AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #1 Skrevet 14. april 2019 Vi har en gutt på 4, snart 5 år, som vi rett og slett sliter med å få kontakt med føles det som. Jeg er så utrolig sliten akkurat nå, og fryktelig frustrert, da jeg ikke føler at noe av det som blir sagt går inn. Han bryr seg rett og slett ikke i det hele tatt, og nå greier jeg snart ikke mer. Vi jobber hardt med dette å høre etter enkle beskjeder, og jeg føler vi har prøvd de fleste triks i boken her. Belønninger i form av klistremerker, premier og opplevelser når han er flink, og "straff" i form av at han for eks ikke får se på tv eller ipaden. Vi har prøvd time out, at han må sitte på rommet osv osv.... Absolutt ingenting fungerer. Han bare smiler og ser på oss, og noen ganger slenger han med "det er ikke du som bestemmer over lekene mine" eller lignende kommentarer. Idag for eks, fikk han for hundrede gang beskjed om å ikke henge i trappen. Jeg forklare hvorfor, at han kan falle ned, at det kan være farlig. Han gidder så vidt å se på meg, fortsetter med det han gjør. Jeg prøver å forklare han at på slike dager hvor vi er hjemme alene bare vi to, så kunne vi gjort mye gøy sammen, men at mamma rett og slett blir helt utslitt av å HELE tiden måtte mase, følge med, kjefte og sende på rommet. Det skjer så innmari mye tull i løpet av en dag, vi snakker tette vasken med dopapir, åpner dører og slipper ut hunden flere ganger, henger i trappen, heller vann utover hele badegulvet, stjeler godteri fra skapene - lista er lang. Alt dette er ting han VET ikke er greit. Når jeg gir beskjed endrer han tema, ser ikke på meg og gjerne fortsetter med det han gjør.. Jeg gjør så godt jeg kan å forklare hvorfor han ikke skal gjøre slik, jeg prøver å avlede med ting han eller vi heller kan gjøre, men det går maks fem minutter, så er det påen igjen.. Jeg er helt gråtkvalt av utmattelse når jeg skriver dette nå, og vi er så vidt i gang med ettermiddagen. Hele neste uke er barnehagen stengt, og jeg skal ha ham alene hele uken da mannen er borte. Helt ærlig så gruet jeg meg. For uansett hva jeg frister med eller gir av belønninger så blir det alltid tull. Han GREIER bare ikke høre etter, hverken meg, pappaen eller andre voksne. Han bryr seg rett og slett ikke, og har NULL respekt for oss. Jeg orker rett og slett ikke mer nå 😭 hjelp meg! Anonymkode: 3fa24...e93
Mrs Robinson Skrevet 14. april 2019 #2 Skrevet 14. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Belønninger i form av klistremerker, premier og opplevelser når han er flink, og "straff" i form av at han for eks ikke får se på tv eller ipaden. Vi har prøvd time out, at han må sitte på rommet osv osv.... Absolutt ingenting fungerer. Dette må dere slutte med NÅ i dette sekund. Det er tydelig at du ikke har den respekten som kreves for denne type oppdragelse 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjer så innmari mye tull i løpet av en dag, vi snakker tette vasken med dopapir, åpner dører og slipper ut hunden flere ganger, henger i trappen, heller vann utover hele badegulvet, stjeler godteri fra skapene - lista er lang. Alt dette er ting han VET ikke er greit. Når jeg gir beskjed endrer han tema, ser ikke på meg og gjerne fortsetter med det han gjør.. Jeg gjør så godt jeg kan å forklare hvorfor han ikke skal gjøre slik, jeg prøver å avlede med ting han eller vi heller kan gjøre, men det går maks fem minutter, så er det påen igjen Hva gjør du når han begynner på igjen? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For uansett hva jeg frister med eller gir av belønninger så blir det alltid tull. Han GREIER bare ikke høre etter, hverken meg, pappaen eller andre voksne. Han bryr seg rett og slett ikke, og har NULL respekt for oss Det er ikke det at han ikke gidder høre, han ser nok ikke poenget da dere antageligvis ikke har en konsekvent oppdragelsesform. Han vet han får styre showet 38
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #3 Skrevet 14. april 2019 Vær konsekvent og la barnet vite hvilke konsekvenser som kommer. Og ikke ta tak i alt på en gang!! Anonymkode: 411c7...b3f 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #4 Skrevet 14. april 2019 Bare en ting jeg må lure på. Hvor er du og hva driver du med når han finner på alt? Anonymkode: 7f6a5...410 16
Rotemor Skrevet 14. april 2019 #5 Skrevet 14. april 2019 (endret) Om barneoppdragelse som feiler så tenker som følger: Hvor mange ganger har du forsøkt samme ting uten å lykkes?? Aner ikke? Der har du svaret. Prøv noe helt nytt! Start med faktisk barneoppdragelse! Vær smartere. Lær deg barnet ditt å kjenne slik at du kan forebygge noe av dette. Legg bort skjermer og vær tilstede. At han får så mye anledning til bøllestreker forteller mer om deg enn om han. Endret 14. april 2019 av Rotemor 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #6 Skrevet 14. april 2019 Og avlede en 4 åring?? En 4 åring trenger grenser!! Og for å vite hvor disse går må han strekke og tøye dem. Men i og med at dere ikke er konsekvente og tydelige vet han jo ikke hvor grensene går... jeg vil tippe han er rimelig forvirret og frustrert. Anonymkode: 411c7...b3f 13
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #7 Skrevet 14. april 2019 Hva gjør dere sammen av positive opplevelser i løpet av dagen?? Anonymkode: 411c7...b3f 11
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #8 Skrevet 14. april 2019 Nei, heter det og hører han ikke etter fjernes han fysisk fra det han holder på med. Søler han må han rydde opp og du må være der. Vær i forkant. Anonymkode: c0d58...4b8 9
Rotemor Skrevet 14. april 2019 #9 Skrevet 14. april 2019 «Sende på rommet» så jeg først nå..... Dette gjør man jo ikke. Hva skal det hjelpe for? 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 14. april 2019 #10 Skrevet 14. april 2019 Du må være konsekvent og etter én beskjed fjerne han fra uønsket situasjon. Det virker som om fokuset deres er veldig på korrigering, masing og hva han gjør galt. Jeg ville satt fokus på positiv forsterkning slik at han heller føler mestring og stolthet. Det virker som om dere sitter fast i en negativ spiral. Kanskje et COS kurs kunne vært noe for dere.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #11 Skrevet 14. april 2019 Vi har også en 4 åring som prøver å tøye grenser, og det som hjelper er rett og slett å være helt konsekvent. Han må vite hvor han har dere, og at dere mener alvor. Avledning og alt slik er han for stor for. Gi 1 beskjed og varsel om konsekvens hvis ikke han slutter med det. Og gjennomfør. Hver eneste gang. Ikke vik eller gå inn i forhandlinger. Dere bestemmer ikke over lekene mine? Hent en søppelsekk og begynn å putte leker opp i som en konsekvens hvis han feks kaster leker eller noe i den dur. Si at hvis ikke han stopper nå, så må de og de lekene bo på loftet en stund. Konsekvensen må stå i sammenheng med det dere vil han skal gjøre/slutte med. Anonymkode: 22aa3...eaa 19
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #12 Skrevet 14. april 2019 Du må snu fokus! Gi positiv oppmerksomhet til den atferden du vil se mer av. Og tilbring tid sammen! Masse tid! Barnet klarer ikke snu dette, det må du gjøre... Lykke til❤ Anonymkode: 70878...835 8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #13 Skrevet 14. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må snu fokus! Gi positiv oppmerksomhet til den atferden du vil se mer av. Og tilbring tid sammen! Masse tid! Barnet klarer ikke snu dette, det må du gjøre... Lykke til❤ Anonymkode: 70878...835 Dette. Så må man velge sine kamper med omhu. Fokuser på en til to ting. Når dette er innlært kan man velge noe annet. Gi masse positiv tilbakemelding på det han gjør bra. Så må dere kanskje være litt mer i forkant og aktivisere. Anonymkode: 64acc...788 9
atropos Skrevet 14. april 2019 #14 Skrevet 14. april 2019 Jeg tenker vel at her har du enten et barn med diagnose eller så har dere vært for snille. Å avlede en fireåring er en dårlig taktikk hvis han driter i hva du sier. Hvis han henger i trappa; fjern han fysisk. Hvis han slipper ut hunden, sett sikkerhetslenke på. Hvis han stjeler godteri, fjern alt godt fra skapene. Hvis han heller vann på gulvet, lås døra til badet. Bestem en aktivitet og _gjennomfør_ den. Hvis han løper ifra, gå og hent han. Vis at det er du som bestemmer. Du er større og klokere enn han. Du vet best hva han trenger. Han er ikke sjefen. Du kan forvente høye protester i starten, men han er ikke så stor at dette ikke kan snus. Du har en unik mulighet til å gjøre dette nå når det er så mange dager fri uten forstyrrelse av barnehagen. Det er viktig at denne adferden snus nå. Hvis du ikke får det til selv, vil jeg anbefale COS kurs. Ta kontakt med helsestasjonen. De har mulighet til å melde dere på sånne kurs. Lykke til. 14
jabx Skrevet 14. april 2019 #15 Skrevet 14. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi jobber hardt med dette å høre etter enkle beskjeder, og jeg føler vi har prøvd de fleste triks i boken her. Belønninger i form av klistremerker, premier og opplevelser når han er flink, og "straff" i form av at han for eks ikke får se på tv eller ipaden. Vi har prøvd time out, at han må sitte på rommet osv osv.... Absolutt ingenting fungerer. Han bare smiler og ser på oss, og noen ganger slenger han med "det er ikke du som bestemmer over lekene mine" eller lignende kommentarer. At du tyr til ting som timeout tyder på at du trenger hjelp med dette. Oppsøk profesjonell hjelp. Ting som timeout hjelper ikke men er tvert imot skadelig. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #16 Skrevet 14. april 2019 2 timer siden, Rotemor skrev: Om barneoppdragelse som feiler så tenker som følger: Hvor mange ganger har du forsøkt samme ting uten å lykkes?? Aner ikke? Der har du svaret. Prøv noe helt nytt! Start med faktisk barneoppdragelse! Vær smartere. Lær deg barnet ditt å kjenne slik at du kan forebygge noe av dette. Legg bort skjermer og vær tilstede. At han får så mye anledning til bøllestreker forteller mer om deg enn om han. Det er hva jeg også reagerte på, hvordan får han anledning til å få gjort så mange bøllestreker? Da må jo barnet være under ganske lite oppsyn. Og så handler det om å aktivisere. Bort med skjermer ja. Anonymkode: 7f6a5...410 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 14. april 2019 #17 Skrevet 14. april 2019 9 minutter siden, jabx skrev: At du tyr til ting som timeout tyder på at du trenger hjelp med dette. Oppsøk profesjonell hjelp. Ting som timeout hjelper ikke men er tvert imot skadelig. Jepp
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #18 Skrevet 14. april 2019 Oppsøk en pmto terapeut, de finnes i de fleste kommuner i Norge. Anonymkode: a2b3b...d75 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #19 Skrevet 14. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Oppsøk en pmto terapeut, de finnes i de fleste kommuner i Norge. Anonymkode: a2b3b...d75 Hvorfor det? Hva skal en slik terapeut gjøre? Anonymkode: 8a3cf...518
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #20 Skrevet 14. april 2019 Les boken : Barns sunne selvfølelse - kan leies på biblioteket. Handler bla om å la barna føle at de er viktige og likeverdige mennesker, og la dem gjøre de det mestrer. La dem få være med bestemme. Anonymkode: 8190a...541 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå