Gå til innhold

Hvilke jobber blir automatisert bort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke jobber blir automatisert ? 

Hvilke jobber er trygge ?

hvilken utdannelse gir jobb ? 

hvordan forberede seg på den digitale verden ? 

Jeg tenker man må ha utdannelse for å få jobb, og jobb for å tjene penger. 

Men kan vel være i en fjern fremtid ingen jobber og alle får det de trenger pga fri energi ? 

Anonymkode: b09d2...09b

AnonymBruker
Skrevet

Der du jobber med mennesker er du ganske trygg, man kan ikke automatisere sykepleie og eldreomsorg :) 

Steder som allerede er ganske automatisert (mye maskiner og data) er ikke like sikkert 

Anonymkode: 825ad...3d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Der du jobber med mennesker er du ganske trygg, man kan ikke automatisere sykepleie og eldreomsorg :) 

Steder som allerede er ganske automatisert (mye maskiner og data) er ikke like sikkert 

Det lages jo roboter på sykehjem også. 

Jurister blir automatisert bort.

AnonymBruker
Skrevet

Fysiske butikker blir borte. Idiotprosesser i industrien. 

De som jobber med å utvikle og drifte slike prosesser har en trygg jobb. 

Ellers så er det ting som ikke kan automatiseres. F. Eks helse og omsorg. Så der vil det trengs folk. 

Anonymkode: f3816...64d

AnonymBruker
Skrevet

Alle.

Anonymkode: e6f84...ca4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lages jo roboter på sykehjem også. 

Jurister blir automatisert bort.

Ja, men å pleie mennesker kan ikke gjøres av roboter :) hvertfall ikke i din levetid 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men å pleie mennesker kan ikke gjøres av roboter :) hvertfall ikke i din levetid 

Man skal aldri si aldri. Tipper vi står foran en revolusjon, og tror folk kommer til å bli overrasket over hvor fort det går om en 10-20 år. Man kan neppe erstatte alt i helseyrker siden man i noen oppgaver må ha menneskelig omsorg og trøst, men man kan trolig erstatte mange av de oppgavene som innebærer f. eks. tunge løft, matlaging osv. innen eldreomsorg. Behovet for helsepersonell vil nok også reduseres kraftig i takt med denne omstillingen. 

Anonymkode: 6d55b...914

• Liker 1
Skrevet (endret)

Alle arbeidsoppgaver som er rutinemessige blir automatisert. Dette kan være:

- Regnskapsmedarbeider

- Butikkmedarbeider

- Sortering av post etc..

Ønsker du å tjene store penger? Velg IT

Ønsker du en jobb ikke kan automatisere og ikke IT? Velg helserelaterte yrker som sykepleier, helsefagarbeider etc.

Sa du ja, takk begge deler? Velg Helseteknologi!

Endret av Sosialt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var i banken for å få oppretta noe og ble møtt av en noe nedltend mann. Nei sånt måtte jeg gjøre på nett for så å få tilsendt papirer i posten som skulle sendes tilbake. Da tenkte jeg at de er skyld i det selv når jobben blir borte.

Anonymkode: 61d6d...09b

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i helse i 10 år, og enn så lenge ser jeg null og niks av denne automatiseringseffekten, heller det motsatte med flere eldre og mer ressurssterke eldre som krever mer og flere ansatte. Bare IKT programmene på sykehus f.eks er jo alle fra 90-tallet, og skjedd lite med dem på 10 år. Kommunikasjon og pleie kan ikke automatisere vekk. Men enig med resten, vel IKT 

Anonymkode: d23ce...a36

• Liker 2
Gjest Linaria
Skrevet

Jeg jobber som oversetter, og det er jo snakk om at maskiner kan overta i disse Google Translate-tider, men det blir nok en stund til folk gidder å lese en bok som er helt oversatt av Google Translate, så er ikke bekymret med det første.

Skrevet

Mye innen transport, lager, noe butikk, regnskap blir automatisert bort.

Sikre yrker er lærer/barnehagelærer, det meste innen pleie/omsorg/helse (lege, sykepleier, fysioterapeut, psykolog m.m. (kunstig intelligens kommer nok i tillegg til mennesker)), elektriker, rørlegger, kokker, somelier, bonde, informatikk/dataingeniør/vedlikehold av it-utstyr og it-systemer. 

Jeg tror også at yrker som skiller mennesket fra roboter vil bli viktige i framtida, f.eks. innen filosofi, toppidrettsutøver, stand up/live-underholdning, stripping, reklame-utvikling/tekstforfatter. Samtidig tenker jeg på disse yrkene som såpass utrygge/vanskelig å få jobb at jeg ikke ville anbefale noen å utdanne seg til dem. 

Skrevet

Jobber innenfor IT og dette er det jeg jobber med om dagen. 

Saksbehandlingsjobber har allerede begynt å forsvinne i stor grad. Typiske kontorjobber som handler behandle søknader og lage rapporter osv. Alt dette kan enkelt automatiseres. 

Mye innenfor kundeservice og support. Alle skriker om selvbetjening nå. Alt skal optimaliseres for å være så enkelt og informativ som mulig slik at brukeren ikke skal trenge å kontakte en person. Chatbotter. Alle har allerede i hvertfall en vanlig chat, som gjør at en kundebehandler kan behandle langt flere kunder om gangen fremfor bare en på telefon. 

Som brukeren over meg nevner, transport, regnskap og lager. Innenfor juss, som i stor grad handler om å slå opp i regelverk.

Yrker som fremdeles er trygge er de som krever mye omsorg, empati og mennesklig varme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...