samfunnet vi alle er en del av - og påvirkes av bevisst og ubevisst - er "trenden" at man skal ha det bekvemt - koste hva det koste vil. Man skal ikke ha smerte, ting skal ikke ta tid og man forsøker så godt man kan å begrense eller utelukke at ens handlinger får konsekvenser for en selv og samfunnet. Hvorfor ha menstrasjon - som jo ikke er "nødvendig" i følge leger og andre "vitere" som, la oss ikke glemme, tjener økonomisk på andre menneskers uvitenhet, eledighet og lidelse - det er jo overflødig! Hvorfor ha hodepine, når man kan ta en pille?! Hvorfor skulle man gjøre seg bryet med å finne ut HVORFOR man har vondt - det har man jo ikke tid til - i denne verden hvor "tidsklemma" regjerer!? Himmel og hav - verden vil bedras! - for det er så mye mer bekvemt enn å møte seg sjøl i døra og faktisk gjøre noe med sitt eget liv!

Til ettertanke:

Tror kvinnen virkelig at det er bare å trykke på en knapp for å fjern alt sitt ubehag ved å spise hormoner og for så å trykke på en annen knapp den dagen hun "ønsker sin kvinnelighet tilbake" og vil seg barn?! Dette er to sider av samme sak: Naturlige, kvinnelige funksjoner.

Phu!

Gjest Étoile
Skrevet

@Ling: Blødningen man får når man går på p-piller er da ikke en normal menstruasjon uansett, den er ikke nødvendig for kroppen slik en naturlig menstruasjon er det. Det er i og for seg ikke noe vanskelig å se heller, menstruasjonene jeg har på p-piller ligner ikke på en naturlig menstruasjon over hodet.

Min gynekolog anbefalte meg å gå på p-piller kontinuerlig, uten opphold i det hele tatt. Det er da snakk om Yasmin i 21-pakninger. Har bare gått på dem et par uker, så har ingen erfaring med det enda, men har tenkt å følge hans råd.

Gikk på Diane før, og da lot jeg det ofte gå 2-3 mnd mellom hver mens, fungerte helt fint det.

Men for sikkerhets skyld kan det jo lønne seg å høre med legen/gynekologen din når du skal ha ny resept.

Skrevet

jeg må bare bemerke en ting, selv om jeg egentlig er veldig enig i mye av det du skriver Ling, jeg er like skeptisk til å fjerne menstruasjonen som du er, skjønner ikke at folk vil det.

men, det med smerten.

det KAN faktisk være menstruasjonen i seg selv som utløser store smerter, smerter ved menstruasjon var ene og alene grunnen til at jeg begynte med p-piller når jeg var ung. det er også i stor grad grunnen til at jeg ikke tar pauser eller slutter selv i single perioder eller andre perioder der jeg ikke trenger pilla.

jeg og mange andre har så store smerter de første dagene ved menstruasjon at vi rett og slett ikke fungerer, og det er liten vits i å prøve å finne ut hvorfor, vi VET at det ene og alene kommer av menstruasjonen. (noen har sjekket også, og det er kun det og sene/få fødsler som viser seg som årsak).

så lenge jeg går på pilla så kjenner jeg stort sett ingenting, så fort jeg fremskyver en menstruasjon (liker ikke å utsette, så jeg fremskyver heller om jeg må endre), så sitter jeg der med samme smertene som før jeg begynte.

og klart man må tåle litt smerte, men det er ikke snakk om LITT SMERTE for noen av oss. :wink: moren min spøy av smerte når hun hadde mensen, jeg har vært sengeliggende de to første dagene og flere andre jeg vet om fungerer rett og slett ikke.

kun pga mensen, ikke pga piller eller kunstige tilsetninger.

Skrevet

Kjære Aline!

Jeg betviler ikke at det kommer av menstrajonen i seg selv, so to speak. Men, jeg også hadde store smerter en gang i verden. Ved hver eneste mens, og før, hadde jeg smerter, var PMS og blødde mye. Men slik har jeg ikke lengre. Hvorfor? Jeg fikk behandling med akupunktur. Ikke at akkurat den formen for behandling er enerådende i å hjelpe til, men en helhetlig behandling er nødvendig.

Poenget mitt er bare at det ikke behøver å være vondt. Man kan få lindret sin smerte - uten å måtte ty til hormoner.

For the record: Jeg er personlig ikke for noen form av hormonell prevensjon. Men jeg forstår at noen tyr till det i det samfunnet vi lever i. Men, jeg synes grensa går ved å bruke det som "smertebehandling" og for at livet skal bli mer "bekvemt" uten menstrasjon.

Skrevet

men det hjelper jo ikke for alle.

ei venninde av meg har prøvd det meste, også div akupunktur, homeopatmedisin etc, uten å lykkes.

så, noen av oss velger å bruke det som smertedemper.

Gjest Dixie i.i
Skrevet

Bare en liten advarsel.....

Ikke prøv på dette om du går på 3 fase piller..... Prøvde på det for ikke så lengesiden og det var ingen suksess....

Hadde blødninger i 3 uker, kroppen var oppblåst, ømme pupper, humørsvigninger, kvalm osv.. (og jeg tok grav test for sikkerhetsskyld). Tok kroppen flere uker før den var seg selv igjen, og jeg har aldri merket bivirkninger av pillene før.

Men neste gang jeg skal til legen, ber jeg om å få en annen type piller, synes mensen er noe herk...

Gjest Anonymous
Skrevet

I valget mellom å bokstavlig talt blø hjel(ble lagt inn på sykehus for blodoverføring), blø gjennom klær, sengetøy you name it... eller unngå ha ha mensen, så valgte jeg det siste. Faktisk på legens anbefaling. Ikke alle som blør to dråper og så er det over vet du. :wink:

Skrevet

Legen av en venninne av meg fortalte henne at det ikke var noe problem å begynne rett på neste brett, altså "hoppe" over en blødning, men ikke mer enn tre brett, altså "hoppe" over mer enn to ganger i strekk. Da skulle man få en blødning, før man igjen kunne utsette to ganger til.

Gjest Étoile
Skrevet
Legen av en venninne av meg fortalte henne at det ikke var noe problem å begynne rett på neste brett' date=' altså "hoppe" over en blødning, men ikke mer enn tre brett, altså "hoppe" over mer enn to ganger i strekk. Da skulle man få en blødning, før man igjen kunne utsette to ganger til.[/quote']

Mulig det avhenger av pilletype da, gynekologen min sa at på monofasepiller var det ok å gå på piller kontinuerlig.

Jeg var skeptisk til å droppe mensen helt, men han sa at grunnen til at p-piller er konstruert slik de er, med pause etter 3. uker, kun er for å simulere en naturlig syklus slik at det føles "normalt". Men blødningen er kunstig, og har ikke noen hensikt, så det var ikke noe problem å la være å ha pause. Man "klusser" jo med det naturlige systemet ved å gå på hormonell prevansjon i det hele tatt, men man klusser ikke mer ved å la være å ha mensen.

Men ettersom det er så mye frem og tilbake her - hvis man lurer på om man skal hoppe over mensen og hvor lenge er det jo ikke verre enn å ta en telefon til legen. De burde jo vite litt mer om tema enn oss forumbrukere.

Jeg stoler uansett på min gynekolog, men det at han sier at det er ok for meg å gå på yasmin kontinuerlig betyr jo ikke at det er det for alle andre.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg hadde mens hver fjerde måned, da jeg gikk på p-plasteret. Fikk ikke blødning, men "fantom-menssmerter". Snakket med legen om dette, han hadde ingen innvendinger.

Skrevet

Min kvinnelige (sånn at ingen her syns menn er dumme) gynekolog sa at det ikke var noe problem med monofasepiller å hoppe over mensen flere ganger.

Å ha mensen er ikke så kvinnelig og "nødvendig" som enkelt her syns å tro. Det hun sa var som det er nevnt tidligere her at det med 21 dager så pause, er mest for å "simulere" en normalitet for kvinner.

Hun sa derimota t det kunne være greit å ta en pause iallfall 2-3 ganger i året, slik at man fikk blødd. Husker ikke eksakt, men det var noe om å rense slimhinner eller noe sånt :klø: .

Jeg hopper over en gang eller to med mensen rett som det er og finner ikke det problematisk i det hele tatt.

Forresten Ling så føler jeg at det er utrolig mange andre måter jeg heller kan ha det ukomfortabelt på en å -måtte- ha mensen "fordi jeg er kvinnelig"...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også lest legerapporter hvor det står at det er helt unødvendig for jenter å ha disse blødningene hver måned når de går på piller.

Det er jo ingen mens allikevel, så det er ingne grunn til å late som heller.

Jeg går på Diane. Eneste grunnen til at jeg ikke hopper over hver gang, er at det blir så dyrt, p-piller er så dyre fra før av, og nå må man kjøpe enda fler!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Går på Cerazette nå, og der står tap av mens oppført som en av bivirkningene - og at det slett ikke er farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...