AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #1 Skrevet 14. april 2019 Hei. Nyutdannet siviløkonom våren 2019. Jeg har søkt på to jobber og kommet til andregangsintervju på begge. Jobb nr 1: - 30 min reisevei med buss og gåavstand. - Interessant jobb med muligheter for flere spennede muligheter i selskapet - Kun et årsvikariat Jobb nr 2: - ca 1,5 timer (+/-) med bil og ferge. - Virker som en mye mer spennende jobb enn nr 1. - Mulighet til både å bo der et par dager i uken og pendle resten av uken. - Bedre lønn - Arbeidsgiver ønsker langsiktighet (må bli værende i jobben i minimum 5 år) Jeg er så usikker på hvilken av jobbene jeg har mest lyst på, og hva jeg eventuelt burde takket ja til om jeg får jobbtilbud fra begge stedene. Hvilke kriterier hadde dere lagt til grunn for å velge en jobb? Kan også sies at jeg er en kvinne og ønsker meg barn innen 2 år. Anonymkode: 1e243...11e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #2 Skrevet 14. april 2019 Er reiseveien på 1,5 time én vei, eller tur-retur? Synes uansett ikke at det høres så altfor ille ut. Hvor lang tid tar fergen, rekker du å jobbe litt da? Anonymkode: 6c941...ad7 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #3 Skrevet 14. april 2019 Jeg ville nok valgt fast jobb foran vikariat hvis det i tillegg er den mest spennende jobben. Selv om lang reisevei alltid er et minus. Men "må bli værende i jobben i minimum 5 år", er det noe som heter det? Man har vel oppsigelsestid? Mye som kan skje på 5 år. Anonymkode: 50378...071
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #4 Skrevet 14. april 2019 Kan du ikke bare flytte nærmere jobb 2 da? Anonymkode: f155d...4fb 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #5 Skrevet 14. april 2019 Jobb 2, slik du beskriver den, er jo mer interessant, men 1,5 timer hver veg er for mye, og særlig når du har tenkt å få barn. Alt for mye tid vil gå bort i reising; tid som kunne og burde vært brukt til andre ting. Er dere flyttbare? Hvis ikke: sats på arbeidsplass nr 1, i alle fall hvis det er realistiske framtidsmuligheter der. Anonymkode: d0404...f53 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #6 Skrevet 14. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jobb 2, slik du beskriver den, er jo mer interessant, men 1,5 timer hver veg er for mye, og særlig når du har tenkt å få barn. Alt for mye tid vil gå bort i reising; tid som kunne og burde vært brukt til andre ting. Er dere flyttbare? Hvis ikke: sats på arbeidsplass nr 1, i alle fall hvis det er realistiske framtidsmuligheter der. Anonymkode: d0404...f53 Enig, 1,5 time hver vei er urealistisk hvis du har barn, hvis du har planer om å se dem i ukedagene. Snakker av erfaring. At det er ferge er et ekstra minus, det gjør deg mindre fleksibel mtp tidspunkt. En fem minutters forsinkelse blir ikke nødvendigvis fem minutter senere hjem, men potensielt mye lenger ( en halv time, en time - avhengig av hvor lang fergeturen er). Det er spesielt krise ved henting i barnehage. Igjen: Snakker av erfaring. Alternativene er: 1) Flytt 2) Ta vikariatet 3) Ta den faste jobben, men si opp i permisjonen og finn noe nærmere. At arbeidsgiver ønsker stabilitet er forståelig, men strengt tatt ikke ditt problem. Anonymkode: d8b2e...508 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #7 Skrevet 14. april 2019 Jeg synes 1,5 time hver vei er altfor lenge, med mindre man kan jobbe de 3 timene og ta det som arbeidstid. Anonymkode: 61b94...e50 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #8 Skrevet 14. april 2019 Har du mulighet til å flytte nærmere jobb nummer 2? Hvis ikke, så ville jeg nok ikke tatt den jobben, da du har planer om barn. Ellers får du nesten ikke sett barnet ditt i hverdagen. Anonymkode: ad528...bed
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #9 Skrevet 14. april 2019 Jobb nr. 2. Du har jo ikke barn enda, så det at du ikke får sett barnet ditt i hverdagen er ikke en problemstilling engang. Ja, arbeidsgiver ønsker gjerne noen som blir der lenge, men du er ikke forpliktet til det. Du har normal oppsigelsestid. Det er mye som kan skje på to år. Anonymkode: 188fe...b20 1
the Sun Skrevet 14. april 2019 #10 Skrevet 14. april 2019 Det kommer ann på hva det er som hindrer deg i å flytte nærmere jobb nr 2. Kan du ikke flytte nærmere? 1,5 reisevei er 3 timer om dagen. Som kunne vært brukt til overtidsjobbing, eller fritid. Hvordan blir forskjellen i lønn om du tar med 3 timer mer arbeidstid daglig? Hvordan er arbeidsmarkedet i nærheten av der du bor? Åpner jobb 1 muligheter for bedre jobber i nærheten når 1. året er over?
Ginavn Skrevet 14. april 2019 #11 Skrevet 14. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville nok valgt fast jobb foran vikariat hvis det i tillegg er den mest spennende jobben. Selv om lang reisevei alltid er et minus. Men "må bli værende i jobben i minimum 5 år", er det noe som heter det? Man har vel oppsigelsestid? Mye som kan skje på 5 år. Anonymkode: 50378...071 NEI!!!! Ikke for meg! Men jeg er ikke helt normal, og synes det er fantastisk morsomt å kjøre Stusser også på "må være i jobben i 5 år", riktignok
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #12 Skrevet 14. april 2019 Takk for mange gode innspill. Hva som holder meg igjen fra å flytte nærmere jobb nr 2: bor i byen og trives her. Har en samboer som helst ikke vil flytte. Ønsker å bo i nærheten av familie og venner. Når det kommer til «minimum 5 år» er det et tall jeg selv har tenkt jeg burde være i den type jobb, uten at jeg vil gå noe nærmere inn på hvilken jobb det er. Det er uansett en jobb som krever at jeg binder meg til den i noen år fremover. Jeg er vant med ca en time reisevei i deltidsjobben jeg har ved siden av studiet og har ikke problemer med det. Anonymkode: 1e243...11e
_popcorn_ Skrevet 14. april 2019 #13 Skrevet 14. april 2019 Jeg hadde valgt første jobben. Den lange pendleveien er ikke spesielt forenelig med små barn, og det kan bli veldig tungt under graviditeten også. Ett vikariat hvor det er spennende muligheter innenfor selskapet høres jo helt kurant ut som en første jobb etter studier.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #14 Skrevet 15. april 2019 Jeg har (minst) 1,5 time reisevei til jobb med ferje. Før jeg fikk barn gikk det greit (selv om det er veldig dyrt), men etter jeg fikk barn så går det ikke å dra mer enn noen få dager i uka, og ha hjemmekontor resten. Heldigvis er jobben fleksibel. For det første er det kostnaden som er høy som sagt: Bare ferja er ca 300 kr daglig (med maks rabatt), men det er også det at jeg må dra tiiidlig (rundt 06), og ikke er hjemme før rundt 18. Mister du en ferje (det kan jo også ofte være kø) så er du plutselig en halvtime forsinket (i hvert fall med ferja jeg tar). Ferjekø er noe dritt. Du får aldri levert eller hentet i barnehagen, og når du er hjemme så er det like før ungen skal legge seg. Anonymkode: b10de...898
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå