AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #1 Skrevet 14. april 2019 Hei. Jeg har kjøpt en leilighet som blir ferdig til sommer. Jeg har nå lyst å flytte sammen med kjæresten. Jeg kjøpte leiligheten for 3 år siden da jeg fortsatt var singel. Vi har nå vært sammen 2 år og ønsker å flytte sammen. Hun ble ferdig med studiene i februar og har akkurat fått seg jobb for noen uker siden (ikke fast). Hun vil gjerne være med å eie boligen hvis hun skal flytte inn. Kan hun inkluderes i boliglånet? Hun kommer til å bidra med like mye egenkapital som meg og betjene halvparten av lånet, men vi er usikre om hun har lov til å være medlåner når hun ikke har jobbet mer enn et par uker. Synes det er litt skummelt å inkludere henne som eier i boligen hvis hun ikke skal inkluderes i lånet også. Ja man skal stole på partneren, men man kan ikke være helt dum heller. Anonymkode: 4a313...299
Million Skrevet 14. april 2019 #2 Skrevet 14. april 2019 (endret) Hun får nok ikke lån pga hun ikke har fast jobb. Og uten boliglån får hun jo ikke kjøpt seg inn hos deg. Hadde hun hatt fast jobb (helst heltid), hadde det ikke spilt noen rolle hvor lenge hun har jobbet der. Det er fremtidens inntekt som teller. Folk med høystatus-utdannelser blir jo headhuntet og ansatte i bedrifter lenge før de er ferdige med studiene en gang. Får jobben, og så går de i banken i februar og sier "Hør her, jeg har fått fast jobb hvor jeg begynner fra august, kan jeg få 3 millioner i lån NÅ? Her er inntekten jeg vil få". De får da lån mot en sikret fremtidig inntekt. Din kjæreste har ingen slik sikret fremtidig inntekt å vise til. Hva slags yrke er det snakk om? Er det få jobber på markedet, eller er det et yrke som er lett å få jobb i? Dere bør forøvrig VENTE LITT uansett, ang. dette med å la henne kjøpe seg inn. Prøv å bo der sammen litt først, kanskje ett år eller noe sånt. Går det fremdeles bra da, og hun har greid å få seg fast jobb, så er det på tide og kjøpe seg inn. Jeg ville ikke latt en kjæreste som jeg aldri har bodd med før på heltid få kjøpe seg inn i min splitter nye leilighet.... Først prøvebo! PS! Du skal selvfølgelig IKKE inkludere henne som eier i boligen uten at hun har betalt det det koster å bli deleier! Er du helt riv rusk, mann!? Endret 14. april 2019 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #3 Skrevet 14. april 2019 Det står da jo i innlegget at hun skal betale like mye som meg? Jeg har enda ikke betalt for boligen i og med at det er nytt og betales ikke før overtakelse. Da hadde vi planer om å gå inn med like mye hver. Det er heller ikke slik at hun skal ta opp mer lån men være med som medlåner i det lånet jeg allerede har fått. Anonymkode: 4a313...299
Leo Skrevet 14. april 2019 #4 Skrevet 14. april 2019 Det er jo ingenting i veien for at dere inngår en privat avtale hvor hun blir deleier og er ansvarlig for lånet på lik linje med deg. Dere kan jo evt. lage en avtale hvor hun betaler halvparten av renter/avdrag og felleskostnader for eksempel ett eller to år frem i tid og at hvis dere da fremdeles ønsker å satse på hverandre så inngår det hun allerede har betalt som betaling på felles eiendom. Husleie må hun jo uansett betale ett eller annet sted, så ryker forholdet har hun ikke tapt noe. Evt. kan dere avtale at hun da får tilbakebetalt det hun har nedbetalt på selve lånet, altså avdrag. Avtalen kan selvfølgelig endres når som helst for eksempel når hun får fast jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #5 Skrevet 15. april 2019 Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men mange steder i Norge har prisen gått opp nokså mye på 3 år. Du bør vel vurdere om hvilken pris hun skal betale seg inn på. Prisen for 3 år siden eller ny takst. Vi flyttet inn i fjor sommer, men vi skrev kontrakt mer enn 2 år før det igjen. Når en her i sameiet overtok fikk han megler på befaring og leiligheten hadde økt 1 mill i ventetiden. Det er til info en helt ordinær leilighet. Til det du spør om så ville jeg ha ventet med henne som medeier til hennes navn kan stå på lånet og dere har bodd sammen ei stund. Du må aldri skrive henne opp på kjøpskontrakt uten at hun står på lånet i tillegg. Lykke til med ny leilighet og samboerskap! Anonymkode: 8919f...495
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #6 Skrevet 15. april 2019 Jeg har stått som medlånetsker hele veien. Fikk ikke fast jobb før 2 år etter lånet Anonymkode: e06b8...088
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #7 Skrevet 15. april 2019 Her var det synsing. Snakk med banken så får de henne med som medlåntaker. Tilsvarende med megler, få henne tilført på kjøpekontrakten. Banken må få kopi av oppdatert kontrakt. Anonymkode: 5d961...be2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #8 Skrevet 15. april 2019 Jeg hadde aldri delt lån og bolig med noen om det så brann i helvetet Dette vil du ikke. Vær samboer en stund først og se hvordan det går. La dama bo der en stund og å ser dere om det går. Om dere går fra hverandre så er du potensielt husløs... Anonymkode: 93cf5...b60
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #9 Skrevet 15. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri delt lån og bolig med noen om det så brann i helvetet Dette vil du ikke. Vær samboer en stund først og se hvordan det går. La dama bo der en stund og å ser dere om det går. Om dere går fra hverandre så er du potensielt husløs... Anonymkode: 93cf5...b60 Det er ikke dette HI spør om.... Anonymkode: 5d961...be2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå