AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #1 Skrevet 14. april 2019 Hei, Noen som vet om man får man fradrag på skatten for renter man har betalt på H&M-konto? Anonymkode: 8d6cb...1e1
Million Skrevet 14. april 2019 #3 Skrevet 14. april 2019 (endret) Ja, det får man. 23% av alle gjeldsrenter man har betalt får man fradrag for, uavhengig hvilket firma det er til. Neste år blir det enda en prosent mindre... den satsen der har gått nedover jevnt og trutt hvert år de siste årene. Det skal visst ikke "lønne seg" å ha gjeld lenger. https://dinero.no/fradrag-for-gjeldsrenter-rentefradrag/ Endret 14. april 2019 av Million
Luralitt Skrevet 14. april 2019 #4 Skrevet 14. april 2019 1 minutt siden, Honey Dew said: Det får man Supert! Takk Jeg har etterspurt årsoppgave fra H&M men fikk til svar at jeg må få tilsendt mine personlige data via en krypert fil og at jeg må regne ut rentene selv. Er dette vanlig? Eller vet du noe om dette?
Million Skrevet 14. april 2019 #5 Skrevet 14. april 2019 Akkurat nå, Luralitt skrev: Supert! Takk Jeg har etterspurt årsoppgave fra H&M men fikk til svar at jeg må få tilsendt mine personlige data via en krypert fil og at jeg må regne ut rentene selv. Er dette vanlig? Eller vet du noe om dette? Det hørtes veldig merkelig ut, men jeg antar at svaret er at H&M ikke er et norsk selskap. De har altså ikke våre særnorske regler rundt dette. Sportmann (som også selger klær mot faktura og man kan opprette Sportmannkonto og nedbetale) var også sånn, husker jeg. Ikke et norsk firma, og ikke pliktig å sende den vanlige årsoppgaven vi er vant til fra norske firmaer.
Luralitt Skrevet 14. april 2019 #6 Skrevet 14. april 2019 2 minutter siden, Million said: Ja, det får man. 23% av alle gjeldsrenter man har betalt får man fradrag for, uavhengig hvilket firma det er til. Neste år blir det enda en prosent mindre... den satsen der har gått nedover jevnt og trutt hvert år de siste årene. Det skal visst ikke "lønne seg" å ha gjeld lenger. https://dinero.no/fradrag-for-gjeldsrenter-rentefradrag/ Ja, jeg har lagt merke til det. Nei, tydligvis ikke TS
Luralitt Skrevet 14. april 2019 #7 Skrevet 14. april 2019 1 minutt siden, Million said: Det hørtes veldig merkelig ut, men jeg antar at svaret er at H&M ikke er et norsk selskap. De har altså ikke våre særnorske regler rundt dette. Sportmann (som også selger klær mot faktura og man kan opprette Sportmannkonto og nedbetale) var også sånn, husker jeg. Ikke et norsk firma, og ikke pliktig å sende den vanlige årsoppgaven vi er vant til fra norske firmaer. Ok, det var noe sånt jeg kunne tenke meg at det var ja, siden H&M er svensk. Ja ja, det er verdt å gjøre jobben og få ned skatten litt når man har fått baksmell 😄
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #8 Skrevet 14. april 2019 Hva? Kan noen forklare hva dette gjelder og går ut på? Har handlet mye på HM nett med HM konto. Anonymkode: c8401...2bd
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #9 Skrevet 14. april 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Noen som vet om man får man fradrag på skatten for renter man har betalt på H&M-konto? Anonymkode: 8d6cb...1e1 Alle kredittkort du ikke har i null den 31.12. Blir automatisk påført skatteseddelen. Jeg hadde et kredittkort jeg hadde en krone, ja 1 kr., stående for mye inne på. Det er også påført skattemeldingen. Utestående kreditt blir oppført som gjeld. Anonymkode: 4160e...c7f
Luralitt Skrevet 14. april 2019 #10 Skrevet 14. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Alle kredittkort du ikke har i null den 31.12. Blir automatisk påført skatteseddelen. Jeg hadde et kredittkort jeg hadde en krone, ja 1 kr., stående for mye inne på. Det er også påført skattemeldingen. Utestående kreditt blir oppført som gjeld. Anonymkode: 4160e...c7f Nei, ikke alt blir ført opp automatisk. Det har vel noe med at om du har kreditt i utenlandske selskaper, feks H&M og Klarna som er svensk så må du føre opp dette selv.
Luralitt Skrevet 14. april 2019 #11 Skrevet 14. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hva? Kan noen forklare hva dette gjelder og går ut på? Har handlet mye på HM nett med HM konto. Anonymkode: c8401...2bd Alle rentene du har betalt på H&M -konto iløpet av foregående år (2018) kan du føre opp i skattemeldingen slik at du får igjen en viss prosent av disse rentene i år. Du må føre opp gjelden du hadde utestående på kontoen 31.12.18 og alle rentene du har betalt i 2018. Har du betalt renter på H&M konto, feks. 1200 kr så får du igjen 23 % av disse pengene som er 276 kr. Dette kan du gjøre med all kreditt du har utestående som ikke er automatisk ført opp i skattemeldingen.
Luralitt Skrevet 14. april 2019 #12 Skrevet 14. april 2019 20 minutter siden, Million said: Det hørtes veldig merkelig ut, men jeg antar at svaret er at H&M ikke er et norsk selskap. De har altså ikke våre særnorske regler rundt dette. Sportmann (som også selger klær mot faktura og man kan opprette Sportmannkonto og nedbetale) var også sånn, husker jeg. Ikke et norsk firma, og ikke pliktig å sende den vanlige årsoppgaven vi er vant til fra norske firmaer. Jeg har nå åpnet filen der H&M skal ha registrert alle mine personlige data og der ligger bare alle kjøp og pris, uten betalingshistorikk i form av renter og betalinger. Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt. Noen som faktisk har fått tilsendt årsoppgave fra H&M før?
Million Skrevet 14. april 2019 #13 Skrevet 14. april 2019 Akkurat nå, Luralitt skrev: Jeg har nå åpnet filen der H&M skal ha registrert alle mine personlige data og der ligger bare alle kjøp og pris, uten betalingshistorikk i form av renter og betalinger. Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt. Noen som faktisk har fått tilsendt årsoppgave fra H&M før? Nei, ingen får jo det, siden det ikke er et norsk firma. Du har vel ikke tilfeldigvis spart på månedsfakturaene fra dem? Der står jo renter påført fra måned til måned. Bare å legge sammen. Tror det var sånn jeg gjorde det med Sportmann (tok vare på alle regninger jeg betalte i ca 1,5 år, før de ble kastet). Nå har jeg jo ikke noe papirfakturaer lenger, men har du fått dine på papir fra H&M? Eller har du dem tilfeldigvis i nettbanken?
Luralitt Skrevet 14. april 2019 #14 Skrevet 14. april 2019 2 minutter siden, Million said: Nei, ingen får jo det, siden det ikke er et norsk firma. Du har vel ikke tilfeldigvis spart på månedsfakturaene fra dem? Der står jo renter påført fra måned til måned. Bare å legge sammen. Tror det var sånn jeg gjorde det med Sportmann (tok vare på alle regninger jeg betalte i ca 1,5 år, før de ble kastet). Nå har jeg jo ikke noe papirfakturaer lenger, men har du fått dine på papir fra H&M? Eller har du dem tilfeldigvis i nettbanken? Da jeg snakket med H&M på telefon sier de at de sender ut årsoppgave hvert år og at jeg skal ha fått via mail, men har jeg ikke fått. Jeg måtte få tilsendt på mail i fjor, men når jeg sjekker mailen min i år er det faktisk ikke en årsoppgave de har sendt meg i fjor men bare den siste fakturaen for året uten samlede renter. Så jeg tror jeg faktisk droppet å føre det på i fjor. Det er litt rart de sier de sender ut når de faktisk ikke gjør det. De kan jo ikke forstå hva jeg mener. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for dem. Og jeg ba spesifikt over en oversikt over innbetalt gjeld og renter for 2018, men så sender de meg en fil med bare hvilke plagg jeg har kjøpt og pris. Nei, jeg kaster papirfakturaene og betaler på nett fordi fakturaen ligger på min side på H&M. Da blir det å droppe det i år også, men og dokumentere alt av betalte renter for 2019 og spare på fakturaer.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #15 Skrevet 14. april 2019 22 minutter siden, Luralitt skrev: Alle rentene du har betalt på H&M -konto iløpet av foregående år (2018) kan du føre opp i skattemeldingen slik at du får igjen en viss prosent av disse rentene i år. Du må føre opp gjelden du hadde utestående på kontoen 31.12.18 og alle rentene du har betalt i 2018. Har du betalt renter på H&M konto, feks. 1200 kr så får du igjen 23 % av disse pengene som er 276 kr. Dette kan du gjøre med all kreditt du har utestående som ikke er automatisk ført opp i skattemeldingen. Åh, takk for forklaring! Men hva mener du med renter? Jeg får månedsfaktura fra dem og den er rentefri så lenge jeg betaler i tide tror jeg. Anonymkode: c8401...2bd
Million Skrevet 14. april 2019 #16 Skrevet 14. april 2019 1 minutt siden, Luralitt skrev: Da jeg snakket med H&M på telefon sier de at de sender ut årsoppgave hvert år og at jeg skal ha fått via mail, men har jeg ikke fått. Jeg måtte få tilsendt på mail i fjor, men når jeg sjekker mailen min i år er det faktisk ikke en årsoppgave de har sendt meg i fjor men bare den siste fakturaen for året uten samlede renter. Så jeg tror jeg faktisk droppet å føre det på i fjor. Det er litt rart de sier de sender ut når de faktisk ikke gjør det. De kan jo ikke forstå hva jeg mener. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for dem. Og jeg ba spesifikt over en oversikt over innbetalt gjeld og renter for 2018, men så sender de meg en fil med bare hvilke plagg jeg har kjøpt og pris. Nei, jeg kaster papirfakturaene og betaler på nett fordi fakturaen ligger på min side på H&M. Da blir det å droppe det i år også, men og dokumentere alt av betalte renter for 2019 og spare på fakturaer. Desember-fakturaen fra Sportmann så helt vanlig ut, den også, men så man godt etter så inneholdt den èn knøttliten opplysning om hva jeg hadde betalt i renter i løpet av året. Det sto bare et lite tall der, ikke noe særlig synlig, man måtte lete etter det. Kanskje det er noe lignende på H&M fakturaene? Husker jeg også mailet og spurte Sportmann om denne infoen, og de ba meg se nærmere på desemberfakturaen. For min del var det bare 18 kroner eller noe, så lett og overse tallet "18" liksom
Million Skrevet 14. april 2019 #17 Skrevet 14. april 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, takk for forklaring! Men hva mener du med renter? Jeg får månedsfaktura fra dem og den er rentefri så lenge jeg betaler i tide tror jeg. Anonymkode: c8401...2bd Renter er renter. Betaler du HELE månedsfakturaen fra H&M (eller andre som gir kontobetalingsmuligheter) til forfall hver måned, så blir det naturligvis ingen renter å betale, fordi man ikke utsetter noe beløp. Da er det heller ikke noe fradrag på skatten å føre opp. Endret 14. april 2019 av Million 2
Luralitt Skrevet 14. april 2019 #18 Skrevet 14. april 2019 Just now, AnonymBruker said: Åh, takk for forklaring! Men hva mener du med renter? Jeg får månedsfaktura fra dem og den er rentefri så lenge jeg betaler i tide tror jeg. Anonymkode: c8401...2bd Om du betaler dine kjøpte varer i helhet innen forfallsdato på regningen så er det nok ikke renter. Men om du handler på kreditt, slik at du handler varer til en viss sum og du utsetter betalingen over flere måneder så må du betale litt renter hver måned av det du har i gjeld. Si du handler for 3000 kr, og du betaler 500 kr i måneden, da øker gjelden til neste betaling litt. Cirka 30-70 kr, avhengig av hvor høy gjelden er.
Luralitt Skrevet 14. april 2019 #19 Skrevet 14. april 2019 4 minutter siden, Million said: Desember-fakturaen fra Sportmann så helt vanlig ut, den også, men så man godt etter så inneholdt den èn knøttliten opplysning om hva jeg hadde betalt i renter i løpet av året. Det sto bare et lite tall der, ikke noe særlig synlig, man måtte lete etter det. Kanskje det er noe lignende på H&M fakturaene? Husker jeg også mailet og spurte Sportmann om denne infoen, og de ba meg se nærmere på desemberfakturaen. For min del var det bare 18 kroner eller noe, så lett og overse tallet "18" liksom Ha ha, ja NÅ så jeg det. Veldig liten skrift helt nede på den årsoppgaven jeg fikk fra H&M i fjor! Ok, da får jeg sende en ny mail og prøve å få tilsendt en slik en på ny
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #20 Skrevet 14. april 2019 3 minutter siden, Luralitt skrev: Om du betaler dine kjøpte varer i helhet innen forfallsdato på regningen så er det nok ikke renter. Men om du handler på kreditt, slik at du handler varer til en viss sum og du utsetter betalingen over flere måneder så må du betale litt renter hver måned av det du har i gjeld. Si du handler for 3000 kr, og du betaler 500 kr i måneden, da øker gjelden til neste betaling litt. Cirka 30-70 kr, avhengig av hvor høy gjelden er. Åh, okay! Hva med et kredittkort jeg brukte to år på å utsette og nedbetale? Rentene der kom sikkert på 10.000 minst! Er dette noe jeg kan få igjen på skatten, eller hvordan legger jeg det inn i skattemeldingen? Gjelden ble nedbetalt i 2018, men strakk seg fra 2016-2018 en avtale/varekjøp som egentlig skulle nedbetales innen 6 mnd. Anonymkode: c8401...2bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå