Gå til innhold

Merking av søppelkasser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nylig fått nye søppelkasser/søppelbeholdere (store utendørs plastdunker til restavfall, matavfall, papp/papir) og ønsker å merke dem med navn/forbokstav, husnummer eller lignende. Vi er flere naboer som triller kassene til samme sted langs veien, derfor er det nødvendig med marking. Merkelig nok finner jeg nesten ingenting om dette på internett!

Er det noen her som har merket søppelkassene sine, og i så fall hvordan/med hva?

Anonymkode: 47a5c...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her er det alt mulig, sløyfe av gavebånd på håndtaket, klistremerker, malt husnummer. Vi har husnummer malt på lokket med rosa...

Anonymkode: 08eb7...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags info er det egentlig du er på utkikk etter? Merk dunkene deres, ferdig med det. 

Anonymkode: 1bb94...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags info er det egentlig du er på utkikk etter? Merk dunkene deres, ferdig med det. 

Anonymkode: 1bb94...228

Tips til hvordan man kan gjøre det. Anonymbrukeren over deg bidro godt til det, i motsetning til deg 🙂

Anonymkode: 47a5c...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husnummer i hvit maling virker som en vanlig løsning på problemet du beskriver. 

Anonymkode: 71ecc...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hmm, kan jeg spørre om hvorfor de skal merkes? De er vel ganske like så om du får naboens så er vel ikke det så ille? Jeg har i hvert fall flere ganger fått en "annen" søppelkasse. Og det gjør jo ingenting?

Anonymkode: d7412...763

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at det er mulig å få kjøpt tall eller bokstaver i folie til å lime på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skrev navn, gatenavn/nummer og sånn på et papirark og klistret på innsiden av lokket.   

Enkelt og greit...    

Anonymkode: cf378...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, kan jeg spørre om hvorfor de skal merkes? De er vel ganske like så om du får naboens så er vel ikke det så ille? Jeg har i hvert fall flere ganger fått en "annen" søppelkasse. Og det gjør jo ingenting?

Her er det vanlig å skrive navn/husnummer på dunken med svart sprittusj. Det trenger ikke å være stort og prangende bare man ser det selv. 

Og jeg vil absolutt ikke ha naboenes søppelkasser. De er ganske riktig i utgangspunktet like, men jeg hater lukt og fluer så søppel pakkes godt inn og dunkene rengjøres jevnlig. Ikke alle er like nøye med det har jeg sett og resultatet er at det stinker og samler seg store mengder fluer og det er ikke så morsomt å rengjøre slike dunker at jeg ønsker å ta naboenes også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) hos oss betaler man for søppel (boksen blir scannet ved tømming), og man må personlig betale om spannet blir borte. Altså vår "eiendom". 

2) fryktelig kjedelig at alt er fullt, når du vet du ikke har fullt opp i ditt spann 

TS - vi brukte Dymo (merkemaskin). Men likte forslaget med maling foran på spannet bedre - mer effektivt enn å lese liten skrift på lokket. Ellers mener jeg husnummeret står på boksen, riktignok med veldig liten skrift, men det varierer kanskje fra sted til sted. 

Anonymkode: a0d99...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Leo skrev:

Her er det vanlig å skrive navn/husnummer på dunken med svart sprittusj. Det trenger ikke å være stort og prangende bare man ser det selv. 

Og jeg vil absolutt ikke ha naboenes søppelkasser. De er ganske riktig i utgangspunktet like, men jeg hater lukt og fluer så søppel pakkes godt inn og dunkene rengjøres jevnlig. Ikke alle er like nøye med det har jeg sett og resultatet er at det stinker og samler seg store mengder fluer og det er ikke så morsomt å rengjøre slike dunker at jeg ønsker å ta naboenes også. 

Ok, hos meg er det ingen som gjør det. Ihvertfall ikke det jeg har sett. Nå skal det sies at de henter kassene ved huset mitt slik at det stort sett er den jeg hadde som settes tilbake. Likevel hender det at det blandes litt. Såvidt jeg kan huske så har jeg aldri lagt merke til hverken store mengder fluer eller skitt. For de som er plaget av dette så gjelder det vel i tilfelle stort sett bare matavfallsdunken slik at det bare er en som trenger å merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Og jeg vil absolutt ikke ha naboenes søppelkasser. De er ganske riktig i utgangspunktet like, men jeg hater lukt og fluer så søppel pakkes godt inn og dunkene rengjøres jevnlig. Ikke alle er like nøye med det har jeg sett og resultatet er at det stinker og samler seg store mengder fluer og det er ikke så morsomt å rengjøre slike dunker at jeg ønsker å ta naboenes også

Dette er jeg helt enig i! 

Dessuten: hos oss kan folk ha ulik størrelse på restavfallsbeholderen, og man betaler minst i avgift for den minste beholderen. Hos oss finnes det naboer som er frekke nok til å betale for liten beholder, og ta med seg en stor beholder hjem når avfallet er hentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) hos oss betaler man for søppel (boksen blir scannet ved tømming), og man må personlig betale om spannet blir borte. Altså vår "eiendom". 

2) fryktelig kjedelig at alt er fullt, når du vet du ikke har fullt opp i ditt spann 

TS - vi brukte Dymo (merkemaskin). Men likte forslaget med maling foran på spannet bedre - mer effektivt enn å lese liten skrift på lokket. Ellers mener jeg husnummeret står på boksen, riktignok med veldig liten skrift, men det varierer kanskje fra sted til sted. 

Om søppelkassen er tildelt dere personlig så er det selvfølgelig at det merkes, ja.

Ang pkt 2 så forstår jeg at dere har flere søppelkasser stående sammen med andre naboer. Igjen så forstår jeg da behovet for å merke slik at ikke andre fyller opp din kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hos meg er det ingen som gjør det. Ihvertfall ikke det jeg har sett. Nå skal det sies at de henter kassene ved huset mitt slik at det stort sett er den jeg hadde som settes tilbake. Likevel hender det at det blandes litt. Såvidt jeg kan huske så har jeg aldri lagt merke til hverken store mengder fluer eller skitt. For de som er plaget av dette så gjelder det vel i tilfelle stort sett bare matavfallsdunken slik at det bare er en som trenger å merkes.

Søppel sorteres forskjellig rundt om i landet og her er det minst to av tre dunker (rest- og metall/glass) som er en potensiell stinkbombe og "fluemagnet". (Mange her handler i Sverige og tomme ølbokser er derfor vanlig i metallavfallet. Det både stinker ?%&¤ lange veier når det er varmt og tiltrekker seg fluer etc. så i vår dunk må boksene skylles før de kastes og dunken holdes ren). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang pkt 2 så forstår jeg at dere har flere søppelkasser stående sammen med andre naboer. Igjen så forstår jeg da behovet for å merke slik at ikke andre fyller opp din kasse.

Ser at vi alle diskuterer med ulikt utgangspunkt, da dette med søppel løses ulikt ulike steder i landet. 

Noen betaler vekt, andre for antall tømminger. Noen få har matsortering. Enkelte har (som oss) kassene stående samlet hele tiden, mens hos andre står de samlet for tømming, for så å dras til det enkelte hus. 

Så denne diskusjonen ble jo bare avsporing og kaos....

Poenget er vel at TS trenger en god måte å merke spannet på :) Og ikke alle detaljer om hvordan søppeltømming skjer hos oss. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen steder betaler man per henting. Da er det greit å ha kontroll over spannene sine. Vi har et stort kryss på lokket på det ene, og svart tape på det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare er å bruke fantasien her. Men et av spannene våre er levert med allerede en klistrelapp påført der vår adresse står. Så det er jo bare å lage til noe slikt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...